Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Anke

Anke

27-07-2015 om 10:42

Hoe zit het met de levensduur van smartphones ?

Hoi,

Even een vraagje: is dit normaal, terecht of pure aanstellerij ?

Mijn 3 pubers hebben alledrie een smartphone. Alle drie van hetzelfde merk en dezelfde prijsklasse. Ze hebben 'm in april 2014 gekregen (dus nu 15 maanden oud) en de gemiddelde prijs lag rond de 200 euro.

Naar mijn idee: dure smartphones en in wezen nog nieuw (immers, slechts 15 maanden).

Nu hoor ik eigenlijk steeds geluiden dat de mobiel traag is, steeds vastloopt, dingen niet kan openen, je 'm steeds uit en weer aan moet zetten etc....
Een hoop verwend gezeur naar mijn idee. De smartphone wordt weliswaar intensief gebruikt, maar voor deze prijs en levensduur heb je niks te klagen.

De kids denken daar uiteraard anders over en vinden hun smartphone al weer verouderd. Is dit terecht geklaag ?

Kan zo'n nieuwe mobiel inmiddels (na zo'n korte tijd) al weer verouderd zijn en dit soort problemen krijgen ?

Uiteraard krijgen ze van mij GEEN nieuwe hoor, ze sparen er maar lekker zelf voor, maar ik vraag me af of hun opmerkingen terecht zijn.

Stiekem ook nog een vraagje over m'n eigen smartphone; ik hoefde uiteraard niet zo'n dure als de kids. Heb sinds een half jaartje een mobiel voor toen 100 euro, maar inmiddels nu voor 80 euro in de winkels ligt.

Eh, ik durf het haast niet te bekennen, maar wat een tergend traag ding. Loopt dus steeds vast etc..... Dus van mijn kant ook wel wat ergernis.

Ik vind 100 euro dan wel weer een andere prijsklasse dan 200 euro, maar toch..... dit is toch ook geen simpel dingetje en dan toch steeds zulke problemen.

Hoe kan dit allemaal ???

grt Anke

Lusithania

Lusithania

27-07-2015 om 10:58

clean master

Hebben jullie iets als clean master op jullie smartphones geïnstalleerd? Dat appje gooit dan alle overbodige rommel weg en maakt smartphone of tablet weer een stuk sneller.
Ik speel een spel op mijn tablet en bij intensief spelen, laat ik clean master de overbodige bestanden opruimen.

Hortensia

Hortensia

27-07-2015 om 12:59

daar is slim over nagedacht

(wat hieronder staat gaat over mijn ervaring met Android; ik kan niet oordelen over iPhone).

Smartphones horen geen jaren mee te gaan. Ze kunnen het wel, hoor Ik heb een 5 jaar oude Sony Ericsson x10 in de la, die maakt nog mooie foto's en kan nog een enkel dingetje, maar voor gewoon alledaags gebruik is hij gewoon veel te zwak.
De Android-updates voor de X10 zijn blijven steken bij versie 2 punt nog iets. Méér kan het apparaat niet aan, maar de apps zijn zich wel steeds verder blijven vernieuwen. Lang verhaal kort: ik kan er dus foto's mee maken, bellen lukt ook nog wel en een enkele simpele app doet het ook nog, maar voor de rest kan ik er net zoveel mee als met een Nokia 3310 - niks mis mee, maar zooo 2003 Terwijl er met het toestel zelf niks mis is - het is alleen te oud.

Drie jaar geleden kreeg ik een Samsung Note (de eerste Note). Een enorme telefoon, maakte foto's als een baas internetten werd niet meer turen naar een schermpje maar na een jaar begon hij ook al te sputteren. Heb hem nog een paar keer leeggehaald, terug naar fabrieksinstellingen, Cleanmaster erop (werd wel gek van de dwingelanderij dat ik allerlei extra's moest installeren), maar het soepele was er toch echt wel af... Ik had het apparaat vooral voor mijn werk nodig en had daarom stevig geïnvesteerd in wat destijds een zeer sterk toestel was, dus ik voelde me wel een beetje bedonderd...

Vorig jaar heb ik hem laten vallen (niet expres ), het telefoongedeelte was stuk, viel gelukkig onder de verzekering. Van de vergoeding, die me niet tegen viel (zeker niet voor een telefoon die voor Androidbegrippen al aardig antiek was), kocht ik een S4. Die heeft vorige maand weer een Android-update gehad en sindsdien begint die ook alweer te sputteren Tegelijk internetten (met Dolphin als browser) of mail inhalen, met radio streamen (via Tune-In) gaat niet soepel meer. Heb de boel al teruggezet naar fabrieksinstellingen (zo'n smartphone loopt ongemerkt toch al snel vol met apps die je amper gebruikt), hij gaat weer wat soepelder, maar het vlotte apparaat van een jaar geleden is het niet meer.

