Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Violetta

Violetta

31-07-2015 om 09:23

Lisa T.

Sinds haar verdwijning volg ik dit 13-jarige meisje. Nu blijkt dus dat ze waarschijnlijk contact had met een 41-jarige man met een nepaccount op Facebook. Ik neem aan dat haar ouders haar uitgebreid heb gewaarschuwd voor dit soort praktijken.
Hoe kan het dan dat jonge pubermeisjes hier toch intrappen? Hoe kun je dit in hemelsnaam voorkomen?

bieb63

bieb63

31-07-2015 om 09:32

Tja

Natuurlijk zullen ouders hun kinderen daar op wijzen (of i.i.g. dat mag ik hopen), maar het blijven pubers. En afgezien daarvan: Het gebeurt natuurlijk dat er mannen zijn die zich voor jongen uitgeven, maar de meeste contacten die die meiden hebben, zijn gewoon met jongens die gewoon ook jongen zijn. En je kunt natuurlijk niet elke (leuk) contact uit de weg gaan, omdat er ook gekken rondlopen. Ik denk dat de beste optie is om altijd, maar dan ook altijd bij een eerste life contact in het openbaar af te spreken, zodat je zeker weet dat het om een jongen gaat en niet om een man.
En verder, ook al zou dit daadwerkelijk gewoon een jongen geweest zijn, hoe komt het kind erbij om er stiekem 's nachts vandoor te gaan. Dat vind ik persoonlijk niet helemaal normaal, alleen al om het feit dat je je ouders daar dodelijk ongerust mee maakt. Wat had ze gedacht dat er zou gebeuren, als haar ouders ontdekken dat ze weg is? Wat dat betreft vind ik het ook een beetje raar verhaal. Volgens ouders is zij een gewone meid die dit soort dingen echt niet zou doen, maar ze doet het dus wel. Lijkt mij eerlijk gezegd dan toch dat óf de verstandhouding tussen ouders en haar helemaal niet zo goed was (anders doe je dat niet) óf het is een meisje dat wél dergelijke gekke streken uithaalt.

Amare

Amare

31-07-2015 om 10:09

niet groter maken dan het is

Het is heel erg wat er met Lisa gebeurd lijkt (!) te zijn. Maar laten we niet doen alsof dit alleen maar door internet komt. Vroeger gingen pubers er ook wel eens vandoor hoor. Daar heb je echt internet niet voor nodig.
Bovendien komt in bijna elk kinderprogramma wel een jongere voor die via het raam het huis verlaat om naar een feestje te gaan. Het huis Anubis, Cat & Sam, Ricky, Dicky, Nicky en Dawn, Dawson's Creek, noem maar op. En dan is het stoer.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-07-2015 om 10:14

Nou

Ik hoop toch eigenlijk dat mijn kind wijs genoeg is om hier goed over na te denken.
Ik denk/ hoop dat Bieb gelijk heeft.

Tuba

Tuba

31-07-2015 om 10:32

mijn kinderen

hebben in de veiligheid van het gezin ook wel eens streken uitgehaald waarvan ik dacht: je moest beter weten. Maar het blijven kinderen. Kijk het programma Catfish (MTV op zondag) en je ziet dat zelfs oudere pubers/jong volwassenen zich laten overhalen.

Je moet de volwassenen de kost geven die denken te chatten met de liefde van hun leven die eigenlijk in een internetcafeetje in Ghana zit om ze geld afhandig te maken.

Ik, volwassen, helder van geest, intelligent genoeg, ben 2 keer gecatfisht (niet in een romantische setting overigens). En dan zou een jong meisje zich niet moeten laten overhalen omdat ze opgevoed is of een goede band met haar ouders heeft?
Je wordt er gewoon ingepraat, geloof me, daar heeft de opvoeding en band met je ouders echt niet per se iets mee te maken.

media

Hoe kan het toch dat de media ons doodleuk vertellen dat Lisa misbruikt is, terwijl iedereen haar volledige naam kent?

Wat als Lisa later een baan zoekt>

bieb63

bieb63

31-07-2015 om 13:07

ik weet niet hoor tuba

Ten eerste weten we helemaal niet zeker of zij dacht dat het een jongen was. Wie weet wist zij dat het een man van 41 was. Haar eigen verhaal is, voor zover ik weet, nog niet naar buiten gekomen. En die jongen of man waar zij contact mee had: hoe zou hij haar moeten overreden om weg te lopen naar hem, als zij, volgens haar ouders, en meid is dat niet zomaar gekke dingen gaat doen enz. Als zij dacht dat het een jongen was (daar even vanuitgaande) waar ze smoorverliefd op was geworden, zou dan een normale meid met een normale relatie met de ouders niet eerst geprobeerd hebben haar ouders te vragen of ze contact met hem mocht zoeken? Je kan tot over je oren verliefd zijn en hem heel graag willen ontmoeten, maar onder normale omstandigheden loop je dan toch niet zomaar, op voorhand weg bij je ouders? Het ging nl. niet over een paar uurtjes stiekem in de nacht weggaan (daar zou ik me dan nog íets bij kunnen voorstellen), maar ze had dusdanige spullen meegenomen, dat het niet de bedoeling was 's ochtends voordat iedereen weer wakker was terug te komen. Ik blijf dat niet helemaal vinden rijmen en vermoed dat er meer aan de hand was.
Overigens vind ik het ook erg vreemd dat ze nog steeds niet thuis is. Dat ze verhoord wordt en begeleid wordt begrijp ik, maar dat ze los daarvan niet thuis bij haar ouders is, maakt voor mij het verhaal ook vreemd. In die zin: er moet toch meer aan de hand zijn...?
Maar goed, weten doe ik het uiteraard niet.

