Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Promotie over transitie jeugdzorg

Gisteren promoveerde bestuurskundige Rene Clarijs over de historie van de afgelopen 60 jaar van de bestuurlijke organisatie van jeugdzorg.
Volgens Rene Clarijs is jeugdzorg extreem niet effectief en wordt ook juist met nieuwe transities nog minder effectief.
Rene Clarijs pleit in feite voor het afschaffen van de huidige organisatie van bureau jeugdzorg vanwege de ingebouwde resistentie tegen fundamentele verbeteringen. Elke innovatie wordt al die 60 jaar ingekapseld en 'onschadelijk' gemaakt zodat de organisatie in de oude vorm blijft bestaan. Met als laatste voorbeeld de eigen kracht beweging.

Uit het persbericht:
"Het Nederlandse jeugdbeleid is vooral jeugdzorgbeleid: het focust op de achterkant van het stelsel. Daardoor vallen er aan de voorkant steeds meer jeugdigen uit, die vervolgens een beroep doen op de jeugdzorg. De groei van jeugdzorg is bijgevolg al decennialang niet te stuiten. Clarijs vindt dat eerst naar de stelseltekorten moet worden gekeken en bezien in hoeverre een decentralisatie deze tekorten oplost.
Hij wijst verder op twee voorbeelden van goed beleid uit het buitenland. Het Russische jeugdbeleid heeft vooral aandacht voor de vrije tijd van jeugdigen, waardoor het ontwikkelingsconcept centraal staat in plaats van het Nederlandse zorgconcept."

Door achterblijvende voorzieningen aan de voorkant,structureel aanbod voor de vrije tijd van kinderen bijvoorbeeld, komen er steeds meer kinderen terecht bij de 'achterkant' de probleemgeorienteerde jeugdzorg. Je wilt juist kansen bieden maar het systeem is ingericht op dweilen met de kraan open. Dat veroorzaakt de groei van de jeugdzorg.

Uit het proefschrift:
Rene Clarijs noemt 7 probleemgebieden van jeugdzorg:
1. de positionering aan de achterkant van het jeugdaanbod;
2. de complexe organisatie;
3. de eenzelvige op zichzelf gerichte organisatie zonder effectieve verbindingen met andere maatschappelijke voorzieningen (schuldhulp, woonvoorzieningen e.d.);
4. Gericht op de korte termijn waar veel zorg juist langdurig geboden moet worden zodat zaken blijven ontsporen en niet opgelost worden en verergeren en het beroep op de jeugdzorg toeneemt.
5. de orientatie op problemen in plaats van ontwikkeling en kansen (de kindermishandelingshysterie in plaats van een perspectief op ontwikkelingsgericht aanbod en deskundige hulp);
6. het absolute gebrek aan effectiviteit dat nog steeds afneemt;
7. innovatie die al die 60 jaar ingekapseld werden en 'onschadelijk' gemaakt.

Door de nieuwe transitie van jeugdzorg naar de gemeente worden 6 van de 7 probleemgebieden niet opgelost.
Alleen de complexe (financierings) structuur wordt verlicht.

En dan nog het volgende.
"Beleidsalternatieven
De verschillen alleen al in Europa inzakede jeugdzorg zijn groot. Nederland zit daar in het zorgenklasje. Nergens worden zoveel kinderen uit huis geplaatst als in Nederland, nergens –en dat is het absolute failliet van de jeugdzorg – worden zoveel kinderen opgesloten als in Nederland (hier worden relatief ruim vijf maal zoveel kinderenopgesloten als in Duitsland, zeven keer zo veel als in Frankrijk, 28 keer zoveel als in België, 42 keer zoveel als in Portugal, 84 keer zoveel als in Denemarken, Noorwegen en Finland) (Van Rooijen, 2011). Beide aspecten (uit huis plaatsen en opsluiten)geven aan dat de Nederlandse jeugdzorg slecht presteert, en dat het buitenland wenkende perspectieven kan geven. Nederland krijgt al jaren commentaar van de Raad van Europa datons jeugdbeleid teveel nadruk legt op jeugdproblematiek in plaats van op general services for youth.


