Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Evelien

Evelien

22-04-2016 om 09:47

Bring your own device

Het kan zijn dat er bij ons op het werk "bring your own device" (BYOD) komt.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Hoe werkt het?

MOET je dan als werknemer bijv. zelf een laptop voor je werk aanschaffen (en op eigen kosten?) of MAG je dan je prive laptop voor je werk gebruiken?

En als BYOD geldt, kan de helpdesk dan nog wel goed helpen? Immers vele soorten apparatuur.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

22-04-2016 om 09:50

Ook

Bij ons is BYOD vrijwillig maar je moet je wel aan de veiligheidsvoorschriften van het bedrijf houden. Ik doe er dus zelf niet aan mee en gebruik mijn werklaptop en -telefoon alleen zakelijk en mijn eigen spullen privé.

mieke

mieke

22-04-2016 om 09:57

BYOD

Op je werk????

Klinkt als een bezuinigingsmaatregel.

Ik heb een laptop van mijn werk en een telefoon. Ik mag mijn telefoon ook prive gebruiken (fair use) maar dat doe ik niet. Alleen als ik thuis werk doe ik dat via een citrix verbinding op mijn eigen pc maar geen haar op hoofd die eraan denkt om een laptop te kopen en daar voortaan mee op kantoor te gaan werken. Op kantoor wil ik een normale computer met twee beeldschermen. Of een dockingstation voor mijn zakelijke laptop.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-04-2016 om 10:02

Hebben wij ook

Kunt kiezen of van de zaak of je eigen met vergoeding.
Qua ondersteuning heeft de eerste variant echt wel de voorkeur.

Postbezorger

Postbezorger

22-04-2016 om 10:39

even ter info

Realiseren jullie je dat de zo ongeveer slechtst betaalde werknemers in Nederland tegenwoordig ook BYOD hebben? Ze moeten met hun eigen fiets komen, krijgen een schijntje vergoeding waar ze vroeger alle reparaties konden declareren en moeten binnenkort allemaal verplicht een smartphone hebben die pakketjes kan scannen. Helaas moet dat een heel nieuw model zijn anders werkt de app niet.

Niki73

Niki73

22-04-2016 om 13:34

Postbezorger

Ongelooflijk. Ik heb last van plaatsvervangende schaamte. MAG een werkgever dat zomaar eisen? Wat zegt de vakbond?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-04-2016 om 14:15

wordt steeds gebruikelijker

Het wordt steeds gebruikelijk, past ook heel natuurlijk binnen Het Nieuwe Werken.
Evelien, het antwoord op jouw vragen hangt af van de organisatie. Eigen kosten of niet: ik ben gewend om een budget te krijgen (budget voor twee jaar). Dit was voor telefoon, laptop en evt. zaken als een printer voor thuis (voor als je thuis werkt). Hier werkt het zo dat je zelf je spullen aanschaft en de rekening indient bij het bedrijf. Heb je na twee jaar nog budget over, dan krijg je dat (bruto) uitgekeerd. Software krijgen we via helpdesk, evenals een simcard. En ja, die kan iedereen meestal prima helpen. Meeste vragen zijn gewoon software vragen. Globaal twee smaken: Windows en Apple. Zo ingewikkeld is het niet.

Of je je laptop alleen zakelijk of ook privé gebruikt, is natuurlijk gewoon aan jou. Maar waarom zou je twee laptops willen hebben?

Postbezorger

Postbezorger

22-04-2016 om 14:44

eisen

Toevallig heb ik vandaag gehoord dat postnl verwijst naar de volgende wet in de CAO: Voldoen aan redelijke opdrachten: De werknemer zal voldoen aan redelijke opdrachten ook wanneer deze betrekking hebben op het verrichten van andere dan zijn gebruikelijke werkzaamheden.

Ik vind het verplicht aangaan van een tweejaarlijks abonnement inclusief smartphone niet vallen onder 'werkzaamheden'.

