Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Kinderpaspoort niet genoeg


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

25-06-2012 om 12:53

Ook even concreet

Ik wilde het eigenlijk niet doen, het is mijn eer te na, maar ik denk toch maar dat ik voor oudste met een andere achternaam dan ik, een toestemmingsbriefje meeneem. Zou het voldoende zijn als we zelf iets maken, dat door vader laten ondertekenen en een kopie van zijn paspoort erbij? Voor jongste, met mijn achternaam, heb ik alleen het gezag. Dat is natuurlijk ook lastig aan te tonen, maar dat moeten ze maar gewoon geloven.

amk

amk

25-06-2012 om 16:15

Niet erbij

wat hier goed werkte was de toestemmingsverklaring op het kopie van het paspoort geschreven en ondertekend met een blauwe pen.
Hielp mij redelijk makkelijk zuid-Afrika in.

MariaB

MariaB

25-06-2012 om 17:10

Ja auto, miriam

bedankt voor je reactie

M Lavell

M Lavell

26-06-2012 om 09:22 Topicstarter

Antwoord

Ik kreeg (een tamelijk schokkend) antwoord van kinderontvoering.org
Mijn retour
Uw antwoord roept helaas meer vragen op dan dat het antwoorden geeft.

U schrijft "U was ter goeder trouw en zo zijn vele ouders. De dagelijkse praktijk leert echter dat ouders (69% moeders en 31% vaders) met het kind reizen met het doel niet meer terug te keren naar de oorspronkelijke verblijfplaats en zich schuldig kunnen maken aan een internationale kinderontvoering. "

Waar heeft u deze risico-analyse vandaan?

Verderop schrijft u "Ieder jaar worden er rond de 250 kinderen ontvoerd door een ouder van en naar Nederland. "
Dat is een getal dat niet eens in promillen uit te drukken is tov het aantal reisbewegingen met kinderen. Waarom overdrijft u zo?

U schrijft "Het meenemen van een verklaring met toestemming
van de andere ouder kan onmiddellijk verhelderen dat deze toestemming aanwezig is."

Maar ook dat staat op gespannen voet met de werkelijkheid, ik citeer de minister: "Het Nederlandse beleid bij grenscontrole is dat van ouders niet wordt verwacht dat zij standaard een verklaring bij zich dragen waaruit het ouderlijk gezag blijkt of dat het kind onder begeleiding met de alleen reizende ouder de grens over mag. De waarde van een dergelijke verklaring is ook betrekkelijk. Zodra de verklaring is afgegeven, kan de situatie immers gewijzigd zijn." (TK 2010-2011, 25 764 nr 48)

Op basis waarvan gelooft u dan wel in dergelijke paperassen?

Voorts verwijst u naar Canada, waar het document verplicht zou zijn. Maar ook dat is niet waar, zie http://www.voyage.gc.ca/preparation_information/consent-letter_lettre-consentement-eng

Bovendien gaat u voorbij aan mijn belangrijkste vraag: Waarom twijfelen aan de Nederlandse reisdocumenten van het kind, terwijl in de verstrekkings- en geldigheidsprocedure, toestemming van de gezaghebbende ouders al zo prachtig geregeld is?

Dat roept in ihkv kindontvoering nog een vraag op: waarom richt uw informatie zich op dat (eenvoudig te vervalsen of met huiselijk geweld af te dwingen) toestemmingsformulier, terwijl ouders in vertrouwenstwijfel een adequaat middel hebben om hun partner van ontvoering te weerhouden?: Zie de paspoortwet. ZIe ook de uitspraak LJN: BD7027

Daarmee is het Nederlandse reisdocument voor kinderen het meest betrouwbare document bij vragen over gezag en toestemming. Dat zegt natuurlijk niets over reisdocumenten uit andere landen, u moet doen en adviseren op dat punt wat u niet laten kunt, maar voor de Nederlandse situatie voegen uw adviezen niets toe.
Ik durf zelfs de stelling aan dat het pad dat nu bewandeld wordt, alleen maar meer onduidelijkheid schept.

Dan vraagt u zich nog af waarom de werkwijze discriminatoir zou zijn. Ik dacht dat ik dat afdoende had uitgelegd, maar ik zal het nog eens proberen: Kinderen dragen meestal de naam van hun vader (niet van de moeder dus!). Ook kinderen die niet uit een huwelijk geboren zijn en zélfs als vader helemaal geen gezag heeft. Ik hoef dat simpele gegeven en de implicaties daarvan toch niet verder uit te spinnen?

Ondertussen rust het gezag van rechtswege in ieder geval bij de moeder en bij beide ouders als er sprake is van een huwelijk, geregistreerd partnerschap. In al die gevallen is er geen registratie in het gezagsregister. Deze mensen kúnnen tav gezag niks anders meenemen dan het reisdocument van het kind. In plaats van vanzelfsprekende gezaghebbers, zijn ze door de door u ondersteunde werkwijze nu ineens onderwerp van extra onderzoek.

Omgekeerd kan met de werkwijze _iedereen_ zich op een formuliertje of in levende lijve (vader neemt een vrouw mee) voordoen als mede-ouder die gezag heeft. Dat valt niet te controleren door de Kmar, juist omdat er zoveel gezag niet apart geregistreerd is.

'Bent u wel de moeder' is de standaardvraag van de Kmar bij dit soort ongemakkelijke avonturen.
Dat valt al helemaal niet te bewijzen!

Het lijkt mij zinnig én in het belang van de strijd tegen kinderontvoering, dat uw organisatie de Nederlandse werkwijze met reisdocumenten voor kinderen van harte omarmt. Niet verkrijgbaar zonder toestemming van zo nodig beide ouders/voogd, waarmee het document in zichzelf al een weerslag is van gezag.
Het lijkt me bovendien zinnig dat u in uw informatie luid en duidelijk vermeldt dat de toestemming voor dat document ook weer in te trekken is. Zoals in de casus LJN: BD7027 gebeurd is, binnen een vechthuwelijk. Wat denkt uw organisatie nou? Dat die man wel bij machte is zijn vrouw binnen te houden, maar niet in staat is haar een kopie van een paspoort en een toestemmingsformulier voor de reis te ontfutselen?

Ik ben bijzonder benieuwd naar uw antwoord.
Ik hoop van harte dat dat wat beter in elkaar steekt dan het voorgaande.

Groet,
Miriam Lavell

M Lavell

M Lavell

26-06-2012 om 09:47 Topicstarter

Dat schrijft ze niet

Ik vat het niet verkeerd op, ze schrijft het verkeerd.
Zoals het er staat, beweert ze werkelijk dat 69% van de met kinderen reizende moeders en 31% van de met kinderen reizende vaders, dat doet met het plan niet terug te keren (ontvoering dus).
Dat kan een slordigheidje zijn, maar dat is dan van het soort dat je je in dit soort kwesties als organisatie niet kunt permitteren.
Het kan ook een volksmennende overdrijving zijn.
Groet,
Miriam Lavell

dc

dc

26-06-2012 om 14:56

Mijn interpretatie

2De dagelijkse praktijk leert echter dat ouders (69% moeders en 31% vaders) met het kind reizen met het doel niet meer terug te keren naar de oorspronkelijke verblijfplaats "

ouders, waarvan 69% en 31% vaders...

