Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Meertalig opvoeden

De Radboud Universiteit Nijmegen organiseert op 13 april een bijeenkomst over meertalig opvoeden van je kindje. Dr. Sharon Unsworth spreekt over meertaligheid, meertalig opvoeden en hoe je dit succesvol aan kunt pakken.
Daarna gaan Sharon en collega's in gesprek met ouders en opa's en oma's in gesprek over alle vraagstukken die er leven. Meer weten? http://www.ru.nl/letteren/bilingual


Goed initiatief

Hopelijk komen er veel ouders en opa's en oma's. En hopelijk ook veel allochtone ouders die soms uit onwetendheid, soms uit onzekerheid, nogal geintimideerd worden over het 'nederlands spreken thuis'.

http://www.npo.nl/uitgesloten/15-03-2015/VPWON_1237964

Minuut 07.10: Kamerlid die een meldpunt heeft opgericht voor onderadvisering bij allochtone leerlingen die beschrijft hoe een kind met een Gymnasiumcito een vmbo-kader advies kreeg van de basisschool. Met als motivatie dat er thuis alleen maar Turks gesproken werd en dan heb je moeite om het onderwijs te volgen.
School van mijn kinderen zag ex ook als laaggeletterde allochtoon, die zijn kinderen niets mee kon geven, terwijl ze niet wisten dat ex een universitair diploma heeft en de kinderen niet alleen in het Nederlands maar ook in het arabisch de grootste woordenschat hadden.

Zelfs met een certificaat Nt2 zijn veel leerkrachten nog steeds geneigd om het Nederlands te forceren waar ze de taalontwikkeling zouden moeten stimuleren, te beginnen met de moedertaal.

Zelf heb ik voor zoon bij zijn late spreken van een logopedist nog het advies gekregen om een taal te laten vallen, klopt ook al niet, want de taalontwikkeling kan wel wat trager lijken door meertaligheid, maar het netto effect is dat een kind veel meer woorden kent als je beide talen optelt en het komt vanzelf weer goed, zo niet beter, omdat ze het begrip 'taal' ook eerder in de gaten krijgen door de vergelijking. Net zoals een borstgevoed kind ook een andere groeicurve laat zien als een flesgevoed kind.
Naast de andere voordelen die meertaligheid heeft.

Maar daarover is ook bij mensen die beter zouden moeten weten als leerkrachten en gezondheidswerkers, toch veel te weinig van bekend.

Daarom is het heel belangrijk dat ouders zichzelf informeren.

MamavanSenH

MamavanSenH

18-03-2015 om 21:56

Jammer

Zo ver weg zonder auto. Misschien te doen met de trein. Wij voeden tweetalig op en ik moet eerlijk zeggen dat ik wel eens twijfel over S haar taalontwikkeling (23 maanden oud en zegt twee woordjes die ze ook echt gebruikt, soms ineens een nieuw woordje die ze daarna nooit meer of heel zelden gebruikt). Ze begrijpt wel alles wat er gezegd word (in twee talen) maar het spreken komt echt niet op gang.

dc

dc

18-03-2015 om 22:08

niet twijfelen

Behalve dat mijn kinderen 3-talig worden opgevoed, werk ik op een school waar kinderen in 2 talen onderwijs krijgen. Nog niet goed spreken bij 2 jaar is NORMAAL voor tweetalige kinderen, en niets om je ongerust over te maken. Gewoon consequent blijven. Mijn dochter is nu bijna 4 en begint eindelijk goed te praten. Mijn 2e zoon had hetzelfde, is nu 6, en heeft geen enkele achterstand op school (integendeel).

