Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Jeanine

Jeanine

21-05-2015 om 23:30

Is een drone legaal?

Mijn 16-jarige zoon is van plan om een kleine drone te kopen, maar ik kom er maar niet uit of deze vliegende apparaten wel helemaal legaal zijn. Het onderzoek dat ik tot nu toe heb gedaan komt tot de conclusies dat consumenten zonder restricties met een drone mogen vliegen zolang dit buiten de bebouwde kom is en geen gevaren oplevert. Ergens anders lees ik dat er er maar tot een bepaalde hoogte gevlogen mag worden en niet over privéterrein. Iemand die hierover uitsluitsel kan geven?

Tevens zou ik graag ervaringen horen van ouders met kinderen die ook een drone in bezit hebben. Heeft dit gevaarlijke situaties opgeleverd of valt het allemaal wel mee?

Groetjes,

Jeanine Verhagen

Karint76

Karint76

23-05-2015 om 20:02

ja onder voorwaarden mag een drone

Ik heb begrepen dat een drone volkomen legaal is, maar dat deze niet boven de bebouwde kom mag vliegen zonder vergunning. Beetje kinderachtig natuurlijk, maar ik zou er wel aan houden. Zelf ook bij mijn zoon gedaan. Deze heeft een half jaar geleden een drone gekocht.

Overigens kan ik je wel aanraden een drone met camera te kopen voor mooie beelden. http://www.alldrone.nl/drone-met-camera/ legt dit bijvoorbeeld uit.

Koentje Koets

Koentje Koets

26-05-2015 om 09:52

hoezo kinderachtig???

Dit is ook bedoeld om de privacy te waarborgen. Als iedereen maar lekker kan filmen boven en rondom je huis waar ben je dan? Dit is een methode waardoor inbrekers kunnen kijken of de boel veilig is...
Is dat wat je wil dan?

notje

notje

27-05-2015 om 07:37

zeker niet kinderachtig die regel

Hier vloog iemand constant boven onze huizen en tuinen.Niet alleen het geluid was heel erg vervelend,maar dat iemand alles van je filmt in je tuin èn huis vond ik veel te ver gaan.Nadat we hadden gelezen dat je helemaal niet in de bebouwde kom mag vliegen hebben we de man er even goed op aangesproken.De buren hadden ook al geklaagd,nu heb ik hem niet meer gezien.

Arawen

Arawen

27-05-2015 om 21:28

Software is aangepast

Mijn man heeft zo'n ding, als hobby, en hij klust er graag aan. Nieuwe software, gadgets toevoegen, etc. Hij vliegt op een veldje hier vlakbij, we wonen vlak bij het water dus dat levert van behoorlijke hoogte mooie beelden op. Natuurlijk heeft dat ding een camera. En GPS, zodat ie altijd terug vliegt naar waar je hem hebt opgelaten (en je 'm dus nooit kwijt bent).

Inderdaad, er zijn behoorlijk wat restricties. Niet boven bebouwing, niet in het donker, niet hoger dan 300 meter, altijd in het zicht. Verder nog wat logische dingen als niet boven snelweg/spoorbaan/elektriciteitspalen en luchthavens. Volgens man is de software daarop ingesteld c.q. in te stellen. Drone vliegt niet waar het niet mag (luchthavens) en niet hoger dan bepaalde hoogte.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.