Geldt overigens ook voor tablets. In 2011 heb ik een Asus Transformer gewonnen, binnen een jaar stond hij al fors op de rem. Ik gebruik hem nog wel - ik kijk er interactieve tv op, dát kan hij nog wel aan. Maar internetten en zo, nee, dat was al een jaar nadat ik hem kreeg een drama.

Het is natuurlijk niet de bedoeling van de producenten dat je telefoon tot in lengte van dagen mee gaat en daarom wordt hij in rap tempo geupdated zodat iets oudere exemplaren het al gauw niet meer kunnen bijbenen. Ook de apps willen natuurlijk zo actueel mogelijk zijn.

Ik heb gehoord dat een iPhone langer meegaat, ben benieuwd wat daar van waard is.

PS: de Note gebruik ik nu als eenvoudige minitablet. Dat gaat redelijk. Een kennis heeft er CyanogenMod opgezet, hij is weer wat vlotter, maar mist ook de mooie camera die Samsung er op had. Bellen kan ik er niet meer mee vanwege de valpartij, maar voor onderweg (mits er wifi is) is het wel prettig, bijvoorbeeld als routeplanner (met opgeslagen kaarten) of om te streamen. Twee dingen tegelijk doen is helaas wel lastig, zoals streamen én internetten. Maar goed, deze is ook "al" drie jaar oud...

Dat "CyanogenMod" erop zetten is ook nog een hele klus. Moet je echt door iemand laten doen die weet waar hij/zij mee bezig is!

Marie

Marie

27-07-2015 om 13:00

Terugzetten naar fabrieksinstellingen

Inderdaad geregeld het cachegeheugen legen, ik doe dat de app AppMgr III.
Camera zo instellen dat foto's gelijk op externe SD-kaart worden opgeslagen. Mijn foto's worden met Wifi ook ge-upload naar Google+, zodat ik ze overal kan bekijken en beheren.
Verder nemen app's tegenwoordig steeds meer geheugen in. Heb jij bijvoorbeeld de Facebook-app is berucht. Facebooken gaat ook prima via je webbrowser.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-07-2015 om 13:13

Nee das overdreven

Hoewel ik nu weer zit te forummen omdat zit te wachten op de telefoon die de filmpjes verplaatst naar de sd kaart. En dat duurt laaaaaaang.
Maar een goeie telefoon mag na een jaar nog goed draaien, behalve als ie mudje vol zit.

Zie zojuist dat deze actie 4 gieg aan vrije ruimte heeft opgeleverd. Dat ga ik wel merken denk ik.
Dus wellicht dat dat ook wat ruimte schept voor de pubers?

Katniss

Katniss

27-07-2015 om 14:44

iPhone

Je wilt het niet horen, maar ik heb alléén maar dat soort ervaringen met androids (HTC, Siemens). Traag en vastlopend, niet mee te werken als je Apple gewend bent. Mijn iPhone was laatst ook traag en aan het haperen. Bleek dat er overbodige 'andere data' verzameld was (cookies e.d., denk ik). Na synchroniseren op iTunes loopt hij weer als een zonnetje. Dat is met de androids nooit gelukt. Maar ja, dan heb je het wel over een prijsverschil van 300 euro, dat zal gerust uitmaken.

Marjoleine64

Marjoleine64

27-07-2015 om 15:21

Helaas...

Ook soortgelijke ervaringen. Oudste had 4 jaar geleden een Samsung Gio gekregen, maar was daar al na anderhalf jaar niet meer tevreden over. Hij heeft toen gekozen voor de Nexus 5 (deels zelf gekocht). Ik gebruik de Gio nu, maar meer dan bellen, SMS, whatsappen en internetten kan ik er niet mee, updates draaien al niet meer wegens te weinig geheugen. En dan heeft zoon hem nog geroot en cyanogenMod erop gezet, en ook nog LinktoSD. Iedere paar maanden gooi ik mijn mail en whatsapp er helemaal af, dan kan ik updates draaien, en dan er weer op, dan loopt hij weer een tijdje wat soepeler.

Jongste heeft een Sony Xperia e van nu ruim 2 jaar oud en die is gevallen... maar was ook al erg traag aan het worden. Hij hoopt nu een invite te bemachtigen voor de nieuwe oneplus two (morgen).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-07-2015 om 15:48

Ja 300 euro kan verschil uitmaken

Ik had soortgelijke ervaringen met mijn Samsung Ace, maar dat is dan ook een budgetfoon.
Met mijn Samsung Note heb ik echt nergens last van.

