Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

lennest

lennest

21-03-2015 om 12:05

Mb's verbruiken en wifi

hoe kan dit? Ik heb thuis wifi, telefoon staat ingesteld op wifi en toch worden er mb's uit de bundel verbruikt. Sterker nog: mijn telefoon ligt beneden op de lader, ik lig boven in bed (zoals de hele familie) en ik zou vandaag alleen al zo'n 200 mb verbruikt hebben! Ik heb helemaal niets gedaan met die telefoon, ik snap dit niet.

Mobiele data

Bij mijn telefoon kun je de optie 'mobiele data' uitzetten. Dan zit je in elk geval safe. Verder zou ik gewoon even bellen met je provider, misschien kunnen zij snel zien hoe dit kan.

thuiszitter

thuiszitter

31-03-2015 om 14:05

apps

vaak kan er in de instellingen van je telefoon staan dat apps op de achtergrond ververst mogen worden, als dit het geval is kost het je Mb`s daarnaast zou ik anders gewoon 3G en/of 4G uitschakelen.

Google anders even naar uitzetten mobiele data samen met je merk/model telefoon, dit levert ongetwijfeld antwoorden op je vragen samen met uitleg hoe je dat precies op je toestel moet doen.

bertje1

bertje1

17-05-2015 om 13:40

home knop

op het onderste knopje van je telefoon (rechthoekig achtig) bovenop is een 'homeknop'. als je die iets langer ingedrukt houdt, zie je welke programma's 'aan' staan en dus misschien mb's gebruiken!

lennest

lennest

26-05-2015 om 10:41

en zaterdagnacht weer 700 MB verbruikt!

Zaterdagochtend haal ik beneden mijn telefoon van de lader, zie ik 3 berichtjes, 2 van 04.13 uur; beste klant, u hebt 80% van uw datalimiet verbruikt en beste klant u hebt 100% van uw datalimiet verbruikt en 1 van 04.15: beste klant u hebt 300 mb meer verbruikt dat u mag verbruiken, het meerdere wordt u in rekening gebracht, u kunt dit voorkomen door extra mb's aan te schaffen. Dus: binnen TWEE minuten heb ik meer dan 300 mb verbruikt? Hoe doe je dat? Dat kan toch helemaal niet?
Dit is al de tweede keer dat me dit overkomt. Ik heb mezelf aangewend om alle op de achtergrond draaiende apps te sluiten en toch dit! Bovendien heb ik overal wifi, de telefoon staat ingesteld dat als er wifi is, er ook gebruik gemaakt moet worden van de wifi. Modem gecontroleerd: heeft de hele nacht gewerkt. Ik snap er niks van!
Normaliter verbruik ik zo'n 500 tot 700 mb per maand, dat is al een jaar of 2 zo. Ik heb een datalimiet van 1000 mb. Na dit verbruik gaat de snelheid omlaag, maar de teller tikt gewoon door. Ik heb ook zo'n app waarin je je gebruik kunt zien, per dag wel te verstaan, niet per sessie juist om te voorkomen dat ik over de limiet heen ga. Ik kan geen maximum ingeven dat het verbruik gewoon stopt, helaas.
Vanochtend gebeld met de provider; omwille van privacy mogen we u geen gegevens verstrekken van dataverbruik. Met andere woorden: zoek het zelf maar uit, betaal de rekening (en zeur niet).
Ik kan natuurlijk het dataverbruik helemaal uit zetten, maar eigenlijk wil ik dat niet. Iets heeft die nacht ongelooflijk veel data verbruikt, maar ik weet niet wat of hoe. Dit kán toch niet? Zijn er apps voor een iphone waarbij je kunt zien wat er zoveel heeft verbruikt?
En wat moet ik met de provider? Iemand advies?

