Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

wat is er eigenlijk erg aan cola?

In een draadje in basisschoolleeftijd dat verder over iets anders gaat, komt terzijde weer eens langs dat cola verkeerd zou zijn. Kind mag wel gewone limonade, geen cola.
Je hoort dat vaak. Ik weet nog dat toen mijn dochter 4 was ofzo iemand tegen mij zei 'ze mag zeker nog geen cola?' op een toon alsof dat volkomen vanzelfsprekend was. Waar komt dat 'nog' vandaan, vraag ik me al een tijdje af. Dat iemand zijn kind helemaal geen frisdrank wil toestaan kan ik snappen, maar waarom geen cola en wel sinas? Weet iemand waar m dat in zit? En waarom mag cola niet voor kleuters en wel voor tieners?

Groeten,

Temet


Karen

Karen

15-04-2015 om 22:05

Cafeine?

Ik denk omdat er in cola cafeïne zit?

Katniss

Katniss

15-04-2015 om 22:17

Prik

Bij mij lustten ze pas vanaf een jaar of 8 prik. Oudste heeft tot een jaar of 6 alleen maar Diksap gedronken, dat is pas erg. Ik was in de domme veronderstelling dat dat gezonder was dan gewone limonade
Ik zou er ook vanuit gaan dat een 4-jarige nog geen cola mag, maar stel dat gelijk aan andere priklimonade.

Lappa

Lappa

15-04-2015 om 22:28

in cola

In cola zit een zeer hoog gehalte aan een zuur dat je glazuur aantast

Angela67

Angela67

15-04-2015 om 22:38

zuur

Sterk zuur
pH=2,5: cola
pH=3: sinaasappel; sherry

Zeer sterk zuur
pH=1: citroenzuur
pH=2: appel; natuurazijn

bron http://www.nvz.nl/internet/pages/template.php?rID=512

ook geen sapje drinken dus

Stenna

Stenna

15-04-2015 om 22:59

caffeine

Is de reden volgens mij. Je geeft een kleuter ook geen kopje koffie.

creabea

creabea

15-04-2015 om 23:11

hier geen prik

nou, hier proberen we de prikfris zo lang mogelijk te weren vanwege de suiker/zoetstoffen voornamelijk, dus niet speciaal cola. En dan is de combinatie suiker+koolzuur ook nog eens slecht voor het gebit. Maar ook vruchtensappen beperken we ook wel een beetje hoor, als ze na 2-3 glazen sap op een dag nog meer dorst hebben dan mogen ze water of thee drinken. De cafeïne maakt mij niet eens zoveel uit, de kinderen drinken ook wel eens thee.

Lappa

Lappa

15-04-2015 om 23:39

cafeine valt mee

Cafeine niet zoveel als vaak wordt gedacht.
Je moet ze er dan natuurlijk geen liters van laten drinken, maar per glas valt het dan wel weer mee.

Een kop koffie bevat 50 tot 150 milligram (mg) cafeïne
Een kop thee bevat 25 tot 75 mg
Een glas cola bevat 15 tot 60 mg

http://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/hoeveel-cafeine-zit-er-in-koffie-en-in-cocacola/

In het Warenwetbesluit Frisdranken is geregeld hoeveel cafeïne er mag zitten in frisdranken en energiedrankjes. Frisdrank, zoals cola, mag maximaal 150 mg cafeïne per liter bevatten. Energiedrank mag maximaal 350 mg cafeïne per liter bevatten. Dat komt overeen met 4 tot 5 koppen koffie. 1 glas energiedrank is daarom vergelijkbaar met 1 kop koffie.
Hoeveelheid op het etiket

Producenten zijn verplicht op het etiket te vermelden hoeveel cafeïne een drankje bevat. Als gebruiker kunt u de hoeveelheid dus altijd nakijken.

Risico’s cafeïne

Een te hoog cafeïnegebruik kan leiden tot slapeloosheid, nervositeit en een te hoge bloeddruk. Als u niet meer dan 5 tot 6 koppen koffie per dag drinkt, treden er geen nadelige effecten op.

voor wat het waard is

Voedingscentrum zegt dit:
"Kinderen onder de 13 jaar kunnen beter geen energiedrankjes en andere cafeïnerijke producten nemen. Jongeren tussen 13 en 18 wordt aangeraden niet meer dan 1 cafeïnerijk drankje per dag te nemen."
Verschil tussen cola en andere frisdranken is idd cafeïne, verder is het allemaal zuur (tanden) en calorierijk.

sarah

sarah

16-04-2015 om 08:28

fosforzuur

Nog een boosdoener. Niet zo goed voor je botten. (en nieren geloof ik)
In cola zitten wel heel veel slechte stoffen bij elkaar.
Daarbij ken ik erg veel cola verslaafden. (Niet gek want het is zo lekker..) Die zijn bijna allemaal erg dik.

