Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Lisa

Lisa

03-06-2013 om 08:39

Zakgeld (en nibud)

Ik lees via OO de (nieuwe) gemiddelde bedragen van Nibud voor zakgeld (zie hieronder - volgens mij is het excl. beltegoed).

Ik persoonlijk vind sommige bedragen erg hoog: wat moet een 6-jarige met 1 euro per week en eentje van 7 met 1,40 pw?
Maar goed, ik heb altijd laag gezeten (kind van 10 krijgt hier 1 euro), om zo de kinderen juist te leren dat het geld eindig is (dus dingen die ze willen niet kunnen kopen) en dat ze moeten sparen en wachten. Met ruim zakgeld leren ze dan nmm niet snel (genoeg).

Mijn zorg is dat kinderen (relatief) erg veel geld hebben en dus maar kunnen doen wat ze willen. Als ze dan op zichzelf gaan wonen krijgen ze het veel krapper en komen in de problemen met leen-gedrag e.d.

Ik hoorde laatst van een kind van 18 (nog op school) dat die 125 euro per maand zakgeld (en beltegoed) krijgt. Terwijl ze ook nog een bijbaantje heeft. En het dan nog niet redt. Tjee...

Ik ben meer van evt. heitje voor karweitje om bij te verdienen als ze echt eens wat meer geld willen hebben voor iets.

Wat vinden jullie ervan?

Gemiddelde bedragen in 2013 (Bron: Nibud)
Leeftijd Zakgeld per week
6 ongeveer € 1,-
7 ongeveer € 1,40
8 € 1,00 - 1,50
9 € 1,20 - 2,00
10 € 1,75 - 2,00
11 € 2,00 - 2,50
12 € 3,00 - 4,60
13 € 3,50 - 4,60
14 € 4,60 - 4,95
15 € 4,95 - 5,75
16 € 4,85 - 5,95
17 € 5,00 - 6,90
18 € 5,95 - 9,25

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

03-06-2013 om 08:53

7 jarige

mijn zevenjarige krijgt 1 euro per week, maar moet daar dan ook verjaardagskadootjes voor haar vader, bonusmoeder, zusjes en mij voor kopen. We rekenen dan 5 euro per kadootje.

Dat hebben we gedaan omdat het gewoon een vreselijke krent is. Vorig jaar kreeg ze 50 ct, en alle 52 zitten nog in haar spaarpot.

Ze krijgt geen geld voor haar rapporten en klusjes moet ze gewoon doen. Dat hoort bij het samen in een huis wonen.

Thursday Next

Thursday Next

03-06-2013 om 09:06

Tja,

het maakt gewoon zoveel verschil wat ze er mee moeten doen. Onze (net) 7-jarige krijgt 50 cent per week en hoeft daarvan niks te doen. Onze 10-jarige krijgt 2,50 per week maar moet zelf cadeautjes kopen voor jarige gezinsleden en vriendinnen. Ze is bijna 11, we moeten even kijken of we het dan aanpassen. Ze krijgt dan ook waarschijnlijk kleedgeld. Hier trouwens ook geen geld voor eht rapport, wel wat extra in de zomervakantie.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-06-2013 om 10:13

Klopt wel ongeveer

Alleen op 7 jarige leeftijd kregen ze bij ons maar 50 cent. Onze 11 jarige krijgt 10 euro per maand en onze 14 jarige 25 euro. Ze moeten er cadeautjes voor in het gezin van kopen en oudste moet ook zelf de kapper betalen. Beltegoed betaal ik (abonnement).

Ik vind de Nibud bedragen altijd wel aan de hoge kant.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Bellen

Wij zitten ook een beetje in de hogere regionen qua zakgeld, maar ze moeten er veel zelf van doen. Aan telefoon of beltegoed dragen wij bijvoorbeeld geen stuiver bij. De DS hebben ze ook grotendeels zelf bij elkaar gespaard, de spelletjes daarvoor moeten ze ook zelf betalen.

