Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

14-08-2015 om 09:52

Kinderen met 12 jaar al twee biertjes geven op een kamp:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150812_01816542

Belachelijk!


Anneque

Jouw oudste is een brugklasser toch, dan ben je idd hors concours. Ik wil je geen illusie ontnemen hoor. Maar alle 12jarigen vinden drinken stom en roken vies. En getver, seks, dat vinden ze helemaal ontzettend goor. Gaan ze noooooit doen.

Krullevaar

Krullevaar

28-08-2015 om 13:53

wat vinden jullie hiervan?

Zoon van vrienden van ons (groep 8) drinkt 0% bier. Uit de fles en heeft hiervan een hele verzameling in zijn kamer staan. Zijn ouders vinden het prima (want alcoholvrij).

Ik vind dat toch wel vreemd en zal het mijn kinderen niet aanbieden. Hoewel het alcoholvrij is, leren ze de smaak van bier lekker te vinden. Wat mij betreft vinden ze dat nog heel lang goor.

Drinken jullie 11-16 jarigen alcoholvrij bier?

Krullevaar

Dat vind ik ook wel raar. Kinderen houden helemaal van bitter,die van mij drinken amper koffie. Alcoholvrij bier is voor mensen die nog moeten rijden of voor zwangere vrouwen. Bij een 11-jarige jongen is geen van beiden het geval. Maf gezicht lijkt me dat, een 11jarige die uit een flesje drinkt. Bungelt er ook een sjekkie op zijn lippen?

Overigens heb ik in eerste instantie mijn 16jarigen niet zelf alcohol aangeboden. "Zeun, hier bier, het wordt tijd dat je een man wordt. Strijk je zondagse overhemd volgende week gaan we naar de Wallen"

Naarmate kinderen ouder worden heb je er niet altijd meer toezicht op wat ze doen. Hier krijgen ze veel vrijheid en verantwoordelijkheid binnen duidelijk afgebakende grenzen.

Yep, brugwupje hier

"Maar alle 12jarigen vinden drinken stom en roken vies."
Behalve dan toch die 3 exemplaren die laveloos van het kamp verwijderd zijn
Maar idd, mijn zoon is nog een jonkie, voetbal is het allerbelangrijkste voor hem dus roken en drinken is nu nog heel erg suf. We zullen zien, ik ben heel benieuwd hoe het spul zich hier zal ontwikkelen.

O, alcoholvrij bier of Radler of hoe heet die vieze Shandy van tegenwoordig? Geen sprake van. Hij vraagt er niet om, maar ik ga dat hier echt niet schenken. Waarom een bier-substituut als je ze ook appelsap en Roosvicee kunt geven?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-08-2015 om 16:06

Wat een vooroordeel

"Ik denk dat ook dat de zero tolerance mensen niks hebben met alcohol, en vast andere dingen deden in hun jeugd dan uitgaan"
Ik vind dit eenvrij onprettige manier van discussiëren Kenfan. Zo zet je een hele groep wel heel erg makkelijk weg als wereldvreemd.
En het klopt ook niet. Ik denk eerder dat wij wat wijzer zijn geworden in de loop der tijd.

wereldvreemd?

Ik zat hardop na te denken waarom sommige er hier zo vanuitgaan dat drankgebruik haast automatisch leidt tot drankmisbruik. Zelf weinig of geen ervaring hebben met uitgaan/alcohol lijkt me daarvoor een mogelijke verklaring. Het woord wereldvreemd heb ik daarbij niet in de mond genomen. Ik had ook vrienden in die tijd die zich bezig hielden met andere dingen dan uitgaan, wedstrijd roeien, de NJN. En een van mijn beste vriendinnen gaf er gewoon geen klap om, die zat hele avonden op haar kamer te dwarsfluiten, te lezen en potten thee te drinken.

wereldvreemd?

Ik zat hardop na te denken waarom sommige er hier zo vanuitgaan dat drankgebruik haast automatisch leidt tot drankmisbruik. Zelf weinig of geen ervaring hebben met uitgaan/alcohol lijkt me daarvoor een mogelijke verklaring. Het woord wereldvreemd heb ik daarbij niet in de mond genomen. Ik had ook vrienden in die tijd die zich bezig hielden met andere dingen dan uitgaan, wedstrijd roeien, de NJN. En een van mijn beste vriendinnen gaf er gewoon geen klap om, die zat hele avonden op haar kamer te dwarsfluiten, te lezen en potten thee te drinken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-08-2015 om 21:40

Ik persoonlijk denk dan

Dat als je je dat afvraagt dat je dat dan beter in een vraag kunt vatten.
Nu komt het nogal vooringenomen over.

