Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Die rode vlaggen.

Hallo iedereen.  
Ik heb een probleem met het welzijn van mijn dochter tijdens het verblijf bij haar mama. 
Om de situatie even kort te schetsen.
Ik ben bewust alleen komen te staan omdat de situatie voor mijzelf onhoudbaar was. Mijn dochter was toen 9 maanden, ongeveer 12 jaar geleden dus. Sindsdien is mijn dochter elk weekend bij mij .Er zijn al tal van problemen geweest met de mama: financieel, drugs ,mijn dochter niet naar school doen , verzorging , hygiene, werkloosheid ( volgens mij bewust),kortom de opvoeding trekt op niks met de signalen die ik ontvang. Voor mijn dochter is haar mama God op aarde en ben ik precies een appostel die van pas komt als ze iets nodig heeft. Zo voel ik mij althans. Zelf ben ik al te vergevend geweest en te veel kansen gegeven. Na maanden proberen te communiceren met mijn dochter ( wat voor mij achter een lekkere maaltijd plaatsvind of voor een leuke film )heeft ze eindelijk het 1 en ander verteld wetende dat ze geen schrik heeft om te liegen of om het te verdraaien. 
Om het kort te maken zou ik graag aan jullie vragen of er hier ook mensen zijn die met hetzelfde probleem zitten ? 
Voor ik deftige stappen zet wil ik weten of de signalen die ik ontvang van mijn dochter ( kledij bij ophalen van mijn dochter, gedrag bij haar ma , geurtjes , schoolopvolging ,tec...) herkenbaar zijn. Soms denk ik om daar eens onverwacht de deur in te trappen en foto's te nemen want echte harde bewijzen heb ik niet , ze zullen er wel zijn maar goed verstopt zoals naar haar dokter bellen om te vragen of het klopt dat ze medicatie neemt tegen afkicken cocaiene of iets in die zin. Heb links en rechts al wat mensen aan de lijn gehad maar die geraken simpelweg niet bij haar binnen. 
Overdrijf ik of ben ik beetje gek aan het worden? 
Wat ik wel weet en dat is als het zo blijft verdergaan dat mijn meisje een probleem voor de maatschappij en iedereen rond haar zal worden. 
Ik vind het belangrijk dat de opvoeding inhoud dat mijn dochter zelfvoorzienend zal zijn de moment dat ze haar vleugels spreid.
Bedankt.  Gegroet.  

Wat zijn de signalen dat je dochter een probleem voor de maatschappij zal worden? Hoe gaat het met haar? Ik lees wel dat je ziet dat haar moeder flinke steken laat vallen maar wat merk je daar concreet van aan je kind?

Ik lees wat er allemaal niet zou deugen aan je ex, maar lees zo snel niet dat je dochter problemen heeft. En jij bent al 12 jaar een weekendvader, wat is er nu ineens zo dramatisch aan de situatie bij haar moeder?

Kristof

Kristof

04-02-2024 om 11:35 Topicstarter

Signalen: school dat mij belt met de vraag waar is je dochter. Vaak afwezig . Knopen in het haar . Een geur waarvan je weet dat ze zich niet wast . Vriendinnetjes die steeds hier binnenkomen om te spelen I.p.v. achter de hoek bij haar ma waar ze niet binnen mogen. 2 honden op bovenste verdieping app. Kleinste hondje komt elk weekend mee en moet gewassen worden. Vuile kledij als ik ze kom halen . Mijn dochter die rescent heeft verteld dat er uitwerpselen liggen op de grond . Het wasappen met haar als ze thuis is en nooit meer dan een witte muur zien. 
Het snachts wakker zijn . Liegen. Contact zoeken met mijn dochter in de week om achteraf te horen dat ze de telefoon niet mocht opnemen van haar ma . Ik die de schuld krijgt van mijn dochter omdat ik haar ma niet langer wil helpen . Papa ik eet soep uit potjes omdat er een berg afwas staat.
De weed geur die boven hangt de laatste keer als ik ze kwam halen wat nu word verhinderd want ze staat beneden klaar. 
Naar boven mee gaan met wat spullen voor haar en dan zegt ze : tis goed papa , ga maar naar beneden wat ik natuurlijk niet doe en de reden waarom was te zien vanaf de deur nogmaar net openging. Het weten als mijn dochter iets verteld dat het is voorgeschoteld. Als ik woorden heb met haar ma word mijn dochter daarin betrokken terwijl dat helemaal niet verstandig is , dus het is altijd 2 tegen 1. Mijn dochter voelt zich niet goed in haar vel, ze identificeert zichzelf als een tomboy. Nachtjes doordoen. Geen intresse in school. En kledij kan eens vuil zijn , het blijven kinderen . Maar als er knopen haar verweven zitten in haar kledij mja.
En mijn dochter vind dat hele beeld allemaal ok.

Dan is de oplossing best eenvoudig: dochter bij jou en moeder een weekend regeling.