Wat je kunt doen om de taalontwikkeling van je dochter te helpen is veel taal aanbieden, en ervoor te waken dat je zelf talen door elkaar praat (zinnen in een taal, met woorden van de andere taal erdoorheen bijvoorbeeld). En proberen kinderen te vinden om mee te spelen in de tweede taal, dan zien ze opeens het nut ervan in

dc

dc

18-03-2015 om 22:11

AnneJ

Het is zo krom. Als je thuis frans spreekt of nederlands dan is het "geweldig" en "zo goed voor het kind", maar hoe vaak ik hoor dat bijvoorbeeld poolse ouders te horen krijgen dat ze thuis gewoon engels moeten praten, en het "het kind in de war brengt"... Er is nog steeds zoveel onwetendheid in het onderwijs over meertaligheid. Goed dat eraan gewerkt wordt.

Pools

Alsof er geen Poolse boekjes en tijdschriften, liedjes en taalontwikkelingsmogelijkheden voor Poolstaligen zijn.

Meertaligheid.nl

http://www.ouders.nl/vraagbaken?field_vraagbaakrubriek_tid=175

Er is ook al veel. De vraagbaak is gesloten maar er staat heel veel op aan vragen van ouders en antwoorden van deskundigen

Ouders.nl verwijst ook naar http://www.meertalig.nl/
Daar kun je nu ook vragen stellen.

Workshops voor ouders

http://www.tweetaligopgroeien.org/nieuws/

"NIEUWS: Workhops over tweetaligheid en tweetalige kinderen – 27/01/2012

Sinds 2009 hebben onderzoekers van de Universiteit van Utrecht, Sharon Unsworth, Manuela Pinto and Ivana Brasilero, regelmatig workshops gehouden over het onderwerp tweetaligheid en tweetalige kinderen. Een korte beschrijving van wat er gebeurt is en een samenvatting van de presentatie kunt u hier vinden."

mirreke

mirreke

30-03-2015 om 16:00

Mireille, voor jonge kindjes?

Mireille, uit de tekst maak ik op dat deze lezing vooral gericht is op de ouders van jonge kinderen, klopt dat?

groet,

Mirjam

Ad Hombre

Ad Hombre

30-03-2015 om 16:11

2 talig

"Het is zo krom. Als je thuis frans spreekt of nederlands dan is het "geweldig" en "zo goed voor het kind", maar hoe vaak ik hoor dat bijvoorbeeld poolse ouders te horen krijgen dat ze thuis gewoon engels moeten praten, en het "het kind in de war brengt"..."

Ik ben een tegenstander van tweetalig onderwijs als dat betekent dat docenten in een taal doceren die niet hun eerste taal is. Zo lijkt het me ook zeer kwalijk als ouders (alleen) met hun kinderen communiceren in een taal die ze onvoldoende machtig zijn. Dan loop je al een achterstand op voordat je naar school gaat.

mirreke

mirreke

30-03-2015 om 16:30

Maar daar hebben we het niet over

het gaat zoals ik begrijp over gezinnen met een twee-talige achtergrond. Over mensen die Frans en Nederlands (in Duitsland bijvoorbeeld) praten.

En inderdaad, van vreemdtalige ouders gaan eisen dat ze thuis met de kinderen Nederlands (of in ons geval Duits) praten, dat getuigt van totaal geen begrip en inzicht in hoe taalverwerking werkt.

Overigens: hier inmiddels tweetalige kinderen, Nederlands en Duits, en wat mij opvalt: mijn hemel wat leren ze snel een derde (Engels) en zelfs vierde (Frans) vreemde taal...

dc

dc

30-03-2015 om 23:41

Mirreke

Dat merken we hier ook op school. De kinderen die thuis Pools (of russisch, chinees, italiaans, etc.) praten en dus al tweetalig zijn (in Engeland), leren veel sneller Frans of Duits dan de kinderen die thuis "alleen" Engels praten en dus eentalig waren voordat ze begonnen. Maar zelfs die pakken het snel op op basisschoolleeftijd.

En Ad Hombre, op onze school zijn de franse en duitse docenten echt frans en duits. Ze hebben de helft van de week 1 docent en de andere helft een andere. Anders zou het niet werken inderdaad.