Overigens is er een vergoeding van 8 euro per maand en voor dat bedrag kun je ook wel een smartphone met abo van 300 mb krijgen maar iedereen vraagt zich af waarom postnl niet zelf die abonnementen afsluit.

De fietsvergoeding is ook al anderhalf jaar een heet hangijzer. Vroeger moest je met een redelijke fiets komen en werden je reparaties vergoed. Vorig jaar kreeg je 70 euro vergoeding per jaar en nu afhankelijk van je contracturen 70-105 maar hoe betaalt iemand in de schuldsanering een dure reparatie als je een paar euro per maand krijgt? Waarom krijgen we geen afschrijvingsvergoeding? Overigens zit in die 70-105 ook je vergoeding voor een broek en je schoenen. Daar krijg je alleen nog een kortingsbon voor voor Ecco's, die ook veel te duur zijn met korting.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-04-2016 om 16:10

Ja das belachelijk postbezorger

Ik krijg 8 euro per maand voor de telefoon. En een simkaart. En de keuze.
En een stuk beter betaald.

Theekopje

Theekopje

22-04-2016 om 16:31

Prive en zakelijk

In mijn organisatie gebruikt een aantal collega's hun eigen device. Voordeel kan zijn dat sommige mensen absoluut een bepaald type apparaat willen hebben (en ja, dat kan bij bepaalde werkzaamheden gerechtvaardigd zijn).
Kan idd wel lastiger zijn met de ondersteuning. En het moet natuurlijk niet zo zijn dat de werkgever de kosten van de apparatuur afwentelt op de werknemer.

Elfje65

Elfje65

30-04-2016 om 10:41

Post.nl

Daar gebeuren wel meer dingen die belachelijk zijn. Is 1 van de slechtste wergevers volgens mij.

Postbezorger

Ik bestel nogal veel online en mijn vriendelijke pakketjesbezorger komt die spullen brengen. Ik voel me dan altijd een beetje lullig omdat ik weet dat hij heel slecht betaald wordt. Is het raar om hem de volgende keer een fooi te geven?

skik

Henriette123

Henriette123

30-04-2016 om 11:02

Wel eens fooi gegeven.

Ik weet niet of het vreemd is, maar ik heb het ook wel eens gedaan.
De pakjes komen altid op de afgesproken tijd, en hij geeft het bij de buren af als wi her niet zijn.
En wel bij de buren waar wij het graag willen.
Op een dag was het slecht weer, en hij stopte nog een keertje toen hij mij uit zag stappen.
Het was misschien ook wel in zijn voordeel dar hij het pakketje alsnog afleverde, maar ik was er erg blij mee.

Hortensia

Hortensia

30-04-2016 om 11:23

Henriette123

Hebben wij dezelfde pakjesbezorger?

Die van mij is ook al zo prettig!

Laatst liep ik met de hond door het dorp, toen er opeens een busje naast me stopte. "Mevrouw, mevrouw, ik was net bij u aan de deur, ik zou het anders vanavond weer brengen ('t was een tekenstuk) maar nu ik u toch zie..."

Dat hij mij van achteren herkende als mevrouw Hortensia van de Takkenstraat 13 vond ik geweldig! (al zal mijn frequente internetwinkelen daar wel aan meehelpen )

Henriette123

Henriette123

30-04-2016 om 11:44

Hortensia

Nou wij wonen niet in een dorp, maar verder inderdaad precies hetzelfde verhaal.
Het was inderdaad ook een stuk waarvoor getekend moest worden.
Zelf fungeer ik ook geregeld als PostNL.depot voor buren.

Hortensia

Hortensia

30-04-2016 om 11:49

oh ja

Was ik vergeten: als thuiswerker ben ik tevens pakketdepot dus die man kan me inmiddels wel uittekenen

Plus mijn gewoonte alles op het www te bestellen omdat het vaak inclusief verzendkosten veel goedkoper is dan in de winkel (sorry, V&D).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.