Bij moeder de deur intrappen om foto's te maken lijkt me niet handig. Dat soort onrechtmatig verkregen bewijs kan ook tegen jou gebruikt worden.
Wel zou ik met school om de tafel gaan. Wat zien zij? Spreek je zorgen uit. Als dochter doordeweeks bij moeder is, zou school moeder moeten bellen als dochter niet op school komt.

Verder zou ik inzetten op de zelfredzaamheid van je dochter. Hoe oud is ze? Want schone kleren aantrekken, douchen, tandenpoetsen, haren kammen etc. kan ze ook zelf doen. Jullie hebben app contact, dus ze heeft een telefoon. Dan zou ze daar toch oud genoeg voor moeten zijn.

Laat haar weten dat je er voor haar wil zijn en haar wil helpen.

Wat zeggen andere kinderen over haar onverzorgde voorkomen? Wat vindt ze daar zelf van?

Kristof

Kristof

04-02-2024 om 14:07 Topicstarter

De regeling omdraaien probeer ik al een hele poos gekoppeld aan valse beloften en uitstel sta ik daarmee geen stap verder want ze wil het niet en ondertussen wil plotseling mijn dochter ook niet meer komen.
Die zelfredzaamheid ben ik 100 % voorstander van maar dat vervalt eens ze daar zit wat dan weer reflecteerd in haar voorkomen als ik ze kom halen. 
Wat school betreft zijn er al redelijk wat dingen zoals oudercontact ( afspreken dat ik kan meegaan en ondertussen gaan terwijl ik werk ) , clb begeleiding ( dat is bij 4 verschillende mensen gekomen die het dossier zouden opvolgen met telkens een tijdsperiode tussen van ruw geschat een maand of 2 ) dus die dossiers worden mss geclasseerd in functie van weet ik veel . 
En de begeleiding van haar ma lukt ook niet want er geraakt niemand binnen, niet bereikbaar en afspraken worden afgezegd volgens haar sociale werkgever / begeleiding of hoe het ook allemaal heet. 
Het is om moedeloos van te worden.
Stom van mij om dat zo lang te laten aanslepen en te blijven geloven in herkansingen.
Heb het gevoel dat het al te laat is om het te proberen omdraaien. 

Er zojn nog wel een paar dingen die je kunt doen:

Op school kun jij je eigen oudercontact krijgen, op onze school was dat  ormaal voor gescheiden ouders.
Je kunt het CLB bellen en je zorgen uitspreken.
Je kunt aan de huisarts advies vragen welk pad je kunt volgen. 

Met de deur intrappen gooi je vooral je eigen ruiten in. 

Verder snap ik niet waarom sommigen er zo nonchalant over doen hier. Ze is nu 12. Wacht maar tot ze gaat puberen en daarna. Dan komen dat soort problemen vaak pas echt boven water en dan doe je er nog weinig aan.

Ik zou bewijs gaan verzamelen dat ze haar dochter niet haar school brengt. Een dossier gaan maken. Dat zul je wel nodig hebben. 

Lastige situatie. Ik neem aan dat ze in een schoolweek niet zodanig vervuilt dat het echt een groot probleem wordt. Als ze ieder weekend bij jou is, zou je er met haar in ieder geval een gewoonte van kunnen maken vrijdagavond en zondagavond te douchen en haar haren te wassen.

Maar ik snap dat je je zorgen maakt. Je dochter lijkt wat te loyaal aan haar moeder terwijl moeder haar niet de structuur biedt die ze nodig heeft. Toch denk ik dat er bij dochter op hameren dat de situatie bij moeder niet oké is averechts werkt. Ik zou proberen om in de weekends zo veel mogelijk steun te bieden en recht te trekken, helpen met huiswerk, het normale aanbieden. En jezelf beschikbaar houden voor als het verder misgaat. Laat dochter weten dat ze altijd bij jou terecht kan als ze het nodig heeft. Laat ook aan school weten dat jouw mogelijkheden om verbetering in de situatie te brengen beperkt zijn. Als de situatie nu al zo lastig is, zit het er dik in dat jouw dochter ergens in de komende jaren wel bij jou terecht moet komen. Maar je kunt geen ijzer met handen breken.

Ik begrijp nu dat het meisje 12/13 jaar is. Waarom moet ze nog naar school gebracht worden? Waarom heeft ze klitten in het haar en vieze kleding, niet gedoucht etc.?
Ik vind dat op deze leeftijd niet meer enkel een taak van de moeder. De meeste meiden van 12/13 vinden het juist belangrijk hoe ze eruit zien. En kunnen dat ook prima zelf.
Als moeder niks wast, dan kun je laten weten dat jij haar kleren wil wassen. Dat ze bij kan komen douchen. En eten/eten meenemen. Laat weten dat je er voor haar wil zijn en dingen wil doen en regelen, zonder moeder af te vallen.
Bij veelvuldig verzuim dient school de leerplicht te informeren. En als jij aparte afspraken wil en/of aangeeft wanneer jij beschikbaar bent, dan zou dat toch te regelen moeten zijn. Je kunt zelf ook een gesprek op school aanvragen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.