MamavanSenH

MamavanSenH

31-03-2015 om 17:15

Mwah

Hier klopte dat in ieder geval niet. Ik ben zelf ook tweetalig opgevoed (Nederlands en Frans) en op de middelbare school was Duits een drama. Al leerde ik weken van tevoren dan haalde ik nog steeds een dikke onvoldoende voor mijn toets. Ik heb ook geprobeerd Arabisch te leren (vanwege mijn Arabische vader die nooit de moeite nam om Arabisch te spreken thuis maar "gewoon" Frans gebruikte, en ik toch wel graag die taal wilde leren) en Spaans (vanwege mijn partner, en de taal waarin zij onze kinderen opvoed, wil ik toch wel graag kunnen begrijpen) maar het gaat er gewoon echt niet in. Nederlands en Frans gaan redelijk maar ben ik ook geen wonder in, in beide talen maak ik fouten.

Dus nee, hier ondanks tweetalige opvoeding echt geen talenknobbel. Hier alleen maar nadelig eigenlijk. Er is geen enkele taal die ik echt heel goed spreek. Ja, de taal van wiskunde, dat kan ik wel .

Barvaux

Barvaux

31-03-2015 om 17:41

mama

Je kunt het ook omdraaien, je hebt dan blijkbaar geen 'talenknobbel' maar als je niet tweetalig was opgevoed had je ook extreem veel last gehad met Frans en dus alleen Nederlands had leren spreken (en daar nog fouten in maken). Ik geloof niet dat als je niet tweetalig was opgevoed je nu veel beter was in Nederlands. Ik vraag me wel af wat voor fouten je in het Nederlands maakt?

MamavanSenH

MamavanSenH

31-03-2015 om 18:14

Nederlands

Spreekwoorden en gezegdes door elkaar halen, als/dan door elkaar halen, rare zinsconstructies (meer last van met praten dan met schrijven) en met schrijven vooral moeite met d/t. Oja, en "moeilijke" woorden ken ik vaak gewoon niet. Woorden die andere mensen zonder moeite gebruiken en waar ik nog nooit van gehoord heb.

Barvaux

Barvaux

31-03-2015 om 19:03

ach

Als je dat fouten noemt dan ben je in goed gezelschap (zeker de helft van de mensen met Nederlands als moedertaal).

Als/dan en dt is gewoon te leren en door oefening op peil te houden. Je woordenschat is iets wat beter wordt door veel te lezen etc. Ik noem dat dus geen fouten.

MamavanSenH

MamavanSenH

31-03-2015 om 21:30

Ik lees veel

Heel veel zelfs, maar mijn woordenschat blijft achter. Wat dat als/dat en d/t betreft oefen ik me een ongeluk maar het wil er gewoon niet in. Soms denk ik dat ik het begrijp en dan blijkt achteraf toch weer dat er niets van klopt.

Niet iedereen is goed in talen. Ik ben er zo één die er niet goed in is. Daarentegen los ik de moeilijkste wiskunde-opgaven in een paar minuten op en geef ik nu (tijdelijk, maar ik hoop op langer) wiskunde op een middelbare school als invalkracht. Niet iedereen kan overal goed in zijn. Dus dat ik niet zo goed ben in talen vind ik verder niet zo'n ramp. Ik heb weer andere dingen die ik kan.

Maar het ging me erom dat het dus niet altijd zo hoeft te zijn dat iemand die tweetalig is opgevoed dan ook makkelijk nieuwe talen oppikt. In mijn geval is dat dus absoluut niet zo.

Barvaux

Barvaux

31-03-2015 om 21:49

tja

Ik ben ook geen talig persoon maar als/dat kan iedereen begrijpen die geen moeite heeft met wiskunde, eigenlijk is het gewoon een vorm van wiskunde: het is groter dan en gelijk als (hoeveel wiskunde wil je in een taal hebben lol). Ook dt is gewoon te leren en nee dat is voor mij niet makkelijk, nog steeds niet, ik verander over het algemeen de zin als ik twijfel maar ik geloof niet dat je kunt zeggen dat je er niet goed in bent en klaar. Ook een dyslect kan regeltjes leren, het is alleen lastig om die in korte tijd te produceren.

