Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Klassiek autisme in combinatie met een hoger IQ?

Geachte forumleden,

Ik plaats dit bericht op het forum in de hoop dat er ouders zijn wiens kinderen mogelijk vergelijkbare ervaringen hebben gehad. Hoewel ik zelf minderjarig ben, ben ik benieuwd naar antwoorden op mijn vraag en mogelijke ervaringen van ouders. Ik ben ruim 16 jaar oud en gediagnosticeerd met autisme. Deze diagnose heb ik pas na 2013 gekregen; vanaf dat jaar valt alles onder het label 'ASS' (autisme spectrum stoornis). Er wordt gespeculeerd, met name door mijn coach, dat ik klassiek autisme heb. Echter, mijn familie en ik denken daar anders over. Familieleden hebben namelijk al vroeg opgemerkt dat ik voorliep op mijn ontwikkeling vergeleken met leeftijdsgenoten. Mijn coach speculeert (nogmaals, speculatie, aangezien een coach geen diagnose mag/kan stellen) dat ik klassiek autisme heb vanwege dwangmatige handelingen, zoals plotseling huppelen tijdens het lopen en het maken van bepaalde geluiden zoals 'hmm'. Mensen met (klassiek) autisme hebben vaak (erg veel) moeite met sociaal adequaat handelen, hoewel ik daar minder moeite mee heb. In onbekende sociale situaties weet ik wel vaak niet wat te doen, maar daar ondersteunt mijn coach ook deels bij. Op de lagere school heb ik een IQ-test gedaan, waaruit bleek dat mijn IQ zeker bovengemiddeld is. Deze test werd echter ook nog eens afgenomen op een moment dat ik me niet goed voelde, wat mogelijk ook nog invloed had op de score (vaak hoe beter je in je vel zit, des te hoger je scoort). Mensen met klassiek autisme hebben vaak een lager IQ, wat (zover ik weet) een criterium is voor de diagnose. Ik vermoed zelf echter hoogfunctionerend autisme/Asperger, zoals mijn familie, gezien mijn moeite met bepaalde aspecten van autisme, maar ook mijn vermogen om zelfstandig te functioneren zonder dagelijkse ondersteuning en het hogere IQ. Ik zit momenteel in het (voor)examenjaar van de HAVO (ik volg een aangepast programma, dus ik mag examen doen per vak wanneer ik wil), wat wellicht uitdagend zou zijn voor iemand met klassiek autisme, maar ik sluit het niet volledig uit (op de lagere school was er zelfs nog overleg of ik naar het VWO zou kunnen gaan, maar het is toch HAVO geworden, grotendeels omdat rekenen/wiskunde niet mijn sterkste kant is en dat echt nodig is op het VWO). Ik kan ook erg goed leren en kan goed communiceren, spreek ook drie talen vloeiend (en leer ook nog een vierde nu), het schijnt namelijk dat mensen met klassiek autisme ook vaak een taalachterstand hebben. Ik heb vrienden met hoogfunctionerend autisme/Asperger die sociaal meer moeite hebben dan ik, maar op andere vlakken verder ontwikkeld zijn. Zo heeft ieder individu met autisme hun eigen sterke- en minder sterke kanten. 





Dus, kort samengevat: Is het mogelijk klassiek autisme te hebben in combinatie met een hoog/hoger IQ? Hebben ouders van kinderen met autisme hier ervaring mee?


Wat je omschrijft is precies de reden dat er geen onderscheid gemaakt meer wordt binnen het autismespectrum. Al je vragen zijn te beantwoorden: ja, het zou kunnen. Autisme is een ontwikkelingsstoornis en je moet wel op meerdere vlakken verschijnselen hebben voor een diagnose, maar de uiting kan heel divers zijn. Je hebt al een diagnose ASS, wellicht heb je wat aan psycho-educatie als je zoveel vragen hebt. Dat is helemaal niet gek, want op jonge leeftijd zijn er andere dingen op de voorgrond dan waar je als bijna of jong volwassene tegenaan loopt.

'Ik ben ruim 16 jaar oud en gediagnosticeerd met autisme. Deze diagnose heb ik pas na 2013 gekregen;' In 2013 was je net 6 jaar. Mij lijkt dat wel redelijk vroeg.
Je beschrijft het nu als een conflict met je coach: autisme (zou dan minder begaafd zijn) of hoogbegaafdheid. Is het belangrijk voor de begeleiding van je coach? 
De test wees niet op hoogbegaafdheid, maar je zei dat je die dag niet goed in je vel zat. Je kunt eventueel nog een keer zo'n test laten doen. 
Maar ik zou nu vooral kijken naar je examens. succes met je HAVO-examens. Weet je al wat je daarna wil gaan doen?

