Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Larissa

Larissa

10-02-2016 om 12:41

Co-ouderschap of ruime omgangsregeling?


communicatie

Je schrijft over gebrek aan communicatie, een vaakvoorkomende klacht van vrouwen over mannen. blijkbaar heeft je man niet kunnen beantwoorden aan jouw ideaalbeeld van communicatie. Maar hoe erg is dat? Is het wel realistische wat je vraagt? Heb je je er wel eens in verdiept, bijvoorbeeld iets gelezen als 'vrouwen komen van mars'.

Het kan zijn dat voor jou de communicatie een probleem is, het kan zelfs zijn dat het inmiddels voor de kinderen ook een probleem is, maar het zou ook zomaar kunnen zijn dat het met de kinderen en vader na een scheiding anders gaat en op het gebied van communicatie beter. Niet omdat vader het beter doet, maar omdat de kinderen er anders/beter mee om gaan.

Hebben jullie ooit relatietherapie gehad?

Tsjor

tieners

Vanaf 12 jaar krijgen de kinderen en papier van de rechter waarop ze zelf mogen aangeven wat ze zelf willen. Ze mogen hun mening geven.
Zo wie zo moet je samen met je ex een ouderschaps plan maken.
Hier ook aan de orde. Onze kinderen 22, 20, 17 en 10. 17 jarige wilt helemaal niet meer meer zijn vader omgaan maar toch in het ouderschaps plan opgenomen dat ze ter aller tijden naar hem toe mogen.
Zal ook bij jou gebeuren. Kinderen mogen dit zelf aangeven.
Ik ben net 1 week gescheiden. Nu nog een huis.
Succes met jouw stap.
Gr rymcke

vlinder72

vlinder72

14-02-2016 om 18:31

voorkeur

Mijn voorkeur gaat er altijd naar uit om de financiële band zo snel mogelijk door te snijden. Ik ben er geen voorstander van dat vrouw (in dit geval) in de woning blijft terwijl ze die zelfstandig niet zou kunnen betalen. Dat betekent namelijk dat man op de hypotheek blijft staan. En dat betekent dat gezamenlijke schuld en eigendom van de woning voorlopig blijft bestaan.

Dat kan vervelende gevolgen hebben. Larissa doet nu net alsof haar man een een of andere vreselijke kneus is maar hij heeft zo te lezen een prima baan. De kinderen zijn al ouder dus ergens is het vast een prima vader en man geweest. Wie zegt dat hij zonder larissa niet een veel leukere man is? Net als Larissa zonder hem een leukere vrouw is. Misschien wil hij zelf uiteindelijk wel een andere woning kopen maar dat lukt dan niet omdat hij nog een woning en schuld op zijn naam heeft staan.

Ik zou daarom er altijd voor zorgen dat de woning zo snel mogelijk of op een naam komt te staan of verkocht wordt (overwaarde of restschuld verrekenen). Tot die tijd kunnen er natuurlijk afspraken gemaakt worden wie waar gaat wonen.

Verder vind ik het niet zo kies om al van alles met en voor de kinderen te bedenken terwijl man nog niet eens weet dat hij gaat scheiden.

Larissa

Larissa

14-02-2016 om 19:00

Vlinder

"Wie zegt dat hij zonder larissa niet een veel leukere man is? "

Ja, ik denk dat dat zeker zo is!
Volgens mij gaat hij erg genieten van de rust na een scheiding (nl. mij niet meer om zich heen en ook de kinderen en alle daarbij behorende drukte niet elke dag meer om zich heen).
En ik ook van mijn leven zonder zijn continue commentaar .

Dus ja, als we eenmaal gescheiden zijn zal het vast beter zijn. Alleen moeten we er doorheen. En ben ik bang dat zijn ego aangetast is als ik zeg dat ik wil gaan scheiden. Hoewel hij zelf ook wel eens dergelijke opmerkingen gemaakt heeft. Maar ja, dat is anders, he?

Larissa

Larissa

14-02-2016 om 19:05

Vlinder - 2

"Ik zou daarom er altijd voor zorgen dat de woning zo snel mogelijk of op een naam komt te staan of verkocht wordt (overwaarde of restschuld verrekenen). Tot die tijd kunnen er natuurlijk afspraken gemaakt worden wie waar gaat wonen."

Dat is ook mijn idee. Moet alleen kijken hoe we dat precies kunnen vormgeven. Misschien kan ik het wel alleen houden m.b.v. spaargeld. Dat moet ik nog precies uitzoeken.