Mijntje

Mijntje

26-05-2015 om 10:52

googlen

Bij dit soort dingen google ik altijd even: mb gebruik wifi - en je ziet meteen dat je niet het enige bent met dit probleem.
Kijk maar eens hier: https://www.simyo.nl/blog/nooit-meer-over-je-mobiele-datalimiet-heen/?_ga=1.121501064.1032674489.1425373879

lennest

lennest

26-05-2015 om 11:17

Mijntje

Natuurlijk kost surfen, muziek luisteren, filmpjes kijken data, dat weet ik ook, daar heb ik ook een bundel voor. Ik ga bewust met de bundel om, zit zo veel mogelijk op wifi, ik gebruik data, daar heb ik het ook voor, maar 's nachts?? Dan slaap ik.... Sterker nog: de telefoon ligt beneden, volop wifi, alarm staat er beneden op, ik heb zelfs gecheckt of toevallig niet een kind 's nachts op mijn telefoon heeft gezeten. Hij of zij moet dan het alarm uitschakelen en ik kan een lijst opvragen wanneer het alarm in of uit geschakeld is en dat is die nacht niet gebeurd. Echt, ik heb alles gecheckt wat er in je stoutste dromen maar kan gebeuren, maar er is niks, nada gebeurd, maar wel ongelooflijk veel data verbruikt waar ik géén verklaring voor heb en van de provider krijg ik geen informatie. Ik stel iedere eerste van de maand het mobiele dataverbruik in via instellingen zodat ik een beetje overzicht heb wat ik mobiel verbruik per welke app, maar zelfs dat geeft me geen informatie. Als ik alles bij elkaar optel, kom ik aan ongeveer 500 mb, een logisch verbruik rond deze tijd van de maand. En toch: 300 mb boven de bundel. Zelfs de hotspot staat niet aan. Ik snap er niks van. Het gevoel bekruipt me dat ik gehackt ben of zo, of is dat vreemd?

Mijntje

Mijntje

26-05-2015 om 11:28

googlen en lees op fora

Maar heb je al gegoogeld wat ik schreef? Je bent vast niet de enige met dit probleem. Wat voor toestel heb je?
https://www.hi.nl/forum/internet-45/mb-verbruik-terwijl-op-wifi-zit-38451
en bij iphpone: https://forum.simyo.nl/internet-62/mb-verbruik-maar-maak-veel-gebruik-wifi-dit-23718 - Er staat dat sommige iphones meteen overschakelen op mobiel internet als het scherm zwart is..

Het moet echt te vinden zijn.

Mikke

Mikke

26-05-2015 om 12:17

Automatisch updaten?

Heb je automatisch updaten aanstaan? Dat zou in elk geval het datagebruik verklaren.

Ik als leek.

Ik heb er niet veel verstand van, maar ik begrijp wel je probleem. Ik loop dan de winkel binnen waar ik mijn abbo heb afgesloten. De vriendelijke jongeman kent mijn telefoon en fixt het probleem voor me. Prima service moet ik zeggen. Vorige week waren ze 3 kwartier bezig voor me, inclusief belletje provider, mijn internet valt veel weg.

lennest

lennest

26-05-2015 om 16:33

Onavo

Mijntje: idd ik had niet ver genoeg gelezen, ai! Ik heb nu de app Onavo geïnstalleerd, ben benieuwd! De recensies die ik gelezen heb, zijn bemoedigend. Natuurlijk, je wordt omgeleid via een proxy server, maar ja, sinds facebook en whatsapp aan elkaar gekoppeld zijn, moet je je ook afvragen waar je privacy nog is. En nu maar hopen dat dit niet meer voorkomt, of in ieder geval: waar ligt het aan?

Mijntje

Mijntje

26-05-2015 om 17:04

lennest

Waar aan het ligt is niet belangrijk, zolang je er maar af komt
Door te googelen en op fora te lezen kom ik achter de meeste onmogelijke vragen
Trouwens, er bestaan dacht ik wel prepaid/of abonnementen waarbij je nooit onder een bepaald bedrag kan komen (ik geloof: simpel), zou je ook nog over kunnen googelen.

succes!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-05-2015 om 18:16

Oh maar die provider...

Zou nog net klaar zijn met mij.

Wij hebben hetzelfde gehad met het T mobile abonnement van oudste, en goed die had toch echt wel aantoonbaar 700 mb in een half uurtje er doorheen gedraaid, bleek achteraf. Maar daar werd wel serieus naar gekeken en zelfs een coulance oplossing voor aangeboden.
Zoveel datagebruik midden in de nacht mag wel wat nader verklaard worden , vind ik. Ze kunnen wel vanalles roepen, maar kunnen ze het ook bewijzen?