Tsjor
 

Hier een moeder van een zoon met ASS en een hoge intelligentie. 

Antwoord op je vraag: ja natuurlijk kan dat. Niet voor niets zijn de verschillende soorten autisme (zoals Asperger) geschrapt uit de DSM en vervangen door ASS. ASS kan voorkomen met hoge, gemiddelde en lage intelligentie.
Stimmen (zoals hummen, wiebelen, ogen knijpen enz) komt veel voor bij autisme, is mij altijd verteld, zie ook:
https://www.verywellhealth.com/what-is-stimming-in-autism-260034
Als jouw coach zegt dat stimmen en hoge intelligentie niet samen zouden gaan, dan zou ik zeggen: lees je vakliteratuur nog eens na. 😉

Je zegt: ”Mensen met klassiek autisme hebben vaak een lager IQ, wat (zover ik weet) een criterium is voor de diagnose”. 
Hoe kom je hierbij? Dit is echt niet zo. ASS komt voor bij alle intelligentienivaus. Dus dat is gelijk het antwoord op je vraag. 

Captainbrown

Captainbrown

03-02-2024 om 16:45 Topicstarter

tsjor schreef op 03-02-2024 om 15:47:

'Ik ben ruim 16 jaar oud en gediagnosticeerd met autisme. Deze diagnose heb ik pas na 2013 gekregen;' In 2013 was je net 6 jaar. Mij lijkt dat wel redelijk vroeg.
Je beschrijft het nu als een conflict met je coach: autisme (zou dan minder begaafd zijn) of hoogbegaafdheid. Is het belangrijk voor de begeleiding van je coach?
De test wees niet op hoogbegaafdheid, maar je zei dat je die dag niet goed in je vel zat. Je kunt eventueel nog een keer zo'n test laten doen.
Maar ik zou nu vooral kijken naar je examens. succes met je HAVO-examens. Weet je al wat je daarna wil gaan doen?

Tsjor

Dag Tsjor,

Ik ben niet gediagnosticeerd in 2013, pas veel later, in 2021, dus toen ik 14 was. Toen was er dus al alleen maar de diagnose ASS. Het klopt niet dat ik in een soort van 'conflict' zit met mijn coach, hij speculeert dat ik klassiek autisme (als het goed is de zwaarste vorm) van autisme heb, terwijl ik eigenlijk (heel) goed functioneer zonder hulp en erg zelfstandig ben, sociaal ook wel erg vaardig, op een aantal punten na dan. Wellicht zal ik een nieuwe IQ-test afnemen over een tijdje. Hoogbegaafdheid was ook i.d.d. niet de uitslag, wel een bovengemiddeld IQ, en dat was ook nog eens toen ik niet goed in m'n vel zat. 

En dank voor het wensen van succes met mijn HAVO-examens. Ik heb het even aangepast (zoals je in het bericht kunt lezen), ik zit in mijn (voor)examenjaar, dus ik mag voor een aantal vakken dit jaar al examen doen en de rest volgend jaar, ik weet nog niet of ik het ga doen. Ik heb door mijn ASS een aangepast schema gekregen, dat is voor mij erg fijn.

Ik wil erna eigenlijk werken en dan een eigen bedrijf beginnen, doorstuderen ga ik denk ik niet doen.

citroentje schreef op 03-02-2024 om 15:45:

Wat je omschrijft is precies de reden dat er geen onderscheid gemaakt meer wordt binnen het autismespectrum. Al je vragen zijn te beantwoorden: ja, het zou kunnen. Autisme is een ontwikkelingsstoornis en je moet wel op meerdere vlakken verschijnselen hebben voor een diagnose, maar de uiting kan heel divers zijn. Je hebt al een diagnose ASS, wellicht heb je wat aan psycho-educatie als je zoveel vragen hebt. Dat is helemaal niet gek, want op jonge leeftijd zijn er andere dingen op de voorgrond dan waar je als bijna of jong volwassene tegenaan loopt.

