Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Social Media: weten jullie de inloggegevens en controleren jullie je kind?

Mijn dochter van 11 zit sinds 2 dagen op Instagram en op het spelletje Dox hotel.
Ik heb haar inloggegevens gevraagd en verteld dat ik haar nog wel een beetje wil begeleiden in deze wereld. Nu 2 dagen later zie ik dat ik er direct boven op had moeten zitten, ipv een beetje op het scherm meekijken.

Ik had haar Instagram per ongeluk nog niet op privé gezet. Gisteravond ging ik me eens verdiepen in haar Instagram en Dox hotel account. En zag dat ze had gechat met 'n belgisch jochie van 14 (als dat tenminste klopt) die ze blijkbaar kent van dox hotel, ze had hem haar Instagram naam gegeven. Hij vroeg haar een paar keer of ze een foto van haar lichaam wilde sturen. Brrr. Zij reageerde hier in de chat niet op.
Ik heb de jongen meteen geblokkeerd en gerapporteerd en alles op privé gezet. Vanmorgen met mijn dochter een gesprekje gehad dat ik dat berichtje had gelezen en haar verteld dat je zulke types direct moet blokkeren. Ze is nog totaal niet bezig met bloot / sex / jongens / verliefd etc. Dus dit is zo'n ver van bed show, ze begreep totaal niet wat die jongen wilde met een foto van haar lichaam.

Nu wil ik vanmiddag even wat regels met haar doornemen, dit had ik natuurlijk gelijk moeten doen besef ik nu. Beginnersnaïviteit. Ik wil dat ze weet dat ik voorlopig nog meelees, dat ze niet haar chatgeschiedenis wist, dat ze alleen bekenden toelaat op Instagram etc. En vooral dat het heel redelijk is en geen kwestie van wantrouwen dat 'n ouder meekijkt. Wil het een beetje vergelijken met buitenspelen, dat mag je ook niet gelijk alleen. Dus dat het de regel is dat alles openbaar is. Geheimpjes schrijf je maar in je dagboek.

Is dit redelijk? Hoe hebben jullie dit gebracht naar je kind?

Noet

Noet

09-02-2016 om 13:41

zelfde

mijn dochter is 10 redelijk gelovend in de goedheid der mensheid, maar daar kijk ik ook mee.

Ik heb wel eerder de uitleg gegeven voor ze accounts aan mocht maken. Instagram heeft ze niet, ook geen facebook. Ze weet dat ze geen accounts onder haar eigen naam aan mag maken bijvoorbeeld.

Ik plaats al een aantal jaar alleen foto's op fb van haar als zij mij daar expliciet toestemming voor geeft.

accepteren ook alleen als je zeker weet dat je de persoon kent. Dus meestal doen ze dat samen op de bank bij ons of bij vriendje/vriendinnetje thuis.

En ze komt het ook nog vragen als iemand haar zo maar uitnodigd.

Ik moet nog zien wat ze doet als ze een dergelijk verzoek zou krijgen, tot nog toe communiceert ze niet veel met anderen via de digitale weg.

Paddington

Paddington

09-02-2016 om 14:48

Hier ook

Dochter is inmiddels 14. Let zelf heel erg goed op. Ze is al een keer heel erg boos geweest op haar neefje omdat die een foto op (in dit geval) facebook had gezet van haar, zonder toestemming.

Ik weet haar inloggegevens en neus wel eens rond (dit heb ik ook met haar afgesproken). Tot nu toe zie ik geen vreemde dingen.

Nur

Nur

09-02-2016 om 15:24

Ik heb samen met mijn kinderen hun accounts aangemaakt voor facebook, instagram en dergelijke. Ik weet dus hun inlog gegevens. Daarnaast kijk ik mee en volg ze ook. We hebben ook regels afgesproken (geen onbekenden toelaten, privacy instellingen behouden, geen adres gegevens delen)
Ik hou in de gaten of ze zich daar aan houden.

Met mijn ene zoon zijn er een paar aanloop problemen geweest (zogenaamd lollige berichtjes en foto's plaatsen). Mijn andere zoon en dochter zijn er heel netjes in (maar die zijn ook minder gefascineerd door de sociale media)

Met ene zoon gaat het nu goed en ik heb het min of meer losgelaten (hij is al 17 inmiddels) maar ik blijf er wel over in gesprek. Gelukkig is hij vrij open en deelt zaken makkelijk. Bij hem maak ik me altijd meer zorgen dat hij onozele dingen doet zonder kwade opzet. Mijn andere zoon en mijn dochter zijn wat verantwoordelijker maar die zouden iets weer makkelijker kunnen verbergen als ze echt iets zouden willen.

Imogen

Imogen

09-02-2016 om 17:53

femh

'weten jullie de inloggegevens en controleren jullie je kind?'

Ja (inloggegevens) en nee (controleren). Ik heb me nou eenmaal heilig voorgenomen om pas te controleren als ik aanwijzingen heb dat er iets niet klopt, en niet vooraf/preventief.