Mijn man gebruikt als/dan ook altijd fout maar als ik het uitleg begrijpt hij het prima. Het gaat gewoon fout als hij iets wil vertellen en geen zin heeft om er over na te denken, als hij een als/dan zin moet typen denkt hij langer na. Precies hetzelfde als mijn zoon met dyslexie, als hij snel leest gaat het fout, als hij zich rustig concentreert gaat het beter. Als je hem de regels uitlegt doen hij het goed, een dag later kun je weer opnieuw beginnen en als hij een briefje schrijft omdat hij iets wil onthouden staat het helemaal vol met spelfouten.

dc

dc

31-03-2015 om 22:38

vraagje

Je zegt dat je in beide talen niet goed bent. Hoe komt dat als ik vragen mag? Wat is je sterkste taal?

En natuurlijk heeft aanleg er ook mee te maken. Mijn oudste gaat het minder makkelijk af dan mijn 2e. En hij heeft een engelse vriend, die nu perfect frans spreekt en duidelijk aanleg heeft voor talen. Ook praat ik over kinderen van basisschoolleeftijd. Ik denk dat het op de middelbare school alweer lastiger wordt.

mirreke

mirreke

01-04-2015 om 13:09

Ik praat ook over kinderen van de basisschoolleeftijd

En de tweetaligheid is hun dagelijkse omgeving. Ze hoeven er dus geen extra moeite voor te doen. Maar mijn ervaring met allevier is dat die tweetaligheid blijkbaar een voedingsbodem is voor het gemakkelijker leren van nog weer andere talen.

En ja, logisch dat daarbij aanleg ook een rol speelt. Onze kinderen zijn heel talig, dat gaat allemaal vanzelf.

Schreef je trouwens niet ergens dat je autisme hebt, mamavanSenh?

Toevallig of niet, mijn zoon met autisme heeft inderdaad ook de meeste moeite met tweetaligheid gehad, en nog steeds. Maar zelfs hij heeft nu bij Frans op de een of andere manier het licht gezien...

Hoe ben jij destijds tweetalig opgevoed? Van heel jongs af aan? Opgroeien in een ander land dan je vaderland? Of ouders die allebei een andere taal spraken?

Misschien speelt dat allemaal wel een rol...

mirreke

mirreke

01-04-2015 om 13:09

Ik praat ook over kinderen van de basisschoolleeftijd

En de tweetaligheid is hun dagelijkse omgeving. Ze hoeven er dus geen extra moeite voor te doen. Maar mijn ervaring met allevier is dat die tweetaligheid blijkbaar een voedingsbodem is voor het gemakkelijker leren van nog weer andere talen.

En ja, logisch dat daarbij aanleg ook een rol speelt. Onze kinderen zijn heel talig, dat gaat allemaal vanzelf.

Schreef je trouwens niet ergens dat je autisme hebt, mamavanSenh?

Toevallig of niet, mijn zoon met autisme heeft inderdaad ook de meeste moeite met tweetaligheid gehad, en nog steeds. Maar zelfs hij heeft nu bij Frans op de een of andere manier het licht gezien...

Hoe ben jij destijds tweetalig opgevoed? Van heel jongs af aan? Opgroeien in een ander land dan je vaderland? Of ouders die allebei een andere taal spraken?

Misschien speelt dat allemaal wel een rol...

mirreke

mirreke

01-04-2015 om 13:12

Niet helemaal

Wat ik bedoel is dat de tweetaligheid in de basisschoolleeftijd en daarvoor ontstond. Het leren van daarna meerdere talen vanaf ongeveer 10 jaar, en op de middelbare school natuurlijk.