Kaaskopje

Kaaskopje

26-11-2013 om 10:47

Cijfers

Oké, in Nederland worden dus verhoudingsgewijs veel kinderen uit huis geplaatst. Maar zijn er ook cijfers van al die landen die het in dat opzicht 'beter' doen, over wat er gebeurt in gezinnen waar een kind bij de ouders blijft? Leidt dat tot betere oplossingen? Of gelukkigere kinderen?

Leen13

Leen13

26-11-2013 om 11:30 Topicstarter

Kaaskopje

Dat is weer een hele andere promotie. Je kunt wel een relatie leggen met het feit dat in Nederland de kinderen het gelukkigst zijn. Behalve natuurlijk als ze uithuisgeplaatst zijn. Dat richt onnoemelijk leed en schade aan. Echt waar, dat is echt geen verworvenheid van het Nederlandse jeugdbeleid.

AnneJ

Natuurlijk zijn kinderen die uit huis geplaatst zijn niet de gelukkigste. Vooral niet als dat gedwongen was. Deze kinderen hebben psychische schade, lichamelijke schade, zijn verwaarloosd, misbruikt, hebben ontwikkelingsachterstanden en totaal geen basisgevoel van veiligheid en vertrouwen. De meeste uithuisplaatsingen in Nederland zijn op vrijwillige basis. Ouders die de ontwikkelings- en gedragsproblemen van hun kind(eren) niet aankunnen. Uithuisplaatsingen zijn vaak ook tijdelijk.
Het gaat niet alleen om geluk, dat zal de toekomst uitwijzen. Kinderen met een trauma moeten zich eerst veilig en geborgen voelen.
Uithuisplaatsing kan leed en schade aanrichten, jazeker. Soms bestaat het leven uit kiezen tussen twee kwaden. Daar hebben we rechters voor.

Katniss

Katniss

26-11-2013 om 21:45

Ik ga door voor de koelkast

Zonder te kijken wist ik van wie dit topic was.

Kaaskopje

Een boekwerk van zo'n 70 bladzijdes...

http://www.nji.nl/nl/Publicaties/Jeugdzorg-in-Europa-versie-20

Leen13

Leen13

26-11-2013 om 22:10 Topicstarter

UHP vrijwillig of verplicht

http://www.antibjz.nl/page/articles.html/_/financieel-en-cijfers/kosten-jeugdzorg-in-2012-met-17-gestegen-r2879
Eigenlijk weten we niet hoeveel van de uithuisplaatsingen verplicht zijn. Als je naar de cijfers kijkt dan ga ik er vanuit dat deze gebaseerd zijn op rechterlijke uitspraken. Hoe wil je anders tellen?
Die rechterlijke uitspraken zijn altijd in het verplichte kader. Kan best zijn dat er ook ouders zijn die op een lijn zitten met de verplichte jeugdzorg maar echt vrijwillig zie je dus niet terug in de cijfers.
Echt vrijwillig dan is er geen gang naar de rechter, er is geen OTS en geen rechterlijke UHP. Een kind is dan gewoon voor behandeling vrijwillig opgenomen.
Ik weet dat het voorkomt maar gezien de cijfers is het grootste gedeelte van de uithuisgeplaatste kinderen dus niet vrijwillig maar verplicht. Juist de vrijwillige uithuisplaatsingen zijn schaars en worden niet geregistreerd.

