Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gsm op school

Wat zijn de regels omtrent gsmgebruik op de school van jullie kinderen? Zijn die regels veranderd per 1 januari? En wat vind je ervan? Ik ben benieuwd of er veel is veranderd.  Hier is het van geen regels naar een gsmverbod gegaan.  Ik vind dit echt belachelijk maar ik weet dat heel veel ouders er heel blij mee zijn. 


SuzyQFive schreef op 13-01-2024 om 12:13:

[..]

Wij hadden vroeger een papier op de conciërgerie hangen met daarop het dagrooster van de hele school, bij roosterwijzigingen had de directeur met zwarte fineliner de wijzigingen aangegeven. ‘s ochtends even kijken voor je eerste uur aan. Bij uitval op het eerste uur werd de telefoonboom in werking gesteld. Zo was het ook nog in de eerste 10 jaar dat ik lesgaf (al dan via een tv-scherm)

Nu hoeft dat laatste niet, dat kan thuis even wel via SOM of Magister. De roosterwijzigingen gedurende de dag kunnen prima via een scherm, bord of papier in de school. Rooster leren ze vanzelf wel onthouden. Nu hoeft dat niet meer omdat ook niet van ze gevraagd wordt.

Ik weet zelfs mijn rooster van klas 1 (‘93-‘94) nog grotendeels uit mijn hoofd 🤣.

Ja precies, dat! Wij hadden ook een groot prikbord op een centraal punt waar de roosterwijzigingen van de dag op stonden. En als er tussendoor nog wat uitviel, kwam de congiërge dat altijd even persoonlijk melden in de klas. 

Die telefoonboom is natuurlijk achterhaald, dat snap ik. Dus wat mij betreft is er niks mis met een 'whatsappboom': je krijgt bericht als er wat wijzigt en anders niet. 

 Waar ik mij eerst verbaasde over dat mijn kinderen hun rooster niet gewoon konden onthouden ("waarom zet je die niet gewoon in je papieren agenda, dan weet je hem zo uit je hoofd") begreep ik later dat het vaste rooster én voortdurend verandert en daar bijna dagelijks wijzigingen op zijn. Ik vraag me af of die wijzigingen niet mede in de hand worden gewerkt door het 'gemak' dat iedereen zijn rooster voortdurend kan checken er uit wordt gegaan van de constante bereikbaarheid van de leerling. 

troelahoep schreef op 13-01-2024 om 12:36:

[..]

Ja precies, dat! Wij hadden ook een groot prikbord op een centraal punt waar de roosterwijzigingen van de dag op stonden. En als er tussendoor nog wat uitviel, kwam de congiërge dat altijd even persoonlijk melden in de klas.

Die telefoonboom is natuurlijk achterhaald, dat snap ik. Dus wat mij betreft is er niks mis met een 'whatsappboom': je krijgt bericht als er wat wijzigt en anders niet.

Waar ik mij eerst verbaasde over dat mijn kinderen hun rooster niet gewoon konden onthouden ("waarom zet je die niet gewoon in je papieren agenda, dan weet je hem zo uit je hoofd") begreep ik later dat het vaste rooster én voortdurend verandert en daar bijna dagelijks wijzigingen op zijn. Ik vraag me af of die wijzigingen niet mede in de hand worden gewerkt door het 'gemak' dat iedereen zijn rooster voortdurend kan checken er uit wordt gegaan van de constante bereikbaarheid van de leerling.

Zou heel goed kunnen. Wij als docenten worden er ook knettergek van. Nu scheelt het dat ik die paar lesjes die ik kan geven vast in het rooster staan, muv mentorles. Maar toen ik in de herfst een paar weken een collega verving veranderde mijn rooster steeds terwijl ik nog zo een heel rooster had samengesteld met de roostermaker waarbij rekening was gehouden met mijn beperkingen en mijn leerlingbegeleiding en laat ook toen net een periode zijn geweest met ook nog driehoeksgesprekken. Ik werd echt gek, moest allemaal afspraken verzetten enz… 


Bij ons is in principe een basisrooster maar ivm ziekte en wat verschuivingen hebben we regelmatig nieuwe collega’s. Vroeger kon je met een lerarenoverschot nog zeggen: als je dan en dan niet kan, voor jou tien anderen en dan hoefde het rooster niet heel anders. Maar met een tekort willen scholen heel graag goede mensen binnenhouden en is het wel een beetje dansen naar de pijpen van wie wil komen werken. 