En inderdaad: we moeten vooral bedenken wie tijdens de echtscheidingsprocedure waar gaat wonen. En hoe het dan gaat met de kinderen.

"Verder vind ik het niet zo kies om al van alles met en voor de kinderen te bedenken terwijl man nog niet eens weet dat hij gaat scheiden."

Wat is daar niet kies aan? Ik bepaal het uiteindelijk niet alleen.
Ik zal echt met mijn man praten en dan kan hij erover nadenken en gaan we proberen er samen over te praten (dat wordt wel een uitdaging, maar ik zal het proberen). En ik wil ook vooral de kinderen erover na laten denken.

Ik laat alleen alvast mijn gedachten erover gaan. Ik denk altijd graag vooruit, gaat soort van automatisch. En bereid me graag goed voor (een goede voorbereiding is het halve werk). Vind jij dat fout?

Larissa

Larissa

14-02-2016 om 19:11

Tsjor

"blijkbaar heeft je man niet kunnen beantwoorden aan jouw ideaalbeeld van communicatie. Maar hoe erg is dat? Is het wel realistische wat je vraagt?"

Ik stel niet hoge eisen aan onze communicatie, maar het is wel fijn dat ALS ik iets wil bespreken dat man dan niet zwijgt of alleen "ik heb geen zin om te praten" zegt. En dan ook niet voorstelt wanneer we dan wel kunnen praten, ook niet als ik het vraag. Het is echt moeilijk als je man thuis geen zin heeft om met jou te praten. Of eigenlijk, hij wil alleen praten als HIJ dat wil. En dan nog heel weinig en altijd zeer beknopt.

"Heb je je er wel eens in verdiept, bijvoorbeeld iets gelezen als 'vrouwen komen van mars'." Yep, heb van alles geprobeerd.

"Hebben jullie ooit relatietherapie gehad?"
Nee, heb ik voorgesteld. Vond hij onzin.

vlinder72

vlinder72

14-02-2016 om 19:13

Waarom niet?

Ik weet het eigenlijk niet. Misschien omdat ik zou verwachten dat de beslissingen over/met de kinderen samen genomen worden.

Hortensia

Hortensia

14-02-2016 om 19:19

Larissa

Weet je, Larissa...

Je zit qua scheiding al van alles in te vullen over hoe hij zal reageren en zo, wat het huis betreft heb je het in gedachten al helemaal in kannen en kruiken...
Maar ik denk dat je op een punt bent gekomen dat je niet langer moet wachten met de knoop doorhakken.
Anders vind ik het niet eerlijk naar je man toe.

Als ná de mededeling blijkt dat jij er niet over wil praten kun je verder gaan met voorbereiden, maar dan weet hij in ieder geval hoe de vlag erbij hangt en dat je er mee bezig bent. Dat is gelijkwaardiger.

Larissa

Larissa

14-02-2016 om 19:21

Vlinder

"Misschien omdat ik zou verwachten dat de beslissingen over/met de kinderen samen genomen worden."

Maar dat worden ze toch ook? (tenzij het via de rechter loopt, maar ik hoop dat het niet zover komt)

Ik mag er toch wel alvast over nadenken en me door ervaringsdeskundigen laten voorlichten?

Ik wil juist dat we tot een goede beslissing komen en jullie input helpt me daar juist bij.

Beter dat jullie zeggen dat ik teveel van hem verwacht, dan dat hij dat zegt .

advocaat versus mediator

Neem anders eens contact op met een mediator.
Scheiden via een mediator is vele malen goedkoper alles via een advocaat.
Onze kosten werden gesubsidieerd.
Is prima geregeld en het contract liep via Skype en mail of telefoon.
Erge fijne mediator.
Onze scheiding heeft naast aanvragen van Veel akten (huwelijk, geboorte akten) rond de 200 netto gekocht. Ligt aan hoeveel je verdiend.
Ik moet veel meelezers gelijk geven over PA.
Je kunt daar wel in het huis blijven wonen maar zitten veel haken en ogen aan. Wij kunnen bijv. Niet in het huis wonen. Hypotheek te hoog. Nu op 1 naam kan ook niet ex verdient te weinig. Onze hypotheek rente vast periode loopt over twee jaar af. Als ik een huis heb ga ik met de kinderen op mij zelf. Mijn kinderen willen niet bij hun vader wonen of op bezoek. In ons OP staat wanneer kinderen willen mogen ze ter aller tijden zelf naar vader. Wij hebben alleen KA afgesproken. Ex blijft in huis wonen en heb concessie gedaan op mijn KA zodat hij het huis kan blijven betalen.
Als ik weg ben kunnen we goed opruimen en gaat het huis in de verkoop. Dan hebben we nog krappe 2 jaar voor verkoop. Op deze manier spelen wij quitte Ws.
Pas paar deuren huis binnen enkele maanden verkocht.
Bespreek het goed. Ruzie werkt voor niemand.
Gr rymcke

Larissa

Larissa

14-02-2016 om 19:23

Hortensia

"Maar ik denk dat je op een punt bent gekomen dat je niet langer moet wachten met de knoop doorhakken."