Op de barricades? Een brief schrijven? Radar aanschrijven? Dit kan toch niet zomaar!

cram

cram

26-05-2015 om 21:00

vervelend

tele2 heeft dat ook fijn. Als mijn mb's op zijn wordt de snelheid verlaagt maar ga ik niet meer betalen. Is wel een gerust gevoel als dat eens gebeurt.
Ik zou me ook niet af laten schepen met: u doet bet er maar mee.

ook heel tevreden met tele2

Mijn zoon had onverklaarbaar veel mb's gebruikt, hij had geen bundel, de rekening bedroeg 100 euro. Met 1 telefoontje en een digitaal teruggaveformulier was het oogelost. De hele rekening is kwijt gescholden. Nu een bundeltje aangeschaft. Als de bundel op is, gaat de snelheid sterk omlaag, kun je wel mb's gebruiken maar deze worden niet gefactureerd. Sowieso ben ik tevreden zeer tevreden over de service van tele2.

mama2

mama2

23-07-2015 om 12:00

Toevallig...

Het draadje is al wat ouder, maar...

Van de week checkte ik het verbruik van zoonlief zijn mobiel. Via zijn persoonlijke site op Simpel keek ik naar de facturen en daar zag ik tot 3x toe een melding, midden in de nacht van data verbruik. Zoonlief is 11, mobiel ligt verplicht beneden en ons 4 jarige weet nog niet hoe hij zijn mobiel aan moet zetten. Gebeld dus met Simpel en hun antwoord was dat de update over een server gaat en dat is voor hen goedkoper als ze dit bijwerken in de nacht.

Het kan dus best zo zijn dat jij op de dag MB's verbruikte, maar dat deze pas in de nacht ge update worden.....

lennest

lennest

30-07-2015 om 13:10

Ben nog geen steek verder....

Deze maand is het weer raak geweest: 's nachts weer 200 MB verbruikt en volop wifi, ik begrijp nog steeds het dataverbruik niet. Verder hebben we de provider laten onderzoeken of onze wifi 's nachts uitvalt; nee ook niet.
De besparing met Onavo is maar beperkt: 27,7 mb deze maand, ik kom eigenlijk niet boven 50-6- mb uit qua besparing.
Ik heb nog steeds geen oorzaak, maar we zetten nu allemaal ons dataverkeer 's nachts uit, het hoort eigenlijk niet zo, maar ja, iedere keer bij betalen is ook wat!

Datamisbruik

Ik heb je hele dtaadje 2x gelezen. Je hebt alle opties geprobeerd om je hoge dataverkeer te controleren. Het lijkt er toch op dat iemand misbruik maakt van je databundel. En dat kan de provider wel zien. Ik zou nog een keer contact opnemen met de provider en aangeven dat je alle info over je dataverkeer wilt inzien, ze sturen het maar op via de mail. En dat je bij weigering aangifte gaat doen bij de politie. Ze geven geen info over een eventuele hacker, maar ze kunnen wel zien of je gehackt wordt.
" Omwille van de privacy geen inzicht in je dataverkeer", wat een onzin. Het is toch dataverkeer wat op jou naam staat en die jij betaalt?

Onbetrouwbare provider?

Lijkt me een onbetrouwbare provider. Misschien wel de goedkoopste maar met financiële valkuilen. Daar verdienen ze aan.
Lijkt me tijd om over te stappen op een provider zonder datalimiet. Ook al is dat iets duurder. Minder gedoe.

ilsepilse

ilsepilse

08-09-2015 om 15:44

provider

heb het ook een keer voorgehad, telefoon van mijn man lag beneden op wifi en er werd alleen maar mb afgeschreven, tmobile dacht ik, die vertelden me doodleuk dat het signaal van Tmobile soms sterker is dan het wifi signaal en de mb's er dan zo snel doovrliegen , ik zou als ik thuis was in ieder geval 3 of 4g uitzetten , dan is ie verplicht op wifi te draaien!

