Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

vergeetachtige

vergeetachtige

01-07-2015 om 13:46

hoe vergeet je niets??

hallo; ik ben 'bekende' op het forum maar even anoniem.
ik heb een eigen bedrijfje (zzp) en krijg klanten. ik heb echter al heel lang problemen met 'afspraken nakomen', ik ben erg slordig: bel mensen niet terug, kom afspraken niet na (ik bel terug of een mail zie ik over het hoofd). Erg vervelend. Ik weet dit van mezelf en werk er aan. Ik probeer ook systemen te vinden bv in Outlook. Heb ook wel eens opgeschreven of een 'to do list' gemaakt (compu) maar ik kijk er niet in als iemand bv niet thuis is, vergeet ik het later weer.
Wie o wie heeft een super oplossing?
(kan ik misschien meer gebruik maken van outlook??)

bieb63

bieb63

01-07-2015 om 13:52

agenda?

En dan gewoon een normale, niet digitaal. Daar zet je al je afspraken in en de dingen die je op een bepaalde dag moet doen. Schrijf alles direct op, dus niet 'straks'. Als je een mail krijgt waar je op moet reageren. Schrijf dat dan in je agenda bijv. bij morgen. Kijk ELKE ochtend in je agenda wat er die dag moet. En doe dat meerdere malen op een dag.

Mijntje

Mijntje

01-07-2015 om 13:52

Wunderlist

Wunderlist, daar kan je lijstjes aanmaken, dingen plannen en je laten herinneren. Ik doe er alles mee.

Sapje

Sapje

01-07-2015 om 14:03

Papier

Ik maak nog heel ouderwets al mijn lijstjes op papier. Dat streept ook zo lekker af.
Als ik in bed lig en ik herinner me dat ik iets moet doen, dan stuur ik mijzelf een mailtje met het actiepunt in de onderwerpregel. Ik mag dan alleen het 'ongelezen' mailtje verwijderen als het punt is afgewerkt.

vergeetachtige

vergeetachtige

01-07-2015 om 14:10

agenda papier

die heb ik al; daar kan ik inderdaad alles op schrijven, maar dan nog vergeet ik het als ik de 'pagina' doorblader
er staat ookn og meer in mijn agenda dus misschien werken kleurtjes.
Wunderlist heb ik nu gedownload op mijn computer.ziet er een beetje kaal uit (heb de gratis versie), kan alleen maar iets toevoegen en niet veel er bij zetten. benbenieuwd wat ie gaat doen..

Angela67

Angela67

01-07-2015 om 14:16

outlook mail + agenda:

en niets anders

je kunt echte afspraken maken, dus mensen uitnodigen

je kunt mailtjes naar je agenda slepen, dan opent ie automatisch een afspraak (waarbij je niemand hoeft uit te nodigen, dan is het feitelijk een taak met een tijdstip op die dag).

je kunt zelf dubbelklikken op een tijdstip en dan kun je direct typen wat je moet doen

ik gebruik niet de takenlijst van outlook, alleen mail en agenda.

voor de rest: het helpt als je een fikse blunder maakt zakelijk gezien, dan wordt je vanzelf minder vergeetachtig. je moet afspraken (en je eraan houden) echt een top prioriteit maken, wellicht nog meer dan dat je altijd perfect inhoudelijk werk aflevert.

als ik iets zou bestellen bij jou dan vind ik op de hoogte gehouden worden en aan afspraken houden echt het allerbelangrijkste. Want ik ga er al vanuit dat je kwaliteit levert (anders zou ik het niet eens bestellen), dus afspraken etc. daar kun je mee scoren (of falen).

Neem gewoon geen genoegen met minder en zorg dat je binnen een week of 2 een goede dagroutine hebt, die je langzaam kan 'uitbreiden'.

En nee ik heb geen aandelen Outlook , maar de basis is zo simpel dat je daar vanaf dag 1 de dagelijkse dingen mee kunt doen. Later kan je dan wat meer gaan gebruiken als dat nodig is.

gr Angela

Anno2

Anno2

01-07-2015 om 14:19

Digitale afenda

Kan ik Outlook of gmail, en dan met alarm zodat die afgaat.

Angela67

Angela67

01-07-2015 om 14:19

oeps

wordt je moet natuurlijk word je zijn . . .