Getsie

In mijn beleving is limonade gewoner en is cola er voor zon en feestdagen.

Cola is duur.

Ik realiseer me dat dat wat gereformeerd klinkt, maar zo voelt het. Cola drinken is daarmee ook synoniem aan chips eten of naar de snackbar gaan. Cola is daarbij een beetje soortnaam voor mijn gevoel.
Maar toch niet helemaal.
Cola zet zichzelf al sinds jaar en dag neer als drank voor grote mensen.
Het is geen kinderdingetje.

Cola is heel onbewust misschien wel het begin van seks, drugs en rock and roll.

Getsie, dan toch maar limonade !

Charis

Charis

16-04-2015 om 10:03

Suiker

In een glas cola zit naast cafeïne ook nog eens 4,5 klontjes suiker. Cola is daarmee trouwens niet (veel) erger dan andere frisdranken. In als 'gezond' beschouwd drinken als Roosvicé Karvan C en Dixsap zit trouwens evenveel suiker als in cola.

Daarnaast zit er prik in en veel zuur. Hier lusten ze het niet, en dat vind ik prima. Heb trouwens ook nooit frisdrank in huis.

guera

guera

16-04-2015 om 10:19

roestige spijkers

In cola kun je roestige spijkers ontroesten. In sinas niet. Nou dan weet ik niet wat het met je tanden en overig doet in je lijf.
Mijn kinderen mogen 1 glaasje cola als we uiteten zijn (dat is niet heel vaak). Zoon van 12 krijgt het ook wel bij vriendjes op verjaardagen, maar goed hij weet dat zelf wel in de hand te houden en zal geen 3 glazen drinken.

Wij hebben wel soms fris in huis maar ze krijgen dat verder nooit. Qua suiker zijn vruchtensappen, fristi e.d net zo slecht. Dat krijgen ze dus ook niet heel vaak. AA drank of energy krijgen ze nooit. Aanmaaklimo of diksap vind ik veel gezonder omdat je dat zo gek kan maken als je zelf wil.
Wij hebben gewoon karvam. Dat drinken ze hier of een kop thee maar zijn ze niet wild van.

Mijntje

Mijntje

16-04-2015 om 10:25

het gebit

van mijn broer werd geheel glazuurloos toen hij, toen hij net op kamers ging, helemaal los ging op cola.

Drinken met een rietje is trouwens IETS beter voor de tanden bij limonade of cola.

Ulla

Ulla

16-04-2015 om 11:34

M Lavell, grappig

'Cola is heel onbewust misschien wel het begin van seks, drugs en rock and roll.'

Toch een mens

Ach, niets menselijks is mij vreemd

Karen

Karen

16-04-2015 om 11:50

Toevoeging

De toevoeging: Getsie deed ook veel goeds )

Ulla

Ulla

16-04-2015 om 11:58

Inderdaad, getsie!

Nur

Nur

16-04-2015 om 12:57

Gewoon fris

Voor mij is cola gewoon fris en mijn kinderen mogen dit drinken vanaf het moment dat ze fris drinken. Het verschil tussen Fanta en Cola heb ik nooit zo groot gevonden. Vanwege de vele suiker natuurlijk met mate maar dat geldt ook voor sap en andere zoete dranken.
Water en thee mag hier onbeperkt worden gedronken. Melk ook maar het zijn geen grote melk drinkers. Limonade met mate maar dat kan je wat meer aanleggen met water en dan valt het wel mee wat betreft suiker. Melk met nesquick is ook prima. Elke dag als ze zin hebben verse sinasappel sap of een smoothie.
En dan daarnaast regelmatig een glas fris/sap uit pak/ander zoet. Maar cola is geen aparte categorie. Als ze elke dag een glas zoet drinken dan mag dat ook best cola zijn. Heb ik niet z'n bezwaar tegen.

Aparte categorie

Ja, ik beschouw het toch als aparte categorie, vanwege de cafeïne.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-04-2015 om 19:59

Cafeine

Het cafeine gehalte van cola is niet erg hoog. En cafeine zit ook in andere zaken als chocomel (weinig) en chocola (best veel)

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/cafeine.aspx

En je hebt ook nog (coca) cole zonder cafeine.

