Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-09-2015 om 19:18

Because we carry...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

03-10-2015 om 11:58

Waar ik geboren ben

sprak men volgens mijn ouders ook over Hollanders. En meestal niet in positieve zin.

Ik verbaas me echt over die aversie tegen de naam Holland.

over Holland

Ik heb het makkelijk, ik ben geboren in Holland, opgegroeid in Holland en heb nooit ergens anders gewoond dan in Holland. Maar ik ben dan nog wel zo braaf dat als men mij vraagt waar ik vandaan kom, ik meestal The Netherlands zeg, en dat zal ik ook in adressen gebruiken.

Maar dan zou ik het wel waarderen als al die bedrijven in Limburg, Friesland, en andere volstrekt niet Hollandse delen van Nederland niet op hun vrachtwagens, kratjes, folders en website dingen als "Appelscha, Holland" zouden zetten.

Sta je daar als ras-Hollander met je goeie gedrag!

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

03-10-2015 om 16:37

Ik mis de Like knop op OO

dat zou toch een hoop schelen

Nou ja 'vind ik leuk' dus, Temet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-10-2015 om 10:59

Jullie snappen het niet

"Wij" Limburgers voelen ons een beetje achtergesteld. Van nature volgens mij. Eigenlijk een beetje op dezelfde wijze als veel PVV stemmers, bedenk ik me nu.
Daarnaast willen we ook graag geld verdienen. Dus daarom zetten we op al die vrachtwagen toch maar
Holland, maar eigenlijk zouden we dat liever niet doen. Het is nu eenmaal zo dat de rest van de wereld denkt dat het allemaal boven de grote rivieren gebeurt. In het echte Holland....

Brabant heeft daarom een aparte status in ogen van de Limburger. Niet boven de grote rivieren, maar ook niet helemaal van ons. Een soort van een beetje onbekende enge verre neef.

Dat van die dorpen klopt overigens niet Kaaskopje. Het mengt wel met een dorp verderop. Tuurlijk, als je van Sjin bent, blijf je dat de rest van je leven. Maar mensen uit Wielder of Vallekeberg zijn ook best okee hoor.
En als je niet van Sjin bent en je gaat er wonen moet je gewoon lid worden van de 'Fanfaar'. Dan intgreer je het best.

Het is allemaal niet zo moeilijk, maar je moet het wel weten

Kaaskopje

Kaaskopje

04-10-2015 om 15:54

Ik dacht niet persé aan Limburg bij die dorpen Ginny

Ik denk dat je als Limburgr de fout maakt om tegen een Hagenees 'Rotterdammer' te zeggen en omgekeerd, dat ze niet blij kijken .

Kaaskopje

Kaaskopje

04-10-2015 om 15:56

Oh ja, Ginny

Ik heb 11 jaar in een kustplaats gewoond en daar geldt ook dat je het beste meteen lid van het een of andere clubje kunt worden om op zijn minst geaccepteerd te worden. Opgenomen worden is weer een ander hoofdstuk en sommigen lukt dat nooit.

rode krullenbol

rode krullenbol

04-10-2015 om 21:41

Vraag

De uitingen van haat door Geert Wilders cum suis maken het denken van Friedrich Nietzsche en Max Scheler weer hoogst actueel. Maar wie van de twee, denken jullie, zou er nou gelijk hebben gehad?

Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ressentiment

Stenna

Stenna

05-10-2015 om 10:51

Lage Landen

is mooi. Vooral omdat we zo al heten: NEDER - landen. Fransen weten het ook al lang (Pays-bas).

Kaaskopje

Kaaskopje

05-10-2015 om 12:04

Ja precies

Even afstoffen en klaar .

IS of ISDS?

#728 Geen van beiden lijkt me. Ik zou bovendien niet weten wie Nietzsche in deze tijd tot übermensch bedacht zou hebben of welk geloof Scheler nu zou bedoelen.

Ondertussen krijgt Wilders een koekje van eigen deeg. http://nos.nl/artikel/2061306-australische-visumperikelen-voor-wilders.html

Zo werkt dat als de grenzen gesloten zijn.

Dat keert zich zomaar tegen je. Net als filosofieën over heren of slaven of de gedachte dat god wel moet bestaan.