Maar goed, je bedoelde het klaarblijkelijk dus niet zo. En nee die aanname is niet correct.
Ik ben overstag gegaan omdat ik begrepen heb dat uit onderzoek gebleken is dat Nix18 daadwerkelijk verschil maakt. Nu blijkt de praktijk dus weerbarstiger te zijn. Wij hebben de nullijn in ieder geval ook niet helemaal strikt vast kunnen houden. Nu is oudste best een verstandige en brave jongen die er niet veel voor voelt om het voorbeeld van 15 jarige neef te volgen, die zich regelmatig op feestjes, onder het toeziend oog van zijn vader en onder het motto van hij kan het beter thuis leren, helemaal vol laat lopen.

Barvaux

Barvaux

28-08-2015 om 22:02

Hier

Toen we met oud en nieuw bij familie zaten hebben mijn zonen al weer genoeg mee gemaakt met drank en ze hebben er niet eens wat van gezien. Een vriendin van onze neef zou na twaalven komen en die was met een groep meiden waarvan er één in de sloot terecht kwam en uiteindelijk in het ziekenhuis. Allemaal met 1 fles sterke drank bij een groep van rond de 16. Zoon en neef zijn die vriendin gaan ophalen en later is neef ook naar het ziekenhuis gegaan. Ze is vast geen twee niveaus gedaald maar dat gebeurt wel degelijk bij comazuipen en volgens mij is dat iets anders dan je roes uitslapen.

Verder geloof ik wel dat 18jarigen veel beter bestand zijn tegen groepsdruk, niet voor niets dat ze hard bezig zijn om schoolpleinen rookvrij te krijgen. Elk jaar dat je niet rookt is er één en telt volgens mij het tigvoudige voor wat betreft de kans om niet te beginnen.

Bij alcohol gaat het niet over beginnen maar wel groepsdruk, thuis indrinken en toch gewoon hersencelverlies door alcohol of houd jij het bij je rokende-oude-opa-argument omdat jouw kinderen zo slim zijn dat een paar hersencellen minder niet zoveel uitmaakt?

Marjoleine64

Marjoleine64

28-08-2015 om 22:10

Vorig jaar scouting

bij onze jongste, toen bijna 15 en één van de oudsten van de groep. In een andere patrouille merkte de PL dat twee jongere meisjes (14) alcohol in de tent hadden. Ze wist niet goed wat ze daarmee moest, maar heeft in overleg met de andere PL's dit gemeld bij de leiding. De 2 meisjes zijn verwijderd van het kamp, en daarna helemaal gestopt bij de scouting.
Ook bij het explo-kamp dit jaar (15-18 jaar) werd geheel geen alcohol gebruikt voor zover ik weet. Gewoon, not done op kamp met 18-minners erbij. Neemt niet weg dat mijn zoons (bijna 16 en bijna 18 nu) best af en toen een pilsje lusten, en wel meer dan één ook. Ik probeer het wel te ontmoedigen, en ze weten (helaas) heel goed wat de gevolgen van teveel drinken kunnen zijn. Niet uit eigen ervaring gelukkig, en ik heb vooral oudste ook gezegd dat de boete voor eigen rekening zal zijn. Maar het blijkt vrij makkelijke om, ook in de horeca toch wat te bestellen. Niet overal, maar ze weten precies waar wel. En zeker als ze bij vrienden thuis gaan chillen dan is er geen enkele controle.
Op ski-kamp met school is er ook een hele duidelijke regel: geen alcohol. En wie toch betrapt wordt mag niet meer skien, en wordt de volgende dag op eigen kosten op de trein terug naar huis gezet. Maar de laatste avond (oudjaar) gaan ze naar de disco, en de jongens die andere muziek willen gaan naar een andere kroeg waar de leraren niet komen. De laatste dag wordt er gewoon geskied, hoewel er vorig jaar inderdaad 1 of 2 personen niet geskied hebben. Wel gewoon 's avonds met de groep in de bus naar huis. Ook daar wordt dan nog flink gepimpeld, er wordt eenvoudigweg wat rum oid in een fles cola gemengd. Ook op zomerkamp bij Tweehek was dat de gangbare praktijk volgens zoon.

Blegh Barvaux

Lees die laatste alinea van je nog eens door. Je argumentatie vind ik vrij warrig. En die laatste opmerking is buitengewoon naar, raar en ook nog eens onwaar.

