Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
bieb63

bieb63

25-04-2015 om 17:51

kind nog schoolgaand: welke kosten voor wie

Even een 'open' vraag:
Stel je kind is inmiddels 18 (of 19), en zit nog op de middelbare school of vervolgopleiding MBO (geen WO of evt HBO).
Hoe zien jullie dat met de uitgaven? Wie betaalt wat en er even vanuit gaamd dat kind nog gewoon thuis woont. Kinderbijslag krijg je niet meer, zorgverzekering moet vanaf 18 betaald worden.
Concreet:
- kind zit nog fulltime op school, woont thuis, dus inwoning met alles erop en eraan betalen ouders (geen kostgeld lijkt mij).
- kind kan bijbaantje hebben (of niet...). Ikzelf zie dat als inkomsten die hij/zij gebruikt voor uitgaan/uitjes/extra's enz.
- kleding? Nog steeds kleedgeld? Ikzelf denk dat dat niet echt anders kan.
- premie zorgverzekering. Idem, lijkt mij dat het niet anders kan dan dat de ouders dat betalen.
- Geef je nog (gering) zakgeld? Of verwacht je dat kind dat via een bijbaan zelf verdient? En als er geen bijbaan te vinden is?

Kortom: hoe zien/doen jullie dat. En nog even voor de duidelijkheid: het gaat om nog op middelbare school zitten of MBO opleiding.


Katniss

Katniss

25-04-2015 om 18:14

Zelf verantwoordelijk

Vanaf 18 mogen ze het zelf regelen. Indien nodig, als er aantoonbaar niet genoeg zelf verdiend kan worden, spring ik bij.

Marea

Marea

25-04-2015 om 18:25

ouders

Wij hebben een tweeling van 18 (sinds juli) die klaar is met het gymnasium en nu een jaar reist, cursussen volgt in het buitenland en werkt. Ze krijgen geen zakgeld of kleedgeld, ze betalen zelf de zorgpremie, maar krijgen vrij veel zorgtoeslag, dus die zorgpremie is maar een paar tientjes.
Ze betalen geen kostgeld, wonen gratis thuis.
Volgend schooljaar gaan ze studeren.

Als mijn kind met 18 nog op school zou zitten, zou ik alles betalen, behalve kleren en zorgpremie. Vanwege die zorgtoeslag is die premie niet zo hoog. Ik ben niet zo van: "vanaf precies je achttiende ben je zelf verantwoordelijk". Maar wij hebben vier kinderen op het VWO (nou ja, twee nog) en ik heb gemerkt dat VWO-kinderen over het algemeen iets langer kind blijven dan bijvoorbeeld kinderen op het VMBO die al veel jonger beslissingen moeten nemen over beroepen enzo. En ook al op hun 15e eindexamen doen ipv met 17 op het gymnasium.
Voordat ik iedereen over me heen krijg: over het algemeen! Dus niet ALLE VWO-kinderen zijn jong in hun doen en laten en etc.

mirreke

mirreke

25-04-2015 om 18:26

Middelbare school en 18

Dan heb je recht op de tegemoetkoming kosten scholieren. Dat is 114 euro vast bedrag, met met max. 74 euro toeslag (dacht ik) voor als de ouder een lager inkomen hebben. Dit is overigens geen lening maar een gift.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-tegemoetkoming-schoolkosten-voor-scholieren-krijgen.html

Door het kind zelf aan te vragen, liefst een kwartaal ongeveer voordat je 18 wordt. Voor MBO geldt dit gek genoeg niet, mmaar bij MBO mag je als je 18 bent weer studiefinanciering aanvragen. De regels zijn dit jaar veranderd (leenstelsel). Dit houdt in dat je ook bij thuiswonen toch het maximale bedrag mag aanvragen (als je dat wilt).

mirreke

mirreke

25-04-2015 om 18:30

OH, en nog wat

Zorgverzekering: daarvoor krijgt het kind vanaf 18 jaar zelf de zorgtoeslag. Ik meen ook als ouders geen toeslag krijgen, want kind is zelf verantwoordelijk hiervoor. Inkomen ouders geldt niet mee, dacht ik.
Maar dat weet ik dus niet helemaal zeker.