De echte vraag blijft voortdurend wie er nu de macht hebben.
Zie http://tegenlicht.vpro.nl TTIP recht van de sterkste.

Het zou mij niets verbazen als over veertig jaar onomstotelijk vast komt te staan dat het voort jagen van vluchtelingen richting Europa uit een dreigende ISDS claim voortkomt.
Net als overigens het vrijelijk welkom heten door Merkel.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-10-2015 om 13:54

Dat maakt het ook zo'n 'slangenkuil'

Bepaal maar eens voor wie je 'moet' zijn. Hoe minder economisch belang, hoe minder grote mogendheden eromheen staan te springen. Ik, als leek en niet opgeleid om van alles en nog wat te kunnen doorgronden, heb sowieso het gevoel dat op dit gebied veel niet deugt. Ik zie wel dat regeren soms ook kromme beslissingen nemen is. Zie nu wat er in Syrië gebeurt. Met het voorbeeld van Irak, snap ik dat men twijfelt over wat wijs is wat Assad betreft. Doe je hem weg, dan kun je het hele land opvegen. Laat je hem zitten, dan is er nog een schijn van organisatie in de maatschappij. Beide gaat ten koste van de leefbaarheid voor de bevolking en zie ik vluchten als legitiem.

rode krullenbol

rode krullenbol

05-10-2015 om 14:44

@M. Lavell

Als humanist begrijp ik maar al te goed, waarom mijn keuze om het denken van Friedrich Nietzsche en Max Scheler te bestempelen als hoogst actueel, je in het verkeerde keelgat is geschoten. Begrijp me echter goed: al vraag ik dan naar jullie mening; ik heb er geen eigen mening mee verkondigd.

Het is de actualiteit – het denken over mensen in termen van ongelijkwaardigheid – die wat mij betreft wel enige aanleiding geeft tot het in herinnering brengen van oude, reeds gevoerde discussies. Zo kan iedereen zijn historisch besef weer wat opfrissen inzake de onvermijdelijke gevolgen van een mensbeeld dat haaks staat op het egalitaire mensbeeld dat ten grondslag ligt aan onze democratie.

Rode krullenbol

Kaaskopje

Kaaskopje

06-10-2015 om 09:52

Ongemakkelijk gevoel

Ik weet niet hoe het jullie vergaat, misschien is dit een 'probleem' wat ik helemaal in mijn eentje heb, maar ik heb al een poosje een onbehaaglijk gevoel door het onderwerp 'vluchtelingen'. Niet over de vluchtelingen, maar over de bevolking in Nederland. Het onderwerp is nu ook in onze stad actueel, omdat de gemeente een locatie heeft aangewezen voor opvang van flink wat vluchtelingen en de roep om Wilders wordt hier ook steeds luider. Ik weet dat dat in elke stad zo is, maar vind het toch een beetje teleurstellend dat Wilders hier ook zo populair blijkt te zijn. Maar wat ik zorgelijk vind is: hoe erg verdeelt het de maatschappij? Wordt ik straks op straat vuil aangekeken of zelfs uitgescholden omdat ik niet mee doe met 'eigen volk eerst', "Vol = Vol!" en de rest wat ik vaak te walgelijk vind voor woorden? Ik pas er ook voor om vanwege dat ongemakkelijke gevoel mijn mond maar te houden. Hoe ervaren jullie dit?

Hortensia

Hortensia

06-10-2015 om 10:53

Kaaskopje

"Maar wat ik zorgelijk vind is: hoe erg verdeelt het de maatschappij? Wordt ik straks op straat vuil aangekeken of zelfs uitgescholden omdat ik niet mee doe met 'eigen volk eerst', "Vol = Vol!" en de rest wat ik vaak te walgelijk vind voor woorden? Ik pas er ook voor om vanwege dat ongemakkelijke gevoel mijn mond maar te houden. Hoe ervaren jullie dit?"

Dat gebeurt nu al. Vooral op social media. Maar ook in het echt.

