Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
stenneke

stenneke

07-04-2015 om 15:07

verkering uit, geld terug?

Mijn dochter van 17 heeft een verkering achter de rug met een jongen van 21. Zij hebben een half jaar ongeveer wat gehad met elkaar. De jongen had een gedeeltelijke baan, een stageplek en deed een opleiding. mijn dochter zit nog op school en heeft geen bijbaan, daarnaast, zij heeft het ook druk met de school.
Haar vriend betaalde ook veel voor haar: hij kwam nogal eens met een cadeautje aan, wilde veel en vaak naar de bioscoop en gedroeg zich soms nogal verwend; ergens in een zwembad zijn en dan vinden dat het niet leuk genoeg is en dan naar een ander zwembad gaan en weer entree moeten betalen enzo. mijn dochter ging daar maar een beetje in mee, hij betaalde dat tenslotte allemaalzelf en wilde dat graag op die manier. Ze zijn ook wel eens uit eten gegaan en hij betaalde dan inderdaad vaak. dat was meestal op zijn initiatief, mijn dochter stelde dat niet zo vaak voor.

Vorige week heeft ze het uitgemaakt, met veel moeite, want ze is echt wel gek op hem. maar ze voelde zich te veel geclaimd. Met dat hij veel betaalde, bepaalde hij ook veel. Soms gaf dochter aan 'nu maar even niet'als hij langs wilde komen en dan kwam hij toch. En was dochter niet mans genoeg om hem niet binnen te laten.

Hoe dan ook, ik kreeg nu net een telefoontje van zijn moeder. Nu blijkt dat haar exvriend in de periode met haar veel geld heeft uitgegeven en zelfs schulden had gemaakt. Volgens dochter had hij al wel schulden, maar zijn deze misschien wel groter geworden of niet vlg. afspraak ingelost: ik weet niet precies hoe het zit. De moeder van exvriend is pissig; zij vindt het onrechtvaardig dat mijn dochter hem alles heeft laten betalen, nu heeft zij het uitgemaakt en blijft hij achter met de schulden. Ik had inderdaad altijd een vaag unheimisch gevoel over de manier waarop hij met geld omging, maar ja, dat is toch niet mijn verantwoording of zelfs maar die van mijn dochter?
De moeder van exvriendje wilt nu een soort genoegdoening, ze zegt nu dat haar zoon zeker een bedrag van €1000 van haar, van mijn dochter te goed heeft... Dat slaat natuurlijk nergens op, want zij hebben nooit afspraken gemaakt over of zij alle entrees en etentjes zou moeten terugbetalen. Anderzijds snap ik haar wel een beetje, haar zoon heeft gedacht op die manier haar vast te kunnen houden, zo leek het een beetje, en nu is hij zijn gld en zijn meisje kwijt... tja. Moet ik me daar nu verantwoordelijk voor voelen/
Is het een optie om enkele cadeautjes terug te geven? Hij heeft haar een paar keer wat sieraden gegeven die misschien wel iets waard zijn. Niet dat het heel veel betekent financiel, maar het idee. mijn dochter vindt dit allemaal wel heel moeilijk, ik heb het haar verteld maar gezegd dat zij zich er op zich geen zorgen over moet maken omdat hij geen poot heeft om op te staan. Zijn moeder echter, vindt van wel en heeft me inmiddels alweer teruggebeld of we nog over de brug kwamen. Ik vind het lastig. Wat zouden jullie doen?

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

07-04-2015 om 15:13

Hoe oud is die jongen?

21 dacht ik te lezen? En dan moet zijn moeder dit regelen?

tja, jammer de bammer.
Hij vond zich zo volwassen om een relatie met jouw dochter aan te gaan en hij vond zich ook volwassen genoeg om voor je dochter te betalen. Wat bij ook graag wilde, zoals je dat beschrijft.
In dat geval is hij ook volwassen genoeg om op de blaren te zitten en om zijn zaakjes op orde te stellen.
Als hij dus iets wil of verwacht van je dochter, dan zal hij haar zelf moeten benaderen. Niet via zijn moeder.
En bovendien, het was zijn keuze om voor haar te betalen.
Ik zou mijn dochter dan ook ondersteunen om niets terug te betalen. Waarom ook? Zij heeft hem toch niet een pistool op het hoofd gezet om haar uit te nemen en om alles te betalen?

Katniss

Katniss

07-04-2015 om 15:15

Nee

Ik denk dat ik het gelijk had afgekapt, zonder in overweging te nemen. Ze is hem helemaal niets verplicht en hoeft ook haar cadeaus niet terug te geven. Daarbij is hij geen kind meer dus hij had wijzer moeten zijn. Jammer, leergeld.

Hadewich

Hadewich

07-04-2015 om 15:17

Noujazeg!