Ze geeft hier helemaal niet aan om hoeveel gevallen het gaat. Dus in feite heeft ze het over 250 kinderen per jaar, waarvan 69 procent door moeders en 31 procent door vaders mee wordt genomen.

En dan vraag ik me af hoeveel daarvan de juiste papieren hebben, en van hoeveel daarvan de moeder de naam van de kinderen hebben.

M Lavell

M Lavell

26-06-2012 om 16:21 Topicstarter

Ik weet het niet

Ik zie alleen maar wat er staat. Er staat dat dagelijks 69% van de moeders en 31% van de vaders met het kind reizen met het doel niet meer terug te keren.
Verderop in de brief, vele alinea's later dus, komt dat getal van 250 tevoorschijn.
Ik ken de feiten wel, maar ik ga dat niet voor de org. invullen.
Wie weet wil ze wel de suggestie wekken dat er dagelijks duizenden met kwade bedoelingen op pad gaan, maar dankzij het fantastische beleid worden tegengehouden.
Wie weet doet de Kmar van harte mee omdat ook zij denken dat de meeste moeders en 30% van de vaders met kwade bedoelingen de grens overgaan.
dc:"En dan vraag ik me af hoeveel daarvan de juiste papieren hebben, en van hoeveel daarvan de moeder de naam van de kinderen hebben."
Ik ben vooral benieuwd hoeveel van hen de pascontrole op Schiphol gepasseerd zijn. Ik denk dat dat maar een klein deel is en dan nog zijn die er tussendoor geglipt.
Kinderontvoeringen worden niet door onderschepping bekend, maar vanwege het feit dat de andere ouder er melding van doet.
Ondertussen gaan er dagelijks duizenden moeders met kinderen en duizenden vaders met kinderen over de grens. Het percentage kindondvoeringen per dag is niet eens in promillen uit te drukken.
Hier ligt de kwestie: Waarom zou je die enorme groep aan extra papierwinkel en controle onderwerpen met gedoe dat niet helpt?
Groet,
Miriam Lavell

Cijfers

Ik heb me toendertijd rot-gegoogeld en ook instanties brieven gestuurd. Het is hélemaal niet bekend en nooit onderzocht hoeveel van die 69% van 250 moeders hun eigen naam hebben gehouden. Waar ik wel in een of ander onderzoek achter kwam....Het grootste gedeelte van die ouders heeft een andere Nationaliteit of heeft een dubbele Nationaliteit. En daarbij moet je niet denken aan Arabische landen ofzo...nee, Australie, Engeland, Amerikaans etc.etc. En volgens mij is het daar niet zó de gewoonte om als vrouw je eigen naam te houden zoals hier.
De indicatie 'eigen naam' is dus gewoon een greep in de lucht, die nergens op gebaseerd is. Een betere indicator zou zélfs zijn ...moeders met een dubbele nationaliteit....En Miriam heeft gelijk, het aantal kinderontvoering op het totaal aantal reisbewegingen is zeer minimaal. Dat wij állemaal al die paperassen bij ons moeten hebben is gewoon van de zotte en zal geen fluit helpen ook nog, want moeders met een eigen naam worden gecontroleerd, de meeste kinderontvoerende moeders hébben die eigen naam w.s. niet eens.
groeten albana

Is dit niet iets voor de commissie gelijke behandeling?

Ik vraag me af of dit niet iets is waar de commissie gelijke behandeling naar moet kijken.
Als alleenreizende ouder met andere achternaam word je onredelijk op kosten en stress gejaagd.
Stel die schriftelijke verklaring en al die uittreksels dan voor ALLE ouders die met kinderen reizen verplicht. Ook als beide ouders samen met kinderen reizen.

Wat me er ook enorm aan irriteert is dat je als vrouw opeens toch weer afhankelijk van je man gemaakt wordt. We zijn als getrouwde vrouwen sinds 1956 handelingsbekwaam, maar blijkbaar gaat dat opeens niet meer op als je alleen met je kinderen in het vliegtuig wilt stappen?

M Lavell

M Lavell

27-06-2012 om 14:30 Topicstarter

Ongelijke gevallen

"Ik vraag me af of dit niet iets is waar de commissie gelijke behandeling naar moet kijken. "
Dat denk ik wel, het is sowieso iets voor de Nationale Ombudsman.
"Stel die schriftelijke verklaring en al die uittreksels dan voor ALLE ouders die met kinderen reizen verplicht. "
Dat is wat men in feite doet. En precies daar klopt het niet. Nederlanders worden aan de Nederlandse grens door de Nederlandse Marechaussee behandeld alsof hun documenten net zo onbetrouwbaar zijn en net zo weinig zeggen over gezag en toestemming, als bij vreemdelingen uit verdachte landen (ontvoering, mensenhandel).
"We zijn als getrouwde vrouwen sinds 1956 handelingsbekwaam, maar blijkbaar gaat dat opeens niet meer op als je alleen met je kinderen in het vliegtuig wilt stappen?"
Dat is het gevolg dan ook. Er zijn nogal wat landen op de wereld waar vrouwen inderdaad niet/per definitie niet/ mits gewichtige toestemming/zonder man mogen reizen.
We worden allemaal behandeld alsof we uit zo'n land komen. Dat richt zich primair op vrouwen. Mannen hebben nu eenmaal meer rechten.
Nederland, onze overheid, kan instaan voor de kwaliteit van de reisdocumenten van onze kinderen: rechtmatig en met toestemming van de gezag hebbende ouder(s) afgegeven en geldig zolang de toestemming geldt.
Het document zou daarom ook een laissez passer moeten zijn bij vragen over gezag.
Andere documenten die door sommige landen verplicht gesteld worden (bijvoorbeeld een bewijs van een-oudergezag) zijn in Nederland niet eens te verkrijgen (behalve als een rechter uitspraak heeft gedaan, maar dat is niet standaard).
Ik vind dat de Nederlandse overheid die moeite moet doen om burgers van gedoe te vrijwaren. Ik vind bovendien dat de Kmar op de hoogte zou moeten zijn van de rijkweidte van Nederlandse reisdocumenten. En last but not least vind ik het bijzonder vreemd dat een clubje van goed bedoelers de dienst uitmaakt (Centrum Kinderonvoering) van dat wat 'onze jongens' aan de grens met ons uitvreten.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

28-06-2012 om 12:35

Wat dingetjes

Dirksmama:
"Ik vraag me af of dit niet iets is waar de commissie gelijke behandeling naar moet kijken."
Die kan hier waarschijnlijk niet zoveel mee, het gaat namelijk om EU (Schengenzone) beleid. Ik vond de Verordening vrij helder eigenlijk.

