Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Koken (van woede)

Peiling

Wie kookt?
79 stemmen
44%
46%
10%

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

07-11-2023 om 16:49

Fourtyfour schreef op 07-11-2023 om 16:46:

Maar het valt echt wel te leren

Het valt zeker te leren! Als je wilt. Als je er voor open staat. Als je zelf ook vind dat het koken niet je sterkste kant is. Maar er zijn figuren... waar ik liever niet bij blijf eten.

Mevrouw75 schreef op 07-11-2023 om 16:21:

[..]

Nou ja, hij wilde het dus wel leren.

Ja, ná de scheiding dus. Niet als bijdrage in de dagelijkse gezinstaken en dat had ik wel gevraagd. Maar pas toen hij niemand had om voor hem te koken, wilde hij het leren. Dat vond ik egoïstisch. 

Wie het eerste thuis is kookt.

Daddy_gijs schreef op 07-11-2023 om 14:39:

[..]

Oh dat kan ZEKER wel....
Ik ken genoeg mensen die totaal geen gevoel hebben voor hoeveelheden. Die laten een kant-en-klaar-maaltijd nog mislukken, omdat ze 'denken' dat de tomaten die al 7 dagen in de koelkast lagen er nog wel bij kunnen. Of ze gieten er een kopje azijn overheen.

Ik ken mensen die een gebakken ei nog laten aanbranden of ze juist onderdompelen in de olie. Zij laten de pitjes in de paprika, schillen aardappelen maar halen de ogen er niet uit, koken in veel te zout water of denken dat de 20 minuten ingaat, zodra je de pan op het vuur zet.
Ze laten een deel van het groen aan de wortels... met 'oh dat wist ik niet' of mengen twee verschillende kant-en-klaar maaltijden door elkaar.

Noem het 'willen gewoon niet leren koken' of 'het boeit hen niet'... ik noem het 'ze kunnen het niet'.😆

Doet me denken aan een kennis van mij en de eerste keer dat zijn vrouw voor hem kookte. Spaghetti, lekker simpel dus, alleen was het niet te eten omdat de tomatensaus volgens haar een fles ketchup was. 
Sluit me dus volledig aan bij de gedachte dat sommige mensen (eigenlijk de meeste) niet kunnen koken.

In ons gezin kook ik. Ben momenteel niet aan het werken en daarnaast meent mijn vrouw dat ik beter kook dan haar. Zij heeft het ook moeilijk met koken (ADHD) en zich erop te concentreren, dus haar gerechten zijn veelal éénpans met soms een stomer in de magnetron. 

@To: Als je man echt niet kan koken en het slechts twee dagen per week zijn dat hij dit zou moeten doen, waarom kook je op andere dagen dan geen grotere portie? Gewoon opwarmen moet toch wel lukken. 
Hem leren koken? Ik woon samen met partner en broer, geen van beide hebben aanleg om te koken, heb het ook opgegeven om het hen te leren. Laatste keer dat mijn broer voor zichzelf kookte kwam hij vragen hoelang spruiten moesten koken terwijl hij uit de magnetron zijn "ontdooide" zalm haalde die compleet bruin zag (dus gekookt). 

Daddy_gijs schreef op 07-11-2023 om 16:49:

[..]

Het valt zeker te leren! Als je wilt. Als je er voor open staat. Als je zelf ook vind dat het koken niet je sterkste kant is. Maar er zijn figuren... waar ik liever niet bij blijf eten.

Voor een tweede maal eens met jou. 
Alleen zijn het bij mij niet figuren maar veruit de meeste mensen en tal van restaurants. 

Daddy_gijs schreef op 07-11-2023 om 16:48:

[..]

Zoals diegene die de zak nasi-groenten door de macaroni deed, met een pot saus?
Het was eetbaar, daar niet van... maar echt smakelijk vond ik het niet...

Als je er gehakt en geraspte kaas aan toevoegt is het echt wel lekker.

Ik vind het leren koken van een gezonde maaltijd en andere huishoudelijke klusjes eigenlijk een deel van de opvoeding het hoort bij je zelf kunnen redden. Prima als je partner graag kookt maar als dat niet het geval is zal deze dagelijks terug kerende taak toch eerlijk verdeeld moeten worden.

Ik zou als to mijn partner niet laten koken als hij alleen thuis is met de kinderen maar juist op een moment dat hij zijn volle aandacht erbij kan houden want hij moet het nog leren.

Daddy_gijs schreef op 07-11-2023 om 16:48:

[..]

Zoals diegene die de zak nasi-groenten door de macaroni deed, met een pot saus?
Het was eetbaar, daar niet van... maar echt smakelijk vond ik het niet...

Maar zo erg is dat toch niet? Dan weet je de volgende keer dus dat je beter moet kijken welke groenten je erdoorheen gooit. Als je het gewoon vaak doet en veel fouten maakt, wordt het steeds een beetje beter.

