Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Wie kiest wat je gaat eten?


Meestel bedenk ik wat we gedurende de week eten maar de persoon die kookt bepaalt wat we wanneer eten tenzij ik dat ook al van te voren bedacht heb omdat het beter uitkomt qua ingredienten oid. Als ik even geen inspiratie heb vraag ik vriend of kind of zij een idee hebben maar meestal komen daar dingen uit die we niet eten omdat iemand het niet lekker vind dus soms eten we dingen die we niet lekker vinden en soms bedenken we wat anders.

Ik woon alleen dus ik bepaal zelf wat ik eet. Als mijn zoon komt eten dan maak ik wel iets speciaals wat hij erg lekker vind.

Zeespiegel schreef op 02-04-2024 om 00:31:

[..]

Herkenbaar, mijn man ziet vlees ook als het hoofdbestanddeel van de maaltijd. Dus wat eten we vandaag, betekent voor hem welk type vlees, met een zeer nadrukkelijk idee welke groente dat tot gevolg heeft.

Als man afkomt dat ie "vlees" wil mag hij gelijk vertellen welk vlees precies én welke groente hij daarbij wil.

Als de 2 niet met elkaar matchen zal ik wel bijsturen, maar ik ga niet elke dag in mijn ééntje nadenken en beslissen.

Het gebeurt hier ook minstens 1 keer per week dat we apart koken. Hij houdt giga van spruiten, brocolli en erwten, dat zijn allemaal groenten (samen met nog wat andere dingen) die ik niet door mijn keel krijg. Ik ben dan weer totaal gek van champignons, die eet hij liever niet.

"Spaghetti" is hier trouwens een prima normale maaltijd (zolang er groenten en vlees of vis in de saus zitten). Net zoals 1 keer per week friet met groenten en vlees.

Roept man dus dat ie spaghetti wil eten dan is mijn enige vraag "welke". Bolognaise met groenten, met (gerookte) zalm en courgettes, met prei en zalm, met scampi en champignons, pasta carbonara met ui en champignons, ...

Geen groente is hier trouwens geen optie. Ook man wil bij dat stuk vlees of vis toch echt groenten hebben. Hij vertrekt vanuit vlees of vis, ik vanuit de groenten, maar op 't eind liggen er in beide gevallen koolhydraten, groenten en eiwitten op ons bord.

Vlees is bij mij ook het belangrijkste van de maaltijd. Groenten eet ik niet zo veel.

Mijn man kookt bijna altijd en hij bepaald ook wat er gegeten wordt. Hij kan goed koken. Heel af en toe zit er eens een gerecht bij wat ik minder lekker vind maar goed dat is dan maar zo. Ik hou niet van koken dus ben al bijzonder blij dat iemand dat wil doen. Hij vraagt eigenlijk nooit om suggesties maar als de kinderen iets heel graag wil eten en daarom vragen maakt hij het wel.

Als hij niet thuis is dan kook ik en dan bepaal ik maar ik vraag meestal de kinderen wat ze willen eten. Ze hebben meestal simpele suggesties (zoals vissticks met worteltjes en puree) waar ik wel wat mee kan. Ingewikkelde  gerechten vragen ze maar aan hun vader. Het nadeel van vragen is als je tegengestelde suggesties krijgt dus daarom begrijp ik prima waarom mijn man het niet vraagt. Maar ik kook misschien 1 x per twee/drie weken dus dan is het ook wat simpeler om daarover te overleggen. 

Ik doe 2 je in de week boodschappen in verband met de grootte van de koelkast (lees kleinte). Vandaag is zo'n dag dus heb ik gisteren al gevraagd wie wanneer thuis eet en of er late eters zijn. Vervolgens vraag ik om suggesties en dan koop en bepaal ik uiteindelijk, rekening houdend met de suggesties. 
We gaan nu een aantal moeilijke weken in waarbij dochter meerdere keren per week later moet eten of zelfs eten mee moet nemen, omdat ze colleges heeft van 16.00 tot 19.00 en niet iedere week meerdere keren uit het p-menu wil kiezen. 