Mijntje

Mijntje

01-07-2015 om 15:18

ping

Met wunderlist hoor je een vrolijke PING als je iets aanvinkt wat je hebt gedaan. Ik was er binnen een dag aan gewend. Je kan het ook op je telefoon zetten (nouja ik niet, maar ik heb nog een ouderwetse mobiel)
Maar gewoon ouderwets strepen op papier blijft ook fijn natuurlijk.

ik lees mee

Rick

Rick

01-07-2015 om 19:42

Daarbij

Zet zolang het blijkbaar niet in je hoofd zit om regelmatig te kijken een wekker op je mobiel die je elk uur af laat gaan en verplicht jezelf dan de komende 24 uur (dus 's middags ook voor morgenochtend) te checken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-07-2015 om 22:51

IPad

Mijn digitale notitieblok.
Heb ik echt altijd bij me.

Mimba

Mimba

01-07-2015 om 22:55

color note

zie titel, handige app waarbij je checklisten kunt maken en tekst kunt invoeren.
Heel eenvoudig, ik gebruik het voor de boodschappen en voor de klussen die ik moet onthouden.
Daarna vink je af en/of verwijder je de lijst weer

Mimba

Mimba

01-07-2015 om 22:55

is er ook voor pc.

Katniss

Katniss

01-07-2015 om 23:01

Je vindt het niet belangrijk

Als je het belangrijk zou vinden, zou je er wel aan denken. Dat geldt althans voor 95% van de mensen. Misschien moet je je agenda onder je anticonceptiepil leggen. Als je die inneemt check je gelijk je agenda.

moreen

moreen

02-07-2015 om 12:57

misschien een

pilletje... ritalin of zo.
maar serieus, probeer te werken met je agenda en zet gewoon alle grote en kleine dingen erin. Helpt dat niet voldoende, neem dan vaste tijdstippen waarop je alles checkt wat je doen moest. Maar het grootste struikelblok is ws dat je iets bedenkt wat je moet doen en het dan niet opschrijft. Dus dat moet de gewoonte worden!!
En wat de opmerking betreft dat je het niet belangrijk vindt; daar geloof ik niet in. Sommige mensen hebben nu eenmaal zo'n warhoofd of een erkende ADHD dat het werkgeheugen gewoon echt slecht functioneert. Deels heeft inderdaad te maken met prioriteiten stellen, dat is dan sowieso al een moeilijke opgave. Maar je moet ermee leren leven.

thuiszitter

thuiszitter

13-10-2015 om 10:17

met mijn iphone

gebruik ik altijd mijn agenda, alle afspraken staan erin met de locaties en je kunt zelfs 2 meldingen voor elke afspraak instellen van : bij aanvang tot 1 week ervoor en je kunt zelf een favoriete deuntje instellen, ik behoud zo overzicht in een soms drukke agenda en je mist niets meer, en het mooist vind ik dat wanneer ik in de agenda op de locatie druk ( ietsje langer indrukken ) automatisch naar het navigatieapp ga en de route wordt gestart,

Er is zelfs de mogelijkheid om als je verder van de locatie verwijderd bent de app rekening houdt met de af te leggen afstand zodat ook de reistijd ingecalculeerd wordt en dus op tijd bent.

Ilss

Ilss

04-12-2015 om 12:45

Agenda op telefoon en wekkers!

Zet het in je agenda op je telefoon met herinneringen! Dit helpt voor mij echt heel erg. Niet uitstellen, gewoon direct doen!

Planmoment

Neem een vast moment in de week om door je komende taken en verantwoordelijkheden te gaan, bijvoorbeeld een uurtje op zondagavond. Of als het niet gelukt blijkt, het eerste uur op maandagmorgen (altijd een alternatief).
Daarmee prent je weer even in wat je moet doen en je kunt verwijderen wat gedaan is.
Dan maak je een prioriteitenlijst en een weekplanning in je hoofd en in je agenda.

Vergiet

Vergiet

04-12-2015 om 15:45

lijstjes zichtbaar en plannen

Gezinsagenda hangt aan de muur met veel ruimte om te schrijven, zichtbaar voor iedereen. Ik zoek er altijd een uit op A3 formaat (voor 1 maand). Grove planning van man staat er in kleur en in code op. Die van de kinderen ook. Meestal hangen de komende maand en de maand daar er bij. [En er moet voor komend jaar een nieuwe komen! -bijna vergeten dus. Dank voor dit topic!].