Miriam:
"Ik kreeg (een tamelijk schokkend) antwoord van kinderontvoering.org"
Nouja, dat is een belangenorganisatie die strijd tegen kinderontvoering. Die moet je geen vragen stellen over overheidsbeleid. Daarvoor moet je bij de minister zijn, en eigenlijk in 'Brussel'.

Tinus_p

Tinus_p

28-06-2012 om 12:50

Nog wat dingetjes

Miriam:
"Dat is wat men in feite doet. En precies daar klopt het niet. Nederlanders worden aan de Nederlandse grens door de Nederlandse Marechaussee behandeld alsof hun documenten net zo onbetrouwbaar zijn en net zo weinig zeggen over gezag en toestemming, als bij vreemdelingen uit verdachte landen (ontvoering, mensenhandel)."
LOL. Je hebt gelijk. Documenten zijn 'onbetrouwbaar'. En zeker de Nederlandse. De essentiële informatie (is er sprake van kinderontvoering) is er niet uit af te leiden. Kun je hoog of laag springen, maar dat blijft het probleem.

Dirksmama:
"We zijn als getrouwde vrouwen sinds 1956 handelingsbekwaam, maar blijkbaar gaat dat opeens niet meer op als je alleen met je kinderen in het vliegtuig wilt stappen?"
Daar gaat het niet om. Het gaat namelijk niet over de handelingsbekwaamheid van de MOEDER -die heeft het recht om voor zichzelf te handelen. Het gaat om het recht van de moeder om het kind mee te nemen, en dan eigenlijk iet om het recht, maar om het bewijs van dat recht.

Tinus_p

Tinus_p

28-06-2012 om 12:59

Nog meer dingetjes, verordening 562/2006

Ik:
"Zoals ik het lees, heb je geen andere documenten nodig zoals je verplicht een paspoort of ID-kaart nodig hebt. De grenswachter (KMar) moet ervan overtuigd zijn, dat je niet bezig bent met iets illegaals, zoals het onttrekken van kinderen aan het ouderlijk gezag."

Miriam:
"Dat lees je verkeerd. Die grenswachten beweren zelf dat aanvullende documenten daarbij kunnen helpen. Het probleem is dat de Nederlandse overheid weigert om helderheid te geven over het bestaande document (reisdocument = toestemming) én weigert aanvullende documenten verplicht en dus ook beschikbaar te stellen."
Zucht. De vraag was: Welke documenten zijn VERPLICHT. Wat verplicht is (voor reizen binnen EU, op basis van verordening 562/2006), is een paspoort, of ID-kaart (voor EU-burgers), en soms een visum. Die 'aanvullende documenten' zijn niet VERPLICHT; je kunt niet geweigerd worden, omdat je die aanvullende documenten niet hebt -terwijl je wel geweigerd kunt worden als je geen ID-kaart hebt, ook al is je reis verder 100% legaal. Die aanvullende documenten kunnen dienen als ondersteuning bij de controle door de grenswacht, maar de grenswacht kan besluiten er niet om te vragen, of omgekeerd, de grenswachter kan ook besluiten om die documenten te negeren en je desondanks te weigeren -alles op grond van Verordening 562/2006.
Kortom, die aanvullende documenten geven je geen RECHTEN, zoals een ID-kaart dat doet.

Miriam:
"Uit het Belgische stuk blijkt bovendien dat de airlines de dienst voorschrijven. Zij bepalen wat een unaccompanied minor is (daar waar de Schengencode zich op richt) en wie een third party is (de niet ouder die het kind begeleidt, extra gevaarlijk want mensenhandel)."
Ik snap niet waar je dit vandaan haalt -alles is gebaseerd op Verordening 562/2006. Mgoed, citeer eens uit 'dat Belgische stuk'(welk stuk, link)??

Miriam:
"De feitelijke situatie van Nederlandse reizigers met Nederlandse reisdocumenten, zou bij de Kmar bekend moeten zijn."
Die is bekend -de Kmar weet dat documenten niet alles zeggen over de feitelijke situatie, en voert gewoon Verordening 562/2006 uit.

M Lavell

M Lavell

28-06-2012 om 13:56 Topicstarter

Beperking van rechten?

tinus:"Nouja, dat is een belangenorganisatie die strijd tegen kinderontvoering. Die moet je geen vragen stellen over overheidsbeleid. Daarvoor moet je bij de minister zijn, en eigenlijk in \'Brussel\'. "
Welles. Zij hebben de Kmar geinstrueerd en zij hebben samen met de Kmar die formulieren bedacht.
http://www.kinderontvoering.org/sites/default/files/media/nl/docs/downloads/formulieren/Jaarverslag%20IKO%202011.pdf
De minister wil die formulieren helemaal niet, zie dat kamerstuk.
tinus:"Documenten zijn 'onbetrouwbaar'. En zeker de Nederlandse."
Want? Zijn er landen met meer betrouwbare reisdocumenten?
tinus:"De essentiële informatie (is er sprake van kinderontvoering) is er niet uit af te leiden. "
Ik ben bijzonder benieuwd tot op welke hoogte jij dat bewezen zou willen zien.
Dat waar het Schengenverdrag om vraagt, ouderlijk gezag, is binnen de Nederlandse reisdocumenten wel geregeld.
tinus:"Kortom, die aanvullende documenten geven je geen RECHTEN, zoals een ID-kaart dat doet. "
Dus jij meent dat verordening 562/2006 een beperking is van die rechten? (of omgekeerd, de grenswachter kan ook besluiten om die documenten te negeren en je desondanks te weigeren -alles op grond van Verordening 562/2006. )
tinus:"Ik snap niet waar je dit vandaan haalt -alles is gebaseerd op Verordening 562/2006. "
En waar haal jij dat dan weer vandaan?
Lees dat Belgische stuk maar. Dat gaat niet over vechtscheiden, maar kinderhandel. Ook een kwestie.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

28-06-2012 om 14:54

562/2006

tinus:"Ik snap niet waar je dit vandaan haalt -alles is gebaseerd op Verordening 562/2006. "
Miriam:
"En waar haal jij dat dan weer vandaan?
Hoe bedoel je dat? Verordening 562/2006 geeft de wettelijke basis voor wat grenswachters (inclusief de Kmar) doet, inclusief het recht om nader onderzoek te doen bij minderjarigen. Het antwoord op al je vragen en tegenwerpingen vind je daar.

tinus:"Kortom, die aanvullende documenten geven je geen RECHTEN, zoals een ID-kaart dat doet. "
Miriam:
"Dus jij meent dat verordening 562/2006 een beperking is van die rechten? (of omgekeerd, de grenswachter kan ook besluiten om die documenten te negeren en je desondanks te weigeren -alles op grond van Verordening 562/2006. )"
Nogmaals, Verordening 562/2006 geeft grenswachters een wettelijk recht om nader onderzoek in te stellen, als een minderjarige een grens wil oversteken. Hoe zie jij daar een beperking van een recht in?