Nee het kon niet. Destijds toen de diagnose klassiek autisme nog werd gegeven hoorde daar in elk geval een taalachterstand in de kindertijd bij. Dus als ze die niet had zou ze destijds geen diagnose klassiek autisme gekregen hebben, maar eerder een diagnose asperger. Maar juist omdat het verschil toch niet zo eenduidig te maken is, zijn de verschillende 'soorten' autisme geschrapt.

Overigens zou ze destijds waarschijnlijk helemaal geen diagnose autisme of asperger gekregen hebben, omdat toen nog gedacht werd dat het vooral voorkwam bij jongens/mannen.

Captainbrown

Captainbrown

03-02-2024 om 16:51 Topicstarter

Lizzyliz schreef op 03-02-2024 om 16:42:

Je zegt: ”Mensen met klassiek autisme hebben vaak een lager IQ, wat (zover ik weet) een criterium is voor de diagnose”.
Hoe kom je hierbij? Dit is echt niet zo. ASS komt voor bij alle intelligentienivaus. Dus dat is gelijk het antwoord op je vraag.

Klopt, ASS komt inderdaad voor bij alle intelligentieniveaus. ASS, dus dat is het hele spectrum. Tot 2013 kreeg je een aparte diagnose met één van de volgende vormen: Asperger, klassiek autisme, PDD-NOS, Stoornis van Rett, McDD). Nou was die hoge(re) intelligentie een belangrijk kenmerk voor de diagnose Asperger (hoogfunctionerd autisme). Asperger zou dus goed passen bij iemand met een hoog/hoger IQ. Klassiek autisme, daarentegen, komt dan juist voor bij mensen met een (over het algemeen) wat lager IQ. 

Het hoeft niet per se inderdaad, maar het is vaak wel het geval. 

Als ik het fout heb, verbeter me alsjeblieft.


Als jouw coach zegt dat stimmen en hoge intelligentie niet samen zouden gaan, dan zou ik zeggen: lees je vakliteratuur nog eens na. 😉

Je weet dat coach geen beschermd beroep is? Iedereen kan een bordje coach op zijn deur plakken en zich coach noemen. Dus wat een coach zegt, daar zou ik me niet al te veel van aantrekken. Vaak zijn het mensen die met een online cursus en wat google-vaardigheden denken de wijsheid in pacht te hebben. 
Wil je het echt weten, praat met een psycholoog. 
Ik vind dat je voor een zestienjarige heel goed schrijft en alles wat je wil zeggen duidelijk uitlegt. Succes met je havo-examen. 

Captainbrown schreef op 03-02-2024 om 16:51:

[..]

Klopt, ASS komt inderdaad voor bij alle intelligentieniveaus. ASS, dus dat is het hele spectrum. Tot 2013 kreeg je een aparte diagnose met één van de volgende vormen: Asperger, klassiek autisme, PDD-NOS, Stoornis van Rett, McDD). Nou was die hoge(re) intelligentie een belangrijk kenmerk voor de diagnose Asperger (hoogfunctionerd autisme). Asperger zou dus goed passen bij iemand met een hoog/hoger IQ. Klassiek autisme, daarentegen, komt dan juist voor bij mensen met een (over het algemeen) wat lager IQ.

Het hoeft niet per se inderdaad, maar het is vaak wel het geval.

Als ik het fout heb, verbeter me alsjeblieft.

Volgens mij leg je verbanden die er niet zijn of er niet toe doen, maar ik kan er de vinger niet zo goed op leggen. Misschien iemand anders hier..
Het onderscheiden van verschillende soorten autisme wordt niet voor niks niet meer gedaan.
Je hebt antwoord op je vraag: ja, je kunt een hogere intelligentie hebben en ook autisme. Maar waarom wil je dat weten? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. 

Ik ken volwassenen die als kind een diagnose klassiek autisme hebben gekregen terwijl ze wel een hoog iq hebben.
In jouw geval zou ik hierover helemaal niet de discussie over aan gaan met jouw coach. Jouw coach is geen expert en heeft er helemaal niks over te zeggen. Daarbij gebruikt hij dus oude termen (klassiek autisme VS asperger) die tegenwoordig niet meer worden gebruikt. Het is voldoende om te weten dat je een autistische spectrum stoornis hebt en iedereen is anders dus om te weten hoe dat er bij jou uitziet en wat jij nodig hebt moet jouw coach vooral observeren en luisteren naar jou en je ouders.