Ja, maar er zijn bepaalde omstandigheden waardoor ik dat op dit moment nog niet kan. Wil ik hier verder niet toelichten, maar dingen gaan niet altijd zoals je wilt.

Ik wil het wel zo snel mogelijk doen.

Larissa

Larissa

14-02-2016 om 19:26

Rymcke

"Ruzie werkt voor niemand."

Nee. Ik houd ook helemaal niet van ruzie.
Helaas maakt mijn man wel vaak ruzie.
Ook al probeer ik dat keer op keer te voorkomen en te sussen.

Maar ga ook hierbij mijn best doen er SAMEN over te praten en uit te komen. Ik wil inderdaad graag met een mediator van de VFAS gaan praten.

Hortensia

Hortensia

14-02-2016 om 19:40

Larissa

"Ja, maar er zijn bepaalde omstandigheden waardoor ik dat op dit moment nog niet kan. Wil ik hier verder niet toelichten, maar dingen gaan niet altijd zoals je wilt."

Nee, dat begrijp ik. Dat is weer het nadeel van een forum: je kunt niet altijd het achterste van je tong laten zien waardoor de anderen wel eens dingen adviseren of een mening hebben waar je niks aan hebt.

Sterkte ermee!

Paddington

Paddington

16-02-2016 om 10:13

Ik denk toch

dat je eerst met je man duidelijk moet hebben wie waar gaat wonen. Als je die duidelijkheid niet hebt voor de kinderen, is het heel moeilijk kiezen.

Stel je gewoon voor: jij gaat ergens anders wonen, waar is dat 'ergens anders' dan? Is dat in een andere stad? Is dat verder van school of juist dichterbij? Allemaal vragen die voor pubers van wezenlijk belang zijn. Je moet je kinderen namelijk niet laten kiezen tussen hun ouders. Je moet je kinderen nooit laten kiezen tussen hun ouders. Dus voordat je in gesprek gaat met je kinderen moeten jij en je man hier eerst duidelijkheid over hebben en samen een blok vormen: jullie zijn en blijven samen ouders. Waar jullie kinderen ook zijn, jullie blijven van ze houden.
Dat is wat ik bedoelde met: bespreek de omgang met je kinderen. Het leven van pubers speelt zich steeds minder thuis af. Ze gaan naar school, weg met vrienden, sporten, muziek maken enz. Wat voor een puber van belang is, is dat ze dus hiervoor niet te ver moeten reizen.

Verder zou ik mij niet blind staren op de dingen waarop je recht denkt te hebben. Heb ik recht op PA, jazeker, is ook door een rechter aangegeven. Maar, doordat mijn ex allerlei schulden 'verzint' en aangeeft daaraan te betalen, daarbij een boekhoudster heeft die het altijd voor elkaar krijgt om zijn netto-inkomen met 40-50% te verlagen, krijg ik niets.
Met PA had ik in het huis kunnen blijven wonen, zonder PA niet. Doordat mijn ex-partner niet wilde (dus wel had gekund) betalen voor onze koopwoning is deze nu met een enorme restschuld verkocht. Natuurlijk is deze restschuld van ons beide, maar met zijn hoge inkomen maken die paar honderd euro per maand dat hij aan het betalen van de restschuld kwijt is niet zoveel uit. Voor mij is dat een grote hap uit mijn maandelijks inkomen.
Ik vertel dit om je te laten beseffen dat ergens recht op hebben, geen garantie geeft dat je het ook krijgt. Zo werkt het helaas niet in Nederland.

Ga kijken naar een oplossing zonder dat je afhankelijk bent van PA of KA of wat dan ook. Kijk echt even naar het KGB, want met de komst van de alleenstaande-ouderkop is daarin een hoop veranderd. Ik heb ook een net salaris, maar krijg toch KGB vanwege die verandering.

Ik sluit mij dan ook helemaal aan bij een eerder gegeven tip: zoek een woning en ga daarvandaan de scheiding regelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.