Ik zou dus geen zakgeld geven, kind aanraden de goedkoopste zorgverzekering te nemen, wel een baantje proberen te vinden, want altijd goed voor je, en natuurlijk geen kleedgeld meer. Daarvoor is die tegemoetkoming scholieren allemaal bedoeld. Wel betekent dat voor mij ook dat dochter verder ook andere schoolkosten zelf betaalt. Daarvoor kon ik voorheen nl. de kinderbijslag gebruiken.

mirreke

mirreke

25-04-2015 om 18:38

Ok, terwijl ik typte

werden de andere berichten gepost. We zeggen qua zorgtoeslag hetzelfde.

Maar weet niemand dat, van de tegemoetkoming scholieren? Voor alle jongeren die achttien zijn en nog middelbareschoolonderwijs volgen.

Fiorucci

Fiorucci

26-04-2015 om 11:47

Mja

Het zal van het inkomen van de ouders afhangen, die toeslag. De zorgtoeslag krijgt je kind zeker, dat is niet afhankelijk van het inkomen van de ouders.

Fiorucci

Fiorucci

26-04-2015 om 11:47

Mja

Het zal van het inkomen van de ouders afhangen, die toeslag. De zorgtoeslag krijgt je kind zeker, dat is niet afhankelijk van het inkomen van de ouders.

Moni

Moni

26-04-2015 om 14:48

Ook extra kosten

De gewone tegemoetkoming scholieren is al 112 euro per maand.
Daar komt nog de zorgtoeslag bij. De zorgtoeslag dekt bijna de zorgverzekering tenzij je een aanvullende verzekering hebt.

Extra kosten zijn bijvoorbeeld het eigen risico van de zorgkosten.

Tine

Tine

27-04-2015 om 13:18

Jamaar Katniss

hoe bedoel je ze mogen het zelf regelen? Mogen ze nog wel gratis thuis wonen of ga je huur rekenen? Moeten ze meebetalen aan de boodschappen? Betalen voor de was?
Of bedoel je alleen dat je ze geen zakgeld meer geeft?

Katniss

Katniss

27-04-2015 om 13:26

Tine

Zoals het er staat. Geen zak- en kleedgeld meer, wel kost en inwoning. Kosten voor studie, ziektekosten en allerlei zijn voor eigen rekening, met een bijdrage van mij en hun vader als dat nodig is.

Nur

Nur

27-04-2015 om 14:02

Hier

Als zoon straks 18 is zal hij nog op de middelbare school zitten. Mijn idee is dat hij de ziektekosten zelf zal betalen (zorgtoeslag) en eigen uitgaven ook zoals kleding en dergelijke ook (van die tegemoetkoming plus bijbaantje). Kost en inwoning betalen wij. Zakgeld en dergelijke is niet meer nodig want hij heeft immers die tegemoetkoming.
Schoolkosten zullen daar ook deels van betaald moeten worden maar ik neem aan dat we nog bij zullen moeten springen (vrije school dus niet de goedkoopste)
Hij zal waarschijnlijk alleen de basistegemoetkoming krijgen dus de schoolkosten zullen vast niet helemaal gedekt worden.

Katniss

Katniss

27-04-2015 om 14:21

En niet op school?

Ik bedacht net dat mijn oudste zo ongeveer in de eindexamenperiode 18 wordt. Daarna krijgen we volgens mij in juli nog de laatste termijn (want achteraf) kinderbijslag. Krijgt ze dan die tegemoetkoming voor scholieren nog over de maanden juni t/m augustus (wat officieel bij het schooljaar hoort dat ze dan net heeft afgerond)?
Of is die schoolvakantie op eigen kosten en moet ze dan maar gewoon gaan werken? Daarna komt niets meer, want stufi bestaat niet meer, dus ik probeer er wel zoveel mogelijk uit te slepen

bloemetje

bloemetje

27-04-2015 om 15:57

hier anders

Hier ook een kind dat binnenkort 18 wordt, en nog een jaar middelbare school voor de boeg heeft. Wij gaan hem tot zijn eindexamen gewoon 'onderhouden'. Wij hebben afgesproken dat het moment om 'financieel op eigen benen te staan' (voor wat het waard is) is zodra hij gaat studeren. Dus komend schooljaar krijgt hij van ons gewoon nog kleed- en zakgeld. Financieel gaat er voor hem eigenlijk niets veranderen, dat komt dus pas na zijn eindexamen,