M Lavell

M Lavell

28-06-2012 om 15:46 Topicstarter

Het is jouw bewering

Waar haal je vandaan dat alles gebaseerd is op verordening 5392/2006?
tinus:"Verordening 562/2006 geeft de wettelijke basis voor wat grenswachters (inclusief de Kmar) doet"
Hier herhaal je weer dezelfde fout. De verordening geeft grenswachters basis om te doen wat nodig. Wat nodig is, is in elk land anders want de wetten zijn in elk land anders en documenten worden in elk land op een andere manier verstrekt. De Kmar kan niet aankomen met 'maar ze doen het bij die andere grens ook'.
Nogmaals: het Nederlandse reisdocument voor kinderen bestaat bij de gratie van toestemming van beide ouders.
Het document geeft in zichzelf antwoord op de vraag. Meer onderzoek is niet nodig.
tinus:"Hoe zie jij daar een beperking van een recht in? "
Dat zei ik niet, dat zei jij. Jij beweert namelijk "of omgekeerd, de grenswachter kan ook besluiten om die documenten te negeren en je desondanks te weigeren -alles op grond van Verordening 562/2006."
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

28-06-2012 om 17:30

Nog eens

OK, deze discussie wordt een ernstige herhaling van zetten. Dus probeer ik nog één keer.

De basis voor dit alles is EU Verordening 56/2006, die wettelijke regels geeft voor grensoverschrijding. De tekst van die Verordening staat hier http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32006R0562:NL:HTML

Die Verordening geeft bepaalde regels voor grenscontrole (zie mn artikel 5 en 7). Zo staat in Artikel 7:

"Artikel 7 (..) 2. Eenieder wordt aan een minimale controle onderworpen tot vaststelling van de identiteit op basis van de overgelegde of getoonde reisdocumenten. Deze minimale controle bestaat in een eenvoudig en snel onderzoek, voorzover opportuun met gebruikmaking van technische voorzieningen en door raadpleging, in de desbetreffende databanken, van informatie die uitsluitend betrekking heeft op gestolen, ontvreemde, verloren of ongeldig gemaakte documenten, naar de geldigheid van het document dat de rechtmatige houder recht van grensoverschrijding geeft en naar eventuele tekenen van namaak of vervalsing."
Naast deze controle zijn er extra regels, die mn voor niet-EU-burgeers gelden (zie de rest van artikel 7). Daarnaast meldt artikel 19, dat er bijzondere regels gelden voor 'bepaalde categorieën personen'. Daar vallen ook minderjarigen onder. En daarvoor eist de Verordening:

6. Minderjarigen

6.1. De grenswachters besteden bijzondere aandacht aan al dan niet begeleide minderjarigen. Minderjarigen die een buitengrens overschrijden, worden bij in- en bij uitreis aan dezelfde controles op grond van deze verordening onderworpen als volwassenen.

6.2. Wanneer het een begeleide minderjarige betreft, gaat de grenswachter na of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag over de minderjarige uitoefent, in het bijzonder wanneer de minderjarige door slechts één volwassene wordt begeleid en er ernstige redenen bestaan om aan te nemen dat de minderjarige onwettig is onttrokken aan het toezicht van de persoon of personen die wettelijk het ouderlijke gezag over hem uitoefenen. In dat geval verricht de grenswachter verder onderzoek, teneinde eventuele onverenigbare of tegenstrijdige elementen in de verstrekte inlichtingen te ontdekken.

6.3. Wanneer een minderjarige alleen reist, zorgt de grenswachter ervoor, door middel van een grondige controle van de reisdocumenten en de bewijsstukken, dat de minderjarige het grondgebied niet verlaat tegen de wil van de personen die het ouderlijk gezag over hem uitoefenen."

Op basis van 6.2 mag de grenswachter 'verder onderzoek' doen, in bepaalde gevallen, vooral als 'er ernstige redenen bestaan om aan te nemen dat de minderjarige onwettig is onttrokken aan het toezicht van de persoon of personen die wettelijk het ouderlijke gezag over hem uitoefenen.' Wat die ernstige redenen zijn, staat er verder niet bij. Op basis daarvan heeft de grenswachter de bevoegdheid om verder te vragen dan alleen het paspoort of ID-kaart, als die grenswachter denkt dat er sprake is van onttrekking aan ouderlijk gezag. VERDER ZIJN ER GEEN REGELS. De enige regel is dat er een reisdocument is (zie artikel 7), en dat de grenswachter er van overtuigd moet zijn dat er geen sprake is van onttrekking aan het ouderlijk gezag. Aan dat laatste punt is nadrukkelijk geen documentatie-eis gekoppeld. Dat is een medaille met twee kanten. Je bent niet verplicht om een document mee te nemen dat bewijst dat er geen kinderontvoering is; maar daardoor is het ook niet 100% helder wat de grenswachter wel gaat overtuigen.

Kortom, dit zijn de wettelijke regels. De rest is ruis.

Regels

Ik citeer Tinus even:
"6.2. Wanneer het een begeleide minderjarige betreft, gaat de grenswachter na of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag over de minderjarige uitoefent, in het bijzonder wanneer de minderjarige door slechts één volwassene wordt begeleid en er ernstige redenen bestaan om aan te nemen dat de minderjarige onwettig is onttrokken aan het toezicht van de persoon of personen die wettelijk het ouderlijke gezag over hem uitoefenen. In dat geval verricht de grenswachter verder onderzoek, teneinde eventuele onverenigbare of tegenstrijdige elementen in de verstrekte inlichtingen te ontdekken.

6.3. Wanneer een minderjarige alleen reist, zorgt de grenswachter ervoor, door middel van een grondige controle van de reisdocumenten en de bewijsstukken, dat de minderjarige het grondgebied niet verlaat tegen de wil van de personen die het ouderlijk gezag over hem uitoefenen."

Op basis van 6.2 mag de grenswachter \'verder onderzoek\' doen, in bepaalde gevallen, vooral als \'er ernstige redenen bestaan om aan te nemen dat de minderjarige onwettig is onttrokken aan het toezicht van de persoon of personen die wettelijk het ouderlijke gezag over hem uitoefenen.\' Wat die ernstige redenen zijn, staat er verder niet bij. Op basis daarvan heeft de grenswachter de bevoegdheid om verder te vragen dan alleen het paspoort of ID-kaart, als die grenswachter denkt dat er sprake is van onttrekking aan ouderlijk gezag. VERDER ZIJN ER GEEN REGELS."