Ik heb de afgelopen maand een aantal malen op de trein van Zwolle naar Emmen gezeten en ja, daar zaten altijd vluchtelingen op. Soms groepen mannen, maar ook gezinnen/families met kleine kinderen. Ik heb een aantal van hen aangesproken. Gewoon, een praatje begonnen. Net zoals ik dat wel eens doe met Nederlanders in de trein als ik zie dat ze daarvoor open staan.

Ik merkte soms gefluister en afkeurende geluiden en zag de opgetrokken wenkbrauwen bij sommige Nederlanders in die trein. Niet elke keer gelukkig, maar het is wel gebeurd. Ik ben zelfs een keer behoorlijk uitgescholden door een medepassagier voor landverrader en moslimhoer. We waren op hetzelfde station uitgestapt en toen vond hij blijkbaar genoeg moed om mij eens even lekker verbaal onder handen te nemen. Ik ben daar niet op in gegaan want alles wat aandacht krijgt, groeit, en het zegt meer over hem dan over mij. Maar mijn kijk op mijn landgenoten is behoorlijk versomberd.

Dan ben ik liever een "Gutmensch" die de mensen positief benadert dan een verbitterde, agressieve "eigen volk eerst"-roeper. Deze mensen ga ik uit de weg. Ook in real life. Het heeft me al enkele vriendschappen gekost. Maar ik wil deze agressie en bitterheid niet in mijn leven hebben.

Ongemakkelijk gevoel

Tja, Kaaskopje, het is zo beetje hetzelfde ongemakkelijke gevoel als je op een forum in de minderheid bent. Ga je er dan tegen in of besef je dat je de andere forummers niet eens persoonlijk kent.

Maar je zult niet op straat worden aangesproken zolang je maar geen button draagt. Ook geen eieren tegen het raam zo lang je geen poster op plakt. Je kunt je mening delen met mensen die er voor jou toe doen, zoals vrienden en familie.
Of de zorg bij je stadsgenoten terecht is, zal in de toekomst duidelijk worden.
----
In Amsterdam Zuid-Oost zijn wijken met een hoog aantal Ghanezen. Kinderen gaan naar school en een deel van de ouders hebben een baan. Ze halen het nieuws niet, ze zijn geïntegreerd maar bewaren ook hun eigen cultuur. Zij kwamen uit gebieden waar door droogte geen voedsel was. Geologische gezien is het ook moeilijk om te werken aan herstel.
Geologisch gezien is het in Syrië wel mogelijk te werken aan herstel. Er moet alleen gesleuteld worden aan vrede ( en steun) zodat een volksverhuizing uitblijft. Een embargo wordt vaker toegepast om de macht van een leider te 'controleren' , denk maar aan Cuba en later aan de golfoorlog in het Midden Oosten.

Hortensia,

Wat een onaangename confrontatie. Wat een onaangenaan persoon dat die een ander aanspreekt op haar vriendelijkheid naar de mensen. Ik woon in een multiculturele wijk. Ik heb nog niet gezien dat hier sociaal betrokken mensen worden aangevallen , gelukkig maar. Mensen worden ook gevormd door de info die via de buis de huiskamer binnen komt.

Jaina

Jaina

06-10-2015 om 11:42

Kaaskopje

Ik weet dat er veel mensen zijn die zo denken over vluchtelingen maar ik kom ze zelf gelukkig eigenlijk nooit tegen. Nu lees ik ook zelden reacties onder nieuwsartikelen bij online kranten omdat die vaak inderdaad vaak bijzonder ongenuanceerd zijn. Dan vind ik dat zonde van mijn tijd. Maar verder in het dagelijks leven ken ik eigenlijk geen mensen die enorm ongenuanceerd zijn. Wel mensen die wat meer afwachtend zijn of zich zorgen maken over de grote aantallen vluchtelingen en de gevolgen daarvan. Maar echt van die ongenuanceerde geen stijl types kom ik nooit tegen eigenlijk. Ik denk ook dat discussies op internet vaak erg uitvergroot zijn terwijl je in het dagelijkse leven eerder tot overeenstemming komt met elkaar?

Hortensia

Hortensia

06-10-2015 om 11:51

Flanagan

Het was niet leuk, ik was verrast, maar het schokte me niet eens, na alle bagger die ik op social media, fora en zo heb zien langskomen.