Jongste kiest op vrijdagen, oudste op zondag. Gezond hoeft niet perse. Daar houd ik de andere dagen wel rekening mee. Al doe ik er wel rauwkost bij altijd. 

De andere dagen kies ik, maar hebben wel grofweg een weekmenu

Ik kook en ik bepaal meestal ook wat we eten. Ik hou bepaalde vaste dingen aan als 2x per week vlees, 1x vis, 1x peulvruchten, 1x soep, enz. Op zondag bakt man zelf friet (zelf schillen) en ik maak de salade erbij.
Ik probeer ook voordelig met wat duurder af te wisselen en hou wel rekening met voorkeuren.

Hier nog 2 thuiswonende zoons (18 en 22) en een man. 

Het weekmenu bepaal ik. Daarbij houd ik rekening met wat er nog in huis is en verzoeken die tussendoor zijn langsgekomen. 

Koken kunnen we allemaal, maar meestal doe ik het. Omdat ik het heel leuk vind. Een of twee keer kookt er een ander er of koken we samen. We hebben ook regelmatig gasten waarvan sommigen graag iets willen doen als ik kook. Meestal vind ik dat lastig inplannen, gaat het sneller als ik het alleen doe. Maar met één vriendin gaat dat als vanzelf - met haar kook ik +/- eens per week. 

Voor het boodschappenlijstje gebruiken we een app. Iedereen kan daar wensen opzetten en de afspraak is dat je als je iets van de basisvoorraad opmaakt, je het ook meteen even noteert.  

De weekboodschappen doet De Vader meestal. En soms ik. Gewoon hoe het uitkomt. Dankzij die app komen de kinderen en ik tussendoor ook nog wel eens thuis met iets van het lijstje - want als je toch voor iets kleins in de supermarkt bent, kijk je daar meteen even naar. 

We zijn met zijn tweeën. Ik kies in 99% wat we eten. Ik kook ook het meeste. We eten 3 keer per week van een maaltijdbox. Daardoor hebben we meer variatie gekregen in onze menu’s en zijn we ook meer vegetarisch gaan eten. 

ik maak een weekmenu en doe de boodschappen. Man kookt meestal en bepaald aan de hand van de tht wat we die dag gaan eten. Behalve op donderdag dan eten wij altijd pasta.
Als ik aan man vraag wat hij wil eten kiest hij altijd voor 'weet ik niet ' en als ik kind vraag is het altijd pasta (waarmee hij penne met bolognese saus bedoelt). 

Meestal ik, soms vriend als hij een idee/ zin om te koken heeft. Heel soms overleggen we waar we zin in hebben.

Wij zijn met z’n tweeën. We hebben een groentenabonnement van een lokale teler en een moestuintje. Verder altijd alle droogwaren en conserven die we veel gebruiken op voorraad. Degene die kookt (meestal mijn vriend omdat ik vaak laat thuis ben) kijkt in de groentela en bedenkt maaltijd. We eten meestal vegetarisch. 

op zondag mag iedereen zelf kiezen, op maandag altijd AGV, ik bepaal. Op dinsdag eet ik alleen, op woensdag kiest kind 1, op donderdag kiest kind 2, op vrijdag eet ik alleen, op zaterdag altijd afhankelijk van wie er mee eet (werken, sporten, visite, uitgaan etc) maar ik kies meestal (vaak verse soep met brood). Voorwaarde bij het kiezen is dat er verse groente/salade bij moet zitten. 

Herfstappeltaart schreef op 02-04-2024 om 07:36:

Ik kook en ik bepaal meestal ook wat we eten. Ik hou bepaalde vaste dingen aan als 2x per week vlees, 1x vis, 1x peulvruchten, 1x soep, enz. Op zondag bakt man zelf friet (zelf schillen) en ik maak de salade erbij.
Ik probeer ook voordelig met wat duurder af te wisselen en hou wel rekening met voorkeuren.

Ik heb ook zo'n schema vlees, vis en vega voordelig en duurder wissel ik af en kijk van te voren naar de aanbiedingen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.