Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Gebrekkig Nederlands

De man spreekt gebrekkig Nederlands, dus zijn verhaal is wat beperkt, maar te mooi om niet weer te geven.

Man komt naar Nederland, drie maanden later komt zijn vrouw. Zij krijgen een kindje. De man vertelt, dat de verloskundige hem een papier wilde laten tekenen, dat hij zijn kind aan haar moet meegeven. Man laat papier vertalen en tekent niet (op veel manieren gevraagd, man blijft erbij dat het de verloskundige was).

Daarna komt iemand, hij moet een papier ondertekenen dat ze alle informatie kunnen opvragen bij de huisarts, het consultatiebureau, de school (van de andere kinderen) etc. Hij tekent dat papier wel.

Daarna komt iemand voor een 'interview'. En er komt een rapport. School, huisarts en consultatiebureau zien geen problemen. Maar er worden wel problemen geconstateerd: het huis is te klein, de man spreekt geen Nederlands, de vrouw is te jong (19), er is te weinig geld en de kinderen hebben te weinig speelgoed. Er zou dus een meneer komen.

De man vraagt:
Geeft die meneer mij een groter huis? Nee.
Maakt die meneer mijn vrouw ouder? Nee.
Geeft die meneer mij meer geld? Nee.
Geeft die meneer mijn kinderen speelgoed? Nee.
Leert die meneer mij Nederlands? Nee.
Wat komt die meneer dan doen?

Tsja, leg dan het Nederlandse systeem van kinderbescherming maar eens uit. Ik heb het gehouden op: die meneer komt kijken of jij dat allemaal doet. Gelukkig is alles na acht maanden afgerond, zonder verder gevolg. De man gaf aan dat hij al die tijd bang is geweest.

Tsjor

Mooi Tjsor

Dat is de kernachtige waarheid van de Nederlandse jeugdbescherming. Ernaast gaan staan om te scoren of het jou wel of niet lukt.
En dat dan voor de goegemeente verkopen als 'hulp en steun'.
En o ja, angst en stress veroorzaken alsof dat helpt om je zaken op orde te krijgen.

Schitterend verhaal

...en zo in een notedop wat de jeugdbescherming doet.

Arme man, ben je gevlucht (?) krijg je dit......

jeugdzorg heet nu jeugdbescherming

http://www.bjaa.nl/bureau-jeugdzorg-agglomeratie-amsterdam-heet-jeugdbescherming
Dat is toch wel fijn dat de vlag nu beter de lading dekt. Als ouder heb je dan eerder in de gaten waar je mee te maken hebt.
Ook van 'hulp en steun' is geen sprake meer. Er wordt nu openlijk gesproken van het beoordelen van 'veiligheid'. Tis maar dat je het weet. Hulp is er niet, dus blijf daar bij weg.
"Wij blijven werken op een manier die nieuw is in Nederland maar die u van ons bent gewend: met het hele gezin maken we een plan waarin we de veiligheid van de kinderen centraal stellen. Daar hoort onze nieuwe naam bij!"

Wat ze doen is op een signaleringslijst vinkjes scoren en dan beslissen of er een maatregel aan de rechter kan worden gevraagd of dat men zich geintimideerd genoeg voelt om herhaaldelijk zich blijvend te laten 'controleren' door de jeugdbescherming zelf.

Geen kennis van de jeugd ggz. Dus er volgt geen steun in het zoeken naar de juiste voorzieningen bij autisme maar wel wordt een schoolziek kind bedreigd met een OTS en dwangopname in een voor behandeling ongeschikte jeugdzorgvoorziening.
Ziek systeem.

O ja

Die 'jeugdbeschermer' zit straks wel op de school van je kinderen te 'signaleren'.

Suze

Suze

08-06-2014 om 16:25

Triest

Ja het is triest dat ken maar niet snap dat mensen echte hulp wel willen en kunnen gebruiken.
Waarom bieden ze eigenlijk geen hulp?

Is daar geen geld voor?

Snapt men (in de politiek) niet dat dat is wat nodig is en niet alleen maar signaleren en vinkjes zetten en veel mensen alleen maar met stress en problemen opzadelen

Helaas

Tenzij je er zelf of in je omgeving mee te maken hebt gehad denk je dat het maar goed is met zoveel sexueel misbruik en geweld, kindermishandeling, dat ouders stevig aangepakt worden door de 'jeugdbescherming'.
Geen idee dat het vooral zelf hulp vragende ouders zijn die door de omgeving, scholen en instellingen, opgezadeld worden met die staatsterreur.
Als je toch om hulp vraagt voor je kinderen en je gezin dan ben je toch wel een kindermishandelaar. Ongeschikt om nog verder je burgerrechten te mogen houden.

en we noemen dat......