En toch wil ik tot slot mijn argumentatie best nog 1 keer samenvatten.
1. De rokende opa's zijn niet mijn kinderen maar onze generatie, die gemiddeld met een jaar of zestien wel het eerste biertje achter de kiezen had en toch hoger opgeleid is dan de generatie daarvoor.
2. Als iets als wetenschappelijk onderzoek gepresenteerd wordt, betekent het niet dat het onomstotelijk waar is. Wetenschappers blijven ook met elkaar in discussie. Van der lely' s blik zou best wel eens vertekend kunnen zijn doordat hij juist de excessen onder ogen krijgt.
3. Alcoholgebruik in zijn algemeen wordt gecriminaliseerd, en aan die excessen wordt nog steeds niets gedaan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-08-2015 om 23:29

Zou kunnen

Ad 1. Kun je natuurlijk moeilijk meten zo achteraf. Je weet de potentie niet en bovendien zijn er zover ik weet ook niet voldoende gegevens beschikbaar over alcohol gebruik door de verschillende generaties heen. En wordt dit beinvloed door factoren al voeding, gezondheidszorg en levenswijze.
Ad 2. Zou kunnen. Maar je mag eigenlijk hopen dat in een goed onderzoek een correctie plaatsvindt voor dit soort fenomenen.
Ad3. Klopt wellicht, maar daar ga ik niet over. Herken dit ook niet eigenlijk. Voor ons speelt dit dus niet.

Ik denk dat de leeftijd van het oudste kind ook van belang is. Jij hebt, als ik me niet vergis, ook kinderen die 16 waren in de tijd dat met 16 alcohol drinken nog heel normaal was. Dat maakt de discussie met je jongere kinderen wat ingewikkelder. De oudsten mochten namelijk ook drinken en doen het ook nog redelijk, dus wat is het probleem dan? Dat krijg je een puber niet uitgelegd.

Hier speelt dat minder. Oudste kan zich nog wel herinneren dat er met 16 gedronken mocht worden en vond en vindt het erg jammer dat dat voor hem niet meer geldt maar meer is het ook niet.

Ik geloof dat ie in ieder geval niet slechter wordt van nix18 dus totdat er onderzoek komt dat voor enige nuancering zorgt, houden wij hier toch aan vast.

maria

maria

29-08-2015 om 04:33

wat bedoel je Ginniy

Wat bedoel je met 'dat speelt voor ons niet'? De excessen?
Ik mag er toch vanuit gaan dat ons dat allemaal treft? En daar gaat het hele beleid toch over, daar is het toch om te doen? (Bestrijden van die excessen)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-08-2015 om 08:59

Ik herken het niet

Die excessen. Wat er onder dat woordje 'die' dan ook allemaal schuil mag gaan.

Vziw zijn de drinkketen niet de aanleiding geweest voor dit beleid, maar het overmatig drankgebruik onder jongeren in het algemeen. Hier zijn geen drinkketen en wordt er niet ingedronken dus daar heb ik dan ook even geen mening over. Waar ik wel een mening over heb is het gedrag van mijn eigen kind.

Ik geef dit beleid dus het voordeel van de twijfel. Anderen geven blijkbaar juist hun kinderen de kans om die twijfel in hun voordeel te gebruiken.

Barvaux

Barvaux

29-08-2015 om 09:02

Kenfan

Je bent je blijkbaar niet bewust van de nare opmerkingen die jij hebt gemaakt in dit draadje?

Zo Barvaux

Er is zo'n spreekwoord dat begint met 'de pot'. Bovendien vind ik dat de discussie hier nog beschaafd gevoerd is want de meningen zijn gewoon tegengesteld en daarvan krijg je de beste discussies al kunnen ze soms een scherp randje hebben.

maria

maria

29-08-2015 om 12:05

Ginny

Als dit echt alleen maar over je eigen kind gaat is de discussie wel erg smal. Nix18 heeft ook niets van doen met individuele kinderen lijkt me.
Ik zou het makkelijker vinden mee te doen aan een beleid waardoor daadwerkelijk overmatig (!) drankgebruik bij jongeren verminderd wordt.

Klopt ginny

De twee oudsten zijn van ruim voor deze wet. BB heeft zelfs nog een maand mogen drinken. Als hij een kleine drie kwartier fietst, kan hij nog steeds legaal een pintje pakken. Jongste is 14 en taalt er nog niet naar. We zullen zien. Ik moet wel toegeven dat de grappig bedoelde spotjes mijn aversie tegen de wet voeden.. Mag toch hopen dat weinig ouders op zo'n meesmuilende manier jongeren hun wil oplegt.