Charis

Charis

08-09-2015 om 16:09

Snap het niet helemaal

Als je thuis op een wifi-netwerk zit met een betrouwbaar signaal zou er idd geen verbruik van MB's via het mobiele netwerk moeten optreden.

Je schrijft dat je het dataverkeer nu 's nachts uitschakelt. Hoe precies? Vliegtuigstand? 3G uit?

En waarom zou het zo erg zijn om 3g helemaal uit te schakelen als je 's nachts thuis gewoon wifi hebt? Je bent dan normaal bereikbaar, en tegelijkertijd weet je zeker dat er niet zomaar MB's kunnen worden afgeschreven.

Als je 3g uit hebt staan en internet via wifi, terwijl je toch MB's verbruikt is er iets helemaal mis en zou ik een andere provider zoeken.

ilsepilse

ilsepilse

15-09-2015 om 13:25

ja uitzetten

ik zou inderdaad de 3 g uitzetten en kijken of hij dan nog verbruikt in de nacht en is dat zo dan is er inderdaad iets heel goed mis

datagebruik

bij mijn telefoon kan je zien bij 'datagebruik'waaraan je MB's verbruikt zijn Ik heb alleen wifi aanstaan en in 1 maand is er 633MB verbruikt. Terwijl ik bijna niets op mijn telefoon doe. De google playstore gebruikt het meest en facebook ook heel wat. Alle apps updates zijn uitgezet.
Misschien is je wifisignaal niet sterk genoeg en schakelt hij dan over op 3G?

Iphone

Ik heb een tijd geleden een iPhone gekocht en gebruik nog steeds hetzelfde abonnement. Mij viel ook op dat ik ineens veel meer data gebruik. Dat lijkt te liggen aan dat de iphone als die gewoon ergens ligt automatisch op mobiel internet gaat ook al is er WiFi in de buurt.
Wellicht maakt dat uit?

Emma

Emma

22-12-2015 om 10:05

Snapchat

Snapchat gebruikt op de achtergrond gigantisch veel mb's. Google maar eens. Ik weet niet of je snapchat hebt, maar bij mijn dochter scheelde het honderden mb's per week. En dat merk je natuurlijk pas als de mobiele data is ingeschakeld. Snapchat schijnt er vooralsnog niks aan te doen. En dat terwijl bijna alle kinderen op snapchat zitten. Grrr....

Charis

Charis

22-12-2015 om 12:09

Tip voor IOS

Als je een iPhone hebt, kun je per geïnstalleerde app instellen of deze mobiele data mag gebruiken. Je kunt dat achtergrondverbruik van Snapchat dus uitschakelen als je wilt. Snapchat werkt dan alleen op wifi.

Ga naar Instellingen, blader naar Snapchat (of willekeurig welke andere app), klik op de app en schakel Mobiele data naar keuze in of uit.

"Slimme netwerkwissel"

Welke telefoon heb jij?

Bij Samsung kan je de optie "slimme netwerkwissel" aanvinken. Wanneer je deze aanvinkt dan geef je toestemming om steeds te wisselen tussen wifi en data, wat op dat moment ook maar de beste verbinding geeft.

Dat heeft mij heel wat data gekost totdat ik daar achter kwam en nu gaat het als van ouds.

Bij mijn Samsung s5 vind je dat zo:

Instellingen

Wifi
.
En daarboven staat dit:

Slimme netwerk wissel. Zorg dat daar geen ✔ bij staat.

Er staat bij:
Schakel.automatisch over naar wifi en mobiele netwerken, en ook tussen 2,4 ghz- en 5 ghz-banden om een stabiele internetverbinding te handhaven.

Ga hier maar eens naar kijken. Volgens mij is dit je oplossing.

Laat je t ff weten?

Gr. K. Oekje

en.....

Heb je het al geprobeerd?

Of was je probleem al verholpen?

Elfje65

Elfje65

03-01-2016 om 13:37

Alleen bij wifi

Updaten. Dat kan je ook instellen. En een maximum verbruik instellen. Scheelt iig in de kosten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.