Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ex weigert al 8 jaar om gezamenlijke woning te verkopen of op zijn naam te zetten

In 2015 gezamenlijke woning verlaten. 1 maart 2016 mijn huurwoning betrokken.  Echtscheidingsconvenant op laten maken waarin staat benoemd, dat ik niet meer hoef mee te betalen aan de lasten en dat ex-partner de woning op zijn naam laat zetten, mocht dit onverhoop niet lukken dat de woning dan te koop zou worden gezet.
Woningmarkt was toen niet zo fantastisch als nu mbt overwaarde, dus is in het convenant vastgelegd dat ik 4500,- euro zou krijgen. Ik vond het ook sneu voor ex en kinderen dat ze meteen moesten verhuizen,  dus even de tijd gegeven. Inmiddels is nu de overwaarde zo'n 1.5 ton. 

Jaren verstreken en alle smoesjes zijn voorbij gekomen en hij verweet mij van alles. Of hij reageerde gewoon niet. Doordat hij het niet regelt zitten wij al jaren vast en de huizenprijs en rente blijven stijgen. Wij wonen 7 km verderop het sociale leven van de kinderen ( school,  sport, vrienden etc). Wat inhoudt dat ik ze dagelijks moet brengen en halen naar school etc. Daarom ook een andere baan aangegaan zodat ik de kinderen kan halen en brengen naar school. Ongeveer 10 min met de auto en dagelijks in de file. Daarom willen we al jaren verhuizen naar de woonplaats waar het sociale leven van de kinderen plaatsvindt. Ook veel fijner voor de kinderen. 

Vorig jaar maart een advocaat ingeschakeld, die afspraken heeft gemaakt met zijn advocaat. Weer een hoop smoesjes en uiteindelijk overeengekomen dat hij sept/okt 2023 de woning op zijn naam zou zetten, mocht dat niet lukken het in januari 2024 uiteindelijk geregeld zou zijn en hij mij op de hoogte moet houden van de vorderingen. 

Advocaat vertelde mij dat er anders een bodemprocedure opgestart zou moeten worden,  wat net zo lang zou duren en erg kostbaar is. Dus advies afwachten tot januari 2024 en dan een kort geding opstarten. 

Ex heeft al die tijd
niks laten weten en leeft vrolijk verder. Vakanties, etentjes dure spullen, het kan allemaal niet op. Dat is allemaal prima zijn leven, maar wij kunnen niet verder omdat hij het niet regelt en hij zit lekker in de woning en wij bouwen niks op.

Zelf in januari maar weer geïnformeerd. Kreeg weer van alles naar mijn hoofd geslingerd. Hij zegt dat hij het wil verkopen. Uiteindelijk gezegd dat ik hier bewijs van wil. Makelaar heeft mij gebeld.  Uiteindelijk na weken krijgt makelaar hem ook weer niet te pakken en geeft de makelaar  aan dat hij niet meewerkt. Ex meerdere malen gemaild mbt stand van zaken, hij geeft aan dat hij het op zijn naam gaat zetten en dat zijn hypotheek adviseur aangaf dat de regels voor alleenstaanden zijn versoepeld. Ik heb gevraagd naar de termijn, maar hij reageert nergens op. Uiteindelijk zijn we weer bijna een jaar verder na advocaat bemoeienis en er is nog steeds niks geregeld.  wij zien ondertussen het ene na het andere huis aan ons voorbij gaan. 


Gister met de bank gesproken omdat ik iets moest opvragen voor de hypotheekadviseur. Meneer van de bank gaf aan dat zo'n lange termijn ernstig is en dit ook nog nooit heeft meegemaakt. Ook gaf hij aan dat hij denkt, dat ik recht heb op de helft van de overwaarde ondanks de gemaakte afspraak 8 jaar geleden in het convenant. 

Iemand ervaring met soortgelijk verhaal? Bedankt alvast. 


Geen ervaring, maar ik denk dat het tijd wordt dat kort geding te starten. Dat kost geld en frustratie, maar kennelijk moet je de duimschroeven aandraaien voordat hij in actie komt.
Als je toch bezig bent zou je (een voorschot op) schadevergoeding of een aandeel in de huidige overwaarde kunnen vragen. Ik weet niet of je er recht op hebt, maar je ex zal daar hopelijk flink van schrikken en wakker worden

Kun je het niet omdraaien? De woning  op jouw naam laten zetten, hem eruit en dan verkopen? Dus de echtscheidingspapieren laten veranderen?