Wat mij het meeste dwarszit is dat de Kmar n.a.l.v. deze regels de richtlijnen heeft verstrekt dat met name 'vrouwen met een andere achternaam dan het kind' een 'ernstige reden' zijn om te twijfelen aan het gezag van de ouder die het kind begeleid. Dit is gebaseerd begrijp ik op het feit dat de meeste ontvoeringen van minderjarigen door vrouwen worden gedaan. Ik zou met deze regels nog wel kunnen leven mits álle vrouwen extra zouden worden gecontroleerd. Dus ook vrouwen met dezelfde achternaam als het kind, dus ook mijn schoonzussen die schijnbaar nu zo kunnen doorlopen met míjn kinderen waarover ik en man en niemand anders het gezag uitoefenen. De Nederlandse situatie is nu eenmaal zo dat talloze moeders die wél gezag uitoefenen samen met hun man en gewoon getrouwd zijn wél hun eigen naam hebben. Een andere achternaam is dus helemaal géén 'ernstige reden om eraan te twijfelen dat minderjarige onwettig is onttrokken aan het toezicht van de persoon of personen die wettelijk het ouderlijke gezag over hem uitoefenen.\' Een andere achternaam als moeder van je kinderen is in Ned. doodgewoon en dus géén 'bepaald geval'.
groeten albana

M Lavell

M Lavell

29-06-2012 om 09:02 Topicstarter

Niet gaan schreeuwen

tinus:"VERDER ZIJN ER GEEN REGELS."
Is dat je verklaring voor deze stelling "of omgekeerd, de grenswachter kan ook besluiten om die documenten te negeren en je desondanks te weigeren -alles op grond van Verordening 562/2006." ?
Iets als 'er staat nergens dat het niet mag, dus mag het'?
(Let op de vraagtekens!).
De controle genoemd in artikel 7, het Nederlandse reisdocument is geldig, geeft in de Nederlandse context al het beste antwoord op de vragen die onder 6 gesteld worden. Niet voor niets wil de minister niet aan aanvullende paperassen. Het is niet nodig, het voegt niks toe.
tinus:"Wat die ernstige redenen zijn, staat er verder niet bij."
Je kunt daar in redelijkheid wel wat bij bedenken natuurlijk. De ouder wordt gezocht, er is aangifte gedaan van vermissing/ontvoering van het kind. Dat is in de Nederlandse context allemaal in de quick scan na te gaan.
Of meen jij dat de Kmar die 'ernstige redenen' zelf mag bedenken omdat er geen pasklaar denkraam wordt geleverd in de verordening?
Niet schreeuwen, gewoon rustig uitleggen wat je bedoelt.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell

M Lavell

29-06-2012 om 11:29 Topicstarter

Eentje gevonden

Ik was op zoek naar iemand die feitelijk wast tegengehouden. Toch gevonden, hoewel dat niet over Nederland gaat.
Zie http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/documenten-reizen-met-vliegtuig-voor13-jarige-kinderen/
Moeder, wonend in Italie, stuurt 13 jarige kinderen alleen reizend met vliegtuig naar vader in Nederland. Italiaanse douane weigert de kinderen.
"Het probleem werd veroorzaakt door een douanier, die refereerde aan een wetsartikel uit 1933 / herziene versie 13 mei 2011, waarin staat dat kinderen onder de leeftijd van 14 jaar niet alleen mogen reizen. Althans dat is de versie van de douanier."
En
"Navraag bij de medewerkers van Transavia (in Nederland en Italie) leert dat normaal gesproken nooit voorkomt, maar dat er alleen uitzonderingen gelden voor kinderen die alleen reizen naar Portugal en Frankrijk. Dat is de reden dat Italie niet genoemd wordt op de site van Transavia. Kinderen vanaf 12 jaar worden bij Transavia als volwassenen behandeld en mogen alleen reizen."
http://www.transavia.com/hv/main/service?id=reizenmetbabysenkinderen
Daar is te lezen wat ik bedoel: Een voorgeschreven omgang van kinderen met de resp. Portugese en Franse nationaliteit/identiteitspapieren.
Bij Brusselsairlines vond ik trouwens bevestiging van wat die Italiaanse douane beweerde.
"Belangrijke info voor alleenreizende kinderen (tussen 5 en 14 jaar) met de Italiaanse nationaliteit:

Alle kinderen met de Italiaanse nationaliteit, die de leeftijd van 14 jaar nog niet bereikt hebben, moeten in het bezit zijn van een geldig persoonlijk paspoort of een geboortecertificaat met foto, dat goedgekeurd werd door de lokale autoriteiten.
Door de wijziging van de wet 1185/67, geïntroduceerd door het Decreet van 25.11.2009 moeten bovenstaande documenten vergezeld zijn van een voogdijverklaring van beide ouders of van diegene(n) die de voogdij heeft over het kind, en ook dit document moet goedgekeurd woorden door de lokale autoriteiten.
In de voogdijverklaring moet de naam vermeld staan van de persoon, het instituut of de vervoersmaatschappij aan wie het kind toevertrouwd wordt.
In het geval dat het kind deel uitmaakt van een schoolgroep, zal gevraagd worden om aan te geven wie de verantwoordelijke schoolbegeleider is, zodat last-minute wijzigingen niet voor problemen zouden zorgen"
Hoe dan ook: voor al die landen een helder omschreven protocol van wat je dan wél moet hebben om doorgelaten te worden.
Regels die naar mijn idee ook bij de Kmar bekend moeten zijn en waar deze, per nationaliteit/land anders, op zal moeten controleren.
Dat is wat dat schengenprotocol voorschrijft.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

29-06-2012 om 13:38

De schooldirecteur, zwaarwegend, en 10 dagen verzuim

Miriam:
"Of meen jij dat de Kmar die 'ernstige redenen' zelf mag bedenken omdat er geen pasklaar denkraam wordt geleverd in de verordening?"
Ja. Of ietsje genuanceerder; de Verordening schrijft nadrukkelijk niet voor wat ernstige redenen zijn, maar schrijft slechts dat bij 'ernstige redenen' de grenswachter (in NL dus de KMar) 'verder onderzoek verricht, teneinde eventuele onverenigbare of tegenstrijdige elementen in de verstrekte inlichtingen te ontdekken.' Kortom, de grenswachter heeft beleidsvrijheid, en mag flexibel zelf bepalen hoe hij zijn taak uitvoert. De grenswachter is dus geen bureaucraat die alleen maar regeltjes heeft te volgen, maar iemand op basis van concrete situaties mag besluiten wat in dat specifiek geval de beste aanpak is. Er is geen domme ambtenaar/eurocraat die vanachter zijn (Brusselse) bureau (en dus op onwerkbare wijze) voorschrijft hoe het moet - de grenswachter mag datz elf doen.