Want ja, je bent blijkbaar een landverrader als je vluchtelingen aanspreekt, als ik die meneer moet geloven. En dat mag natuurlijk allemaal gezegd worden. Negativiteit moet allemaal kunnen want straks wordt je massaal verkracht en beroofd, toch?

En dat ik niet eens geschokt of overstuur was, dat vind ik eigenlijk schokkender dan dat hele incident. Zo doordrenkt van haat is ons land inmiddels. Het mag allemaal maar gezegd worden, maar oh wee als je je positief opstelt. Of zoals jij noemt, een poster plakt of een button draagt. Die vrijheid van meningsuiting die zo bedreigd wordt door De Vluchteling (ja ja), is ook maar beperkt, hè...

Gelukkig ben ik niet afhankelijk van de goedkeuring van bijvoorbeeld die meneer op dat station of de afkeurende blikken in de trein. Maar ik merk wel dat ik bijv. op social media mooie statements, positieve, wegklik omdat er altijd een boel braaksel achteraan komt in de reacties.

Dan denk ik weer aan die buitenlanders in de trein, de peuters die veel te stil waren, het kleine meisje dat helemaal in paniek raakte toen haar luiertje verschoond moest worden in het toilet van de Arriva-sprinter (wat riep dat bij haar wakker?), de bedruktheid, die paar plastic tasjes met hun complete bezit, en ik denk: jullie komen verdomme ook van de ene in de andere ellende. Hier vallen dan wel geen bommen, maar hoe moet het zijn om in een sfeer van haat en vijandigheid te moeten leven en neergezet te worden als gelukszoeker, verkrachter en terrorist?

Hortensia

Hortensia

06-10-2015 om 11:57

Jaina

Gelukkig zijn er ook genuanceerde reacties, ja. Want er zitten heel veel haken en ogen aan de vreemdelingenopvang. En ik vind dat e.e.a. niet altijd handig wordt aangepakt (bijv. dat heel grote kamp bij Nijmegen is vragen om problemen en dan is het "zie je wel!").

Maar ik ben helaas die rotte appels ook tegen gekomen. Op dat station, maar ook in mijn kennissenkring. Mensen die bij het minst of geringst "de gelukszoekers" de schuld geven van hun eigen ontevredenheid. Ik neem er afstand van en concentreer me liever op de meer genuanceerdere mensen. Die zijn er zeker weten ook!

Priscilla

Priscilla

06-10-2015 om 12:16

weer een meldpunt geopend

http://nos.nl/artikel/2061540-pvv-opent-meldpunt-voor-overlast-asielzoekers.html
We gaan lekker stigmatiseren, met het vingertje wijzen en we gaan lekker de bevolking tegen elkaar opzetten. Bij de PVV-demonstratie afgelopen zaterdag werden ook al van die lekkere teksten door PVV'ers tegen mensen die voor vluchtelingenopvang waren geuit, zoals iets over verkrachting door een islamiet tegen een vrouw die zich tegen Wilders keert. We gaan hard, we gaan lekker zo in dit land.
Ik heb de laatste tijd ook al een aantal mensen ontvriend op facebook. Ik hoef dat geleuter en de haat tegen vluchtelingen niet constant te zien langskomen. Wat maakt jou meer dan een ander? Gutmensch geeft ook zo'n oordeel. Mensen die dat woord gebruiken, daar praat ik niet meer tegen of ontvriend ik op FB.