Uit huis plaatsing

http://www.nji.nl/nl/Publicaties/Jeugdzorg-in-Europa-versie-20

De cijfers. Daar zit ook crisisopvang e.d. bij. Er waren in 2009 zo'n 11.000 kinderen onder toezicht gesteld. Ongeveer één derde wordt uit huis geplaatst. Nog geen 3.800 kinderen. Of het in andere landen beter geregeld is en hoeveel kinderen daar uit huis worden geplaatst? Geen idee. Ik heb de link over jeugdzorg in andere landen hierboven neergezet. Ik vind meer dan 60 blz. best veel om als eindconclusie waarschijnlijk te lezen dat er in Nederland zaken anders geregeld moeten worden.
Ik geloof het meteen, zelfs zonder te lezen. Alles wat met kinderen te maken heeft ligt nu eenmaal gevoelig. Logisch. Maar soms werkt een systeem nu eenmaal zoals het werkt en kan je langzaam aan proberen daarin zaken te verbeteren. Negatieve zaken komen direct in het nieuws, succesverhalen zijn blijkbaar niet interessant. Hoeveel van de 3800 kinderen hadden beter thuis kunnen blijven wonen? Ik weet het niet, omdat dit altijd achteraf is. Niet ingrijpen en achteraf zeggen dat uit huis plaatsen beter was geweest voor het kind is nog veel erger toch?
Veel uit huis plaatsingen zijn voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld een jaar. Ik heb ook gelezen dat veel ouders dan weer hetzelfde gedrag vertonen naar hun kind, als het weer thuis woont. Misschien kunnen we beter de ouders uit huis laten plaatsen?

Systeem werk zoals het werkt

En dus kan het niet verbeterd worden?

Jeugdzorg moet op de schop, er moet anders gekeken worden, niet vanwege de kindermishandeling cijfers of het aantal kinderen dat uit huis gaat, maar gewoon omdat het zorg is voor onze kinderen en die moet beter!!

Leen13

Leen13

26-11-2013 om 23:01 Topicstarter

Wil

Ik ga er toch vanuit dat je op de hoogte bent van de klachten van ouders die ongewenst en onnodig hun kinderen uithuisgeplaatst zagen worden? Het internet zit er vol mee. Ook heb je in Zeeland het experiment van Jo Hermanns met echte hulp aan huis waardoor het aantal OTS en met name UHP sterk gedaald is?
Rene Clarijs is somber over het zelfreinigend vermogen van bureau jeugdzorg gezien de trend in die 60 jaar om elke gewenste verbetering of koerswijziging 'onschadelijk' te maken waarna het weer business as usual was, en erger, meer van hetzelfde en van slechtere kwaliteit. Justitie is nou eenmaal geen hulp.
Ook in Amsterdam en Rotterdam zijn experimenten waarin jeugdzorg eerst hulp verleend na eerste contacten en niet meer alle rechtzaken afwacht. Echter de effectiviteit van jeugdzorg na dit soort meldingen is historisch laag door de door Rene Clarijs opgesomde beperkingen op 7 gebieden.
Het is je hopelijk ook bekend dat er binnen jeugdzorg te weinig gebruik gemaakt word of verwezen wordt naar de jeugd ggz? Teveel zaken worden aan 'onmachtige' ouders geweten waarna ze op de huid gezeten mogen worden en betere ouders moeten worden van prive opvattingen van gezinsvoogden en algemene opvoedcursussen. Zonder dat de problematiek gediagnosticeerd wordt door echte deskundigen en op alle gebieden hulp geboden wordt. Een van de redenen waarom wethouders juichend zijn over de transitie. De gemeente kan namelijk wel op verschillende gebieden als schuldhulpverlening, wonen en verder hulp bieden zodat het in 1 hand komt.
Teveel gaat jeugdzorg uit van hysterische verhalen waarna OTS en UHP ingezet worden als ware het 'hulp' terwijl het natuurlijk een doodzonde is tegen alle hulptheorien. Gedwongen hulp is niet effectief en een laatste redmiddel maar wordt gehanteerd als regel. De drang en dwang van een Erik Gerritsen in Amsterdam
Echter gedwongen hulpverlening wordt door mensen ontweken en is daardoor niet effectief. Het is een farce en leidt tot veel boosheid en verdriet in de gezinnen. Gezinsvoogden zijn namelijk niet opgeleidt voor kinderopvoeding maar ook niet voor kindergezondheidszorg. De kennis is te beperkt. En dat wordt alom geconstateerd, dat verzin ik niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-11-2013 om 23:18

Wil

Ik word op mijn wenken bediend)

Marsy

Als je een zin van mij kopieert moet je wel de hele zin pakken en niet halverwege stoppen.