Overigens neem ik aan, dat de KMar en andere grenswachtorganisaties interne dienstvoorschriften hebben, waarin voorbeelden staan van wat wel en niet 'ernstige redenen' zijn, en hoe dat 'verdere onderzoek' gaat. Maar die voorschriften hebben niet de kracht van wet.

En zo vreemd is dat niet. Deze hele aanpak lijkt sterk op de bevoegdheid van een (Nederlandse) schooldirecteur om verlof te geven aan leerlingen (tot 10 dagen). Ook in dit geval is er geen centraal verstikkend voorschrift vastgelegd, maar mag elke schooldirecteur zelf bepalen hoe hij de wet toepast en wat 'zwaarwegend belang' is. Dat geeft meer flexibiliteit en maakt het mogelijk dat de schooldirecteur zich aanpast aan speciale, onvoorziene situaties, ook al zal een schooldirecteur in de praktijk vaak een soort 'intern beleid' hebben op dit punt.

Tinus_p

Tinus_p

29-06-2012 om 13:46

Kassa in italie

Miriam:
"http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/documenten-reizen-met-vliegtuig-voor13-jarige-kinderen/"
Dit is een ander probleem. Het gaat hier om een specifieke Italiaanse eis. Dit staat verder los van Verordening 562/2006.
Ook de luchtvaartmaatschappij staat hier (vziw) buiten; het is een vorm van service dat luchtvaartmaatschappijen informatie geven over benodigde paspoorten, visa en andere documenten (zoals retourtickets en bewijs van middelen van bestaan), maar daar kun je als reiziger geen rechten aan ontlenen - je bent zelf verantwoordelijk voor kloppende reisdocumenten. Het heeft ook niets met UM-service te maken.

Tinus_p

Tinus_p

29-06-2012 om 13:49

Albana

Albana:
"Wat mij het meeste dwarszit is dat de Kmar n.a.l.v. deze regels de richtlijnen heeft verstrekt dat met name 'vrouwen met een andere achternaam dan het kind' een 'ernstige reden' zijn om te twijfelen aan het gezag van de ouder die het kind begeleid."
Dat snap ik, dat je dat vind. Maar zo legt de NL KMar blijkbaar de regels uit. En niet alleen de NL KMar, want ik begreep eerder van jou, jij ooit problemen hebt gehad in Oostenrijk.
Kunnen we iig constateren, dat het blijkbaar zo gaat, dat reizen met kinderen met andere achternaam een risico geeft op dit soort gedoe?

Dat schrijven ze wél voor

Tinus zegt : " de Verordening schrijft nadrukkelijk niet voor wat ernstige redenen zijn, maar schrijft slechts dat bij \'ernstige redenen\' de grenswachter (in NL dus de KMar) \'verder onderzoek verricht, teneinde eventuele onverenigbare of tegenstrijdige elementen in de verstrekte inlichtingen te ontdekken.\' Kortom, de grenswachter heeft beleidsvrijheid, en mag flexibel zelf bepalen hoe hij zijn taak uitvoert. De grenswachter is dus geen bureaucraat die alleen maar regeltjes heeft te volgen, maar iemand op basis van concrete situaties mag besluiten wat in dat specifiek geval de beste aanpak is. Er is geen domme ambtenaar/eurocraat die vanachter zijn (Brusselse) bureau (en dus op onwerkbare wijze) voorschrijft hoe het moet - de grenswachter mag datz elf doen. "

Hierbij wat de marchaussee voorschrijft : "Vaders en moeders, met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven als zij alleen met hun kind reizen.

Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is geen persoonscontrole, maar naar of vanuit een land buiten dit gebied wel. De Koninklijke Marechaussee moet dan bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er ernstige redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag."

Het gaat dus overduidelijk om ouders van kinderen die mét hun kind alleen reizen én die een andere achternaam hebben. Die andere achternaam voor vaders zal in de Ned. situatie maar zéér minimaal zijn, voor moeders is dat een héél ander verhaal.
Er zijn dus wél richtlijnen.

En wat is het advies dan van de marchaussee?
"Verklaring ouderlijk gezag
Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder (zie voorbeeldformulier NL/ENG);
recent uittreksel gezagsregister;
recent uittreksel GBA;
kopie van paspoort van toestemminggevende ouder;
eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang;
eventueel het ouderschapsplan;
eventueel geboorteakte.
Deze documenten kunnen de marechaussee helpen bij een snellere persoonscontrole.

Dát bedoelen wij............
Dus niks eigen interpretatie van de 'ernstige redenen' gewoon stomweg de interne dienstvoorschriften zeer letterlijk opvolgen...en vooral niet verder kijken als hun neus lang is.
groeten albana

Tinus_p

Tinus_p

29-06-2012 om 14:08

Duh albana

Albana:
"Dus niks eigen interpretatie van de 'ernstige redenen' gewoon stomweg de interne dienstvoorschriften zeer letterlijk opvolgen...en vooral niet verder kijken als hun neus lang is."
Duh. Dit is precies wat ik eerder vandaag schreef: 'Overigens neem ik aan, dat de KMar en andere grenswachtorganisaties interne dienstvoorschriften hebben, waarin voorbeelden staan van wat wel en niet 'ernstige redenen' zijn, en hoe dat 'verdere onderzoek' gaat. Maar die voorschriften hebben niet de kracht van wet.'

Dus jij vind

Dus jij vind die voorschriften helemaal oke? Dat die andere naam, die in Ned. toch zeer veel voorkomend is, zeker bij vrouwen die de leeftijd hebben om kinderen onder de 15 hebben een héle goede ernstige reden om ze als 'risicogroep' te bestempelen m.b.t. kinderontvoering? Dat er helemaal niet bekend is of onderzocht dat die eigen naam er toe doet, dat maakt niet uit. Iemand bedenkt het voorschrift en ratzikidee we voeren het uit? Snap je dan niet dat door de focus te leggen hierop juist andere aanwijzingen gemist worden? Dat het doordat ze zo druk zijn met al die vrouwen die maar andere namen hebben, de wérkelijke potentiéle mogelijke kinderontvoerders er niet uit pikken? Veel beter zouden ze extra aandacht besteden aan vrouwen met een dubbele Nationaliteit dan met name landen waar het goed toeven is voor alleenstaande vrouwen, dus moderne landen. Want uit onderzoek m.b.t. kinderontvoeringen blijkt overduidelijk dat dat het grootste gedeelte van de vrouwen die kinderen ontvoeren aan dié voorwaarden voldoen....
Dus een écht érnstige reden wat aantoonbaar is door onderzoek naar gepleegde kinderontvoeringen.