En ook vanzelf, door osmose lijkt het. Jongste is 10 en spreekt Engels net zo vloeiend als zijn tweede taal, Duits. Hij heeft een wat kleinere woordenschat denk ik, maar uitspraak, gemak, zinsbouw, noem maar op, is gewoon net Engels

Jaina

Jaina

01-04-2015 om 13:15

Voor sommigen moeilijk

Ik denk ook wel dat tweetaligheid voor sommige kinderen moeilijk kan zijn. Sommige kinderen zijn gewoon minder goed in taal. De vraag is natuurlijk of ze beter in taal zouden zijn als ze maar een taal zouden beheersen. Ik ken wel wat jongeren van buitenlandse afkomst die in Nederland zijn geboren en niet goed Nederlands spreken. Echter als ik die jongeren de andere taal hoor spreken is het ook vrij beroerd. Ik denk niet dat die jongeren beter Nederlands zouden spreken als ze alleen Nederlands zouden spreken. Ze komen vaak uit een taalarme omgeving en dat speelt een hele grote rol. Ze krijgen van huis uit heel weinig mee aan taal. Verder speelt aanleg natuurlijk ook een rol. Niet iedereen is even goed met taal.

dc

dc

01-04-2015 om 17:05

Jaina

Dat is het grootste gevaar van tweetaligheid. Als de basis van 1 niet goed is, dan kan de tweede ook niet goed geleerd worden. En dan krijg je dus meer halftalige kinderen in meerdere talen.

Daarom is het belangrijk dat juffen niet tegen marokkaanse ouders zeggen "ga meer nederlands met je kind praten", maar juist "ga meer talige dingen doen in je eigen taal". Liedjes, voorlezen, tv. Op school kan het nederlands dan opgepikt worden.

MamavanSenH

MamavanSenH

01-04-2015 om 18:33

Bij mij

Mijn vader is tweetalig Arabisch/Frans, mijn moeder is Nederlands. Ik ben van geboorte af aan tweetalig opgevoed tot mijn 14e toen mijn ouders uit elkaar gingen en mijn vader terug ging naar zijn geboorteland. Toen is de Franstalige opvoeding gestopt. Inmiddels had ik toen wel Frans op de middelbare school. Dat ging me op zich goed af, ik haalde er goede cijfers voor zonder dat ik er te veel moeite voor moest doen.
Ik spreek wel Frans maar zeker niet foutloos. De Franse spelling had ik op de middelbare school wel onder de knie maar ben ik inmiddels allang weer verleerd. Sinds die tijd nooit meer wat mee gedaan en het is echt niet blijven hangen. Ik zie mijn vader nu zo'n 1 tot maximaal 2 keer per jaar en dan spreken we Frans, en dan heeft hij altijd commentaar op hoe slordig mijn Frans is en zit hij iedere zin te verbeteren . Ik gebruik het gewoon veel te weinig denk ik.

Nederlands...tja, ik weet niet waar het aan ligt. Heb er altijd al moeite mee gehad, op de basisschool al. Steeds denk ik de regeltjes te begrijpen. Maar als ik het toe pas zitten er toch weer allemaal fouten in mijn Nederlands. Het is dus niet dat ik de regeltjes niet begrijp, maar het toepassen van die regels in mijn dagelijks taalgebruik dat niet altijd goed gaat. En die vocabulaire dus. Het is maar goed dat ik een dik woordenboek in mijn kast heb staan zodat ik nog eens woorden op kan zoeken. En ik heb een tijdje veel gepuzzeld (kruiswoorden vooral) voor mijn woordenschat, maar dat heeft niet veel geholpen.

Ondanks mijn niet al te goede ervaring (maar het is inderdaad maar afvragen of ik Nederlands wel goed was geweest als dat mijn eigen taal was) worden onze kinderen wel tweetalig opgevoed. Nederlands/Spaans dus. En ik merk dat S beide talen heel goed begrijpt maar dat spreken komt echt niet op gang. Weet inmiddels dat dat normaal is voor tweetalige kinderen maar ben soms wel een beetje jaloers als ik kinderen van haar leeftijd al korte zinnetjes hoor maken. Zij komt nog steeds niet verder dan "no", "mama" en "die" .

mirreke

mirreke

02-04-2015 om 18:19

Wel in de gaten houden

want een kind kan ook een spraakstoornis hebben. Maar ook al zou dat het geval zijn, dan heeft dat niets met tweetaligheid te maken. In het hoofd zat het goed, zei je, want ze begrijpt alles maar al te goed.
Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan met je dochter.