Limi

Limi

03-06-2013 om 12:12

Hier

Onze 6-jarige krijgt 1 euro. Aan de ene kant vond ik dit wel wat veel, maar aan de andere kant is het de bedoeling dat hij ervan leert dat hij iets kan kopen en dat het geld dan op kan zijn, en met 20 cent per week schiet het iets leuks kopen niet zo hard op. De eerste keer dat hij iets wilde kopen had hij al genoeg geld (hij had ook nog een spaarpot). Les 1: ik kan iets kopen voor mijn broertje. Les 2: als ik de volgende keer weer iets voor mijn broertje wil kopen, ben ik mijn geld kwijt. Toen bedacht hij dus een hele slimme constructie die hem uiteindelijk geen geld zou kosten en ons wel. Daar trapten wij niet in. Hij heeft nu al een keer of 4 iets gekocht (ook uit de spaarpot) dus hij zal wel niet meer zoveel hebben
Met 7 jaar vind ik opslag naar 1,10 of 1,20 wel voldoende.

Paddington

Paddington

03-06-2013 om 12:12

Hier eentje van 11

ze krijgt 12,50 per maand, daar moet ze kadootjes van kopen voor mij, mijn vriend en zijn 3 zoons.
Er zijn klusjes die in het 'standaard' pakket vallen, maar ook klusjes die 'extra' zijn. Zoals koken als we met de twee een-ouder gezinnen bij elkaar zijn. Dat doet ze dan soms met de oudste van mijn vriend, van bijna 13.
Hoe het bij haar vader gaat heb ik helaas geen zicht op

Hanne.

Hanne.

03-06-2013 om 12:53

Hoge kant

Ik zit aan de hoge kant van de bedragen.

Mijn 6 jarige krijgt 1 euro, mijn 8 jarige 1.50 en zo gaat het (vooralsnog) met 25 cent per jaar omhoog.

Ze hoeven er eigenlijk niets van te doen, zakgeld is gewoon voor de 'heb'. Meestal sparen ze voor iets leuks, en dat werkt toch fijner als je echt iets substantieels kan sparen (oudste koopt er bv vrijwel alleen lego van, met 50 cent per week kom je dan niet heel erg ver)

Laag

Wij zitten duidelijk aan de lage kant, als ik de reacties hierboven lees.
Basisschool: 5 euro per maand
Middelbare school: 10 euro vrij te besteden zakgeld (in de praktijk wordt dat op school versnoept) en 40 euro voor kleding/overig
Telefoontegoed vul ik eens in de paar maanden aan. Bij feestdagen krijgen ze een extra bedrag, opa en oma geven geld voor rapporten.
Met name oudste moppert regelmatig dat hij dit te weinig vindt. Mijn reactie is steeds dat hij dan maar een baantje moet zoeken. En dan blijkt die noodzaak tot meer geld toch niet zo groot te zijn.
Jongste (basisschool) is een echte krent en heeft inmiddels ruim 100 euro in haar spaarpot.

Jillian

Jillian

03-06-2013 om 15:24

Hier

Wij beginnen in groep 3 met 1 euro en dan vervolgens vanaf groep 5 2,50 en dan uiteindelijk in groep 8 gaan een maand bedrag van 12 euro. Dit is overigens niet van te voren gepland. Bij de oudste hebben we op deze manier gedaan en dat beviel wel dus bij de jongere kinderen doen we het ook. Mocht het niet bevallen passen we het beleid weer aan.

Ze kopen er cadeautjes mee voor elkaar. Dat heb ik nooit als regel ingesteld maar dat vinden ze zelf leuk om te doen dus dat is alleen maar mooi. En dan is het ook echt iets waar ze aandacht aan willen besteden.

