Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

14-08-2015 om 09:52

Kinderen met 12 jaar al twee biertjes geven op een kamp:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150812_01816542

Belachelijk!


Barvaux

Barvaux

26-08-2015 om 08:43

Anneque

Ik heb ook zo'n brave borst maar dat betekent niet dat hij van mij opeens wel alcohol mag drinken. Hij heeft er ook geen behoefte aan en het eerste wat hij gaat doen als dat verandert is 0,0. Ik zou niet weten waarom je een andere lijn moet trekken met brave borsten. Ik denk juist dat als een kind heel gevoelig is voor 'verboden vruchten' je misschien beter thuis kan toegeven.

Vera

Vera

26-08-2015 om 08:59

Kenfan

Kenfan "Appelsap, appelsap, dat drinkt toch geen zinnig mens meer die de tuitbeker ontgroeid is. Het ziet er uit als lauwe pies en het zal vast niet veel beter smaken. "

Bedankt dat ik weggezet wordt als "geen zinnig mens", want behalve heel veel water en thee en heel af en toe een glas wijn, drink ik (als ik een keer geen thee kan drinken, wijn niet kan of wil drinken en water zat ben .... appelsap! Best lekker af en toe.

Ben het wel met je eens dat je dat niet teveel moet drinken alsof het een gezond drankje is, vanwege het teveel aan suiker.

En voor je iets veroordeelt, toch eerst eens zelf proberen, zou ik zeggen. Misschien vind je het wel onverwacht lekker .

kwaje dronk of niet, Kenfan

lezen gaat je blijkbaar niet zo best meer af

Zoek het gerust even terug, ik heb het toch echt alleen maar over water gehad.

Barvaux

Nee, ben ook zeker niet van plan om opeens alcohol te gaan schenken als hij zich heel positief ontwikkelt. Dat zou een beetje raar zijn. Maar zoals Kenfan het beschrijft: een zeer verantwoordelijke bijna-volwassene die op een festival eens een keer een biertje drinkt....ik weet niet, ik kan me niet voorstellen dat ik daar dan heel erg van ondersteboven zou zijn. Hebben we het over een 17-jarige toch? Een jaar later heb ik er sowieso geen zicht meer op.
Vooralsnog heerst hier een zero tolerancebeleid dat zal nog wel even zo blijven. Hij heeft pas zijn eerste koffie op

Jippox ot

Klopt, maar na jou kwam Amare met een reeks zoete drankjes als alternatief.

Oh sorry Jippox

Dit draadje wekte gisteravond zo'n ongenadige stangdrang in me op dat ik niet meer de feiten gecheckt heb Vera, ik sla je aanbod af. Ik moet opletten om niet door te groeien tot Ulla Popkenklant, dus kcalorieen die ik in vloeibare vorm tot me neem moeten wel de moeite waard zijn.
Barvaux, ik denk dat mijn brave borst van een totaal ander kaliber is dan de jouwe.Ik vraag me ook wel eens af hoe je zestienjarige zo wil en kunt controleren. Een beetje vrijheidsdrang vind ik nl wel gezond.

Ik heb erg zitten grinniken over dat Brave Borst. Die foto was dus genomen op vrijdagmiddag , toen hij eigenlijk op school had moeten zitten. Om zijn afwezigheid op school te dekken had Brave Borst een groene kaart ingevuld met een fictieve Open Dag. Op school zijn ze ook niet gek, dus alle Pinkpopspijbelaars die hun ouders niet zo gek gekregen hadden hen ziek te melden , vielen door de mand. Samen met een hele groep andere brave borsten heeft hij de eerste vakantiedag op school doorgebracht met zinloze bezigheidstherapie. De toezichthouder bood nog wel aan een achtergrondmuziekje op te zetten om in de stemming te blijven.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-08-2015 om 12:10

Hahahaha

Maar ik schat zo in dat de straf het nog steeds waard was? Dat zijn dan toch weer die verboden vruchten hè

Barvaux

Barvaux

26-08-2015 om 13:38

Kenfan

Er wordt hier weinig gecontroleerd, zoon gaat volledig zijn eigen gang dus maak je maar geen zorgen om mijn brave borst. Hij rookt niet, drinkt niet maar heeft een behoorlijk leuk sociaal leven.

Amare

Amare

26-08-2015 om 18:21

huh?

'Appelsap, appelsap, dat drinkt toch geen zinnig mens meer die de tuitbeker ontgroeid is.'

