Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Els

Els

04-01-2009 om 23:23

Waarom een kind alcohol aanbieden

Naar aanleiding van een draadje bij relatieproblemen of het drinken van alcohol voor kinderen onder de 16/18/20 schadelijk is voor hun ontwikkeling wil ik hier de vraag stellen waarom ouders hun kinderen onder de 16 alcohol aanbieden. Waar ligt voor ouders die dat doen het belang om dat te doen?
Wie kan/wil mij hier een antwoord opgeven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kaaskopje

kaaskopje

04-01-2009 om 23:44

Ik vraag me af

of je verwacht hier antwoord op te krijgen. Ik ben benieuwd of je reacties krijgt van ouders die het normaal vinden om hun kind onder de 16 alcohol aan te bieden. Ik heb nu geen kinderen onder de 16 meer, hier mag het dus, maar dat wil niet zeggen dat hier wekelijks drank ingekocht wordt. Hooguit bij speciale gelegenheden.

Marmar

Marmar

05-01-2009 om 00:21

Belang?

Ik denk niet dat er ouders zijn die er een belang in zien van hun kinderen alcoholische dranken aan te bieden. Het zal eerder een kwestie van cultuur/gewoonte zijn dat er iets van alcohol aanwezig is bij bijv. het eten, bij feestjes en partijen.
Kinderen willen dan op een gegeven moment proeven wat ze nog niet kennen en, als ze ouder zijn, meedoen met de volwassenen. Er zijn complete volkeren (denk maar aan Zuid-Europa) waar zowel s' middags als 's avonds warm wordt gegeten en daar mag dan een wijntje niet bij ontbreken. Natuurlijk, een kan water staat ook op tafel, je hoéft niet.... Maar jonge kinderen krijgen daar al vaak een glaasje water met een scheutje wijn. Pubers kunnen gewoon een 'echt' glaasje meedrinken. Toch weet ik er niet van dat in die landen veel meer kinderen dan hier een beschadigde ontwikkeling kennen.
Kennelijk is er een grens waaronder 'alcohol drinken' niet schadelijk is voor de ontwikkeling van kinderen/pubers. En is extreem alcohol gebruik wél schadelijk. Maar het is voor mij niet te bepalen waar nou exact de grenzen liggen, op welke leefijd, hoeveel etc. Vind 't een grijs gebied.
Ikzelf vind het belangrijk dat mijn kinderen, zo tegen de tijd dat ze zelfstandig naar feesten gaan of de stad in 's avonds, weten om te gaan met alcoholische dranken. Net zoals ze dan zelfstandig zich in het verkeer moeten kunnen bewegen.
Daarvoor is dan wel belangrijk dat ze weten wat het is, hoe het smaakt en wat 'normaal' alcoholgebruik is.
Wijzelf (ouders) drinken nog wel eens een glaasje wijn bij het eten of 's avonds. Vooral in het weekend. Zolang de kinderen nog basisschoolleeftijd hadden kregen ze daar helemaal niets van. Natuurlijk wel drinken, maar niets met alcohol er in. Het is wel voorgekomen (3-4 x?)dat een kind aan tafel vroeg of het mocht 'proeven'. Nu drinken wij nogal droge wijn, dus kind mocht dan van mij wel proeven. Lieten ze voorzichtig hun tongetje in de wijn hangen:'iew! Vies.' Nee, voorlopig hoeven we onze fles heerlijke wijn niet te delen. De kinderen zijn ondertussen 19 en 11 jaar. Maar dat zeldzame 'proeven' zie ik dus niet als 'het aanbieden van alcohol', meer als 'preventie'. En daar zie ik wel een belang, ihkv opvoeding.
Ondertussen wil de oudste wel eens ook wat anders dan water, jus of thee. Wijn lust ze nog steeds niet, maar een breezer of een biertje wel. Met mate. En het staat nog steeds niet dagelijks klaar in de koelkast maar wordt voor een feestelijkheid voor haar gekocht. Net zoals de champagne bij de jaarwisseling. Vond ze overigens ook niets.

Rembrand

Rembrand

05-01-2009 om 08:42

Ook hier matig.

Onze oudste ( bijna zeventien ) drinkt af en toe ( misschien één keer per maand, ik denk zelfs nog minder ) een biertje. Het scheelt wel dat hij niet uit gaat.
M.

