Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
ilsepilse

ilsepilse

26-11-2015 om 15:32

DUO is te laat

Wat is ‘niet tijdig’?
Niet tijdig betekent: de beslistermijn is overschreden. DUO moet binnen 8 weken een beslissing op aanvragen nemen. Bij bezwaarschriften moet dat binnen 6 weken na afloop van de bezwaartermijn. Als de wet geen termijn voorschrijft, geldt een ‘redelijke’ termijn, die afhankelijk is van de soort beslissing.

Welke voordelen heeft de wet voor u?
Verstrijkt de wettelijke of de redelijke termijn zonder dat DUO beslist over uw aanvraag of bezwaarschrift? Dan kunt u DUO ‘in gebreke stellen’. We hebben dan 2 weken de tijd om alsnog een beslissing te nemen.

Gebeurt dat niet, dan is het wettelijke gevolg:

De dwangsom begint automatisch te lopen voor elke dag dat de beslistermijn overschreden wordt. Dit kan voor maximaal 42 dagen en € 1.260,-.
U kunt meteen beroep instellen bij de rechter. U hoeft niet eerst bezwaar te maken tegen het uitblijven van een beslissing. Verklaart de rechtbank het beroep gegrond, dan is DUO verplicht om alsnog binnen 2 weken te beslissen.

dit heb ik even gecopieerd van de website van DUO,
mijn jongste zoon is 19 aug vertrokken naar Engeland om te voetballen + school soort sport en bewegen opleiding, hij is net 18 geworden dus recht op studiefinanciering. Ik heb meteen buitenland financiering aangevraagd en weet dat dat ongeveer 8 weken kan duren, we zijn er ondertussen al een week of 6 overheen en ik begreep nu van DUO dat ik dus dit proces kan starten, heeft iemand dit al eerder gedaan??

moet ik meteen naar de rechter stappen of eerste een bezwaar indienen?

Je zoon

Als er al wat moet, dan moet je zoon dat doen volgens mij.
Misschien zit daar het probleem wel met de aanvraag. Hij had zelf buitenlandfinanciering moeten aanvragen. Hij is 18.

Adrienne

Adrienne

26-11-2015 om 16:10

ja, eens met mevrouw Lavell

Ja, je tekst klinkt alsof je het over een kind hebt waarvoor jij alles moet regelen. Misschien moet je nog even wennen dat hij nu geacht wordt dat zelf te doen?
Mocht hij niet meteen alles zelf kunnen doen, okee, maar dan zou je bericht ook wel anders klinken.

Hortensia

Hortensia

26-11-2015 om 18:05

machtigen

Omdat het vanuit Engeland misschien best wel lastig is om contact op te nemen is het misschien een idee dat je zoon jou machtigt om e.e.a. voor hem te regelen.

vlinder72

vlinder72

26-11-2015 om 21:22

Dit staat er

Na een aanvraag heeft het DUO 8 weken de tijd om te reageren. Doen ze dat niet dan moet je eerst het DUO ingebreke stellen. Daarna hebben ze twee weken de tijd om te reageren.

Reageren ze ook daar niet op dan komt pas het laatste stuk.

Jullie moeten dus in ieder geval nog twee weken wachten. Je kan natuurlijk best even bellen om te vragen of ze aanvraag wel ontvangen hebben en of ze kunnen zien wanneer je iets hoort. Hoor je daarna over twee weken nog steeds niets dan kan je een ingebreke stellingsbrief aangetekend versturen.

ilsepilse

ilsepilse

28-11-2015 om 11:58

gemachtigd

omdat hij inderdaad in Engeland voetbalt en studeert ben ik nu gemachtigd om alles te regelen, bellen van daaruit is niet te doen, ik sta hier nu al soms meer dan 20 minuten in de wacht, en wordt dan nog 3 x doorgeschakeld.
We hebben de aanvraag kort na zijn vertrek gedaan 19 aug, samen, en dan zou het ongeveer 8 weken duren, ok ik kan daarmee leven, maar nu belde ik vorige week en was er nog helemaal niks gedaan , vergeten, terwijl ik elke maand minstens een keer belde.
Ze zouden nu een spoedprocudure opstarten .

ok dan moet ik ze nu in gebreken stellen, en dan als ik nog niks gehoord heb dan naar de rechtbank stappen ??