Marjoleine64

Marjoleine64

09-02-2016 om 18:03

Niet meer nu

Toen onze jongens jonge pubers waren (groep 8) en begonnen met Hyves en later facebook hebben we samen accounts aangemaakt en duidelijk afgesproken dat ze niemand mochten accepteren als vriend die ze niet in real life kenden. Toen heb ik zelf ook een account aangemaakt . Ook alles gelijk op prive gezet en zo. Bij oudste is in groep 8 een keer een account van een of andere spelletjes site gejat door een klasgenoot. Heel vervelend en zeer leerzaam: geef nooit je inloggegevens, zelfs niet aan een goede vriend, want je weet niet waar het daarna terecht komt. Hij was toen heel veel punten kwijt, meer niet.
Ze zijn nu 16 en 18 en (op internet) behoorlijk verstandig. Ze weten er sowieso veel meer van dan ik nu, dus controleren heeft niet veel zin meer.

Is niet zo van de sociale media

Dochter van 10 zat wel op Instagram, maar heeft zelf dat account verwijderd omdat het niet leuk was. Wat ze erop deed liet ze zelf zien, was vooral op populaire accounts naar mooie kleurrijke foto's kijken.
AskFM zat ze ook ooit op, was ik niet blij mee, daar praatte ze op met klasgenootjes maar alle accounts zijn inactief.
Facebook, snapchat, youtube etc is ze niet actief op en nooit geweest. (films kijken op youtube natuurlijk wel, maar vloggen niet, een account heeft ze niet)
Er wordt wel gewhatsappt (wat ik weet door 's avonds als ze op bed ligt op haar telefoon te kijken) maar veel wordt er niet gezegd.
Wachtwoorden heb ik niet. Op een sociale media informatieavond twee weken terug werd er verteld dat je van kinderen van de e-mail geen wachtwoord moet hebben omdat er op school vaak vertrouwelijk met leerkrachten gemaild wordt. Wat ik me dan wel afvraag, is of kinderen op de basisschool al echt zo vaak kiezen om iets per mail te vertellen aan de juf/meester in plaats van op school. Mogelijk zitten er een aantal kinderen op school met problemen thuis maar ik snap eigenlijk niet zo goed hoe ze kunnen mailen met de juf/meester zonder dat de ouders thuis dat door hebben of als ze het op school doen dat andere kinderen het niet zien.

Triva

Triva

27-03-2016 om 09:54

onzin

Slecht advies. Zo'n jong kind waarbij je de wachtwoorden niet mag hebben vanwege zo'n onzinnige reden? Privégesprekjes stuur je niet via email!

Ik zou een school wantrouwen die dit soort adviezen geeft. HEEL erg foute boel.

@Emma

@Emma

27-03-2016 om 10:27

Inlog

Ik heb destijds samen met dochter accounts aangemaakt (nu is ze 15). Ik heb ook alle gegevens maar ik doe er niks mee. Ze weet dat alles moet afgeschermd, is door mij en door school uitgebreid voorgelicht over foto's, nepvriendjes, nepaccounts en privacy. Op school zijn er wel eens kinderen die de fout in gaan en ze ziet dan van dichtbij hoe erg dat is. Ik hoop dat het zo blijft. Maar ik check niet haar accounts. Ik volg haar wel op fb en insta.

Ze heeft ontzettend gelazer gehad op haar basisschool met klasgenoten op whatsapp. Eindeloos groepjes aanmaken met lelijke namen over anderen, en dan iedereen er weer uitgooien, het hield nooit op met die meiden, elke dag een nieuw drama. Dat was een hele harde leerschool voor haar. Daar is ze altijd erg open over naar mij geweest en nu doet ze dat een stuk beter. Tegenwoordig zijn er trouwens veel mentoren die zelf de klassengroepsapp beheren. Dat schijnt te helpen. Mijn ervaring is dat er geen sub-whatsappgroepjes komen. Maar de mentor is er maar druk mee, ook in het weekend

Controle ja maar ook vertrouwen hebben.

Op school krijgen de kinderen vanaf 8 jaar sociaal media les en voorlichting.

Alleen onze meiden van 8 en tweeling 11 jaar zitten op sociaal media, we met hun een heel goed gesprek gehad dat er controle is en dat we altijd hun inlog moeten weten. Ook dat ze geen foto's erop mogen zetten waar ze vol in het gezicht op staan.

Het blijven meisjes, toch voor ons heel anders dan jongens.

Maar ook dat we hun vertrouwen en veel vrijheid geven.

Maar ook zeer duidelijk gemaakt wat er gebeurt als ze die vertrouwen schaden.

Van 11 jaar zitten op sociaal media nu 3 jaar en tot nu hebben we nog maar 3 keer gecontroleerd.

Onze meiden zijn ook buitenkinderen en zitten niet vaak achter een computer, tablet en zelfs telefoon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.