Brianna F

Brianna F

05-01-2009 om 09:55

Marmar

Ik ben het ergens wel eens met marmar, maar om kinderen nu aan alcohol te laten wennen omdat ze er later goed mee om kunnen gaan vind ik weer een stap te ver. Hier wordt niet gedronken, zowel niet door meneer en mevrouw F, als door kinderen F.
Moet ik dan toch drank in huis halen om de smaak te leren? Dacht het niet.

Lys Lionne

Lys Lionne

05-01-2009 om 10:07

Lastig

Hier lust dhr Lionne een aardige slok en ikzelf drink geen druppel. Ik voorzie tegen de tijd dat de kinderen (nu 13 en 11) een drankje willen een grote strijd (mocht dat voor hun 16e zijn) want dhr Lionne ziet er namelijk geen kwaad in. Heeft op zijn 15e tenslotte ook sloten drank weggewerkt en is er niet minder van geworden... Nu dus maar hopen dat de kinderen wijzer zijn dan hun vader Vooralsnog helpt alle voorlichting op school en tv wel; ze weten heel goed dat alcohol tot je 16e grote schade aan kan richten en ook daarna nog maar met mate genuttigd moet worden!

koentje

koentje

05-01-2009 om 12:03

Els

sommige mensen/ouders zien alcohol nou eenmaal niet als gevaar en denken dat het allemaal wel meevalt. En dan zie je het drinken van alcohol alsof het een soort mijlpaal is, net als andere mijlpalen in het leven van een kind wat opgroeit.
Deze ouders zijn zo simpel dat ze denken dat het iets te maken heeft met stoer zijn... Waarschijnlijk zelf nooit echt volwassen geworden?

Minet

Minet

05-01-2009 om 12:15

O.t.

hoorde ik daar gepiep? gekraak? gebral? geblaat?
Ah, ik zie het al, het is alex die te diep in het glaasje heeft gekeken. Wat jammer toch dat hij zo vroeg is begonnen met drinken van alcohol, maar passend in dit draadje is het wel prettig dat hij het resultaat van te jong alcohol gebruiken zichtbaar maakt.
Dank Alex.
Minet

koentje

koentje

05-01-2009 om 13:33

Minet

ik vind je echt onredelijk. Volgens mij zie je de naam Alex en begin je te recalcitrant te wezen op commando. Ben je zelf je puberteit wel te boven eigenlijk?
Ik vind dat Alex toevallig heel zinnige dingen te zeggen had. Jij waarschijnlijk eigenlijk ook, want op de inhoud ga je niet eens in!

Tango

Tango

05-01-2009 om 14:33

Niet overdrijven

Ik vind vooral dat je het ook niet moet overdrijven. Te krampachtig je kinderen uit de buurt van alcohol houden heeft naar mijn idee ook juist het gevolg dat ze het toch gaan opzoeken.
Ik hoor overigens helemaal niet in deze categorie thuis, heb kinderen van 4 en 7 jaar. Heb wel neefjes en nichtjes in de leeftijd van 10-15 jaar. Ik verbaas me er weleens over hoe hun ouders ermee omgaan. Neef van nu 14 dronk als 4-jarige (!) wel eens een shandy. Zou ik mijn 4-jarige echt nooit geven. Nu als 14 jarige mag hij nog geen slokje alcohol, zo angstig zijn ouders nu dat hij hieraan begint. Vind ik persoonlijk een beetje overtrokken.
Mijn dochter van 7 vroeg overigens laatst ook of ze een slokje van mijn wijn mocht proeven. Ik liet dit toe, maar kreeg vervolgens zeer verbaasde reacties van partner en mijn ouders die erbij zaten. Dochter vond het overigens heel vies en dat had ik ook al verwacht. Ik zag er dus weinig kwaad in.

desiree

desiree

05-01-2009 om 14:42

Proeven

Wat Tango schreef: "Mijn dochter van 7 vroeg overigens laatst ook of ze een slokje van mijn wijn mocht proeven. [...] Dochter vond het overigens heel vies en dat had ik ook al verwacht. Ik zag er dus weinig kwaad in."
Tja, je hebt ook kinderen die het wel lekker vinden, en wat had je dan gedaan?
Onze zoon van 2 of 3 jaar oud destijds, lurkte eens aan een onbeheerd open bierflesje, en hij vond het lekker! Die krijgt dus zeker geen slokje om te proeven.