" Maar soms werkt een systeem nu eenmaal zoals het werkt en kan je langzaam aan proberen daarin zaken te verbeteren."

Precies, je benadrukt wat ik al schreef. Verbeteringen.

AnneJ

Nu ga je er weer op in of dat jij je zelf moet verantwoorden en de hele jeugdzorg moet verbeteren. Dat hoeft niet. Ook treden we dan weer in herhalingen en welles en nietes. Ook dat hoeft niet. Met welles/nietes bereik je echt niets. Niet om mij te overtuigen van je gelijk althans, want het gaat niet om gelijk hebben.

Bijvoorbeeld:
"Ik ga er toch vanuit dat je op de hoogte bent van de klachten van ouders die ongewenst en onnodig hun kinderen uithuisgeplaatst zagen worden? Het internet zit er vol mee."

Zoals ik al schreef:
" Negatieve zaken komen direct in het nieuws, succesverhalen zijn blijkbaar niet interessant."

Ik zeg niet dat alles goed is zoals het is, zeker moeten er veel zaken verbeterd worden. En ja, vooral als het om onze kinderen gaat. We willen een veilige, gezonde thuissituatie, fantastische scholen waar ieder kind zich optimaal kan ontwikkelingen, een goede lichamelijke en geestelijke gezondheidszorg en goede begeleiding bij de ontwikkeling van onze kinderen. Op veel gebieden gaat er wat mis, maar nog steeds zijn we een vreselijk verwend land met gelukkige Nederlandse kinderen. Niets is perfect, maar je kunt er naar streven. Dat begint in Afrika met inentingen en schoon drinkwater en in Nederland misschien met verbeteringen in de jeugdzorg. Als wij allemaal de perfecte ouders zouden zijn was er geen jeugdzorg nodig. Probleem opgelost. Maar dat is een utopie. Er bestaan geen perfecte ouders en ook geen perfecte zorg.

Nikke

Nikke

26-11-2013 om 23:38

Wil40: proefschrift René Clarijs

Ehhh Wil40, wat vind je van het proefschrift van René Clarijs?

Daar gaat deze draad toch over? Toch niet over dat er vast ook wel eens iets goed gaat bij Jeugdzorg, of dat het de minste uit twee kwaden is?

Kaaskopje

AnneJ is zich ook vast door die bladzijdes aan het worstelen, krijg ik vast van jullie de eindconclusie In Nederland worden verhoudingsgewijs veel kinderen uit huis geplaatst, meer dan in andere Europese landen schrijft AnneJ. Ik ben ook zeer benieuwd wat de oplossing voor Nederland dan moet wezen. Wat kunnen we ervan leren, wat heeft Engeland als alternatief voor uit huis plaatsen? En wat jij vraagt, vraag ik me ook af. Hoe gaat het met de kinderen in Engeland die met dezelfde problemen hier in Nederland in de opvang zouden terecht komen?

Leen13

Leen13

26-11-2013 om 23:43 Topicstarter

als

Dat is een misverstand Wil. Niet omdat ik een niet perfecte ouder ben maar omdat mijn kinderen een bijzonder en onbegrepen karakter hebben hebben wij jeugdhulpverlening nodig. Maar inderdaad doet jeugdzorg of zij een automatisch antwoord zijn op falende ouders.
Als je dus als ouders hulp vraagt kom je je falen toegeven? Want hulp is het niet.
Maar het is gewoon dat, je komt om hulp vragen als ouder en niet om belachelijk gemaakt te worden, beledigd of bedreigd.
Al was ik de meest perfecte ouder ever dan hadden mijn kinderen nog problemen met andere mensen, scholen en zichzelf.

Nikke

Het proefschrift gaat erover dat er veel niet goed gaat in de jeugdzorg. De punten die verbetering nodig hebben staan ook opgesomd. Ook dat er in Nederland relatief veel kinderen uit huis geplaatst worden, vergeleken met andere Europese landen. Volgens mij hebben we het daar over toch? Een prachtig proefschrift, gebaseerd op feiten. Zijn we het allemaal mee eens toch? Feiten zijn feiten en kan je niet omheen.