Bolmieke schreef op 07-11-2023 om 17:12:

[..]

Als je er gehakt en geraspte kaas aan toevoegt is het echt wel lekker.

Maar daar begint het al.
Welk gehakt? Varken, rund, kalf, kip, mengeling? Roerbak je dit en zo ja met welke kruiden of kneed of kap je het eerst met andere kruiden en eventueel uien of knoflook? Zit er al kaas in je pos saus, zo ja welke, en welke kaas ga je toevoegen; vervolgens: voeg je die kaas toe in je saus of strooi je ze op het gerecht? 

Zoveel mogelijkheden, begrijp echt wel dat er mensen zijn die hierin hun weg kwijtraken. 

Index224 schreef op 07-11-2023 om 17:15:

[..]

Maar zo erg is dat toch niet? Dan weet je de volgende keer dus dat je beter moet kijken welke groenten je erdoorheen gooit. Als je het gewoon vaak doet en veel fouten maakt, wordt het steeds een beetje beter.

Sorry, maar bij sommigen wordt het niet beter omdat het voor hen prima smaakt. 

Tuinfluiter schreef op 07-11-2023 om 17:14:

Ik vind het leren koken van een gezonde maaltijd en andere huishoudelijke klusjes eigenlijk een deel van de opvoeding het hoort bij je zelf kunnen redden. Prima als je partner graag kookt maar als dat niet het geval is zal deze dagelijks terug kerende taak toch eerlijk verdeeld moeten worden.

Ik zou als to mijn partner niet laten koken als hij alleen thuis is met de kinderen maar juist op een moment dat hij zijn volle aandacht erbij kan houden want hij moet het nog leren.

Dit dus. Een beginnend kok moet zich focussen op het koken en niet nog 2 meer stoorzenders rond hebben lopen. 

Als jonge moeder kon ik dat ook niet, zeker toen er 2 kinderen rond scharrelden. Mijn oudste kon heel lief spelen als ik kookte. In haar eigen hoekje van de keuken maakte ze puzzels of speelde met blokken.  Toen mijn jongste zich zelfstandig kon bewegen die het huis was het bal. Die pakte een stoel en kom op het aanrecht om te zien wat ik deed.  Toen is het tv moment tijdens het koken geïntroduceerd.  Zij voor de tv met een dvd nickjunior een ik koken. 40 minuten tv maximaal (als ik nog niets had voorbereid tijdens de middagdutjes). Kreeg ik wel voor op mijn kop van het consternatiebureau maar dat moest maar. 

Alles is te leren ook voor een man maar niet met kinderen die om hem heen draaien. 

Maar kunnen koken staat toch niet gelijk aan goed kunnen koken. Zo vaak bij mensen gegeten die me droge kip, te gare groenten etc. serveerde. Ok, ik eet het veel liever goed klaargemaakt, maar diegene heeft toch zeker gekookt. Je mag denk ik ook niet verwachten dat TO's man het ook direct (of ooit) echt lekker maakt. Maar dat is iets anders dan een voedzame maaltijd op tafel zetten.

RaSa schreef op 07-11-2023 om 17:49:

Maar kunnen koken staat toch niet gelijk aan goed kunnen koken. Zo vaak bij mensen gegeten die me droge kip, te gare groenten etc. serveerde. Ok, ik eet het veel liever goed klaargemaakt, maar diegene heeft toch zeker gekookt. Je mag denk ik ook niet verwachten dat TO's man het ook direct (of ooit) echt lekker maakt. Maar dat is iets anders dan een voedzame maaltijd op tafel zetten.

Zelfs bij een goede kok mislukt weleens iets.  Ik kan best lekker koken en toch is er weleens iets wat niet helemaal goed gaat.  Of niet helemaal wordt wat je er van verwacht had.  Jammer even dooreten en morgen weer wat anders. 

Meestal kook ik. Maar vriend kan wel koken en doet dit denk ik twee keer per week. Ik kook meestal, ook omdat ik het rustgevend vind en niet erg vind om te doen. Mijn vriend heeft meestal geen zin erin om dat direct na werk te doen (wat wel moet met een kleintje in huis). Ik zorg vaak dat als ik zon dag aan zie komen (meestal de maandag) er meestal iets kant en klaar is. Bijvoorbeeld soep of pastasaus ofzo. We hebben wel de regel dat degene die niet kookt de keuken opruimt om het een beetje gelijkwaardig te houden. 

Dus mijn tip is om te preppen voor die dagen haha.

Daddy_gijs schreef op 07-11-2023 om 16:48:

[..]

Zoals diegene die de zak nasi-groenten door de macaroni deed, met een pot saus?
Het was eetbaar, daar niet van... maar echt smakelijk vond ik het niet...

Nooit geprobeerd, maar ik zou het kunnen doen. Waarom smaakt dat niet dan? Groente is groente. De helft van zo'n zak is hetzelfde.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.