Hm, ik denk dat jij precies de reden beschrijft waarom het onderscheid niet meer wordt gemaakt. Het is nauwelijks te doen.  

Klassiek autisme kwam inderdaad vaker in combinatie met een lager iq voor. Maar dat was geen vereiste. Andersom kon iemand met Asperger een heel gemiddeld iq hebben (hoog functionerend is niet het zelfde als hoogbegaafd). Als groep zullen de Aspergers hoger hebben gescoord. En de klassiek Autisten lager. Maar dat zegt niet zo veel over het individu. En wat moest je dan uiteindelijk met het onderscheid? 

Gezien je normale tot snelle taalontwikkeling is het niet aannemelijk dat jij de diagnose klassiek autisme had gekregen. 
Stereotype handelingen, geluiden enz komen verder niet alleen maar bij klassiek autisme voor. Dus als dat de enige reden voor je coach is om met deze (verouderde) diagnose aan te komen zetten dan klopt dat ook al niet.

Maar waarom wil je coach je classificeren binnen oude diagnoses? Wat is diens doel daarmee? Denkt de coach op basis daarvan dat een andere aanpak nodig is oid? 

Captainbrown

Captainbrown

03-02-2024 om 18:44 Topicstarter

Bir_F schreef op 03-02-2024 om 17:55:

[..]

Volgens mij leg je verbanden die er niet zijn of er niet toe doen, maar ik kan er de vinger niet zo goed op leggen. Misschien iemand anders hier..
Het onderscheiden van verschillende soorten autisme wordt niet voor niks niet meer gedaan.
Je hebt antwoord op je vraag: ja, je kunt een hogere intelligentie hebben en ook autisme. Maar waarom wil je dat weten? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Ik ben benieuwd ernaar omdat ik wel merk dat ASS (zeer) waarschijnlijk niet het enige is wat ik heb. En klassiek autisme lijkt mij zeer sterk, die diagnose wordt ook niet meer gegeven. Het geeft me geen fijn gevoel dat ik in mijn hoofd blijf geloven dat ik dat als enige heb. Want mijn omgeving merkt ook dat ik waarschijnlijk wel iets anders heb, al dan niet in combinatie met ASS.

Captainbrown

Captainbrown

03-02-2024 om 18:45 Topicstarter

Annaniem2023 schreef op 03-02-2024 om 17:24:

[..]

Je weet dat coach geen beschermd beroep is? Iedereen kan een bordje coach op zijn deur plakken en zich coach noemen. Dus wat een coach zegt, daar zou ik me niet al te veel van aantrekken. Vaak zijn het mensen die met een online cursus en wat google-vaardigheden denken de wijsheid in pacht te hebben.
Wil je het echt weten, praat met een psycholoog.
Ik vind dat je voor een zestienjarige heel goed schrijft en alles wat je wil zeggen duidelijk uitlegt. Succes met je havo-examen.

Klopt, coach is i.d.d. wat anders dan een psycholoog en geen beschermdm beroep.

En dank voor je mooie woorden!

Dus je houdt ook de mogelijkheid open dat er geen sprake is van ASS? Het komt voor dat er misdiagnoses worden gedaan. Ik snap heel goed dat zolang je er zelf (en je omgeving) niet van overtuigd bent, dat je er dan mee bezig blijft.
Wat van de kenmerken van ASS herken je wel bij jezelf? En kunnen die ook verklaard worden door iets anders? 

Captainbrown

Captainbrown

03-02-2024 om 18:48 Topicstarter

Meesje schreef op 03-02-2024 om 18:04:



Maar waarom wil je coach je classificeren binnen oude diagnoses? Wat is diens doel daarmee? Denkt de coach op basis daarvan dat een andere aanpak nodig is oid?


Dat wil hij niet, dat wil ik. En waarom wil ik dat? Niet omdat het uitmaakt, want ASS is gewoon ASS (dus autisme). Ik wil het nu erg graag omdat mijn coach speculeert dat ik klassiek autisme heb en dat gewoon bijna niet waar kan zijn in mijn optiek. Als ik dat echt zou hebben, zou mijn omgeving dat (hoogstwaarschijnlijk) ook wel merken. Door familie is er feitelijk wel altijd opgemerkt dat ik voorliep op mijn ontwikkeling, en dan met name op cognitief vlak, dat is wel kenmerkend voor ASS. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.