Ik haak in op een reactie van AnneJ aan Kaaskopje. Dat er geen gelukkige uit huis geplaatste kinderen zijn.

"Dat is weer een hele andere promotie. Je kunt wel een relatie leggen met het feit dat in Nederland de kinderen het gelukkigst zijn. Behalve natuurlijk als ze uithuisgeplaatst zijn. Dat richt onnoemelijk leed en schade aan. Echt waar, dat is echt geen verworvenheid van het Nederlandse jeugdbeleid."

Maar goed, terug over het proefschrift, ik ben al stil. Ik zal het topic verder met belangstelling volgen en ik zie de verbeteradviezen uwerzijds graag voorbij komen.

AnneJ

Ik had hulp nodig omdat mijn kind een onbegrepen karakter heeft en ik weet dat dit zeker een wisselwerking heeft met mij als niet perfecte moeder. Of hij met een andere moeder ook problemen op school en anderen zou hebben gehad weet ik niet, hij moet het met mij doen. Ik weet wel dat ik met mijn invloed op hem zijn gedrag kan versterken of afzwakken. Geen perfecte moeder zijn betekent niet dat je faalt. Fouten bij jeugdzorg betekenen niet dat de hele jeugdzorg faalt.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-11-2013 om 00:28

AnneJ

Ik vind het pleiten voor ouders van uit huis geplaatste kinderen, dat ze het niet eens zijn met de uhp. Wat botter gezegd: het is ze geraden dat het ze niet aanstaat. De meeste ouders bedoelen het immers goed en willen hun kinderen bij zich houden. Maar of deze ouders altijd eerlijk naar hun gezinssituatie kunnen kijken, betwijfel ik heel erg.
Een situatie die ik uit de eerste hand heb: oma rent heen en weer van Utrecht naar haar eigen woonplaats, omdat het kind van haar dochter voor de twééde keer uit huis is geplaatst. Oma oordeelt dat de jeugdzorgmedewerkster er totaal niets van begrijpt. Op het eerste gezicht geef ik oma gelijk, maar als ik even langer nadenk vind ik toch dat oma niet objectief genoeg naar haar dochter kan kijken. Oma vindt dat het eigenlijk best goed ging. Kleinkind werd netjes aangekleed, kreeg goed te eten, dus dat ging prima, maar het nakomen van andere verantwoordelijkheden lagen toch anders. Beetje te laat naar bed laten gaan, niet uit bed halen wanneer het moet en te laat naar school brengen is een klein voorbeeld hiervan. Oma vond dat jeugdzorg niet had bekeken of haar dochter met wat hulp haar zaakjes toch op orde had kunnen houden. "Ik had kunnen helpen!" Maar dat was niet realistisch in mijn ogen. Oma woont op een flinke afstand van dochter en kleinkind en moet werken voor haar huur en eten, dus kan niet elke dag bij haar dochter zijn om dochter te helpen alles ordelijk te doen.
Ik kan me voorstellen dat er minder pijnlijke oplossingen zijn dan het kind uit deze situatie uit huis te plaatsen. Oma had tegen een salaris bij haar dochter in kunnen wonen. Maar is dat haalbaar in een land wat in een financieel dieptepunt verkeert?

Ik zag in het rapport waarvan Wil de link gaf, dat in Denemarken een goedwerkend systeem bestaat, waar wij in Nederland van kunnen leren. Uiteraard vind ik dat de Nederlandse overheid de plicht heeft van dit soort landen te leren en aan de hand daarvan te bekijken wat in Nederland toegepast kan worden, maar dat heeft ook tijd nodig. Tot die tijd is het inderdaad een kwestie van uit twee kwaden kiezen. Een ongewenste situatie laten voortbestaan met een afloop die je niet kunt voorspellen, óf een uithuisplaatsing toch met het doel de schade zo klein mogelijk te houden.