Mijn enige 'regel' is dat ze 10% weg moeten geven aan een goed doel en/of de collecte in de kerk.

bibi63

bibi63

03-06-2013 om 19:02

Hangt er vanaf

Ik heb bijv. met kind afgesproken toen ze naar het VO ging: ik heb geen zin in gezeur over 'iets in de kantine kopen'. Van mij mag dat 1x per week, wil ze vaker, dan wil ik daar geen gezeur over. Ik vind 1x per week genoeg, verder liever gewoon brood. Moet ze ook haar eigen verantwoording in nemen en ik snap dat ze ook wel eens een extra keer neemt. Maar IK wil die vraag niet hebben en daar dan ruzie over moeten maken, zwichten of gezeur en gemok. Ik heb haar zakgeld dus verhoogd met een bedrag waarmee ze 1x per week iets in kantine kan kopen (1,50). Dus die vraag krijg ik nooit. Wil ze een keer extra, dan weet ze dat ze niet bij mij moet zijn, maar bij haar eigen overige zakgeld. M.a.w. het hangt er natuurlijk ook heel erg vanaf wát je met je zakgeld moet doen.
Gr. Bibi

P

P

03-06-2013 om 19:26

Precies als bibi

Hier precies als bibi. Sinds kort zit de kapper er ook bij in voor oudste (14) en voor het eerst in zijn leven laat hij zijn haar groeien Op zich vind ik dat wel grappig want ik wil dat al zolang omdat we toch EENS moeten weten wat er gebeurt met zijn twee tegen elkaar in draaiende kruinen op zijn achterhoofd.

Jongste krijg al een jaar of 3 10 euro in de maand (hij is 11).

Ik vind juist dat je niet aan de lage kant moet zitten omdat ze dan juist niet leren uitgeven (en op de blaren zitten) omdat ze veel te lang moeten sparen.

Jillian

Jillian

03-06-2013 om 20:36

Inderdaad

Als je bijvoorbeeld maar 20 cent per week geeft kunnen ze daar nooit echt wat mee doen. Of heel lang sparen of af en toe wat prullaria kopen. Ik geef liever wat meer zodat ze ook echt wat kunnen kopen. Met bijvoorbeeld 2 euro per week kun je ook niet heel veel kopen maar met een half jaar of zo sparen kan je een lego doos kopen. Dat is net lang genoeg om moeite te kosten maar kort genoeg dat het overzichtelijk is om te sparen.

10 cent per levensjaar

hier krijgen ze 10 cent per levensjaar. Oudste geeft nooit iets uit, die heeft gewoon weinig behoefte aan geld uitgeven. Jongste geniet van sparen en er dan iets leuks mee doen. Zij tracteert ook graag.

Moet er wle bij aantekenen dat dankzij gulle familie bij verjaardagen en rapporten de spaarpot aardig aangevuld wordt. Jongste heeft door geld van twee verjaardagen plus extra's te sparen haar eigen DS gekocht.

6 jaar 60 cent, 7 jaar 70 cent

En ja mijn oudste is nu 9 en krijgt 90 cent. Hij hoeft er niks van te kopen. Maar wil hij een knuffeltje in een dierentuin of een legodoos dan mag hij het kopen van izjn zakgeld. Hij spaart erg goed, maar heeft ook wel eens van die kauwgomballenautomaatverleidingen. Dan zeg ik soms: "denk er 1 dag over na, en beslis dan." Dan is het meestal over. Hij mag leren verleidingen te hanteren, maar als hij het echt wil mag het wel.
Hij roept wel eens blij: "oooo als ik 20 ben krijg ik 2 euro!!" )

Tarte Tatin

Tarte Tatin

04-06-2013 om 11:04

Hier ook en geerke

Hier ook per levensjaar 10 cent erbij. Als ze tien jaar worden, dan ga ik wat meer geven maar daarbij ook wat meer uitgaven (zoals meebetalen aan cadeautjes etc.).
En Geerke, mijn zoon zei laatst tegen me: "als jij 100 jaar bent en je zit in zo'n bejaardengeval, dan krijg je van mij voortaan 10 euro per week". Staat genoteerd