Hortensia

Hortensia

28-11-2015 om 12:06

ilsepilse

Ik vermoedde al dat je om praktische redenen gemachtigd bent

Check dit eens:
https://duo.nl/particulieren/deurmat/oneens-met-duo/duo-is-te-laat.asp

formulier

"ok dan moet ik ze nu in gebreken stellen, en dan als ik nog niks gehoord heb dan naar de rechtbank stappen ??"
Ja

Nou ja, nu. 8 weken na de aanvraag. Heb je een bevestiging of bewijs van die aanvraag?
8 weken na die datum.

Er is zelfs een formulier van

https://duo.nl/Images/aanvraagformulier_dwangsom_bij_niet_tijdig_beslissen_tcm7-16542.pdf

Anno

Anno

28-11-2015 om 17:14

Hier

Ook een kind in het buitenland, waarbij DUO ook te lang deed over stufi (ruim vier maanden). Inderdaad DUO in gebreke gesteld, maar met een lulsmoes over aanvullende bewijsstukken (waar ze pas bij de ingebrekestelling om vroegen) zijn ze daar onderuit gekomen.

DUO zelf geeft overigens als richtlijn aan dat de aanvraag drie maanden kan duren.

ilsepilse

ilsepilse

01-02-2016 om 16:33

tokkel tokkel

ondertussen ook al een lulsmoes van ingebrekestelling gehad, opnieuw bezwaar aangetekend omdat ze de studie op 340 u hadden geschat terwijl hij 1170u bezig is ... wordt vervolgd...
ondertussen al 6 maanden verder ...

ilsepilse

ilsepilse

26-02-2016 om 15:56

geduld is een schone zaak

gisteren nog even gebeld, bezwaar is binnen en 11maart moet ik op zijn laatst antwoord krijgen, de dame in kwestie zei dat het nog niet in behandeling was, en zou zich er NU over buigen...ik heb er een hard hoofd in ... ik bel as woensdag maar weer terug. Ik heb gezegd mijn kind komt eind mei 2016 weer even naar huis graag zsm oplossen, ik ben nog maar bezig van augustus 2015...

ilsepilse

ilsepilse

12-04-2016 om 16:27

ombudsman...

heb nu weer uitstel gekregen na 11maart want ze hadden nog geen tijd gehad om alles uit te zoeken (ach aanvraag is pas in augustus 2015 gedaan...). Ondertussen klachtenbrief gestuurd en antwoord gekregen en ook de ombudsman het hele dossier opgestuurd, zij gaat hiermee aan de slag, dit kan echt niet...
wordt vervolgd...

ilsepilse

ilsepilse

18-05-2016 om 20:41

niet te geloven

kind komt morgen terug uit Engeland en vertrekt augustus weer, vorige week gebeld naar DUO, het besluit op mijn bezwaar is op 13 april genomen maar 13 mei heb ik nog altijd geen brief gehad, de vraag waarom, er zijn spoedgevallen, ik zeg ik zit al 9 maanden te wachten, is dit geen spoedgeval ?
Telefonisch te horen gekregen dat hij toch studiefinanciering zou krijgen, ik moet het nog op papier zien....
Ombudsman sloeg achterover van de werkwijze van DUO ook ombudsman PVDA is er mee bezig...
9 maanden ik kon al een nieuw kind gebaard hebben...
wordt vervolgd...maareh de aanhouder wint !
*strong mom*

ilsepilse

ilsepilse

07-06-2016 om 09:44

op papier

voor degene die het nog interesseert : ik heb het nu zwart op wit , met terugwerkende kracht krijgt hij uiteindelijk toch studie financiering, zo blijkt maar weer de aanhouder wint !!

Fransien

Fransien

07-06-2016 om 10:47

mooi zo!

En krijg je nog extra vanwege ingebreke-stelling enzo?
Je zoon boft dat jullie genoeg geld hebben om dit te overbruggen, er zijn er die moeten dan stoppen met hun studie...

ilsepilse

ilsepilse

13-06-2016 om 15:55

geen ingebrekestlling

geen ingebrekestelling-vergoeding... ze hadden hun tijd nodig...
we hebben inderdaad alles bij elkaar geschraapt, en eigenlijk zou hij dit jaar moeten stoppen, dank zei stuffie kan hij nog een jaartje gaan. Dus hopelijk komt hij wel ergens aan de bak

ilsepilse

ilsepilse

05-08-2016 om 13:35

over 2 weken

over 2 weken vertrekt hij weer voor een jaartje met dan hopelijk een contract op zak,it's a tough world...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.