Dat hij niet met geld kan omgaan, hoeft nu niet op je dochter verhaald te worden, lijkt me. Inderdaad hooguit die sieraden teruggeven en verder niks. Ik heb nog nooit gehoord van geld terugbetalen na een verkering die uit is gegaan. Hij bood toch zelf aan om dingen te betalen? Van je dochter 1000 euro eisen is absurd! Dan heeft hij in dat halve jaar verkering wel heel veel veld uitgegeven zeg...

Jaina

Jaina

07-04-2015 om 15:18

Natuurlijk niet

Een jongeman van 21 die zich achter de rokken van zijn moeder verschuilt? Eh natuurlijk niet. Ik zou niet eens het gesprek aangaan met de moeder. Ik zou zeggen dat als haar zoon wat te zeggen heeft hij dat fijn zelf mag doen. Hij is een volwassen man en mag verantwoordelijkheid nemen voor zijn eigen leven.
Niet dat ik hem een cent zou geven en ik zou mijn dochter hem ook geen geld laten geven. Hij heeft er zelf voor gekozen om dat allemaal te betalen.

Jaina

Jaina

07-04-2015 om 15:21

Overigens

Het is misschien ouderwets en onnodig maar het is nog altijd sociaal vrij geaccepteerd dat een jongen vaker betaald dan het meisje. Dus ik snap sowieso niet waar die moeder het vandaan haalt.
Of je dochter de sierraden terug geeft zou ik aan haar zelf laten. Het was een geschenk dus als ze die wil houden zou ze dat van mijn mogen doen. Wil ze er zelf van dan doet ze dat.

Suze

Suze

07-04-2015 om 15:36

Gek

Het moet niet gekker worden!

Vooral je dochter steunen, niets doen totdat moeder weer belt en dan afkappen.

Ze moet haar zoons probleem bij de bron (haar zoon zelf) proberen op te lossen, niet bij je dochter.

En ik zou zeker niet de suggestie doen dat haar zoon het zelf met je dochter moet opnemen. Nee, de jongen moet leren met geld om te gaan en niet een meisje/verkering "te kopen".

stenneke

stenneke

07-04-2015 om 15:41

overwogen

Ik heb overwogen om te zeggen dat die jongen haar dat zelfs moet vragen maar dat wilde ik juist mijn dochter niet aandoen. Die zit aardig stuk, het is moeilijk genoeg. Dat gezeur nu ineens ovor geld gaat toch nergens over.
Maar die moeder is nogal vasthoudend en verontwaardigd aan de telefoon en ze wilde mijn dochter ook spreken maar dat heb ik geweigerd.
Het is inderdaad bijzonder dat hij zijn moeder dit laat opknappen maar haar ex-vriend had ook wel wat rare trekjes vond ik. Op een of andere manier wat kinderlijk, misschien juist omdat hij zo graag met geld liet zien hoe belangrijk hij leek...

Yeti

Yeti

07-04-2015 om 16:15

sieraden terug

ik zou die sieraden wel terug laten geven. Wat moet je met sieraden van een jongen die je niet meer ziet zitten? Daarmee geef je meteen aan dat het ook echt over is, dat je geen behoefte meer hebt aan iets dat je aan hem herinnert.

Hortensia

Hortensia

07-04-2015 om 17:40

Nee.

Eventuele cadeautjes zou ik wel teruggeven, maar voor de rest: jammer, joh.

Zeg tegen de moeder dat je het absoluut niet van plan bent terug te (laten) betalen tenzij ze ze afspraken over terugbetalingen na het verbreken van de relatie op papier hebben staan, maar ik vermoed zomaar dat dat niet het geval is.

Raad haar vervolgens aan om haar kind onder curatele te zetten als die niet met geld om kan gaan en zijn moeder inschakelt om de schade te beperken.

Wens ze tenslotte veel geluk toe en hang op. Niet meer de discussie aan gaan.

Pfff, goed dat je dochter daarvan is verlost, zeg!

stenneke

stenneke

07-04-2015 om 19:34

misschien

heb ik haar al veel te veel de ruimte gegeven en moet ik niet met haar in discussie gaan. Duidelijk zeggen dat het een gevalletje van pech is en dat het zijn eigen keus was zijn geld daar aan uit te geven. Maar ja, je voelt je toch een soort van aagesproken als zo'n jongen schulden heeft gemaakt en nu in de problemen zit.
Als ze nou weer belt zal ik haar dat wat duidelijker laten weten... maar vooralsnog heeft ze me aardig in een hoekje weten te kletsen. dat moet ik me niet meer laten gebeuren.
Ik heb met dochter bekeken wat ze aan sieraden heeft gekregen van hem. Er zitten een paar mooie oorbellen, een gouden kettinkje met hanger bij en een ringetje. Ik zal ze laten weten dat dat opgehaald mag worden en dat ik verder niet van plan ben om meer te doen.

ura

ura

07-04-2015 om 19:38

eens maar

toch zou ik het zelf niet fijn vinden als mijn dochter 'onderhouden' werd door een jongen. Daar krijg je toch een nogal rare, ongelijke situatie van?

stenneke

stenneke

07-04-2015 om 20:07

ja ura...

