Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Groei na eerste ongesteldheid


Je lijkt ook snel klein in Nederland, als je met je 155 naar Zuidelijke landen gaat dan heb je een heel normale lengte.

mijn jongste dochter is net 10 geworden, eind december. Zij is 1.57. Zij loopt bij de kinderarts vanwege haar groei.

Er is een handfoto gemaakt en er is gebleken dat zij qua lichaam op 12 jaar zit. Vandaar ook de puistjes enz. Ze verwachten dat zij met 10 gaat menstrueren en dat har groei daardoor afneemt. Voor haar zou dit fijn zijn anders wordt ze 2 meter. Dus die menstruatie zorgt voor een stop met groeien hebben ze tegen ons gezegd. Ze groeit dan nog max 8 cm, en dat is natuurlijk een gemiddelde.

Het is eigenlijk gewoon veel beter voor de wereld als mensen een beetje kleiner worden natuurlijk. Minder ruimte nodig, minder eten, minder andere grondstoffen....  

Mensen uit Indonesië en andere tropische gebieden (ook bepaalde volken in centraal Afrika) blijven trouwens kleiner omdat zij genetisch voorzien zijn van een zeer sterke afweer tegen parasieten e.d. uit de tropen. Een groot deel van de energie gaat in de afweer zitten en niet in de groei van de mensen en ze zijn daarnaast ook eerder geslachtsrijp (om je biologisch gezien vlug te kunnen reproduceren in een vijandige omgeving). Dat is wat ik heb gelezen een keer. 

Er is echt geen voorspelling over te doen, dan moet je al een skeletfoto laten maken. 

Ik ben zelf nog zo’n 10cm gegroeid. Ben nu 1,76. 
Mijn oudste dochter (22) werd met net 11 ongesteld en is nog 2cm gegroeid naar 1,525.
Mijn derde (15) werd met 13 ongesteld en groeit nog steeds, inmiddels is ze 1,84
Mijn vierde (13) werd met nog net 12 ongesteld en is ook nog in de groei. Ze is nu 1,73. 
Mijn vijfde (net 12) is nog niet ongesteld en is ook 1,73. 


Ik heb wel eens gehoord dat zolang de voeten nog groeien er ook nog lengtegroei te verwachten is maar of dat klopt weet ik niet. 

SuzyQFive schreef op 12-01-2024 om 11:32:

Er is echt geen voorspelling over te doen, dan moet je al een skeletfoto laten maken.

Ik ben zelf nog zo’n 10cm gegroeid. Ben nu 1,76.
Mijn oudste dochter (22) werd met net 11 ongesteld en is nog 2cm gegroeid naar 1,525.
Mijn derde (15) werd met 13 ongesteld en groeit nog steeds, inmiddels is ze 1,84
Mijn vierde (13) werd met nog net 12 ongesteld en is ook nog in de groei. Ze is nu 1,73.
Mijn vijfde (net 12) is nog niet ongesteld en is ook 1,73.


Ik heb wel eens gehoord dat zolang de voeten nog groeien er ook nog lengtegroei te verwachten is maar of dat klopt weet ik niet.

Ja, dat heb ik ook gehoord. De voeten gaan eerst. En ook dat als de voeten ineens hard groeien er een groeispurt aankomt (maar dat is misschien vooral bij jongens). 

Anouk1234

Anouk1234

12-01-2024 om 13:04 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 12-01-2024 om 11:32:

Er is echt geen voorspelling over te doen, dan moet je al een skeletfoto laten maken.

Ik ben zelf nog zo’n 10cm gegroeid. Ben nu 1,76.
Mijn oudste dochter (22) werd met net 11 ongesteld en is nog 2cm gegroeid naar 1,525.
Mijn derde (15) werd met 13 ongesteld en groeit nog steeds, inmiddels is ze 1,84
Mijn vierde (13) werd met nog net 12 ongesteld en is ook nog in de groei. Ze is nu 1,73.
Mijn vijfde (net 12) is nog niet ongesteld en is ook 1,73.


Ik heb wel eens gehoord dat zolang de voeten nog groeien er ook nog lengtegroei te verwachten is maar of dat klopt weet ik niet.

Ik heb ook gelezen dat de voeten eerder stoppen met groeien dan de lengte. De voeten groeien nog wel, dus dat is een goed teken voor de lengte groei.

oh hier groeien de voeten ook nog.

Grappig van de voeten. Had als kind altijd enorme voeten. Net als dochter trouwens. Die heeft ook met 8 jaar en 128cm al maat 36. Bij mij stopte het met maat 39 ergens in groep 7. Toen ben ik zelf gaan groeien en is het weer in verhouding gekomen.

RaSa schreef op 12-01-2024 om 19:20:

Grappig van de voeten. Had als kind altijd enorme voeten. Net als dochter trouwens. Die heeft ook met 8 jaar en 128cm al maat 36. Bij mij stopte het met maat 39 ergens in groep 7. Toen ben ik zelf gaan groeien en is het weer in verhouding gekomen.

Mijn jongste drie dochters hebben maat 43 en 41  

Zelf heb ik maat 39/40. 

Zoon heeft maat 46 trouwens. 

Anouk1234 schreef op 09-01-2024 om 10:56:

Binnenkort gaat ze ook naar de GGD arts. Dus ben benieuwd wat die gaat zeggen over haar te verwachten lengte.

Wellicht ben ik mosterd want ik heb niet alles gelezen, maar een ggd-arts doet niks anders dan het gemiddelde berekenen van de lengte van de ouders. Als je echt wil weten of je dochter nog zal groeien dan zullen ze dat alleen met een rontgenfoto kunnen bepalen want daar kunnen ze op zien in hoeverre de groeischijven nog openstaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.