Desiree

Tango

Tango

05-01-2009 om 15:34

Snel afpakken natuurlijk

Als ze wel lekker had gevonden. En dan had ze natuurlijk niet meer mogen proeven.

Els

Els

05-01-2009 om 15:44

Spruitjes

als je kind geen spruitjes (of wat dan ook) lust, krijg je het advies toch stedds te laten proeven. Een kind emot namelijk aan elke smaak wennen. Hoe vroeger je begint met dat proeven, des te makkelijker went een kind aan de smaak. Uiteindelijk zal eht de smaak (her)kennen en waarderen.
Waarom zou dit proces met alcohol anders verlopen?
De eerste keer is het slokje 'bleh'; de tweede keer, 'bah', de derde keer 'mwah'en als ze op hun vijftiende naar de kroeg gaan is de smaak al niet meer vreemd en zitten ze op al niveau II.

Verbieden maakt nieuwsgierig?

Hoi allemaal,

Wij hebben een dochter van nog net geen 14 en zij mag van ons absoluut nog geen alcohol.Nu zijn net de gala feesten weer geweest,op haar school was er geen feest, maar ik verbaas me dan toch over de hoeveelheid alcohol die op andere scholen op die feesten gedronken wordt.Een vriendin van haar was zo dronken dat ze met verschillende jongens gezoend heeft.Mijn dochter snapt hier van de ene kant niets van ,maar ik merk wel dat ze aan de andere kant erg met alohol bezig is en het toch ook allemaal wel erg spannend vindt.
Zo mag ze van ons ook geen energiedrankjes,wat ze ook erg kinderachtig vindt.Nu heb ik ontdekt dat tijdens logeerpartijen stiekem van die blikjes gekocht worden.
Ze gebruiken die drankjes echt om hyper te worden en wakker te blijven.Ik vind dit al erg,dat ze bewust die drankjes drinken om de uitwerking ervan.
Ik ben bang dat de volgende stap naar de alcoholische drankjes ook erg dichtbij is nu.
Ik denk zelf nu op dit moment dat verbieden niet de oplossing is,dat het daardoor alleen spannender wordt.Misschien is af en toe een slokje thuis niet zo een slecht idee.Dan is het minder spannend.
Ik heb wel serieuze gesprekken met haar.Dat het niet fijn is dat er dingen gebeuren waar je spijt van krijgt,dat je meer lol hebt als je nuchter blijft en ziet hoe dronken mensen zich belachelijk maken.Hopelijk dringt het tot haar door.
Ik weet 1 ding dat verbieden bij mijn dochter absoluut niet werkt.

Groeten Marleen

koentje

koentje

06-01-2009 om 10:31

Toestaan zeker niet

als je verbied, blijft er in ieder geval nog iets van een boodschap hangen, dat je ouders het geen goed idee vinden. Dan maar hopen dat ze die norm toch meeneemt in haar pakketje...

Minet

Minet

06-01-2009 om 12:07

Koentje

natuurlijk ga ik op de inhoud van Alex zijn posting niet in! Hij ontkracht toch zijn eigen teksten compleet door toevoeging van zijn laatst alinea!
Kun jij dit dan nog serieus nemen? Nou, ik echt niet.
Groetjes, Minet (die haar eigen puberteit al een tijdje achter zich liet)

Minet

Minet

06-01-2009 om 12:15

En dan on topic

Ik zie geen enkel nut in het aanbieden van alcohol aan kinderen. Wij zijn dan ook altijd helder geweest in het waarom van ons verbod om voor de 16de verjaardag alcohol te drinken.
Ik weet echter ook dat in een onbewaakt moment (welke ouder zit 24/7 naast zijn puber) onze kinderen een enkele keer toch wel iets dronken. En dan bedoel ik ook 'iets'.
Ze zijn nu bijna 17, gaan eens in de paar weken een avondje uit met een stel vrienden, drinken dan wat biertjes, maar hebben een hekel aan dronken vrienden/vriendinnen. Gelukkig trekken ze dat ook naar zichzelf door, en drinken met mate(n). Nog nooit hingen ze hier spugend boven het toilet, nooit hadden ze een echte kater. Tot nu toe, je weet nl. niet wat de toekomst brengt, heeft onze opvoeding de juiste vruchten afgeworpen.
Groetjes, Minet

mirreke

mirreke

06-01-2009 om 13:34

Een link met wat onderzoeken

http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o1194n19086.html.
Wel interessant. Nederlandse jongeren drinken wel veel. Maar deze onderzoeken zijn volgens mij gebaseerd op zelf ingevulde enquetes. Zijn er ook onderzoeken op basis van objectievere cijfers?