zoon 18 jr MBO

Sinds zijn 18e jaar betaalt hij zelf zijn zorgverzekering (goedkope 86,- per maand), dit dekt bijna de zorgtoeslag van de Belastingdienst ( aan te vragen middels een app). Hij krijgt zijn basisbeurs 82,- per maand. Hij heeft (nog) geen vaste bijbaan , af en toe een klusje of in de grote vakantie werk. Het kwartaal na zijn 18e is zijn OV ingegaan geen reiskosten (trein) meer naar de opleiding want hij heeft nu de OV Studentenweekkaart. Hiervoor had hij NS DAL vrij kortingskaart, die heb ik opgezegd.
Wij betalen nog wel 'alles''. Zijn rijbewijs heeft hij op zijn 17e gehaald.

mirreke

mirreke

28-04-2015 om 20:06

Katniss

Stufi bestaat nog steeds hoor, als je je opleiding binnen een bepaalde tijd haalt wordt een ruime 40 procent een schenking. Even opzoeken hoe dat zit. En ik meen ook je 'reisproduct' zoals ze dat noemen, je OV-kaart, wordt dan vergoed, is dus geen lening meer. En als je ouders minder dan 40.000 euro verdienen krijg je nog steeds een gedeelte beurs, tot max. 365 pmaand. Tenzij je je opleiding niet haalt, dan wordt het een lening. (gek genoeg..., als 'straf' voor het gelanterfant).

Er is geen verschil meer tussen uit- en thuiswonend... Je kunt maximaal 1016 euro per maand lenen.

Als je na je middelbare school naar een vervolgopleiding gaat, kun je voor de vakantiemaanden ook nog de tegemoetkoming scholieren krijgen. die geldt als overbruggingsregeling.

Verder krijgen studenten nog steeds zorgtoeslag, dus alles bij elkaar nog best een boel geld.

mirreke

mirreke

28-04-2015 om 20:09

Linkje

De nieuwe regels voor de stufi:

https://www.startstuderen.nl/forum/posts/list/24.page

mirreke

mirreke

28-04-2015 om 20:10

Let op, die tegemoetkoming scholieren

moet je zo snel mogelijk aanvragen, als je hem op tijd wilt krijgen. Anders wordt de uitbetaling vertraagd.

18 jaar en op school zitten

Hoe eerlijk moet je je kinderen behandelen als je de stelregel hebt "18 jaar en nog op school wordt alles nog betaald" als de ene een kleine 3 jaar over groep 1 en 2 heeft gedaan (oude leerling) en de andere een kleine 2 jaar (jonge leerling). De ene moet dan al gelijk met 18 jaar alles betalen, terwijl de andere dan nog ruim een half jaar op school zit en pas met 18.5 jaar aan het betalen moet.

mirreke

mirreke

28-04-2015 om 21:09

Vanaf 18

krijg je die tegemoetkoming. Dat is best veel geld vind ik. Daarvan kan mijn kind alles betalen. En ook nog zorgtoeslag, dus zorgverzekering betaalt ze ook zelf.

Het kind dat langer over school heeft gedaan krijgt over die periode dat het langer duurde (dus vanaf 18e verjaardag) de tegemoetkoming. Moet dus gewoon alles betalen, maar krijgt daar wel geld voor.

Overigens, excursies en zo betalen wij wel. Alles wat met school zelf nog te maken heeft.

Vanaf begin vervolgopleiding in principe niets meer.

mirreke

mirreke

28-04-2015 om 21:10

Ik spreek mezelf tegen zie ik

Kleine schoolkosten bestaalt dochter nu zelf, maar bv. excursiekosten zou ik wel betalen. Maar die zijn er nu niet meer.

MoederMop

Dat bepaal je uiteindelijk natuurlijk helemaal zelf. Ik verbaas mij over de stelligheid of hardheid van sommigen. 18 jaar, volwassen en ik betaal niet meer. Zo was het bij mijn vriend thuis vroeger ook en dat heb ik nooit begrepen. Maar goed, soms is er natuurlijk geen keuze (want geen geld).