Goh, misschien moet je dat eens aan alle supermarkten in Nederland vertellen. Die verkopen wekelijks ladingen appelsap.

Enne, ik kwam helemaal niet met een hele rij zoete drankjes. Ik noemde ook melk en thee. En siroop kun je zo zoet maken als je wilt (en ook nog eens suikervrij drinken). Bovendien, alsof wijn en bier zo caloriearm zijn ...

Hier is trouwens alleen cola in huis bij feestjes. Alcohol is hier ook alleen in huis bij feestjes. Wij drinken vooral koffie, thee, melk en siroop (Karvam). En mijn dochter drinkt appelsap. Al jaren uit de luiers en de tuitbeker trouwens.

maria

maria

27-08-2015 om 11:36

precies Amare

Die ladingen appelsap, alsof dat zo gezond is. De zweem van gezondheid die er om heen hangt klopt natuurlijk van geen kanten.
Ik heb er geen probeem mee maar heb dan ook geen enkel probleem met (verstandig ) consumptie van ongezond.

Dus ook niet met een alcoholisch drankje. (Al ben ik niet zo overtuigd van het perse ongezond zijn ervan)
En nee, ook niet voor mijn pubers straks. (Als ze nog durven, voor hun 18e, ze zijn nogal vd regeltjes..) Ze mogen van mij ook gewoon incidenteel appelsap drinken. (Of erger nog; cola, of chocomel)

molly

molly

27-08-2015 om 12:00

appelsap

Ik heb gisteren voor het eerst sinds jaren appelsap gedronken. Ik dacht meteen, lekker, waarom drink ik het niet meer? En toen scoten de kalorien mij door het hoofd.
Maar hier heb ik een puber die vandaag 18 is geworden. 2 jaar geleden mocht zij drinken, tot 1 januari. Toen mocht het ineens niet meer. Ik heb die ruim 1 1/2 jaar bij haar een oogje dichtgeknepen. Ik heb ook 1 die wordt 16 in dezer dagen. En ik zie bij haar dat er toch anders omgesprongen wordt, dan toen oudste 16 werd. Toch veel feestjes zonder alcohol en zij heeft geen enkele behoefte aan het proberen van alcohol.

Charis

Charis

27-08-2015 om 12:01

Symbolische wet?

'Die wet is symbolisch, in het uitgaansgebied hier kunnen achttienminners hem nog steeds makkelijk omzeilen'

De wet is gemaakt voor wie zich er aan wil houden. Zolang je niet in een absolute politiestaat leeft zijn wetten dus altijd in meer of mindere mate symbolisch.

Het Trimbos-instituut heeft in 2013 al gezegd dat uit onderzoek blijkt dat jongeren die onder ouderlijke supervisie thuis mogen drinken meer drinken dan leeftijdsgenoten die thuis niet mogen drinken en dat ze vaker alcoholmisbruik laten zien. Dit resultaat wordt niet alleen hier, maar in verschillende landen gevonden.

Ik denk dat het ophogen van de leeftijd naar 18 over een aantal jaren de norm is geworden voor de tieners die nu opgroeien. En dat is dan toch weer meegenomen lijkt me.

molly

molly

27-08-2015 om 12:07

handhaving

Die handhaving in de horeca, die valt reuze tegen (of mee, het is maar van welke kant je het bekijkt). Dochter krijgt toch eigenlijk altijd wel een glas bier of wijn als ze die zelf besteld in de horeca. Haar is nog nooit om haar id gevraagd en haar is ook nog nooit iets geweigerd.

Handhaving.

In onze gemeente is er controle op het verstrekken van alcohol aan minderjarigen, roken en sluitingstijd. Ook op geluidsoverlast buiten. En rondhangen.
Na een waarschuwing volgen er boetes en zelfs gedwongen sluiten. Er wordt wel alcohol doorgesluisd door meerderjarigen maar "makkelijk bestellen" lukt niet.

tonny

tonny

27-08-2015 om 14:46

praktijk

een van mijn zoons werkt bij een bureau dat wordt ingehuurd door gemeenten, als het gaat om handhaving van de drank- en horecawet. Er zijn geregeld onderzoekjes waarin pubers onder de 18 drankjes bestellen en die gewoon krijgen. De handhaving is een hele klus.