Hortensia

Hortensia

06-10-2015 om 12:51

Priscilla

Ik zie "Gutmensch" als een geuzennaam

Je kinderen

Ik maak me ook zorgen over de kinderen. Wat dat met ze doet. Zoon heeft op zijn opleiding nogal wat Nederlanders uit gebieden waar men weinig ervaring heeft met diversiteit. Dat denkt hij dan maar want wat daar uit komt, daar lusten de honden ook geen brood van. Zelf heeft hij altijd op ' zwarte' scholen gezeten. Hij wil ook graag geaccepteerd worden in zijn klas, dus komt ook weleens thuis met opmerkingen die ik niet kan waarderen. Daar gaan we dan maar over in discussie. Dat je je niet moet laten verleiden om zelf ook extreem te gaan reageren, enerzijds of anderzijds. Want dan twijfelt hij ook. Hij denkt dat hij gestigmatiseerd wordt als linkse rakker. Alleen al omdat men weet dat hij gitaar speelt. Dat is blijkbaar al verdacht links.
Je haalt maar eens een wenkbrauw op en denkt er het jouwe van als het extreem op begint te lopen en er allerlei aanvallende opmerkingen als 'gutmensch' en dergelijken naar je hoofd gegooid worden.
Het is een leerschool. Want als je 'in functie' bent met zijn opleiding dan heb je ook met diverse meningen te maken. En daar dan kalm en genuanceerd onder blijven, pragmatisch en niet opgehitst ter linker of ter rechterzijde op reageert.
Gelukkig heeft hij een medestudent op sleeptouw genomen die Koerdisch is en slecht ziet. Goede vrienden mee geworden.
Op de school van dochter speelt het geloof ik niet zo.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-10-2015 om 13:23

Flanagan

Zijn de anti-vluchtelingen echt in de meerderheid? Ik heb daar geen cijfers van gezien. Als Facebook e.d. mag geloven lijkt het er wel op, maar nu de cijfers nog. Maar wat doet het er toe of je in de minderheid bent? Als je al wat langer meeloopt hier, en dat is volgens mij zo, dan weet je dat ik soms een lange adem heb. Dus ook als minderheid zijnde.

Ik loop niet met een button op, maar ik sta wel met mijn hoofd op Facebook. Men zou mij dus kunnen herkennen. En mijn ongemakkelijk gevoel is dus dat ik mij af begin te vragen of ik daar een risico door loop. Als ik alleen zou discussiëren met mensen die er voor mij toe doen, zou ik snel klaar zijn. Als ik iedereen die er voor mij toe doet zou 'afschaffen' door dit onderwerp, zou ik weinig overhouden. Elke keer weer als ik iemand tref die ik ken met 'allemaal eruit'-kreten ben ik eigenlijk ontsteld. Zelfs mijn vriendin waar ik al 40 jaar mee bevriend ben, kan ik beter niet tot een discussie verleiden. Dat weet ik al heel lang van haar en ik heb dat altijd afgedaan met 'ieder zijn mening'. Ik hoef niet met haar samen te wonen tenslotte. Maar als er een moment komt dat we toch duidelijk stelling moeten nemen, kan dat lastig worden. En zo zijn er dus meer in mijn directe omgeving.

Alleen al het feit dat ik hierover nadenk... ik had dit nooit verwacht.

Hooligans zijn in de minderheid

Het probleem van hooligans is niet hun aantal, maar hun intimiderende en dreigende houding.
10 hooligans kunnen het voor een heel stadion verpesten.

Het zijn die hooligans die je tegenkomt op internet en bij demonstraties waar ook Wilders zich mee inlaat. Dat tekent de man eens te meer.

Ik zou niet bang zijn Kaaskopje. Dat is niet verstandig. Dat geeft alleen maar meer ruimte aan hooligans.

mirreke

mirreke

06-10-2015 om 13:36

Wat is er mis met Gutmensch?

Als het op een nare insinuerende toon wordt uitgesproken zegt dat meer over degene die het woord zo gebruikt...

Ik maak me ook echt zorgen over de verhoudingen en stemmingen. Volgens mij zou het al een stuk schelen als er meer PR wordt gevoerd om vluchtelingen minder als vijandsbeeld neer te zetten.

Ik woon in Duitsland in de grensstreek en luister vaak naar de Duitse radiozender 1Live. Jonge zender, gericht op jonge mensen, vooral muziek maar ook items. En wat zij al dagenlang laten horen is een rubriek Menschen im Sektor (Sektor is een regio, zij bedoelen er volgens mij vooral een groot deel van NRW (Nordrhein-Westfalen) mee.

En het zijn mini-interviews met jongeren die ooit gevlucht zijn en nu hun leven in Duitsland leiden. Van alles komt voorbij. Wat ze eerst doen is een korte levensloop vertellen, en dat alleen al zorgt er soms voor dat de tranen me in de ogen schieten, zo schrijnend en angstaanjagend. Kinderen die op hun 13e/14e alleen naar Europa zijn gevlucht, of die als enige van hun familie de tocht hebben overleefd. die echt van alles hebben meegemaakt. En dan gaan die personen vertellen, wat ze nu doen, hoe ze leven, wat hun wensen zijn, wat zij als toekomstbeeld hebben.