Zolang mijn kinderen hun best doen op school of bij hun studie, zal ik waar nodig blijven bijdragen. En ik schat zo in dat dat nodig zal zijn (als je niet wil lenen). Maar lanterfanten ga ik niet sponsoren.

Katniss

Katniss

28-04-2015 om 21:27

Meisje Klein

Ik moet me wel een beetje hard opstellen, want mijn oudste laat zich graag in de watten leggen. Ik wil dus dat ze zelf verantwoordelijk wordt, en natuurlijk ontkom ik niet aan een bijdrage. Zeker niet als ze op kamers gaat (wat ik ook heel erg zou toejuichen, omdat ik dan weer de enige kapitein op het schip word).
Vooralsnog heb ik er nog een hele kluif aan om te zorgen dat ze een baantje regelt voor de zomervakantie (ze wordt over drie weken 16).

Kaaskopje

Kaaskopje

03-05-2015 om 11:33

Oohhh Katniss...

Je spreekt dus nog niet uit ervaring? En nú al verheug je je erop dat je weer als enige kapitein op het schip staat. En dat je haar alles laat betalen, is dus een voornemen en nog niet de praktijk.

Misschien kan ik je een beetje hoop of troost, net hoe je het wilt ervaren, bieden. Mijn oudste dochter was een ramp tot haar 16de en toen werd het opeens veel gezelliger. De jongste wilde tot haar 16de nog niet werken, maar ik heb haar wel heel erg aangemoedigd om vanaf 16 jaar een baantje te zoeken. Het eerste was geen succes, bij Kruidvat 'spiegelen'. (Dat wil zeggen dat ze de producten netjes in de schappen moeten zetten, zodat het zo 'strak' mogelijk overkomt.)De bedrijfsleidster was niet ingesteld op jongeren van die leeftijd blijkbaar, of gewoon een hork. Daarna is ze bij AH terechtgekomen en daar werkt ze nog steeds (6 jaar later). Ze is altijd erg plichtsgetrouw geweest en gaat heel goed om met haar geld.

De oudste was aanvankelijk de werklustige, maar dat zakte op een gegeven moment in. Ze heeft uiteindelijk wel vakantiebanen gehad en dat heeft denk ik zéker effect gehad op haar huidige werkgever. Ze doet sinds een jaar een opleiding in de zorg en is daar in haar element.

Beide dochters kregen tot hun 18de zakgeld en hun deel van de kinderbijslag, vanaf 18 jaar viel dat weg. Voor de oudste betekende dat dus armoe. Geen geld voor kleren en leuke dingen. Voor ons was dat meer noodzaak, dan 'harde lessen', hoewel voor de oudste dat er wel een beetje bij kwam kijken. Wie niet horen wil...

Inmiddels wonen beide dochters niet meer (volledig) thuis en ik vind het om eerlijk te zijn ook prettig. Gewoon, omdat we daardoor kunnen doen en laten wat we willen. Als de jongste een opleiding in de buurt was gaan doen, had ze uiteraard nog thuis kunnen blijven. Dan maar wat langer een vol nest.

ilonka1970

ilonka1970

03-05-2015 om 11:58

Voltijds opleiding

Als mn kinderen 18+ zijn en een voltijds opleiding volgen, betaal ik alle kosten. Inclusief kleding(geld) en zakgeld.

Niet meer naar school, dan werken.
Betekent kostgeld betalen en alle kosten zelf betalen.

Niet naar school en (nog) geen werk
Betekent klusjes in en om het huis doen om een dak boven je hoofd te hebben en een gevulde buik te hebben.

Nur

Nur

03-05-2015 om 13:50

MoederMop

Omdat zoon dus dan die bijdrage tegemoetkoming studiekosten krijgt en ik geen kinderbijslag meer vind ik het logisch dat een deel van die koste dan dus bij hem komen te liggen. Hij gaat er daardoor niet op achteruit. Hij krijgt gewoon een maandelijks bedrag van de overheid dat hij daarvoor niet kreeg. Ik vind het dus niet meer dan normaal dan dat dit bedrag gebruikt wordt om deel van de kosten te dekken en de plaats inneemt van zakgeld/kleedgeld. Wat hij niet zelf kan betalen zulle wij nog gewoon betalen.
Mijn idee is dat hij financieel in precies dezelfde positie zit als voor zijn 18de. Dus een zelfde bedrag vrij te besteden (zakgeld/kleedgeld) en de kosten gedekt door de studie bijdrage en ons. En daarbuiten kan hij dan zelf nog geld verdienen voor grotere uitgaves.
Het enige verschil is dat omdat hij meer inkomsten heeft (die bijdrage) dat een deel van de kosten dus rechtstreeks door hem zelf worden betaald en niet door ons.