Vroeger zat er cocaine in, dat je dat niet aan je kind wil geven kan ik me voorstellen, aan de andere kant stoppen we drukke kinderen tegenwoordig vol met speed, dus misschien is het tijd voor een paar nieuwe colasoorten

Lappa

Lappa

17-04-2015 om 11:00

idd

Een kop thee bevat 25 tot 75 mg
Een glas cola bevat 15 tot 60 mg

Daar zit je dan als goed bedoelende ouder je kind de cola te onthouden en ze wel thee te laten drinken, waar ook nog eens gemiddeld 30 miligram theïne in zit; ook een opwekkende stof.
Kom je uiteindelijk weer uit bij: alles mag maar met mate.

Caffeine en theine

Zijn twee verschillende namen voor precies dezelfde scheikundige verbinding.

Caffeine = theine.

Met mate of helemaal niet

"Kom je uiteindelijk weer uit bij: alles mag maar met mate."
Hier niet. Tenminste, niet wb schadelijke stoffen - en nee, die zijn niet helemaal uit te bannen, ze lopen over straat zonder mondkapje . Maar cola, koffie en thee geef ik ze nog niet. Zolang ik er nog wat invloed op heb, zijn we verder zeer matig met snoep, chips en fris.

Noet

Noet

17-04-2015 om 11:34

Anneque

je geeft ze wel een sinaasappel?
Zit nog veel meer troep in dan in zeer gecontroleerde cola.

Noet

Toe nou. Het is toch wel duidelijk dat een sinaasappel behalve die troep (ik weet het, heus, amk heeft ons er ook al vaak op gewezen) ook waardevolle voedingsstoffen levert? En cola niet?

Half a twin

Half a twin

17-04-2015 om 11:49

De combinatie

Cola mogen de kinderen hier alleen met een feestje, hun eigen verjaardag en de jaarlijkse familie dag en dan echt maar 1 glas.
Voor mij zit dat in d2 combinatie van veel suiker, koolzuur en cafeïne. Suiker geeft al een zuuraanval op de tanden die nog verergerd wordt door de koolzuur.
Bij ons drinken de kinderen al thee vanaf hun derde ongeveer en dan zonder suiker, op advies van de tandarts.
De combinatie suiker en cafeïne maakt mijn jongste echt helemaal hyper, alleen de cafeïne uit de thee daar merk ik en hij ook helenaal niets van.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-04-2015 om 12:46

Magisch

Cola heeft voor mijn kinderen nog iets magisch. Dat drinken ze als er een speciale gelegenheid is. Dat houdt het speciaal. En dat vind ik leuk.

Maar verder doen wij er niet meer moeilijk over. Over geen enkele drank trouwens. Het enige wat in mijn ogen gewoon gezond is is water en ook dat lusten ze trouwens graag. Verder wisselen ze uit zichzelf wel af.

Ik hou maar gewoon "alles met mate" aan en dan zal het wel goedkomen.

Nur

Nur

17-04-2015 om 13:01

Niet speciaal

Cola is hier helemaal niets speciaal. Het staat hier zo voor het pakken. Het verschilt per kind hoe vaak ze dan doet. Dat varieert van nooit (want niet lekker) tot (bijna) dagelijks. Ik zie nog steeds niet in waarom er voor cola andere regels zouden moeten gelden dan voor fanta bijvoorbeeld.
Vanwege de suiker heb ik liever niet dat ze dat hele dag door fris/sap drinken. Dat is een aanslag op het gebid. Maar als er gewoon mee om wordt gegaan mag er redelijk vrij van worden gepakt. Ik zou wel maatregelen nemen als ze alleen maar zoete dingen zouden willen drinken.
Ik haal 1x in de twee weken fris en sap en de hoeveelheid is gebaseerd op een wat ik acceptabel gebruik vind (1 glas per persoon per dag en nog een beetje extra voor gasten). Soms is het eerder op en dan doen ze het dus een paar dagen zonder.

bertje1

bertje1

17-04-2015 om 17:21

frisdrank

kinderen die veel frisdrank drinken, hebben een minder goede botstructuur, vanwege het hoge fosfaatgehalte in de frisdrank. Dit heeft met fosfaathuishouding in het lichaam te maken.
Daarnaast is frisdrank inderdaad slecht voor de tanden, ook light frisdrank (net als meeste fruit, sap, zure matten, snoep).
cola is ook nog caffeine bevattend ;iets wat kinderen niet heel veel binnen moeten krijgen.

Angela67

Angela67

17-04-2015 om 17:27

eh bertje1

wetenschappelijke onderbouwing van jouw botstructuur uitspraak? Dubbelblind onderzoeken enzo?
gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.