En barvaux, na zo'n jijbak zou ik haast zeggen dat je niet op mijn kinderfeestje mag komen. Kanonnen.

Maria

Helemaal eens. Jij zegt met een paar zinnen waar ik 100 postings voor nodig heb.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-08-2015 om 12:57

Daar gaat het ook niet over Maria

Hoewel mijn eigen kind natuurlijk wel mijn belangrijkste referentiekader is.
Ik geloof in deze wet omdat deze er is omdat later beginnen met drinken er voor zorgt dat:
1. De hersens van onze pubers in een van de meest kwetsbare periodes gevrijwaard worden devaluatie door alcoholgebruik. En
2. Er minder, en anders in ieder later, alcoholmisbruik plaatsvindt.
Verstand komt met de jaren hè. Zeker als dit de kans gekregen heeft om zich ten volle te ontwikkelen

Dat is uit onderzoek gebleken. En daar kun je van vinden wat je wil en dan wordt het natuurlijk wel persoonlijk, maar ik heb dan besloten dat mijn oudste er niks aan overhoudt als ie 2 jaar moet wachten voor ie voorzichtig los mag. En ja, ik hou daarbij in mijn achterhoofd dat daarbij de kwestie van de verboden vruchten en het in een keer ongecontroleerd losgaan meespelen. Die afweging maak je toch ook met je eigen kind in je achterhoofd.

Ik sta dus achter dit beleid, maar zou er wellicht ook anders instaan als ik er hier eentje in huis had rondlopen die ook na 2 maanden weer terug naar af zou moeten. Dan zou ik Nix18 hier in huis ook niet verkocht krijgen.

Dus als ik al iets vind, vind ik dat wijze van invoeren stom was. Niemand pikt het zomaar als privileges van de ene op de andere dag 'zomaar' afgenomen worden. Zeker pubers niet. Een wat meer gefaseerde invoering was wellicht handiger geweest.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-08-2015 om 13:04

Vul in..

Van bij 1 en geval bij 2...

Had het nog zo goed door gelezen dacht ik.

molly

molly

29-08-2015 om 13:52

precies

"als ik er hier eentje in huis had rondlopen die ook na 2 maanden weer terug naar af zou moeten. Dan zou ik Nix18 hier in huis ook niet verkocht krijgen."
Precies, daar had ik er 1 van. Alleen die mocht al 4 maanden drinken, legaal, en toen niet meer. Dat is lastig dan. En het is dan ook wat lastiger te verkopen aan jongere broertjes en zusjes. Maar die talen er (nog) niet naar. Bij hen houden we ons wel aan nix18. Maar ik ben wel blij dat oudste 18 is nu, nu zijn we van dat dubbele gedoe af. Want in dat opzicht heeft de manier van invoeren het ons best lastig gemaakt.
Verder ben ik het helemaal met AnneJ eens, posting #77.

Evanlyn

Evanlyn

29-08-2015 om 13:53

niet drinken kan geen kwaad

Niet drinken kan in elk geval geen kwaad. Ik voel altijd een zekere minachting voor mensen die denken dat het alleen gezellig kan zijn met drank op. Wij drinken geen druppel en we maken echt wel lol samen. Zolang niet volkomen vaststaat dat alcohol geen kwaad kan (wat nooit gaat gebeuren, want alles wijst in de tegenovergestelde richting) wordt hier niet gedronken, door niemand.

Minachting

Hm ja, toch doe ik mijn best om daar geen oordeel over te hebben, er zal aan mij ook wel wat mankeren en ik zie bij zoon dat hij toch de neiging om wat 'anders' is dan hijzelf lager te achten wat terug moet dringen.
Maar ook hier spreekt het vanzelf, maar ja we zijn dan ook wel een wat gezapig huishoudentje al is het wat bijzonder, maar er is geen alcohol in huis en we hebben dagelijks plezier.
En verder is zoon ook wat gematigd. Hij gaat wel eens met mede studenten wat drinken, maar maakt er, alleen al vanuit kostenoverwegingen, geen gewoonte van.