Uit het lijntje wat vorig jaar zomer ontstond n.a.l.v. mijn avontuur in Oostenrijk bleek dat óok aan de Ned. grens ze niet meer kijken naar het 'totaalplaatje' maar gewoonweg simpel de richtlijnen opvolgen. 'Andere naam'= dus 'verdacht'...ze kijken niet meer naar kinderen die door de toch wel vreemde situatie aan hun moeder gaan hangen, of mama huilen...of naar kinderen die zo op hun moeder lijken dat zelfs iemand die slecht ziet dat nog moet zien...Ik ben ervan overtuigd dat ze net zo NIET kijken naar kinderen die met de nodige tegenzin door vrouwen met dezelfde naam of door vrouwen met de nodige vervalste papieren (die nogal makkelijk te verkrijgen zijn want je hoeft er niet in persoon met beide ouders voor te tekenen) proberen kinderen te kinderen te ontvoeren.
En dat zit me dwars.
Die richtlijnen zijn dus fout. En gebaseerd op lucht en vooral ouderwetse ideeén.
groeten albana

Primavera

Primavera

30-06-2012 om 15:48

Italië en kassa

Sinds een jaar wordt er in Italië op de identiteitsbewijzen voor kinderen van minder dan 14 jaar een chip geplaatst waarin de namen van de ouders staan en is er dus geen aanvullend document meer nodig. In paspoorten staat het bovendien op pagina 5. Kinderen die nog een oud identiteisbewijs of paspoort hebben moeten voor reizen naar het buitenland een uitstreksel van het geboorteregister hebben waarop de namen van de ouders zijn vermeld.
Op de site van de Italiaanse marechaussee staat explicief genoemd dat er GEEN aanvullende documentatie nodig is als het kind met één ouder reist aangezien het italiaanse identiteitsbewijs of paspoort van de minderjareige alleen kan worden verkregen als beide ouders daarvoor toestemming hebben gegeven.
Iets anders wordt het als het kind zonder één van de ouders reist, dus alleen of met iemand anders. In dat geval is er een document nodig van bij de Italiaanse marechaussee, loket Paspoorten is te verkrijgen, waarin de ouders expliciet toestemming geven dat hun minderjarige kind onder de hoede van een bij naam genoemde persoon of organisatie reizen voor alleen die reis. Dat heeft niet zoveel met vermeende ontvoeringen te maken als met een Italiaanse wet dat kinderen onder de 14 altijd onder toezicht van een meerdejarige moeten zijn. Die soep wordt niet altijd zo heet gegeten, maar een minderjarige kan dus tegen worden gehouden aan de grens als de douanier daar van mening is dat die minderjarige zich al of niet met hulp aan dat toezicht ontrokken heeft. Iets dergelijks over bewijsstukken dat een alleenreizende minderjarige dat niet tegen de wil doet van degenen die gezag over het kind hebben staat ook in de verordering 562/2006.
Voor zover ik heb kunnen vinden staat er nergens in de Europese wetten of aanbevelingen dat kinderen die reizen met één ouder welke een andere naam heeft, verdacht zijn:
Bijlage VII. punt 6.2 "Wanneer het een begeleide minderjarige betreft, gaat de grenswachter na of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag over de minderjarige uitoefent, in het bijzonder wanneer de minderjarige door slechts één volwassene wordt begeleid EN er ernstige redenen bestaan om aan te nemen dat de minderjarige onwettig is onttrokken aan het toezicht van de persoon of personen die wettelijk het ouderlijke gezag over hem uitoefenen. In dat geval verricht de grenswachter verder onderzoek, teneinde eventuele onverenigbare of tegenstrijdige elementen in de verstrekte inlichtingen te ontdekken".
Het gaat om het woordje EN. Alleen met één ouder reizen is niet verdacht, alleen als er bijkomstige 'ernstige redenen' zijn. En Nederland heeft dus bedacht dat die 'ernstige redenen' kennelijk een andere naam dan het kind voeren zijn. Bovendien doet het gewoonlijk weer als het braafste jongetje van de klas en doet net of dat woordje EN er niet staat en alle aleen-met-één-ouder-reizende kinderen verdacht zijn.

In het Schengenakkoord lees ik ook:"De grenscontroles moeten zodanig worden uitgevoerd dat de menselijke waardigheid volledig wordt geëerbiedigd. Het grenstoezicht moet professioneel en respectvol worden uitgeoefend en in verhouding staan tot de beoogde doelstellingen" Nou laten ze daar dan eens mee beginnen, mij lijkt het dat de verhoudingen wat zoek zijn.
Groeten Primavera

Nou geef mij....

Nou geef mij zo'n Italiaans paspoort dan maar
Het zou alleen al een stuk 'waardiger' voelen...
groeten albana