bieb63

bieb63

09-05-2015 om 14:52

Een concrete vraag.Wie helpt mij e.e.a. op een rijtje te krijgen

Ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer. En hoop dat hier iemand kort en bondig kan uitleggen hoe het nu precies zit. Dank alvast!!

Situatie:
- Dochter gaat aankomend jaar een MBO 4 opleiding doen. Deze opleiding duurt ca. 3 a 4 jaar en is fulltime.
- Ze start met 16 jaar, is dan bijna 17 (oktober) en een deel van de opleiding is ze dus 18+
- Wij als ouders hebben gezamenlijk ongeveer een 1,5 modaal inkomen.
- We gaan er vanuit dat ze gedurende de opleiding gewoon thuis woont.
- Ze zal wellicht een bijbaantje hebben, maar dat zal gezien de fulltime opleiding hooguit een dag (zaterdag) ofzo zijn.

Vragen c.q. hetgeen ik ervan begrijp en/of zoals ik er over denk:
- Schoolkosten zijn tot 18 jaar i.i.g. voor ons als ouders (reiskosten zijn in haar situatie verwaarloosbaar, is op redelijke fietsafstand).
- Vanaf 18 moet ze zelf zorgverzekering regelen. Ze zou hiervoor een tegemoetkoming krijgen die de kosten grotendeels dekken?
- Vanaf 18 jaar wbt schoolkosten: Krijg ze nu wel of niet een studiefinanciering of hoe het heet? Is dat afhankelijk van inkomen ouders? Is dit op MBO nu wel of geen lening? Wordt dat kwijtgescholden als ze haar diploma haalt? Is dit alleen voor schoolkosten of zit er ook een deel levensonderhoud bij?
- Als ze recht heeft op die financiering, dan worden daar uiteraard de schoolkosten van betaald.
- Mij lijkt het logisch (of zie ik iets over het hoofd?) dat zolang ze op het MBO zit (er even van uitgaande dat dat van haar 16e tot haar 19/20e is), thuis woont, hooguit een zaterdagbaantje heeft want fulltime naar school, dat er geen sprake is van kostgeld. Wel zelf via baantje geld verdienen voor uitgaan e.d., maar niet voor schoolkosten en kost/inwoning.

Wie o wie, kan mij kort en bondig hier uitleg over geven? Dank alvast!

Barvaux

Barvaux

09-05-2015 om 18:16

bieb punt 1

Ze moet zorgtoeslag aanvragen en dat dekt een heel groot deel van de zorgverzekering als je alleen de basisverzekering hebt.

duo

https://duo.nl/particulieren/deurmat/service/rekenhulpen/rekenhulp-berekenen-studiefinanciering.asp

Hier kan je uitrekenen hoe veel je kan lenen of krijgen.

skik

bieb63

bieb63

12-05-2015 om 15:45

skik (en anderen)

Ik heb de rekenhulp gebruikt en daaruit komt dat zij 81,00 per maand zou krijgen (zonder extra lening). Daarnaast die tegemoedkoming in de zorgkosten.
Mijn conclusie zou dan zijn:
Zorgverz.kosten zijn nihil ivm bijdrage.
Kleedgeld en zakgeld kunnen vervallen, daar komt die 81,00 voor in de plaats (iets meer dan ze nu maandelijks aan kleed/zakgeld krijgt). Evt. extra geld voor uitgaan e.d. zou ze dan zelf moeten verdienen middels bijbaantje (zal niet groot zijn, want fulltime school).
Verder geen kostgeld.

Is het reeel en gebruikelijk om het zo te doen, uitgaande van die 81,00?

bieb63

bieb63

12-05-2015 om 15:46

aanvulling

Vergeet ik dan nog bij te vermelden, dat wij ouders dan de school en toebehoren betalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.