Die goedkopere modellen kunnen wellicht al die updates op een gegeven moment niet meer aan?

lennest

lennest

29-07-2015 om 21:09

Iphone

Ik heb een Iphone 4, geen 4S, maar een gewone 4 en volgens mij een jaar of 3 'oud' en ik gebruik 'm heel intensief: mail, appen, foto's, spelletjes, notities, facebook en nog tig andere apps. Een paar maanden geleden een nieuwe batterij laten plaatsen want die ging toch wel heel erg snel leeg. Ok, 4G kan niet en Siri ook niet, maar de rest? Prima hoor.
Voor mijn werk heb ik een Iphone 5, behalve 4G en Siri: geen verschil.
Door zoon wordt ook gemopperd over zijn Samsung S4 mini, kan echt niet meer, hij wil een Edge, ach, kost 'maar' zo'n 800 euro, ach, waar hebben we 't over? Overigens: de S4 mini is een jaar oud.

Elke

Elke

29-07-2015 om 21:33

Hier ook

Mijn iPhone 4 wordt over 'n paar maanden 5 en wordt nog dagelijks intensief gebruikt door een redelijk veeleisende gebruiker. Ik heb zelf 'n iPhone 5c en die is wel wat sneller, maar ook weer niet zo vreselijk veel beter. M'n andere kind heeft een LG Nexus 5 (1,5 jaar) en klaagt daar eigenlijk ook nooit over. Maar ik weet van hem ook dat hij 'm altijd up to date houdt en ook precies weet hoe hij problemen kan oplossen...

Van goede/duurdere smartphones is de levensduur volgens mij best ok... Goedkopere telefoons zullen eerder tegen hun limieten aanlopen, eigenlijk net als met (andere) computers.

mirreke

mirreke

01-08-2015 om 12:44

iphone 4s

en dus echt niet meer het jongste model. Ik heb m alweer een aantal jaar en ik ben er dagelijks blij meer. Loopt nooit vast, ik heb zelden dat een app crasht en meestal staat er dan toch al een update voor klaar.

Oudste twee hebben ook een 4s, een na jongste heeft een Android en is nu al aan zn derde telefoon toe, want ja, het is wat met die dingen. Hij wilde een android vanwege het grotere scherm dan een betaalbare iphone, maar is er nu al meer geld aan kwijt.

Ik ben aan t sparen voor een nieuwer model en dan krijgt jongste de mijne.

Kaboutertje

Kaboutertje

30-09-2015 om 00:09

iphone 6

Heb ik zelf, puber van 14 heeft mijn 'oude' 5S en heeft dus niks te klagen, kind van 11 heeft er nog geen maar krijg binnenkort de oude 5S van de oudste als de oudste mijn iphone 6 krijgt omdat ik dan de 6S krijg via het werk. Mijn man heeft een goedkopere huawei van 300€ en klaagt hier nooit over, gebruikt hem dan ook alleen voor te bellen en af en toe het weer, mail, whatsapp, nieuws etc. te kijken.

Charis

Charis

01-10-2015 om 10:26

Ondersteuning

Het fijne van Apple is dat ze lang ondersteuning blijven bieden voor hun toestellen, ook als ze al wat ouder zijn. Op die manier kan je smartphone gemakkelijk een jaar of vier mee.

Ik lees veel mensen met een iPhone 4s of ouder. Welke iOS draaien jullie? De nieuwste versie iOS 9.01. is nu beschikbaar. Installeer je die ook, of hou je het bij 7 of 8? Ben wel benieuwd namelijk of je telefoon er trager van wordt...

Kaboutertje

Kaboutertje

01-10-2015 om 23:45

iOS 9

Ik heb op mijn 6 iOS 9 en daarna 9.1, maar hij is er niet slomer op geworden. Bij oudere toestellen zo als de 5 of ouder weet ik dat niet omdat ik ze heb verkocht. Of de 5S van de oudste geüpdatet is weet ik niet, maar mijn puber kennende waarschijnlijk wel aangezien hij altijd meteen het nieuwste wil.

marie

marie

02-10-2015 om 13:53

wifi-assistent uitzetten

Bij ons op het werk kregen we de tip om de "wifi-assistent" van de nieuwste IOS-update uit te zetten. De telefoon gaat dan namelijk automatisch zoeken naar het sterkste signaal en kan dan ongemerkt switchen van wifi naar data en dat kan dus nogal in de papieren lopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.