Ik zou weleens willen weten hoe je kunt voorkomen dat mensen zwaar gaan drinken of verslaafd raken. Ik zie ook wel dat het een lastige verslaving is. En er zijn wel een hoop aannames maar echt te bewijzen valt dat allemaal niet.
Ik denk inmiddels zelf dat het ook te maken heeft met het niet afdoende behandelen van psychiatrische problematiek of het kwetsbare mensen laten verzuipen in praktische problemen die ze niet opgelost krijgen en dan maar verdwijnen in verslavingen. Het niet hebben van een zinvolle dagbesteding. Geen bescherming en veiligheid.
Wat dat aangaat verwacht ik dat dronkenschap voorlopig alleen maar toe zal nemen gezien de crisis en de vluchtelingen en de onzekerheid in de onbeschermde woonvormen en de afbraak van de voorzieningen voor jongeren en kwetsbare ouderen.
Misschien zou ik dan ook wel naar de fles grijpen.

effect van de campagnes niet hoog

http://www.omroepbrabant.nl/?news/224952912/165+alcoholvergiftigingen+tijdens+carnaval+in+Brabant,+steeds+meer+jongeren+slachtoffer.aspx

Steeds meer ouders vinden alcoholgebruik tot 18 jaar gewoon niet goed. Het aantal jongeren dat drinkt lijkt ook af te nemen. Maar de excessen nemen toe. Daar is eigenlijk geen verklaring voor.

Angela67

Angela67

29-08-2015 om 16:42

annej

"Ik zou weleens willen weten hoe je kunt voorkomen dat mensen zwaar gaan drinken of verslaafd raken. Ik zie ook wel dat het een lastige verslaving is."
Is het probleem groot genoeg om het maatschappij-breed aan te pakken? Zijn er meer verslaafden dan vroeger? Nee? Dan hoef je toch niet veel meer te doen dan dit? Er zijn zo ontzettend veel verslavingen dat handhaving van het huidige anti-beleid (en dan echt handhaven) al prima zou zijn.
Als je echt minder verslavingsgevallen wilt hebben zul je mensne moeten gaan screenen op verslavingsgevoeligheid en ingrijpen in privé-sferen/lichaam.
Dat lijkt me niet the way to go.
gr Angela

Nou ja ingrijpen

Mensen zelf meer kennis en vaardigheden geven om dat te voorkomen lijkt me handiger. Maar ik denk ook dat het uiteindelijk alleen terug te dringen is.

Evanlyn

Evanlyn

29-08-2015 om 23:29

te kort door de bocht

Ik bedoel niet dat ik iedereen minacht die wel eens een biertje drinkt, of die verdriet wegspoelt met alcohol of whatever. Ik bedoel alleen mensen die het per definitie ongezellig vinden dat ik niet drink, want zonder drank kan het nooit gezellig zijn. Die willen dan ook een verklaring hebben: medisch, geloof? Die dwang (of wat voor dwang ook) kan ik slecht hebben en dan wordt het inderdaad niet gezellig meer.

wet & dry

Tja, 3 dronken brugklassers, daar zijn we allemaal wel tegen denk ik.

Maar verder lijkt het in alle reakties toch 'wet ' (geleidelijk verstandig alcoholgebruik aanleren) tegenover 'dry'(zero tolerance).

Het probleem alleen is, en dan gaat het niet over ieders mening maar over een stukje ontwikkelingspsychologie: als je de alcoholleeftijd naar boven bijstelt (nu dus 18, kan ook nog naar 21) dan schuift de leeftijd waarop groepsdruk, nieuwsgierigheid naar alcohol én experimenteergedrag ontstaan, niet automatisch mee. Dat vind ik het naieve van de wetgeving.

Die leeftijd wordt eerder lager, naarmate de puberteit vroeger intreedt in de loop der generaties. Niet dat je dan de alcoholleeftijd op 12 moet zetten, dat bedoel ik helemaal niet.

Maar het is gewoon niet zo dat de ontwikkeling van jongeren zich aan de wet aanpast. Eerder andersom: de puberteit is nou net niet de leeftijd waarop je overgevoelig bent voor regels en wetten.

Het aantal comazuipers onder 18 jaar is, sinds de alcoholleeftijd op 18 ligt, tòegenomen. men gaat nog onderzoeken waardoor dat komt. Tja...

Mijn zoon is 16 en mag gerust af en toe een biertje drinken. Beter dan cola. En bij het eten drinken we water.

En nu ik toch bezig ben: zullen we de energydrink-leeftijd op 88 leggen? Da's pas troep.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-10-2015 om 15:35

Wolf

Dat is het ene onderzoek versus het andere onderzoek.
Kan best zijn dat het allebei waar is. Jongeren drinken minder door Nix18, maar de jongeren die drinken gaan eerder over de scheef.

Ik ga er maar vanuit dat zolang de mijne niet drinkt hij ook niet over de scheef kan gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.