Leen13

Leen13

27-11-2013 om 00:36 Topicstarter

verbetering

Rene Clarijs geeft in zijn proefschrift ook aanwijzingen voor modern jeugdbeleid. Halverwege in een kolom.
Daarmee tackelt hij de 7 probleemgebieden. Het gaat dan om algemene services voor kinderen, echter we hebben wel het welzijnswerk wegbezuinigd, maar als idee zeg maar.
De macht bij jeugdigen/gezinnen en niet bij de professionals.
Primaat bij de burgers en niet bij de politiek. De politiek heeft een korte termijn visie en wordt niet afgerekend op de lange duur.
Gericht op ontwikkeling en niet als eerste gericht op problemen.
Ook is het belangrijk om de kennis in de jeugdhulpverlening te ontwikkelen, deskundigheid verkeert nog in de middeleeuwen volgens het proefschrift. Dat is natuurlijk wat algemeen gesteld, maar zo zie ik dat ook.
Je wilt geld naar voorzieningen voor kinderen en naar deskundige hulp, geestelijke, lichamelijke hulp waar nodig en maatschappelijke hulp waar nodig.
Ik begrijp uit het proefschrift dat Rene Clarijs toch ook de jeugd ggz naar de gemeente wil, maar daar ben ik het niet mee eens. Dat is niet nodig en niet nuttig, zie de argumenten daarvoor op de site van de petitie jeugd ggz.
Rene Clarijs zegt het netjes: teveel geld gaat naar de achterkant naar dweilen met de kraan open. Voor mij is het zo: stop nu maar eens met die meldingsgekte. Dat is inmiddels een dure tunnelvisie waarin alles kapot gaat. Als het zou helpen als je mij zou betichten van kindermishandeling dan zou ik dat dankbaar aannemen. Maar niet alleen voor mij, voor de meeste ouders, is het etiket 'kindermishandelaar' een doodlopende weg voor hulp aan de kinderen.
Begin nou eens gewoon hulp te bieden en ouders en kinderen te vertrouwen. Je kunt niet alle hulpvragende en andere ouders behandelen alsof ze potentiele kindermoordenaars zijn. Je voorkomt er niet eens mee dat er ouders zijn die hun kinderen echt mishandelen en vermoorden.

Leen13

Leen13

27-11-2013 om 00:41 Topicstarter

Mooi voorbeeld Kaaskopje

Omdat een moeder weleens wat steken laat vallen, het is haar waarschijnlijk bij gebrek aan echte hulp gewoon teveel, ze komt te laat op school met kind en dergelijk, om die reden een kind uit huis plaatsen is dom. De overheid kan het namelijk niet beter dan ouders. Kinderen in de jeugdzorg worden vaker misbruikt en verwaarloosd en hebben dramatische slechte schoolcarrieres, raken aan de drugs en worden jong zwanger. Dan moet je toch echt wel met zwaardere beschuldigingen komen. Maar goed, jeugdzorg komt ermee weg omdat mensen zoals jij vinden dat als je niet aan zo'n norm kunt voldoen dat je dan niet geholpen moet worden maar bestraft.

Nikke

Nikke

27-11-2013 om 01:06

Kaaskopje

Kaaskopje: uithuisplaatsing omdat kind "een beetje te laat naar bed gaat" en te laat naar school wordt gebracht?! Meen je serieus dat je dit grond voor uithuisplaatsing vindt?!

Over "een land in financieel dieptepunt": een UHP schijnt zo'n 50.000 Euro per jaar te kosten, daar kan wel een salaris voor oma van betaald worden... Een pleegouder schijnt ca. 600 Euro per maand per kind te ontvangen.

Leen13

Leen13

27-11-2013 om 01:21 Topicstarter

eerst zorg dan straf

De titel van een werkconferentie van kinderbescherming en leerplicht. Kinderen in rebound en Halt en dergelijken vallen uiteindelijk massaal uit. Gewoon omdat er niet eerst gekeken is naar de achterliggende problematiek van schoolverzuim. Er is geen zorg, geen hulp. Er is registratie en er is straf.
http://www.kinderbescherming.nl/meer_nieuws/nieuwsberichten/archief-2013/werkconferentie-schoolverzuim-verslag-en-presentaties.aspx?cp=103&cs=34660
In dit bericht zit een link naar het verslag dat goed leesbaar is en geschreven als een nieuwsbrief. Dan denk je, zou er ineens een kwartje gaan vallen? Heeft het met de transitie te maken?