Grappig, naar aanleiding van dit draadje was ik even gaan zoeken. Ik kwam op het net een draadje over hetzelfde onderwerp tegen, met iemand die ook een peutertje had en zich zorgen maakte over de spraak. Twee jaar verder in het draadje spreekt het betreffende kindje 3 talen en is er een klein brusje dat ook weer niet spreekt...

dc

dc

02-04-2015 om 18:27

MamavanSenH

Even wat feedback, voor iemand die zichzelf geen goed nederlands vindt praten, schrijf je wel heel erg goed. Ik zie echt geen problemen met woordenschat ofzo.

En kruiswoordpuzzels hebben zulke rare woorden, die zijn alleen maar nuttig als je kruiswoordpuzzels doet. Veel lezen is veel nuttiger daarvoor.

En jaloers omdat je kindje nog niet goed praat? Mijn dochter heeft een vriendinnetje van ook 3 en die kletst wat af in het engels. Het valt me wel op het grote verschil, maar ik heb me er nog nooit druk over gemaakt. En nu kijk ik naar mijn net 9-jarige die heel makkelijk tussen frans en engels wisselt en dan met mijn vader een fatsoenlijk gesprek in het nederlands voert, dan vind it het echt wel bijzonder! Net zoals jij goed frans kan, zoveel nederlanders kunnen dat toch niet?

Soms denk ik dat nederlanders ook een beetje te perfectionistisch zijn. Willen niet alleen een taal perfect en foutloos spreken, maar dan ook geen accent hebben. Helemaal niet handig. Een taal goed spreken met een accent is veel praktischer, dan kom je met veel meer culturele misstanden weg!

MamavanSenH

MamavanSenH

02-04-2015 om 21:12

Vandaag

Bezoek gehad van een vriendin met dochtertje van 2,5 maanden jonger dan S. Daar kwamen zinnen uit als: ook koekje? Doe je? en zelfs Nee wil nie spelen.

Tja dan sta ik toch wel even met mijn mond vol tanden als een kindje van 2,5 maanden jonger dan mijn dochter zulke zinnen maakt en mijn dochter ondertussen "badabababadiedieda" brabbelt. Oké ieder kind zijn eigen tempo. Maar ik kan bijna niet wachten tot zij ook zinnetjes gaat maken.

Barvaux

Barvaux

02-04-2015 om 22:02

mama

Het ene kind loopt toch echt met acht maanden, het andere met 18, dat scheelt TIEN maanden en dat is procentueel gigantisch veel op die leeftijd en het is allebei normaal. Zou je je daar ook zorgen over maken? Dus dat Pietje van de buren 2,5 maand eerder loopt dan die van jou?

Leeftijd

Bij mijn zoon maakte ik me nog wat zorgen, gecombineerd met pusoortjes, en zijn we bij een audiologisch centrum en logopedie geweest. Maar bij dochter begreep ik al dat ze gewoon iets later waren ondermeer door meertaligheid. Maar ook, en dat hoor ik wel vaker bij autisme, dat ze ineens hele zinnen gingen zeggen, alsof ze het eerst perfect moeten beheersen voor ze er zichzelf aan gingen wagen.

dc

dc

03-04-2015 om 14:30

MamavanSenH

Ik maak precies hetzelfde mee. Hoezo mond vol tanden? Ik zeg gewoon dat ze meer tijd nodig heeft, omdat ze 3 talen tegelijkertijd moet leren. Dat snappen anderen echt wel. En zo niet, pech!

Waar het nu om gaat is of je kindje je begrijpt. Als je merkt dat ze snapt wat je zegt, dan zou ik me absoluut geen zorgen maken. Het groter worden is geen wedstrijdje toch?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.