Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Allerlei onderzoeken tonen aan dat sociale media negatieve gevolgen hebben voor jongeren

Ik heb een tijdje terug voor de HvA literatuuronderzoek gedaan naar de negatieve gevolgen van sociale media op jongeren. Ik heb dit in begrijpelijke taal gedaan en hopelijk hebben mensen hier wat aan. Ik heb daarbij allerlei bronnen gebruikt. Hieronder kan je ook de bronnenlijst bekijken.

Zie PDF onderzoek: doi .org/10.5281/zenodo.7647322

Zie hieronder samenvatting van het onderzoek:

De hypothese dat dwangmatig gebruik van sociale media tot negatieve consequenties kan leiden bij jongeren (11 tot 18 jaar), wordt in dit literatuuronderzoek bevestigd. Men kan stellen dat dwangmatig sociale mediagebruik jongeren negatief beïnvloedt, dat het tot slechtere schoolprestaties en concentratieproblemen leidt en dat het bestaande klachten zelfs versterken, zoals depressie, impulsiviteit en hyperactiviteit (ADHD).

Eerdere onderzoeken hebben geen verband aangetoond tussen sociale media en de negatieve gevolgen daarvan bij jongeren. Dat kan verklaard worden doordat in die tijd sociale media nog in de kinderschoenen stond, nog niet zoveel werd gebruikt, alles razendsnel veranderde, en wetenschappers nog niet wisten hoe ze dit het beste konden onderzoeken. Dat is echter aanzienlijk veranderd naarmate de sociale media een belangrijkere rol gingen spelen in de maatschappij. De laatste onderzoeken hebben dan ook uitgewezen dat er wel degelijk allerlei negatieve gevolgen zijn voor jongeren.

Er zijn veel verontrustende cijfers dat sociale media-verslaving de laatste jaren enorm is toegenomen. Vanaf 2013 tot 2022 is er een stijgende lijn te zien in het aantal jongeren dat eraan lijdt. Gezien de cijfers lijkt het dat de lockdowns in verband met de coronapandemie hebben bijgedragen aan het bijna verdubbelen van de cijfers. In die periode is de sociale media-verslaving dus explosief toegenomen.

 


Hiermee is nogmaals het bewijs geleverd dat niet alles wat op onze weg komt, een verbetering is. 
Ik ben overtuigd dat corona de zaak nog een stuk heeft versneld. Maar zonder die ziekte en het opgesloten zitten in je eigen huis, zou die verslaving ook exponentieel toegenomen zijn. 

Er is natuurlijk nogal een verschil tussen gebruik en dwangmatig gebruik.. als die eerdere onderzoeken keken naar gebruik, en dit onderzoek naar dwangmatig gebruik, lijkt het me voor de hand liggen dat de conclusie anders is.

de samenvatting die je hier post geeft me weinig hoop op een sterk inhoudelijk stuk. Je begint al met onderzoek doen naar de negatieve gevolgen. Is er een reden dat je al bias in je vraagstelling hebt? Als je op zoek gaat naar de negatieve gevolgen van puppies knuffelen, zul je die ook vinden.

En daarbij: dwangmatig gebruik van wat dan ook heeft negatieve effecten, lijkt me. 

Wat wil je bereiken met je stuk hier te promoten? En in welk kader is deze literatuurstudie gedaan? En waarom heb jij deze specifiek uitgevoerd?
Ik ga niet op die link klikken. Download niet zomaar pdf-jes vanuit een link op een forum. Dus excuus als het in je tekst staat. 

met alle respect maar dat weet toch iedereen al? Zonder daar (extra) onderzoek voor te doen.

Nou, big news. En nu? 

Boarn schreef op 07-12-2023 om 22:30:

Nou, big news. En nu?

'hopelijk hebben mensen hier wat aan.'

...ik niet.

Zeesterretje schreef op 07-12-2023 om 21:21:

met alle respect maar dat weet toch iedereen al? Zonder daar (extra) onderzoek voor te doen.