Dat is ook zo. Zij was in bepaalde opzichten afhankelijk van hem, althans, zij kon natuurlijk in het geheel weigeren maar als er twee opties/bezigheden waren die beiden geld kosten dan nam hij vaak de vrijheid om te kiezen, of hij liet met groot vertoon weten dat hij haar had laten kiezen. dat vertelde hij ons dan wel eens later als ze thuis waren. Ik heb me er meestal maar een beetje afzijdig van gehouden. maar ja wat doe je er aan. je gaat toch niet een relatie verbieden omdat ze niet evenveel inkomsten hebben....?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-04-2015 om 20:28

Nee niet verbieden....

Maar ik zou daar denk ik toch wel een gesprekje met dochter aan wagen.
Niet alles hoeft geld te kosten. En ze hoeven ook niet alles te doen wat hij wil. Eerlijkste is "omstebeurt".... Ook met trakteren.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-04-2015 om 20:30

En verder

Inderdaad: sieraden in een envelop.
En voor de rest is het klaar. Zijn ze nog helemaal gek geworden? En is die 1000 euro ook nog een beetje onderbouwd met bonnetjes enzo?

Aangetekend versturen

Ik zou de sieraden niet laten ophalen, maar aangetekend versturen. Foto maken etc. Als moeder lastig blijft zou ik de term 'loverboy' een keer laten vallen in de vorm van een vraag.
Het is wel een probleem als je dochter helemaal geen eigen geld heeft om iets leuks te doen, dat maakt haar kwetsbaar. Dus toch maar een bijbaantje?

Tsjor

dure les

voor die moeder en haar zoon. Niks aan te doen.

Sieraden terugsturen/teruggeven (niet laten ophalen, dan heb je deze mensen aan de deur) en laat het een les zijn voor de toekomst.

Ik snap wel dat je je wat hebt laten overdonderen door die moeder, zo'n verzoek had je niet verwacht en als iemand zielig gaat doen, is het best lastig daarin niet mee te gaan - je bent zelf ook moeder en stel dat het jouw zoon was... (tja, dan was er iets mis gegaan op zijn route naar volwassenheid. Maar dat leert hij nu alsnog),

Sterkte ermee.
Liefde is niet te koop, en lessen zijn duur.

ura

ura

07-04-2015 om 21:34

maar toch

Vind ik het net zo goed een les voor dochter. Het is echt niet handig een ander te laten betalen. (daarmee geef je ander ook gevoel van macht)

Katniss

Katniss

07-04-2015 om 22:13

Nee joh

Sinds mensenheugenis laten vrouwen hun vriendjes of onbekende mannen betalen voor het uitgaan en de drankjes. Daar kunnen die mannen wel een gevoel van macht aan ontlenen, maar het is natuurlijk aan het meisje om te bepalen of ze die macht ook daadwerkelijk krijgen. Er geldt in ieder geval niet 'voor wat hoort wat'.
Tegenwoordig ligt het natuurlijk een beetje anders, maar er zijn nog steeds heel veel mannen die een vrouw echt niet laten (mee-) betalen. En zolang ze daar zelf voor kiezen is daar niets mis mee.

ura

ura

08-04-2015 om 08:18

ja joh

Sinds mensenheugenis worden vrouwen verkracht door mannen (zelden andersom) dat maakt het toch niet oke of acceptabel?
En jij vindt het misschien oke, je door onbekende mamnen laten betalen, ik iig niet. Kan dat niet voor dochter van 17 bepalen maar zou als ouder daar toch wel het mijne van zeggen.
Ik denk gewoon dat als je niet voor je laat betalen dat dat ook fijner voelt voor jezelf als het uit is.

Katniss

Katniss

08-04-2015 om 08:51

Ura

Wat heeft dat er nu weer mee te maken? Nee, er zijn inderdaad wel dingen die al sinds mensenheugenis gebeuren en die niet goed zijn. En andere dingen zijn dan weer helemaal niet erg, zoals dat mannen betalen voor hun vriendin. En er is ook niets mis mee als dat andersom is, maar het feit dat iemand de portemonnee trekt levert geen rechten of verplichtingen op voor in de toekomst.