Violetta

Violetta

31-07-2015 om 13:13

Denk ik ook

Ik vind het ook vreemd dat ze nog niet thuis is. Als je dit alles hebt meegemaakt als meisje van 13 (ervan uitgaande dat zij dacht dat het een jongen van haar leeftijd was)wil je toch gewoon het liefste weer naar huis?

Katniss

Katniss

31-07-2015 om 13:20

Ik weet het niet

Mijn puber is enorm gesloten en ondanks dat we een goede relatie hebben weet ik dat er dingen zijn die ze wel met haar vriendinnen bespreekt en niet met mij. We weten niet wat hier gebeurd is, maar ik kan me voorstellen dat een verliefde puber zich door zo'n volwassen kerel laat inpakken, zelfs als er thuis niets aan de hand is.

Tuba

Tuba

31-07-2015 om 13:40

Het

Het enige dat ik eigenlijk wilde vertellen was dat er mensen zijn die zulke manipulatieve praatjes hebben, dat ze volwassenen erin luizen, laat staan een 13-jarige. En dat zelfs mensen die open zijn thuis, zoals ik was, gewoon ergens ingetrapt zijn. Je hoeft geen opstandige, minder begaafde jonge puber te zijn om mensen te geloven.

Daarbij vertelt niet elke puber zijn of haar ouders alles, zelfs niet als de relatie goed is. Mijn kinderen hebben nog nooit toestemming gevraagd een ander persoon te mogen ontmoeten waar ze verliefd op zijn eigenlijk.
Wat er is gebeurd weet niemand, maar daar ging het me ook niet om.

Amare

Amare

31-07-2015 om 14:28

Bieb

Ze had al 2 maanden contact met die man. Verwacht wordt dat ze zelfs al eerder sex hebben gehad, voor de vakantie. Ze wist dus inmiddels dat IJ niet van haar leeftijd was.

Gevalletje 'hij houdt wel van me en mijn ouders niet'?

Misschien wilde Lisa zelf niet naar huis?

bieb63

bieb63

31-07-2015 om 15:17

amare

Dat zou allemaal best kunnen. Maar je opmerking 'hij houdt van me, maar m'n ouders niet', geeft aan wat ik bedoel. Als ook je opmerking 'misschien wilde ze zelf niet naar huis'. Dat gevoel krijg ik dus hier ook bij en daarom zeg ik dat de zgn normale, goede thuissituatie en/of een zgn. meisje wat 'geen gekke dingen doet', zoals de ouders dat ventileerden in de media, misschien niet geheel de waarheid is.

bieb63

bieb63

31-07-2015 om 15:23

Ter verduidelijking

Feit: Kind is ineens weg en ouders ongerust. Ouders willen uiteraard dat kind (ongedeerd) weer thuis komt. Ze bellen de politie enz.
Wellicht geen feit: de wijze waarop ouders kind/gezin in beeld brengen. Logisch ook, want als het allemaal niet zo botert thuis gaan ze die vuile was ook niet buiten hangen. En sterker nog: het op die manier brengen (normaal kind, normale thuissituatie, nooit gekke dingen), maakt dat men (politie enz) zich meer zorgen maakt, dan wanneer je ventileert dat kind al veel met jongens scharrelt, vaak rare dingen doet of zich niet aan afspraken houdt enz.
Kortom: Ik denk dus nog steeds dat er meer aan de hand was, maar dat de ouders dat echt niet gaan vertellen.

Naiviteit

We hebben hier ook de discussie weer een paar keer gehad wie je kunt vertrouwen en waarom en wat je doet als je het niet vertrouwt.
Je distantieert jezelf, je betrekt er anderen bij en als je snel een vervelend gevoel krijgt dan kap je het af.
De reclameslogan komt hier dan voorbij: hang op! Leg neer! Sluit af! Bel uw bank!

Amare

Amare

31-07-2015 om 17:13

precies Anne

mijn dochter kreeg laatst in Minecraft ineens een melding dat ze zo mooi was ... Ze heeft meteen uitgelogd en is op een andere server verder gegaan met spelen. Ik heb haar luid en duidelijk geprezen hierom!

Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat mijn dochter nooit iets zou doen als Lisa hoor. Je kunt nooit in iemands hoofd kijken. Zelfs als je denkt dat je je pubers heel goed kent, blijven ze je verrassen

Ikke

Ikke

31-07-2015 om 21:34

Media

Ook ik heb haar verhaal helemaal gevolgd. Vraag me af hoe dit verder gaat met dit meisje. Haar naam en foto zijn het hele land over gegaan. Iedereen weet wie ze is en er verschijnt nog steeds nieuwe informatie in de kranten.
Arm kind kunnen ze daar niet mee stoppen het is al erg genoeg dat het gebeurt is zonder dat de hele wereld het weet.

Violetta

Violetta

01-08-2015 om 19:12

Amare

"Ze had al 2 maanden contact met die man. Verwacht wordt dat ze zelfs al eerder sex hebben gehad, voor de vakantie. Ze wist dus inmiddels dat hij niet van haar leeftijd was".
Jeetje dat wist ik nog niet, dat maakt het voor mij echt een ander verhaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.