M Lavell

M Lavell

01-07-2012 om 09:36 Topicstarter

Geen beleidsvrijheid

tinus:"Verordening schrijft nadrukkelijk niet voor wat ernstige redenen zijn, maar schrijft slechts dat bij \'ernstige redenen\' "
Dus je meent dat de Kmar dat helemaal zelf invult zonder instructies?
tinus:"Kortom, de grenswachter heeft beleidsvrijheid"
Dus je meent dat de Europese verordening niet concreet is om elke grenswachter afzonderlijk de persoonlijke vrijheid te gunnen naar eigen oordeel te handelen?
tinus:"Overigens neem ik aan, dat de KMar en andere grenswachtorganisaties interne dienstvoorschriften hebben"
Aha, dat vermoed je dan toch weer wel. Wie schrijft die instructies denk je? Zijn die openbaar?
tinus:"En zo vreemd is dat niet. Deze hele aanpak lijkt sterk op de bevoegdheid van een (Nederlandse) schooldirecteur om verlof te geven aan leerlingen (tot 10 dagen)."
Hier maak je toch een vreemde vergelijking.
Om een heleboel redenen, maar laat ik het simpel houden. Er bestaat geen recht op verlof op school. Geldige identiteitsbewijzen geven wel recht op het passeren van de grens.
Het schoolhoofd is niet bevoegd om naar eigen beleidsvrijheid rechten te beperken. Je denkt dus kennelijk dat grenswachters die bevoegdheid wel hebben. Wonderlijk. Hoe kom je erop?
tinus:"Dit is een ander probleem. Het gaat hier om een specifieke Italiaanse eis. Dit staat verder los van Verordening 562/2006. "
Nu ben je een tikkeltje te bureaucratisch je eigen waarheid aan het maken. Je slaat daar zelfs zover in door dat je het probleem, zie de start van het draadje, hebt verschoven van 'hoe kom ik ongestoord met kinderen langs een grenswachter' naar 'wat is de rijkweidte van de verordening'.
Grappig.
Het gaat hier om hetzelfde probleem. De kinderen zijn tegengehouden. De aanwezigheid van hun reisdocument was niet genoeg. Er moest een formulier bij.
Eerder schreef je "Verordening 562/2006 geeft de wettelijke basis voor wat grenswachters (inclusief de Kmar) doet"
Ik heb je al gevraagd waar je dat idee nu weer vandaan hebt, maar dat is zonder antwoord gebleven.
Dat die gedachte niet klopt, kun je uit de verordening zelf halen. Er moet gecontroleerd worden op ouderlijk gezag. Hoe dat geregeld is, is per land anders. Dat kan de grenswachter niet zelf verzinnen. Aan de door jou verzonnen beleidsvrijheid heeft deze grenswachter niets.
De verordening houdt daarom juist automatisch verband met familierecht (per land anders), vreemdelingenrecht (ook per land anders), en nationale wetgeving rond staatsburgerschap/nationaliteit.
Het is nog sterker zelfs: de verordening betekent op zijn eentje zonder al die achterliggende nationale wetgeving, helemaal niks.
tinus:"je bent zelf verantwoordelijk voor kloppende reisdocumenten. "
Dat kun je niet volhouden naast de stelling dat grenswachters zelf de regels mogen stellen. Je kunt dan namelijk niet weten wat noodzakelijk is. De luchtvaartmij ook niet (hoewel transavia dit wel had kunnen weten en naar mijn idee ook had moeten vermelden, maar dat is wél een andere kwestie).
tinus:"Kunnen we iig constateren, dat het blijkbaar zo gaat, dat reizen met kinderen met andere achternaam een risico geeft op dit soort gedoe?"
Ja.
De kwestie in dit draadje is waarom de Kmar daar aan de Nederlandse grens met Nederlanders met Nederlandse identiteitspapieren, ook een kwestie van maakt.
Er is geen grond voor in het familierecht, vreemdelingenrecht, staatsburgerschap.
De verordening gebiedt grenswachten in het Schengengebied controle uit te oefenen naar de nationale onderliggende wetgeving. Dat is voor Italianen (aparte regels voor alleen reizende kinderen) anders dan voor Portugezen (andere regels over gezag).
De bedoeling is dat Schengenburgers niet via een ander Schengenland die regels kunnen ontduiken.
Omgekeerd betekent dat dat de Oostenrijkse grenswacht rekening moet houden met de Nederlandse wetgeving op dit punt.
Grenswachten kunnen alleen maar duidelijk zijn, als onze wetgever op dit punt duidelijk is. Dus als er een ministeriele ambtsinstructie uitgaat naar grenswachten in het Schengengebied.
En dan komt de aap uit de mouw. De minister kan namelijk niet twee dingen tegelijk doen: én de eigen burgers geen extra plichten opleggen (de bestaande wetgeving en documenten voldoende vinden), én de eigen burgers wel laten controleren en zelfs aan de grens tegen laten houden vanwege het ontbreken van die aanvullende gegevens.
Daar zit de adder volgens mij.
Dat Centrum Kindondvoering heeft een globaal cursusje gegeven over wat er zoal op de wereld voorkomt. Bij gebrek aan beter (concrete ministeriele instructies), is dat bepalend geworden voor het gedrag van grenswachten. Niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland.
De minister weigert duidelijk te zijn over het Nederlandse paspoort en het verband met ouderlijk gezag.
Primavera:"Het gaat om het woordje EN. Alleen met één ouder reizen is niet verdacht,"
Dat klopt, maar voor de airlines wel. Dat Belgische stuk geeft aan hoe airlines passagiersdata verzamelen. Dat gaat een beetje met de natte vinger, want zij hebben helemaal geen inzage in data-banken.
Kinderen van 12 jaar en ouder reizen als volwassenen (geen aparte gegevens). Kinderen met 1 ouder zijn ook niet interessant, maar alleen reizende kinderen en kinderen met een 'third party' wel.
Twee verschillende namen levert zo makkelijk het vinkje 'third party' op.
Ik kan me zomaar voorstellen dat de airlines in die gevallen om extra controle vragen bij de grenswachten. Maar dat is het probleem niet.
Het punt is dat Nederlandse grenswachten aan Nederlandse papieren in combinatie met hun toegang tot het GBA, bijzonder eenvoudig kunnen zien dat het niet om een third party gaat.
Primavera:"Sinds een jaar wordt er in Italië op de identiteitsbewijzen voor kinderen van minder dan 14 jaar een chip geplaatst waarin de namen van de ouders staan en is er dus geen aanvullend document meer nodig."
In Nederland levert zo'n toevoeging te weinig informatie op mbt vragen over het gezag. Voor de statistieken van de airlines levert het op dat andere gevallen een third party worden (bijvoorbeeld de ouder met gezag die niet de biologische ouder is).
Primavera:"In het Schengenakkoord lees ik ook:"De grenscontroles moeten zodanig worden uitgevoerd dat de menselijke waardigheid volledig wordt geëerbiedigd. Het grenstoezicht moet professioneel en respectvol worden uitgeoefend en in verhouding staan tot de beoogde doelstellingen"
Precies. Er is geen beleidsvrijheid om dat maar aan de laars te lappen.
Groet,
Miriam Lavell

Primavera

Primavera

01-07-2012 om 11:43

Aanvulling italiaanse regels

Primavera:"Sinds een jaar wordt er in Italië op de identiteitsbewijzen voor kinderen van minder dan 14 jaar een chip geplaatst waarin de namen van de ouders staan en is er dus geen aanvullend document meer nodig."

Miriam:"In Nederland levert zo\'n toevoeging te weinig informatie op mbt vragen over het gezag. Voor de statistieken van de airlines levert het op dat andere gevallen een third party worden (bijvoorbeeld de ouder met gezag die niet de biologische ouder is)."

Ik heb het even nagezocht, maar op de italiaanse identiteitsbewijzen voor minderjarigen onder de 14 komen dus de namen van de ouders of voogden te staan die het gezag hebben. Als een ouder het gezag verliest kan die naam van het document afgehaald worden.
Het is verder vrij normaal in Italië dat de vrouw haar meisjesnaam houdt, dus een andere naam dan het kind levert niet snel een vinkje 'third party' op. Het is vreemd dat een land als Nederland waar dat nu toch ook vrij normaal is dat ineens wel gebeurd.
Verder zijn de italiaanse regels zeer duidelijk over wat een minderjarige aan documenten bij zich moet hebben in de verschillende reisomstandigheden (met ouder(s), third party of alleen). Diegene bij Kassa had zich kennelijk niet goed geinformeerd daarover en dacht dat de vliegtuigmaatschappij daar wel genoeg inlichtingen over zou geven, wat het dus kennelijk niet deed. Nou vind ik Transavia zowieso al een klantonvriendelijke maatschappij, die dezelfde non-service geeft als een low-budjet maatschappij voor een hogere prijs en raad mensen af om ermee te vliegen. Maar toch kan die niet verantwoordelijk worden gesteld voor dit geval, noch de italiaanse grenswachter die gewoon de wet toepaste.
De nederlandse regels zijn niet duidelijk, ondanks dat je alle verplichte documentatie bij je hebt kan je vanwege willekeur van de diensdoende beambte toch worden tegengehouden. Dat klopt niet.
Groeten Jessica

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.