Sandra

Sandra

07-01-2009 om 09:29

Verbieden helpt

Uit onderzoek blijkt dat een verbod door ouders op alcohol een beter effect heeft dan het toestaan van alcohol ('omdat verbieden wellicht juist nieuwsgierig maakt').
Dat betekent natuurlijk niet dat dat voor alle kinderen zo werkt, maar in zijn algemeenheid blijkt dat je dus maar beter streng kunt zijn.

Aanvulling

Wat Sandra zegt klopt, met daarbij wel als aanvulling dat het heel belangrijk is om over de regels te praten. Alleen maar domweg verbieden is niet heel effectief. Verbieden en daarbij uitleggen waarom je het verbiedt en er ook over praten met je kind, dat helpt wel.

Stenna

Stenna

07-01-2009 om 12:15

Waarom mijn ouders dat deden

Ik kreeg vanaf mijn 14/15e wel een een glaasje wijn of een pilsje van mijn ouders (is heeeeeel lang geleden, 30 jaar ongeveer). Hun reden: toen hoorde je veel over meisjes die dronken gevoerd werden op feestjes etc (en dan misbruikt ofzoiets). Ze dachten dat als ik er een beetje aan gewend was, ik minder snel dronken zou zijn of zelf beter zou weten hoeveel genoeg is. Misschien naief en achterhaald. Ik was wel een erg verstandig en braaf meisje , dat scheelt misschien. En het waren de jaren 70, ook dat.

Tirza G.

Tirza G.

07-01-2009 om 15:15

Ach ja

dat dacht Napoleon ook en dus nam hij iedere dag een beetje arsenicum.
Boden ze je ook sigaretten aan?

Hoe kun je dronken gevoerd worden als je geen alcohol drinkt? Ze hadden beter kunnen "werken" aan groepsdruk etc., want dát zorgt er meestal voor dat je dingen doet die je niet wilt.....

Tirza

Stenna

Stenna

07-01-2009 om 15:21

Een reden, goed of niet goed

Het is ook niet mijn idee, Tirza. Weinig zin meer om dat nu nog mijn bejaarde vader te gaan vertellen (moeder gaat niet meer). Zoals ik al zei: het waren de jaren 70.
Maar Els vroeg zich af waarom sommige ouders dat doen. Dit is/was één reden, goed of niet goed.

Verbieden : eigenlijk..........

Sini,je hebt gelijk,je kan je kind van 16 of ouder niet iets verbieden waar je zelf ook plezier aan beleefd.
maar als ik s,nachts om 4 uur thuis kom van een feest,betekend dat niet dat mijn kind van 16 ook om 4 uur thuis mag komen.Het is inderdaad niet helemaal alles verbieden,maar met mate toestaan,en dan hopen dat je kind er verstandig mee omgaat.

Stenna

Stenna

11-01-2009 om 14:09

Eigenlijk toch niet heel gek

Ha, Lara, ik ben ook uit dat tijdperk, dat deden mijn ouders ook (sigaretten neerzetten).

Als ik er goed over nadenk vind het idee van mijn ouders toch niet heel gek. Wel van dat dronken voeren hoor, dat zie ik niet zo. Maar je kind thuis leren hoe je verstandig met alcohol omgaat is zo gek toch niet? Dat doen wij zelf eigenlijk met andere dingen ook, ik vind het ook niet erg zinvol om tv-kijken, internetten, gamen, uitgaan, etc. compleet te verbieden. Leer ze liever er met goed mee om te gaan en maat te houden. Geldt precies hetzelfde voor alcohol.

Toegegeven: we doen dat niet met roken (we roken niet en kind mag het ook niet). Maar dat vind ik ook wat anders. Matig alcohol (1 glas wijn per dag) is helemaal niet zo slecht voor de gezondheid, roken wel.

Inge M

Inge M

11-01-2009 om 14:32

Stenna, je moet toch even zo'n onderzoek lezen

Kinderen ergens mee om leren gaan is prima.
Alleen alcohol is schadelijk voor hersenen in de groei. Het gaat dus niet meer om: hoe leer ik mijn kind ergens mee omgaan? Het gaat om: geef ik mijn kind iets dat schadelijk voor de hersenen is?
Vroeger dacht ik dat het niet schadelijk was (af en toe een glas) dus dan geldt alleen het argument: hoe leer ik mijn kind ermee omgaan.

