Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Loslaten na druggebruik uur

Mijn dochter van 18 heeft het al een hele tijd moeilijk met haarzelf,ze voelt haar onzeker en niet goed genoeg.Ze is in de steek gelaten door haar vader die gewoon een nieuw gezin is gestart.Jaren geleden al maar dat besef begint bij haar nu nog maar goed en wel te komen.Ze is altijd opgevangen geweest door haar oma mijn (ex) schoonmoeder die jammergenoeg in september is gestorven.Door het zwarte gat waarin ze is gevallen is ze jammergenoeg beginnen experimenten met harddrugs.Een hele nare maar hopelijk korte periode.Van oktober tot begin maart.Ik heb nu de indruk dat het beter gaat.Ze gaat terug naar school,voelt haar merkbaar beter in haar vel.Ze gaat ook naar een psycholoog.Maar ze is nog steeds op zoek naar een houvast.Alhoewel ze dat wel bij ons heeft wil ze heel graag een vriendje en daar zit een beetje het probleem.Ze heeft sinds kort terug contact met een ex vriend.Ze heeft een relatie met hem gehad toen ze ongeveer 16 was.Ik vond hem niet aangenaam,behandelde haar niet met respect.Was altijd zeer kort en niet liefdevol.Kwam uit een moeilijke thuissituatie en had zelf ook nooit veel liefde gehad.Maar hij heeft bij mijn weten nooit iets te maken gehad met drugs en dat is wel een geruststelling.Instinctief wil ik haar natuurlijk weer waarschuwen dat dit geen z’on goeie relatie is maar anderzijds denk ik…laat ik het haar zelf uit vissen en wees blij dat die drugs uit haar leven is want dat was de hel...Wat zouden jullie doen…

Dag Natje1812,
Ik kan me voorstellen dat je niet heel enthousiast bent als je eerdere ervaring met deze jongen niet positief was. Maar je hebt hier natuurlijk maar zeer beperkt invloed op. Uiteindelijk bepaalt zij met wie ze een relatie aangaat. 

Je kunt volgens mij alleen maar open vragen stellen aan je dochter in zo'n geval. Wat zoekt ze in een jongen? Wat vind ze leuk aan deze jongen? Zonder oordelen. 

Het kan natuurlijk ook best zijn dat deze jongen veranderd is in de tussentijd. Je zegt dat hij het moeilijk heeft gehad. Wie weet had dat destijds invloed op zijn gedrag en is hij nu ook wat volwassener en gegroeid daarin. 

Ik zou me eerlijk gezegd meer zorgen maken over dat ze harddrugs heeft gebruikt dan de relatie met deze jongen. 

Drugs maakt meer kapot dan je lief is. Dat probleem lijkt (voor nu?) uit zicht.
Ik zou focussen op positieve dingen, leuke dingen samen doen en haar steunen als ze het moeilijk krijgt in de relatie met deze jongen.

Net 3 weken van de hard drugs af. Wat doet ze met de onrustige gevoelens? Stort ze zich nu op een vriend?

Ik zou niet te vroeg juichen na haar harddrugsgebruik, amper een maand 'clean' is nog maar zo kort. 
Blijf vooral op een open manier met haar in contact, als ze daarvoor open staat. Doe leuke dingen samen, maar hou ook het gesprek open, laat haar weten dat ze bij je terecht kan als ze dat nodig heeft. 

Als iemand steeds op zoek is naar prikkels (zoals drugs, verliefdheid, spanning) om negatieve emoties te vergeten, doe je daar weinig aan. Je kan je dochter hooguit uitleggen dat dergelijke afleidingen maar tijdelijk werken. Bovendien is die afhankelijkheid van afleiding niet bepaald een gezonde basis is voor een relatie. Want gaat het haar nou echt om die jongen, of om de problemen die ze wil vergeten? 

Geen idee of iemand van 18 dat alles al kan begrijpen. Sommige mensen blijven zich hun hele leven van het ene avontuur in het andere storten. Ik hoop in elk geval dat je dochter snel ontdekt dat het aanpakken van haar problemen een veel grotere kans geeft om ook op de lange termijn weer positiever in het leven te kunnen staan. Goed dat ze hulp krijgt! 

Sterkte! 

Ik zou dingen voorstellen om samen met haar te doen. Dat kan van alles zijn. (wandelen, ergens wat drinken, samen iets verzorgends doen. En werken aan een vertrouwensband met mij, haar moeder. Dat ze naast een psycholoog ook bij mij haar moeder terecht kan, voor alles wat haar bezig houdt. 
Ik ken geen enkele voorgeschiedenis met jouw ex, haar man. Maar is het mogelijk dat dit contact weer hersteld wordt? Ik zou ook heel voorzichtig zijn met 'statements als "hij heeft jou in de steek gelaten, want hij heeft gewoon een nieuw gezin gestart'. Welke boodschap geef je hiermee af? En is het waar? Is een nieuw gezin starten hetzelfde als je dochter in de steek laten? Ik ken geen voorgschiedenis, maar ik mag hopen dat als ik in dezelfde situatie verzeilt raakt, ik over mijn schaduw kan heen springen en zelf iets constructiefs kan betekenen in dit herstel van contact. De boodschap dat jouw vader geen boodschap aan je heeft, dat je waardeloos bent, is zo'n harde, dat ik die nooit naar mijn kind zou kunnen uitspreken. 

Natje1812

Natje1812

27-03-2024 om 18:15 Topicstarter

Wie zegt dat ik dit uitspreek naar mijn kind?Ik heb altijd een goeie band gehad met mijn ex schoonmoeder en haar zoon heeft altijd de kans gekregen zijn kinderen bij haar op te halen of ze daar te zien.Hij heeft gekozen dit niet te doen.Mijn kinderen hebben daar nooit last van gehad omdat ze langs vaders kant altijd oma hadden waar ze konden op terug vallen.Na haar dood was het daarom moeilijk voor mijn dochter omdat ze toen ook besefte dat het contact met haar vader sowieso nooit meer zal herstellen.

Ik zou me kunnen voorstellen dat het ook voor jou heel fijn zou zijn om hulp te hebben bij dit proces. Jij als moeder hebt veel vragen en onzekerheden, hoe om te gaan met je dochter, hoe haar te begeleiden in deze situatie en ook hoe jij zelf daarin positie inneemt op een manier die voor jullie beiden prettig en gezond is.

Natje1812

Natje1812

28-03-2024 om 13:38 Topicstarter

Eigenlijk heb ik in de loop der jaren ondervonden dat die hulp toch vooral heel oppervlakkig blijft en je het vooral zelf moet uitvissen.

leer haar Red flags te herkennen, door over verschillende situaties te praten ,(wat vind je ervan, wat is haar grens, wat xou zij foen in verschillende situaties, hoe hetken je een goede vriend en een slechte, welke keus kan je maken, wat is goed voor jezelf, wat is zelfrespect, hoe handel je erna, wat vind je belangrijke eigenschappen  wanneer zou zij een relatie beëindigen en hoe kan je dat respectvol brengen)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.