Moest enorm lachen om je appelsapverhaal Kenfan. Helemaal mee eens. Maar ja wij zijn nog van de schoolmelkgeneratie, een kratje per klas. kindertjes van nu krijgen pakjes wicky en andere appelsapachtigen mee naar school.

tonny

tonny

27-08-2015 om 14:48

@Anneque

drunken en zoekgeraakt, welja. Mijn schoonzus hoorde na de buitenlanduitwisseling van haar 3 vwo-leerling ook over een hele club dronken klasgenoten. School schaamde zich wel en alle ouders zijn gebeld, maar wat ze doen om het de volgende keer te voorkomen, geen idee.

Barvaux

Barvaux

27-08-2015 om 16:16

molly

'Maar hier heb ik een puber die vandaag 18 is geworden. 2 jaar geleden mocht zij drinken, tot 1 januari. Toen mocht het ineens niet meer. Ik heb die ruim 1 1/2 jaar bij haar een oogje dichtgeknepen. Ik heb ook 1 die wordt 16 in dezer dagen.'

Ze mocht gewoon drinken, thuis. Ik begrijp dat oogje dicht knijpen dus niet. Wat bedoel je daarmee? Mocht ze van jou in de horeca drinken of thuis? Dat ze in de horeca gewoon een glas krijgt is wel echt foute boel, je weet hoe streng de horeca gestraft wordt als ze betrapt worden?

http://www.omroepwest.nl/nieuws/29-11-2013/vijf-vragen-over-het-alcoholverbod-tot-18-jaar

Je dochter heeft zelf ook een boete van 90 euro geriskeerd.

Ouderlijke supervisie

Het Trimbos-instituut heeft in 2013 al gezegd dat uit onderzoek blijkt dat jongeren die onder ouderlijke supervisie thuis mogen drinken meer drinken dan leeftijdsgenoten die thuis niet mogen drinken en dat ze vaker alcoholmisbruik laten zien.

Dat geloof ik meteen. Maar wat versta je onder ouderlijk toezicht. Maar dan denk ik niet aan onze gezapige familiefeestjes waarbij brave borst 1 biertje mag nuttigen. Dan denk ik aan het slag ouders dat basisscholieren met de kindercarnaval een Sneeuwitje in de handen duwt, drank schenkt op puberfeestjes, indrinken toestaat of een zuipkeet in de achtertuin duldt, kinderen en drie kratten Heineken inlaadt afzet bij de de zuipcamping. Die geven mi een verkeerd signaal af.

Er is een verschil tussen alcoholgebruik en alcoholmisbruik. Het een leidt niet noodzakelijkerwijs tot het andere. (mijn vader schiet me ineens weer te binnen, die dacht ook dat je na een joint gedoemd was te eindigen als heroinejunk. IMHO was het zinniger geweest die 18 grens in te stellen voor zware sterke drank, en die van 16 voor het lichte werk te handhaven. Die 16jaarsgrens was ook een prima handvat om de oudste 2 nog weg te houden van het Grote Uitgaansgebied hier (je hebt er niets te zoeken, want je mag nog niet drinken." Alle drank tot achttien vind ik niet reeel en ook niet nodig. Ik zie ook werkelijk niet waarom twee biertjes slechter zouden zijn dan twee cola.

geen onderzoek

Er wordt geen onderzoek naar gedaan, dus de 'wedstrijd' blijft onbeslist.
Ik verwacht dat er onder de zero tolerance ouders een groep zit die zelf ook niets met alcohol heeft of er iets tegen heeft.
En onder de alcohol begeleidende ouders een groep zit die zelf zware drinkers zijn en het verkeerde voorbeeld geven.
Dat kan de uitslag verklaren.
En zegt niets over de groep ouders die zelf matige drinkers of niets drinkers zijn en die bij gelegenheden of in overleg alcohol schenken aan jongeren.

maria

maria

27-08-2015 om 17:21

nou AnneJ

Wedstrijd onbeslist, in feite gewoon niet. Want hoewel er zeker geen onderzoek is, is de heersende mening toch dat het not done is alcohol te schenken, en zijn ouders die dat wel doen niet goed bezig. Daar heb ik wel wat moeite mee.

Heersende mening Maria?

http://www.edwinmijnsbergen.nl/2015/05/zuipketen-kun-je-maar-beter-niet.html#.Vd8tkCXtmko

Het is de politiek correcte mening Maria. Maar in de praktijk gaat het toch iets anders. Met 'drooglegging' gaan er hele andere dingen meespelen. Bijvoorbeeld toename van het aantal zuipketen.