Leen13

Leen13

27-11-2013 om 01:33 Topicstarter

Deskundigheid Wil

Natuurlijk beinvloed ik mijn kind met mijn gedrag maar je kunt van mij niet verwachten dat ik spontaan kennis heb over autisme, adhd of andere ontwikkelingsuitdagingen, leerproblemen of geestelijke problematiek.
Ik hoef toch ook niet spontaan een gebroken been te kunnen zetten of een bril aan te meten?
Je komt toch bij de hulpverlening voor deskundigheid mag je verwachten?
En als ik het dan fout doe dan wil ik graag van de hulpverlening horen hoe ik het wel goed kan doen en dan kan ik dat proberen of dat werkt. En dan verwacht ik geen flauwekulletje als op tijd naar bed doen. Als je met dit soort zaken komt dan verwacht ik advies op het niveau van Ross Greene, Tony Attwood, en anderen. Maar dan toegeeigend door de hulpverlener die die kennis op maat aan mij weet te geven. Triple P mag je van mij ook houden. Het is niet beter dan welk ander opvoedadviesje dan ook.
Zoals het nu gaat kom je voor hulp om er dan achter te komen dat je zelf eerst de deskundigheid moet zien te krijgen, in rap tempo, terwijl je al in de knel zit, zonder hulp van de instanties die jou juist bekritiseren en beoordelen. Dat had ik wel eerst willen weten.
Ik wist niet dat het niet om hulp gaat. Ik heb dus uiteindelijk zelf 'les' gehad bij autisme centraal.
Dat is ook de kritiek van de stichting KOG. Het klassieke misverstand. Je verwacht de gezinsvoogd van Fransien maar je krijgt een nog net niet puberende adolescente juffrouw met een fout diploma. Je verwacht een academisch opererende BIG geregistreerde psycholoog maar je krijgt een juffrouw met een workshopje kindermishandeling.

an van anoniem

an van anoniem

27-11-2013 om 21:15

ouders uitgangspunt of kind

"De overheid kan het namelijk niet beter dan ouders. Kinderen in de jeugdzorg worden vaker misbruikt en verwaarloosd en hebben dramatische slechte schoolcarrieres, raken aan de drugs en worden jong zwanger. Dan moet je toch echt wel met zwaardere beschuldigingen komen."

Dit is echt appels met peren vergelijken. Een kind in de jeugdzorg heeft altijd een achterstand. Als een kind in de jeugdzorg beland (op een verblijfsplek) zegt het ook alles over de positie van de ouders. Die hebben onvoldoende stabiel netwerk waar het kind kan verblijven. Een kind in de jeugdzorg kun je niet vergelijken met een kind dat wel thuis kan wonen (of in netwerk) want die heeft het per definitie beter. Logisch is dus ook dat ze jonger zwanger worden (zet een paar pubers in een groep en 1 groepswerker en tel maar op), schoolcarriere: als groepswerker zicht houden op 8 kinderen die naar school moeten, gaan ze ook daadwerkelijk...) of als ouder twee kinderen moeten aansturen, raken aan de drugs: zet 7 pubers bij elkaar waarvan er 1 of 2 blowen en vergelijk dit met een thuissituatie... Duh, zo een open deur dit.

Volgens mij pretendeert de overheid ook nergens het beter te kunnen maar is jeugdzorg een lapmiddel omdat er nog steeds ouders zijn die beroerd voor hun kinderen zorgen. Daar kunnen ze niet altijd alles aan doen, maar door onze verzorgingsstaat wordt er zwaar geleund door sommigen op overheidsmiddelen. In andere landen is of die verzorgingsstaat inmiddels veel beter georganiseerd en geprofessionaliseerd (Denemarken/Zweden), zij er sterkere familiebanden (Zuid-Europa) of heb je gewoon pech en beland je op straat als je niet goed voor jezelf kunt zorgen (VS).