Agenda op de telefoon alleen doe ik niet meer want dat ding is soms heel snel op.
Zijn er ondertussen geen apps voor op laptop plus telefoon, die met elkaar syncen? Dat zou handiger zijn. Ik heb wel digitale stick-it notes op m'n laptop, vind ik heel handig. Voorheen had ik die op m'n bureau, kan ook handig zijn.

Elke maand kijk ik naar de maandagenda en elk weekend maak ik een grove planning voor de komende week. Aan het eind van de dag, even kijken wat er voor de volgende dag op de planning staat zodat ik weet wat moet klaarleggen, bijvoorbeeld, en maak ik m'n prioriteitenlijstje.

Zo'n vaste indeling is handig. Dus vaste tijden dat je de maand even doorneemt, de week en de dag. Dat kan je ook doen met terugbellen, bijv tussen 4 en 5 (als de concentratie minder wordt).

Dat plannen is ook wat. Voorheen plande ik alles lekker vol maar als er wat onverwachts gebeurde, liep alles mis. Nu verdeel ik meer over de week. Het is dus ook handig om af en toe terug te kijken om te achterhalen waar het mis ging. En een volle agenda die mis gaat is soms demotiverend of met domino-effect. Wat ruimte voor flexibiliteit is voor mij wel prettig.

Verder heb ik de radio graag aan zodat ik me niet kan verliezen in de tijd.

Chaootje

Chaootje

04-12-2015 om 19:29

in het zicht + reminders in telefoon

Ik ben heel benieuwd Vergeetachtige hoe het je vergaat.

Ik geloof er niets van dat als je dingen vergeet dat je ze dan niet belangrijk vindt. Geldt in elk geval niet voor mij. Het is juist dat ik teveel belangrijk vindt, te wil moet (eh.... wil) doen en het niet allemaal kan onthouden.

Wat bij mij werkt is: to do lijst in de mail. Ik mail mezelf als ik iets moet doen en werk die regelmatig bij in de zin dat ik ze ook indeel op datum.

Echte afspraken in de agenda, maar heel veel to do dingen dus in de mail.

Elke keer als ik iets bedenk zet ik het in de to do mail en als het qua datum dichterbij komt / urgenter wordt, dan zet ik er een datum bij dat ik het wil doen.

NB Ik wil altijd heel veel, dus verplaats regelmatig dingen die ik toch niet gedaan heb naar een latere datum.

Echt belangrijke dingen die ik op een bepaalde dag en/of bepaald tijdstip moet doen zet ik in mijn telefoon (herinnering) en dan gaat hij rinkelen.

En als het HEEL erg belangrijk is, zet ik eerst een herinnering (zachtere rinkel) en vlak daarna gewoon alarm (die kan me echt niet ontgaan).

Tot slot: als ik thuis ben en aan dingen moet denken (bijv. 's ochtends voor ik naar mijn werk ga), dan leg ik een briefje op de tafel in de gang waar ik groot op zet wat ik moet doen. Dan kan ik het ook niet missen.

Het is een drama als je vergeetachtig bent en/of te veel aan je hoofd hebt, maar met al mijn reminders, aantekenigen, mails en alarmpjes gaat het niet vaak meer mis bij mij.

Stenna

Stenna

05-12-2015 om 18:06

alles in outlook

Ooit zo geleerd in een time management cursus. Er mag eigenlijk niks in je inbox blijven staan. Iedere mail ofwel meteen beantwoorden en daarna wegslepen in een subfolder (naar projecten bijv) ofwel in je outlook agenda slepen op de dag/tijdstip dat je 'm wilt beantwoorden. Dan krijg je vanzelf een herinnering van je agenda. Alshet dan niet gaat of lukt: meteen naar een ander moment of dag slepen. Een "vlag" eraan zodat hij in je outlook tasklist komt kan ook, maar dan moet je wel de gewoonte hebben die tasklist elke dag te checken en dat zie ik jou niet zo doen.
Telefoontjes idem dito: in je outlook agenda zetten en niet "uitzetten" als je ze op het moment van de herinnering niet kunt doen, maar verplaatsen in de agenda.
Tot slot 1x per week (ik doe dat op vrijdagmiddag, als laatste taak van de week, maar juist op maandagochtend kan ook als je dat prettiger vindt) je hele inbox van die week leegruimen, wat er nog over is dan. Dan kom je vanzelf tegen wat je nog vergeten bent, kun je dan alsnog doen of alsnog in je agenda voor de volgende week zetten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.