"Toen de nieuwe Drank- en Horecawet eenmaal was ingevoerd hoorden we in de kroeg al snel verhalen over plekken waar jongeren onder de 18 zich sindsdien vol lieten lopen. Daar wilden we graag meer van weten, dus we gingen op onderzoek uit. Een vaste bezoeker van zo’n keet vertelde vol trots over de eigen bar en over de hoeveel drank die er daar ieder weekend doorheen gaat. Toen we informeerden wie er, behalve de jongeren zelf, allemaal van het bestaan van de keet op de hoogte waren, antwoordde hij tot onze verbazing dat bijna alle ouders ervan wisten en nog gekker: dat de burgemeester zelfs een keer op bezoek was geweest. Die had tijdens dat bezoek gezegd dat de keet mocht blijven bestaan, maar dat de bar zou worden gesloten zodra er ook maar één klacht over overlast zou binnenkomen bij de gemeente."

maria

maria

27-08-2015 om 17:42

natuurlijk

Lijkt me evident, dat je dit soort problemen krijgt.
Het wordt een soort van tweedeling, met aan beide kanten vrij extreme meningen. Ik vind het wel jammer dat de middenweg, en daarmee een hoop nuances, aan het verdwijnen is

molly

molly

28-08-2015 om 09:56

Barvaux, thuis mag ze drinken, ook bij vrienden, in het openbaar krijgt ze het gewoon. Ik heb haar gezegd bij invoering dat de boete voor haar is. Dus dat ik het niet iedere keer zeg, zou je kunnen zien als een oogje toeknijpen. Ook dat ik het prima vind, dat ze drinkt, is een oogje toeknijpen. Maar wat als er al niet eens om gevraagd wordt? En niet alleen in onze gemeente, ook in naburige gemeenten en elders in het land. Ik moet wel zeggen dat ze ouder lijkt en ook ouder ingeschat wordt. Als ze uit eten gaat met haar vriend (20) kan ze gewoon een wijntje bestellen. Ze vindt het prima maar raar, bij haar werk als caissiere moet ze wel om id's vragen. Onze 16-jarige trouwens ook. Dus ja, als er gehandhaafd wordt in de horeca, zou ze het niet doen. Ze koopt bijvoorbeeld niet in de supermarkt want daar wordt wel gehanhaafd. (Maar daar laat ze wel een ander halen en blijft ze buiten wachten). Zo werkt dat bij jongeren. Maar goed, ze is 18. Nu is het weer legaal voor haar.

Hier niet gehandhaafd

Ik heb zoon er gisteren nog opgewezen dat hij een boete van 90 euro riskeerde. Volgens hem wordt de wet hier niet gehandhaafd, ondanks dat de politie erg aanwezig in het uitgaansgebied.

Dat uitgaansgebied had vroeger een erg slechte reputatie. Ouders van veertienjarigen krijgen zelfs een complete excursie aangeboden door de gemeente. Ik heb net de vierde brief binnen. 't Is helaas een compleet avondvullend programma (no kidding van half 7 tot 10 uur, begint met inleiding op stadshuis en eindigt met excursie langs de kroegen)anders zou ik nav van deze draad misschien toch een keertje gaan.

Volgens zoon is de aanwezigheid van de politie erop gericht om het gemoedelijk en veilig te houden, vechtpartijen niet alleen sussen, maar vooral voorkomen.
En hij schat in dat als de politie en masse zestien- en zeventienjarigen voor zo'n bedrag op de bon gaat slingeren, de sfeer wel eens erg grimmig zou kunnen gaan worden.

Het zal ook meespelen dat alcohol erg ingebed is in de cultuur van deze provincie. Het verenigingsleven is hier heel bepalend, vriendengroepen die lange winteravonden timmeren aan carnavals - of corsowagens. Op middelbare leeftijd gaan mensen nog regelmatig stappen, en met DE carnaval ligt alles hier plat.

Ik denk dat ook dat de zero tolerance mensen niks hebben met alcohol, en vast andere dingen deden in hun jeugd dan uitgaan. Ze zullen vast nooit op zaterdagochtend wanhopend hebben staan turen naar een mee-eter op hun neus die plots zijn grote, gele, glimmende kop heeft opgestoken. Want ja, je kunt het ongetwijfeld met de juiste mensen zelfs nog met lauwe goudappeltje gezellig maken. Maar bij zo'n ramp geeft dat ene wijntje net een steuntje in de rug.

molly

molly

28-08-2015 om 12:03

Kenfan

"Ik denk dat ook dat de zero tolerance mensen niks hebben met alcohol, en vast andere dingen deden in hun jeugd dan uitgaan"
Haha, ik ken juist mensen die zelf redelijk los zijn gegaan tijdens hun jeugd en die niet willen dat hun kind(eren) onder de 18 drink(t/en). Een had zelfs tijdens zijn jeugd een drankgerelateerde bijnaam en die is strikter dan strikt met zero tollerance.