Ely

Ely

08-04-2015 om 08:57

Tjeeee

Wat een bizar verhaal. Dat die moeder dat durft zeg. Ik zou ook totaal overdonderd zijn geweest. Ik vind Tsjor's suggestie wel briljant. Volgende keer tussen neus en lippen door het woord loverboy laten vallen. Maar of ik het zou durven weet ik niet.
Maar ik zou denk ik niet afwachten, dalijk overvalt ze je weer. Ik zou de sieraden in een doosje doen en een kennis oid vragen deze bij hem langs te brengen (zodat je zeker weet dat hij het in ontvangst heeft genomen) en de moeder terugbellen. Zeggen dat je vorige keer totaal verrast was door haar verhaal, dat je begrijpt dat de jongen verdrietig is maar jullie beleving echt anders is dan de hare, dat je dochter beslist geen misbruik heeft gemaakt van zijn financiële gedrag en dat jullie je dochter expliciet leren dat liefde en vrijgevigheid/geld twee verschillende dingen zijn (hier zou je kunnen zeggen; om ook zeker weten verre te blijven van loverboys enzo) en dat je het spijtig vindt dat de jongen zich in de nesten heeft gewerkt maar dat je verkering nou eenmaal niet hebt in gemeenschap van goederen. Sieraden komen terug, hopelijk heeft hij daar wat aan, succes ermee.
Als je zelf belt kun je je beetje voorbereiden

@TO

Geld (terug) geven aan die kerel is natuurlijk uit den boze. Hij is zelf verantwoordleijk voor zijn uitgavenpatroon end e schulden die hij is aangegaan. Sieraden teruggeven hoeft ook, niet, eens gegeven blijft gegeven, amar als zij er neti bijzodner aan gehecht I kan dat natuurlijk wel. Het punt is alleen dat je maar weinig terug krijgt voor sieraden in vergelijking met de prijs die je betaald hebt.

Ik vind wel dat jouw docht ook niet erg verstandig bezig is geweest.Ze wist blijkbaar dat hij al schulden had, maar liet zich toch feteren.Ik vind dat niet verstandig, niet erg aardig en eigenlijk verkeerd. Ik kan me voorstellen dat je dochter op haar jonge leeftijd door zijn gedrag overdonderd was en dat je dat haar niet al te zwaar aan moet rekenen. Ik zou haar daar wel op aanspreken.

Als je in een liefdesrelatie zit met iemand die schulden maakt om jou te trakteren dan hoor je in te grijpen als je om die person geeft.

Ik begrijp de andere moeder dus wel een beetje. Die ziet een lieve, onzekere zoon die indruk wou maken op een gehaaid meisje dat vooral veel, meer en mooier wou.

Rechte rug

Je kan ook samen met je dochter bij de moeder aanbellen en de katonnen doos met alle spullen in haar handen duwen, zeggen 'alstublieft, dit is van uw zoon,' en direct omdraaien en met rechte rug weg lopen.
Als je het door een ander laat doen, laat je zien dat je bang bent en je de telefoontjes van de moeder je je aantrekt.

Ik denk dat je dochter de volgende keer heus wel anders tegen kado's aan kjkt.

Mark

"Het punt is alleen dat je maar weinig terug krijgt voor sieraden in vergelijking met de prijs die je betaald hebt." Die sieraden gaan vast door naar het volgende vriendinnetje. Zijn moeder poetst ze wel even op met een zachte doek en wat zilverpoets. ;0)

skik

Mej. Griffel

Mej. Griffel

14-04-2015 om 18:46

oor krabben

Je kan best er bij zeggen dat je het vervelend vindt dat haar zoon schulden heeft gemaakt. Want dat vind jij tenslotte ook. Maar dat is zijn eigen verantwoordelijkheid en niet die van je dochter. Ze is niet te koop.
Het woord loverboy vind ik wel zwaar om in de mond te nemen, zij is tenslotte niet geprostitueerd.

Die sieraden wil ze ws helemaal niet meer houden, die kan hij idd beter aan z'n nieuwe liefje geven.

Ik denk dat je dochter zich bij een volgende relatie wel achter haar oor zal krabben als ze weer alles maar krijgt getracteerd. Het maakte het voor haar ook moeilijk om het uit te maken, ze liet zich zo een beetje claimen.
Het moet een beetje over en weer zijn vind ik, en het samen leuk hebben hoeft in principe nauwelijks geld te kosten. Liefde is niet te koop.

Charlie vo

Charlie vo

15-04-2015 om 08:59

Een relatie kopen

Het lijkt me dat die jongen hun relatie kocht.
En dat is nu verkeerd uitgedraaid.

Heeft je dochter om die dingen gevraagd? Neen.
Die jongen heeft uit vrije wil die dingen gegeven en nooit gezegd dat er voorwaarden aan verbonden waren. Of ook niet dat het een lening was.

Contact verbreken en niets meer ...

En hopelijk beseft je dochter dat ze bij een volgende relatie niet zoveel moet aannemen. En dat als de jongen schulden heeft, ze beter niets accepteert.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.