Stenna

Stenna

14-01-2009 om 10:15

Hype

Dat glas per dag, dat bedoelde ik natuurlijk voor volwassenen, niet voor kinderen. Ik had het voor kinderen over een keer een klein beetje proberen op feestdagen etc.
Ik vind dat er weer zo'n overgedramatiseerde hype van gemaakt wordt, van dat drinken van kinderen.
Net zo'n hype als de breezersexmeisjes (een piepklein groepje in Amsterdam, terwijl de rest van de nederlandse pubers prima met sex omgaat) en de avondklok (vanwege een harde kern probleemkinderen mogen dorpskinderen opeens op een mooie zomeravond ook niet meer buiten buskruiten).
Er zit nog wel een heel grote middenweg tussen de extreme gevallen van kinderen die comazuipen en normale kinderen die goed begeleid worden elke druppel alcohol ontzeggen. Gewone kinderen gaan van een keer een half glaasje op feestdagen onder begeleiding en met goed voorbeeld van hun ouders, heus niet meteen ten onder. Dat onderzoek naar verslaving als je jong begint gaat ook over kinderen die jong al echt veel alcohol gaan drinken (wat ik veel noem dan), dat is heel wat anders.
Het slaat allemaal meteen zo weer door, ouders die hier braaf de overheidsspotjes napraten en andere ouders al weer gaan veroordelen als die het niet compleet verbieden.
Ik houd mijn hart vast als dadelijk die "opvoedingscanon" er komt, stel je voor dat dan ook eens iets anders doet dan in de christenunie regeltjes voorgeschreven is.

Sancy

Sancy

15-01-2009 om 10:16

Werkelijk?

Dus de wetenschappelijke studies naar de effecten van (kleine hoeveelheden!) alcohol op puberhersenen zijn allemaal onderdeel van een hype die geinstigeerd is door de christenunie.
Interessant.

*bella*

*bella*

19-01-2009 om 11:36

Nieuwsgierig

Het speelt hier nog niet concreet, kinderen zijn nog klein. Wel heb ik ze op hun vraag wel eens laten proeven. Ik ken de smaak van mijn kinderen, en wist dta ze het vies zouden vinden. Dat zeg ik er dan ook bij, ´misschien ga je het lekker vinden als je groot bent, maar kinderen vinden wijn niet lekker´. Hoe dan ook vind ik het positief dat er iig over gesproken wordt, dat gebeurt dan toch op zo´n moment. Alcohol is hoe dan ook niet weg te denken in onze cultuur, en is dan ook iets dat ze als fenomeen moeten leren kennen. Zelfs al zouden we thuis nooit drinken.
Het roept wel nu al vragen op bij me, en ik vind het dan ook wel interessant. Wat ik me dan zo kan afvragen bijv is ben je niet bang dat juist die eerste intruducties met alcohol niet thuis plaatsvinden als je het tot verboden terrein benoemt tot 16 jaar of ouder?
Ben er zelf dus nog niet helemaal uit maar dat is wel iets dat bij me opkomt. Ligt natuurlijk ook helemaal aan het soort kind dat je hebt. Maar als ik kijk naar mijn jongste dan is het goed daar grondig bij stil te staan. Een heel nieuwsgierig meisje, houdt sowieso al erg van feesten, laat zich makkelijk meeslepen door anderen. Is doorgaans ook wat ´ verder´in haar ontwikkeling, vaak bezig met dingen van net wat oudere kinderen, ook vaak oudere vriendjes. Ook niet de meest rustige en braaftse vriendjes, al heeft ze die net zo goed. Maar zelf qua karakter koppig en eigenwijs, en niet altijd even braaf.
Mmmhh, ze is pas 5. Maar als ze een beetje hetzelfde blijft zoals ze altijd is geweest, dan zijn dat toch dingen waar ik goed mee bezig moet zijn. Ook heel graag weg, altijd spelen bij anderen, logeerpartijtjes enz. Veel behoefte dus aan haar eigen leven buiten het gezin. Nu al kost het me dus al wat om precies bij te houden wat ze zoal meemaakt. Gelukkig vertelt ze wel veel dat scheelt wel. Maar juist dat aspect van erbovenop willen zitten wb leren omgaan met alcohol roept dus vragen bij me op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.