Nou Molly

Dat ik een zelf een matige drinker ben, staat niet geheel los van het feit dat ik er op hele genante manier achter kwam dat drie wijntjes echt mijn taks is.

Hoe ga ik hier niet opbiechten, maar mijn kinderen heb ik het wel verteld onder het mom van "dit wil je echt niet..." Wel gevolgd door een stichtelijk praatje dat alle mensen fouten maken,hun moeder geen heilige is, en dat ik ze dit in het vertrouwen dat ze er geen misbruik van zullen maken verteld heb. Amen. Anders was het waarschijnlijk stof geweest voor vijf jaar sinterklaasrijmen.
Ik denk dat voorval ze meer afschrikt dan al die spookverhalen over onherstelbare hersenbeschadigingen.

Dat Nico van der Lely, die regelmatig met 13jarige comazuipers geconfronteerd wordt een kruistocht begint kan ik me voorstellen. Maar ergens wil het erbij niet in dat je van een keer flink zat zijn, zomaar twee schoolniveaus kunt zakken. Iets waar nietnixers ook mee schermen. Dan zouden de sociale werkplaatsen overbevolkt zijn met onze generatiegenoten.

Barvaux

Barvaux

28-08-2015 om 12:49

Kenfan

Een keer flink zat zijn heeft niets te maken met coma-zuipen!

Kenfan

"Ik denk dat ook dat de zero tolerance mensen niks hebben met alcohol, en vast andere dingen deden in hun jeugd dan uitgaan.

Eg nie. Ik ga hier niet mijn hele scandaleuze doopceel lichten, maar ik was géén brave borst. Bij mij wil het geval dat ik veel zuiniger op mijn kinderen ben dan ik destijds op mezelf was. Plus dat er idd meer bekend is over het effect van alcohol op zich ontwikkelende hersenen. Maar vooral: de hersenen van mijn kinderen interesseren me nu een hele hoop meer dan mijn eigen brein destijds. Maar goed, mijn puber is nog zeer vers (12) dus ik kom over een jaar of 5 nog wel eens terug

Is dat zo Barvaux?

Waarmee is de toename van comazuipers te verklaren? Wordt er daadwerkelijk zoveel meer gedronken door de jeugd dan vroeger? Of leggen we andere criteria aan? Belanden er nu jongeren op de Eerste Hulp waarbij het vroeger een kwestie van roes uitslapen?

Hoe vaak komen die laveloze dertienjarigen nou helemaal voor? Zijn dat geen zeldzame excessen, die nauwelijks te voorkomen zijn? Spelen er in die gezinnen geen andere dingen als jonge kinderen het zo ongenadig op een zuipen zetten en ouders weten niet waar ze uithangen? Mijn veertienjarige zwalkt niet over straat 's nachts.

Voorkom je met de leeftijdsgrens van 18 echt die misstanden? Ik betwijfel dat, en vraag me af of er niet met een kanonskogel op een mus geschoten wordt. Bereik je niet meer door de echte problemen daadkrachtig aan te pakken: de zuipketen en de shotjes uit de supermarkt weren?

Zo maar wat vragen hoor, die bij mij opkomen omdat ik nou niet bepaald het idee heb dat ik zo onverantwoord bezig ben. Met 18 zijn kinderen nl niet ineens volwassen of beter bestand tegen groepsdruk. Ik wil het noch bij mijn 17jarige noch bij mijn 20jarige hebben dat ze merkbaar aangeschoten thuis komen of hier met vrienden een krat pils soldaat maken voor het uitgaan.

maar

Het gaat ook niet alleen maar over comazuipen. Er is de laatste jaren steeds meer bekend geworden over de schadelijke gevolgen van alcohol (ook in kleine hoeveelheden) op met name de nog onvolgroeide hersenen.
Dus hoe langer je alcohol daarbij weghoudt, hoe beter het is.
Ik denk ook dat volgende generaties er verstandiger om mee zullen gaan dan de onze. Net als met roken het geval is. Uitzonderingen daargelaten…

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.