Ella2007

Ella2007

04-06-2013 om 14:33

Zo ongeveer als nibud

Jongste van bijna 10 krijgt een tientje per maand, oudste, bijna dertien krijgt 20 euro per maand (en daar moet hij ook beltegoed van kopen en als hij op school uit de kantine wat wil). Wij verhogen zeker niet jaarlijks, maar per drie of vier jaar ofzo. Geen vaste regel. Als ik denk dat ze aan een volgende stap toe zijn. Jongste zal bij de gang naar het VO bijvoorbeeld naar 20 euro gaan. En oudste misschien straks als hij kleedgeld wil. Dat wil hij nu niet. Hij denkt dat hij nu beter af is, nu wij zijn kleren kopen. Ik heb dat nog nooit omgerekend maar dat zou best kunnen.

Ze sparen het grotendeels op: af en toe komt jongste in de verleiding om tuttemurul te kopen, maar het meeste spaart ze.
Oudste is een spaarder. Die is te zuunig om te bellen of sms-en en stuurt alleen maar berichtjes via de whatsapp als hij wifi heeft, zodat hij geen geld hoeft uit te geven. Hij spaart voor grote dingen: ipod, imac (dat duurt nog wel even . Soms komt er een streep door de rekening als hij weer eens wat verliest: hij heeft bijvoorbeeld zelf nieuwe gymspullen moeten kopen. Dan help ik hem wel om het tweedehands te zoeken, maar ik wil ook dat hij leert dat hij zorgvuldig met zijn spullen omgaat.
Snoep mogen ze van ons niet kopen. Dat halen ze thuis maar.

Bij kadootjes hebben we de regel dat ze wel moeten bijdragen maar niet volledig. Ik geef ook geen weeksalaris uit aan een kadootje voor een ander. Dus een of twee euro per keer.

nolly

nolly

04-06-2013 om 16:09

Nibud onvolledig

De bedragen die het Nibud geeft, vind ik wel erg onvolledig. Leuk om te zien hoeveel een kind krijgt, maar het zegt niets over wat het kind ervan moet betalen.

Hier krijgt de jongste (bijna 15) 5euro per week.
Worden kadootjes van gekocht voor pa,ma en broer, met de verjaardagen en kerst. Rest is helemaal vrij te besteden.
Komt nog wel rapportgeld bij als de rapporten goed zijn.
Heeft geen bijbaantje (niet gebruikelijk hier in Spanje), maar als het kan, helpt ze ons om wat extra's te verdienen.

Oudste (bijna 18) krijgt hetzelfde als z'n zus.
Hij heeft wel bijverdienste door in een band te spelen. Meestal 40 tot 60 euro per avond.

Kleding en beltegoed worden voor beiden door ons betaald.

Annet

Annet

04-06-2013 om 22:13

Vanaf de brugklas staat het zakgeld vast

Hier kreeg oudste 20 euro zakgeld per maand en 5 euro beltegoed vanaf de brugklas. Ik heb haar verteld dat dit nooit meer verhoogd wordt.
Schoolspullen worden het eerste jaar betaald, daarna de aanvullingen niet meer. Dit wel m.u.v. speciale rekenmachine vanaf klas 4 en Grieks woordenboek (heel duur).
Tegen de tijd dat dit bedrag te laat wordt, kan kind geld bijverdienen. Dit gebeurt bij oudste ook. Eerst met bijles geven, nu met thuis strijken.

Kleedgeld gaat weer anders. Dan kijk ik ook naar de groeispurt. Mijn idee is dat ze alle kleding zelf kopen als ze bijna uitgegroeid zijn. Daar hoort dan een budget bij. Voor die tijd krijgen ze vanaf 12 jaar een budget voor de bovenkleding, met eventueel extra geld als ze overal uitgroeien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.