Ja, maar handelen mensen er al naar? Zat ouders (hier vast ook) die hun kinderen in het geheel niet beperken in het schermgebruik. Gemiddeld (!) is het schermgebruik door jongeren al 5 uur per dag. Het kan wat mij betreft niet vaak genoeg genoemd worden dat het schadelijk is, duurde met roken ook een tijdje.

Dus kom maar door met die onderzoeken, alleen graag niet zo'n schimmig linkje tonen waar ik niet op durf te klikken 

Ja natuurlijk is het niet goed. Ik sprak gister nog een meisje van 12, net in een brugklas. Ze kan geen contact met anderen leggen want 'iedereen zit de hele dag op zijn telefoon´ en praten alleen maar over wat ze daar gezien hebben".  Zij doet dat niet (van huis uit niet) maar ze staat nu dus alleen. Hebben we als ouders en school hier geen rol in te vervullen? 

Nogal bijzonder dat je hier je eigen onderzoek komt promoten. Hoewel ik zelf helemaal geen fan ben van intensief mobiel gebruik en al helemaal niet bij jongeren, vind ik je inleidende tekst alles behalve een wetenschappelijke toon uitstralen. Ga dan ook niet op je link klikken.

Diyer schreef op 07-12-2023 om 23:52:

Nogal bijzonder dat je hier je eigen onderzoek komt promoten. Hoewel ik zelf helemaal geen fan ben van intensief mobiel gebruik en al helemaal niet bij jongeren, vind ik je inleidende tekst alles behalve een wetenschappelijke toon uitstralen. Ga dan ook niet op je link klikken.

Het is ook geen wetenschappelijk onderzoek maar waarschijnlijk een eindscriptie van het hbo. De samenvatting die hij hier geeft bevat nogal wat stellige uitspraken die normaliter niet zo in wetenschappelijke teksten staan. Maar goed, hopelijk was dit zijn eindscriptie en is hij met een mooi cijfer geslaagd! 

En nu is het wachten op iemand die dwangmatig gebruik van onduidelijke linkjes in media maakt - wat ook tot negatieve consequenties kan leiden? 

Alle respect, Remzi - als jij de gene bent uit de link hier onder:  https://www.ouders.nl/forum/algemeen-ouderschap/rechtszaak-verloren-jeugd-remzi-cavdar

En toch zitten er ook veel positieve dingen aan.
Coronatijd, platform met diverse groepen voor jongeren die eenzaam waren. Chatten tot laat, veel jongeren aanwezig.
Een (online) game samen doen, terwijl je midden in de avondklok zat. Dat gamen gebeurt nog geregeld.

Ik wil niet alles negatief zien, zoek juist het positieve op.
En misschien ook geluk gehad dat mijn kind op de middelbare geen mobiel mocht gebruiken. Daar waren ze in pauzes aan het kletsen, voetballen of kaarten.

Wilmamaa schreef op 08-12-2023 om 06:22:

Alle respect, Remzi - als jij de gene bent uit de link hier onder: https://www.ouders.nl/forum/algemeen-ouderschap/rechtszaak-verloren-jeugd-remzi-cavdar

Wat een afschuwelijk verdrietig verhaal 

Maar, ook als hij dit zelf is, heeft zijn jeugd verder niks te maken met de manier waarop hij nu aandacht vraagt voor zijn onderzoek. Die manier wekt gezonde argwaan. Want wie een beetje op de hoogte is van online gevaren, gaat niet zomaar op een link klikken. Dat had hij kunnen weten. Op deze manier bereikt zijn informatie mensen niet en krijgt hij geen inhoudelijke reacties. 

Ik ben me hier bewust van en ik maak me zorgen over mijn 2 meiden zodra ze naar de middelbare school gaan. Dan kunnen we er niet meer om geen maar meisjes van 12 hebben vaak een laag zelfbeeld en bepaalde content zal daarvoor niet bevorderlijk zijn. Ik denk dat de reden dat pubermeisjes in Nederland ongelukkiger zijn dan jongens, komt door wat ze zien op die apps en de groepsdynamiek van de klasgenoten online 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.