Ik vraag me af of vele roosterwijzigingen liggen aan de makkelijke toegang van Magister of iets dergelijks. Ik ken het niet van mijn zoon, heeft vrijwel geen uitval en schuiven van lessen al helemaal niet. Heeft voor het hele jaar hetzelfde rooster. Hij zit in de eerste misschien dat dat nog meespeelt?
Maar denk ook dat er blijkbaar scholen zijn die daar makkelijker/lakser mee omgaan.

Amber82 schreef op 13-01-2024 om 13:37:

Ik vraag me af of vele roosterwijzigingen liggen aan de makkelijke toegang van Magister of iets dergelijks. Ik ken het niet van mijn zoon, heeft vrijwel geen uitval en schuiven van lessen al helemaal niet. Heeft voor het hele jaar hetzelfde rooster. Hij zit in de eerste misschien dat dat nog meespeelt?
Maar denk ook dat er blijkbaar scholen zijn die daar makkelijker/lakser mee omgaan.

Ja, dat maakt wel uit. Mijn kinderen zitten op 2 verschillende scholen en die hadden beide in de eerste (en de 2e ook nog wel) een rooster zonder tussenuren, tenzij er wat uitviel. En bij uitval was er een 'opvanguur'; leerlingen komen wel naar het lokaal om zelfstandig te werken, te lezen o.i.d. waar een docent zonder les toezicht houdt. 

Hoe hoger het schooljaar, hoe meer gaten in het rooster en hoe meer er wordt geschoven. Mijn kind in de 6e heeft al een paar keer meegemaakt dat hij het 1e naar school moet en het 8e en dan 6 tussenuren. Of 5

6 tussenuren 
Dat is wel heel erg. Was er al een beetje bang voor dat het in de loop der jaren erger kan worden. Dan hou ik er in mijn achterhoofd vast rekening mee 

Bij dochter op school telefoon thuis of in kluisje. Op benedenverdieping mag telefoon in pauze. Op de bovenverdieping mag geen telefoon. Tm 4 vwo werken ze met laptops.klas 5 en 6 werken nog met boeken. Via de Wifi van school is sociale media afgesloten. Als ouders hebben wij een brief hier over ontvangen. En ook aan leraren is gevraagd om het goede voorbeeld  te geven. 

Het is een misverstand dat je van digitaal onderwijs perse digitale vaardigheden leert. Ze gebruiken vooral allerlei apps en daar je leer geen ICT vaardigheden mee. 

Ik werk in het hoger onderwijs en ik verbaas me eigenlijk hoe slecht de digitale vaardigheden van veel studenten zijn. Ja, ze kunnen uiteraard prima hun telefoon en de sociale media gebruiken. Ze zijn echter vooral gebruikers. Zelfs simpele vaardigheden zoals de instellingen van de computer vinden of een document opslaan en later weer te openen is soms al een uitdaging. 

Ik heb niet alles gelezen, dus misschien wat dubbel.
Toen mijn zoon naar de middelbare ging, ruim 8 jaar geleden was die school al vrij van mobieltjes. In de kluis, of je tas, maar als ze hem zagen werd hij voor die dag ingenomen. In de pauzes werd er gekletst, gevoetbald of wat dan ook, maar geen mobiel. Een enkele keer dat een leraar aangaf, je mobiel mee, we gaan Kahoot doen.
Roosterwijzigingen? Die stonden op een bord in de aula, voor iedereen duidelijk. Je lesrooster schreef je maar in je agenda.

En wat was ik daar als ouder blij mee! Niks stiekeme filmpjes die gemaakt konden worden. Was er wat, dan werd je gebeld door school. En als ik wat had kon ik ook naar school bellen 

Moet kunnen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.