Het is heel indringend, die jongeren komen echt binnen, zeg maar. En iedereen is zo dankbaar, is zo vastbelosten zich te gaan inzetten voor het nieuwe vaderland, en heeft ook de hoop ooit nog iets voor het oude vaderland te kunen doen. En ze werken vaak ook keihard. Ik vind het een heel bijzonder project...

Mensen zijn bang voor het onbekende. Maar het dan minder onbekend, zou ik zeggen.
Maar ook: maak niet dezelfde fouten als in het verleden. Laat mensen snel meedoen, geef ze het gevoel dat ze nuttig zijn en gewaardeerd worden...

Kaaskopje

Kaaskopje

06-10-2015 om 14:20

Miriam

Ik maak me nu meer zorgen dan bang te zijn. Als ik nu al te bang was, ging ik niet meer in discussie op internet.

Kaaskopje,

Je had het over het ongemakkelijke gevoel. De vergelijking met forum duidde op de gepeperde reacties als je als een van de weinige ergens niet mee eens bent.
Ik weet niet of de ant-vluchtelingen in de meerderheid zijn. In dit draadje zijn er meer voor opvang uit humanitaire overwegingen dan het aantal dat roept; sluit de grenzen.

Gelukkig sta ik niet op FB, hoef ik ook niet de reacties van anderen te volgen wanneer het mobieltje pingt. Bespaart mij een hoop tijd.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-10-2015 om 15:06

Mirreke

Juist de zenders die zouden kunnen bijdragen aan een wat menslievender houding onder hun kijkers, laten het na. De VARA o.a. doet goede pogingen, maar daar lijk je alleen het tegenovergestelde mee te bereiken.

Ik kan me best voorstellen dat de gedachte dat je langer op een huis moet wachten, door de komst van vluchtelingen, moeilijk te verteren is. Daar ligt een belangrijke taak van de overheid. Meer sociale huurwoningen. Dan hoeven mensen ook niet jaloers te zijn op het idee dat vluchtelingen onderdak krijgen in een haastig omgebouwd kantoorgebouw. Zouden de bloedjes van kinderen (die daar opeens allemaal in zouden kunnen wonen) ook genoegen nemen met het gebrek aan comfort van zo'n gebouw?

Jaina

Jaina

06-10-2015 om 15:07

Maar

Zijn het dan mensen die je persoonlijk kent die zo reageren?
Ik maak me niet druk om allerlei internet reacties (die lees ik niet eens) maar ik zou me inderdaad meer druk maken als ik die mensen persoonlijk zou kennen. Dan zou ik ook met ze in discussie willen gaan & misschien inderdaad bang zijn voor ruzie en dus maar niks zeggen of iets dergelijks.
Misschien dat sommige mensen in mijn omgeving wel extreem-rechts zijn maar het is sociaal nogal onacceptabel om daar voor uit te komen dus dan weet ik dat ook niet. Ik hoor nooit mensen toegeven dat ze op extreem rechtse partijen stemmen. Ze zijn er echter wel gezien de behaalde zetels maar het lijkt nogal not done om daar voor uit te komen in het openbaar. Misschien is dat aan het veranderen?

Kaaskopje

Kaaskopje

06-10-2015 om 15:20

Flanagan

Ik zoek het op. Ik wil het niet niet te zien. Als ik minder tijd heb, kan ik er ook minder lezen. Mijn telefoon pingt sowieso niet constant, omdat er een knop op zit waarmee je dat uit kunt zetten.

Op OO wordt het allemaal beschaafder gebracht en lijkt de mening minder negatief. Ik heb dan ook de indruk dat OO geen realistische weergave van de maatschappij in zijn geheel is. Ik vermoed dat FB ook niet 100 procent de realiteit weergeeft. Men doet zich vaak botter voor dan irl. Maar als er nu gestemd zou mogen worden, zou dat een monsterzege voor de PVV opleveren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.