Sociale wijkteams!

Totalitaire staat....

Tja, op dit vlak is Nederland absoluut een totalitaire staat. Als je met jeugdzorg te maken hebt, dan wordt je geleefd door de (prive) mening van de gezinsvoogd, die in naam der staat opereert. En alle wettelijke regels die jou hiertegen moeten beschermen worden ofwel omzeild of het wordt niet eens erg gevonden dat ze geschonden worden. Het belang van het kind ziet u....

En iedereen denkt dat dat alleen slechte ouders overkomt.....tot je ermee te maken krijgt.....

Lobby

RAAK, de AUGEO Foundation, jeugdzorg en andere lobbygroepen op het gebied van kindermishandeling hebben de politiek in hun greep.
Kindermishandeling is ernstig. Deze groepen geven de schijn van een oplossing: signaleren en melden. Ondanks dat er vanuit professionele hoek en vanuit ouders regelmatig commentaar komt dat het om hulp moet gaan wordt er gewoon niet verder nagedacht. De eerste stappen moeten blijkbaar zijn 'signaleren' en 'melden'. Dat het daarna dood loopt boeit verder niemand.
Er is een goede analyse van Rene Clarijs, bestuurskundige, in zijn promotie, waarin de argumenten staan waarom het ook bij deze transitie niet beter zal gaan.
Opleiding in 'het veld' is dan ook opleiding op het gebied van 'signaleren en melden' en niet op het gebied van het ondersteunen van gezinnen en het bijscholen in jeugd ggz kennis.
Gelukkig kun je nog steeds rechtstreeks via de huisarts naar de jeugd ggz. En verder moet je die 'generalisten' en andere melders van je lijf zien te houden. Dat is een doodlopende weg en dat weten ze zelf ook heel goed, maar ze hebben niets anders te bieden. Dus houden ze vast aan die protocollen. En ze blijven daar alle ruimte voor krijgen van de politiek en van elkaar omdat ouders buitenspel gezet worden in zo'n traject.
Geen kruid tegen gewassen. Je goed op de hoogte stellen zelf kan helpen. Maar slecht voor minder gefortuneerde of opgeleide gezinnen.

tsjor

tsjor

09-06-2014 om 20:31 Topicstarter

Transitie

AnneJ, mijn hoop is dat alles bij de gemeente ligt, de gemeente direct kan kijken of er een grotere woning te vinden is, of mensen alle toeslagen krijgen dan wel werk kunnen vinden, of er mogelijkheden zijn om kinderen speelgoed te geven (en ouders en kinderen iets te leren over binnen spelen), of de man en eventueel de vrouw taallessen kunnen krijgen. Alleen de vrouw ouder maken, dat zal niet lukken, ook niet bij de gemeente. Maar verder hoop ik echt dat op alle vragen op één na dan 'ja' gezegd kan worden.

Ik kan me niet voorstellen dat gemeentes zitten te wachten op hele hordes signaleerders die signalen afgeven, die dan weer door andere hordes moeten worden beoordeeld enz. Er hoeft er maar één te zijn die vraagt: en wat doen jullie dan... en het tij kan keren.

Ik heb nog steeds een beetje hoop.

Tsjor

misschien wel Tsjor

Ik zie het ook wel voor me. Ik zag op tv een sociaal wijkteam waar elk lid het keukentafelgesprek deed voor de functie van de andere leden. Ik denk dat als je dan een vraag krijgt voor de wijkverpleging en dat dan de schuldhulpverlener het signaleringslijstje moet doen omdat er kinderen in het gezin zijn, dat de absurditeit dan mogelijk wel boven komt. Maar voor hetzelfde geld hebben ze allemaal zo'n HEMA cursus gehad en eerbiedigen ze allemaal het hogere doel van de 'kindermishandeling'.
Je komt voor verpleegkundige ondersteuning en je eindigt met een rechtzaak, een gezinsvoogd of het UHP van je kinderen.
Had je al een probleem krijg je er nog een paar bij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.