Geloof me sommige ouders maken er echt een potje van en zijn bijv. omdat ze verstandelijk beperkt zijn, verslaafd zijn aan wat dan ook en geen (goed) netwerk hebben en het na lang proberen (of dat nou altijd goed is) het kind toch niet thuis kan wonen al een megaachterstand die niet meer in te halen is in de Jeugdzorg. Makkelijk om dan de Jeugdzorg te blamen. Lag de verantwoordelijkheid voor het goed zorgen voor je kinderen niet primair bij de ouders??

Leen13

Leen13

27-11-2013 om 21:22 Topicstarter

Omdat de overheid het niet beter kan

Zou je er alles aan moeten doen om kinderen gewoon thuis te laten. En als dat volgens het gezin ZELF echt niet meer gaat, dan zoek je een goede oplossing elders, bij voorkeur in het netwerk maar bijvoorbeeld ook op een goede behandelplek waarvan er ook veel te weinig zijn.
In Denemarken is maar 8% van de UHP's onvrijwillig en dan gaat het inderdaad om ouders die dan wel laagbegaafd zijn danwel verslaafd.
Dus inderdaad zou jeugdzorg moeten professionaliseren en meer kinderen zouden hulp thuis moeten krijgen. Lekker makkelijk om de ouders te beschuldigen. Als dat alles is wat je kunt bieden.
Je zou toch ook hulp kunnen bieden? Niet soms?
De reden dat het na UHP van kinderen eenmaal thuis weer mis gaat en ouders hun gedrag niet hebben veranderd is heel eenvoudig. Er is niemand die ze daarbij aanreikt hoe je dat kunt doen.
En verder denk ik dat het als ouders heel goed is om te bedenken dat het klopt. Zo zijn de reacties ook.
Jeugdzorg heeft niets te bieden, het is geen hulp. Er wordt alleen gedweild met de kraan open wat ouders fout hebben gedaan.
Dat is het beeld dat er van ouders bestaat en dat is het professionele zorgparadigma.
Als ouders die hulp en deskundigheid zoeken heb je bij jeugdzorg dan ook niets te zoeken.

Leen13

Leen13

27-11-2013 om 21:29 Topicstarter

netwerk

Helaas is het door alle subjectiviteit en verzamelde subjectieve zorgelijkheid ook vaak niet mogelijk om een kind in het netwerk te plaatsen.
Mijn kinderen hadden geplaatst kunnen worden bij familie of vrienden die zich direct aangeboden hebben. Maar dat was niet de bedoeling kennelijk. Gelukkig zijn ze gewoon thuis gebleven.

Leen13

Leen13

27-11-2013 om 21:35 Topicstarter

Soms

Denk ik dat het geen zin heeft.
Straks heb je veel minder jeugd ggz en ook daar raakt de expertise achter door gebrek aan doorlopende financiering.
Hopelijk kun je nog een vrijgevestigde psychiater vinden. Misschien kun je je er wel voor bijverzekeren.
En verder moet je zien de rest van je deur te houden. Nee dank u, geen belangstelling. Je denkt om je prive.
Als het net zo gaat als in de thuiszorg dan vrees ik het ergste. Flexcontracten, dat is nu al aan de orde, en nog meer vers opgeleidde meisjes, die zijn goedkoper en volgzamer.
Maar als gezin heb je er niets aan.
En inderdaad is UHP dan nog het enige 'redmiddel'.
Treurig hoor.

Leen13

Leen13

27-11-2013 om 21:36 Topicstarter

Misschien

Is het handig om je kinderen te adviseren familierecht te gaan studeren. Er zal een onbeperkte stroom aan zaken zijn.

Wil40

Sorry niet gelezen!!

Leen13

Leen13

27-11-2013 om 22:03 Topicstarter

wijkteams

Deze jeugdzorg, de jeugdzorg die opdweilt wat ouders fout doen, die jeugdzorg dus, die geen hulp biedt maar ouders verantwoordelijk houdt, of zo je wil, beschuldigd, krijg je nu in wijkteams en als zorgregisseur via de gemeente. Dat je dat maar weet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.