'Advocaat vertelde mij dat er anders een bodemprocedure opgestart zou
moeten worden, wat net zo lang zou duren en erg kostbaar is. Dus advies
afwachten tot januari 2024 en dan een kort geding opstarten.'

Waarom heb je dit niet opgestart en ben je weer zelf bij je ex gaan informeren? 

Tsjor

Of pontificaal met kinderen en al in de woning trekken, het is ten slotte ook nog jouw woning.

Tsjor

Johannaatje

Johannaatje

25-02-2024 om 10:04 Topicstarter

tsjor schreef op 25-02-2024 om 08:58:

Kun je het niet omdraaien? De woning op jouw naam laten zetten, hem eruit en dan verkopen? Dus de echtscheidingspapieren laten veranderen?

'Advocaat vertelde mij dat er anders een bodemprocedure opgestart zou
moeten worden, wat net zo lang zou duren en erg kostbaar is. Dus advies
afwachten tot januari 2024 en dan een kort geding opstarten.'

Waarom heb je dit niet opgestart en ben je weer zelf bij je ex gaan informeren?

Tsjor

Adv adviseerde dit omdat dit erg langslepend en kostbaar is, terwijl ik er eigenlijk al geen vetrouwen in had. Advocaten hadden de afspraak gemaakt dat we elkaar op de hoogte zouden houden. ( ivm de kosten en de hoop denk ik dat het goed zou komen, weer erin getrapt en zelf geïnformeerd. ) Advocaat 300 euro per uur. 

Aan de optie het zelf op naam zetten heb ik ook aan gedacht, alleen zitten daar wel haken en ogen aan.

Johannaatje

Johannaatje

25-02-2024 om 10:05 Topicstarter

tsjor schreef op 25-02-2024 om 08:58:

Kun je het niet omdraaien? De woning op jouw naam laten zetten, hem eruit en dan verkopen? Dus de echtscheidingspapieren laten veranderen?

'Advocaat vertelde mij dat er anders een bodemprocedure opgestart zou
moeten worden, wat net zo lang zou duren en erg kostbaar is. Dus advies
afwachten tot januari 2024 en dan een kort geding opstarten.'

Waarom heb je dit niet opgestart en ben je weer zelf bij je ex gaan informeren?

Tsjor

Adv adviseerde dit omdat dit erg langslepend en kostbaar is, terwijl ik er eigenlijk al geen vetrouwen in had. Advocaten hadden de afspraak gemaakt dat we elkaar op de hoogte zouden houden. ( ivm de kosten en de hoop denk ik dat het goed zou komen, weer erin getrapt en zelf geïnformeerd. ) Advocaat 300 euro per uur. 

Aan de optie het zelf op naam zetten heb ik ook aan gedacht, alleen zitten daar wel haken en ogen aan.

Temet schreef op 24-02-2024 om 15:58:

Geen ervaring, maar ik denk dat het tijd wordt dat kort geding te starten. Dat kost geld en frustratie, maar kennelijk moet je de duimschroeven aandraaien voordat hij in actie komt.
Als je toch bezig bent zou je (een voorschot op) schadevergoeding of een aandeel in de huidige overwaarde kunnen vragen. Ik weet niet of je er recht op hebt, maar je ex zal daar hopelijk flink van schrikken en wakker worden

Ja dat ga ik zeker doen. Geen idee of dat mogelijk is maar dat ga ik morgen met mijn advocaat bespreken.

Ik bedoelde inderdaad het opstarten van het kort geding. Heel even googelen en ik vond deze website, waar veel bruikbare informatie op staat. Een ander verhaal dan het perspectief van een lange, dure, niet zinvolle bodemprocedure.

https://www.infotaris.nl/blogs/ex-wil-huis-niet-verkopen/

Tsjor

Johannaatje

Johannaatje

25-02-2024 om 10:20 Topicstarter

tsjor schreef op 25-02-2024 om 10:12:

Ik bedoelde inderdaad het opstarten van het kort geding. Heel even googelen en ik vond deze website, waar veel bruikbare informatie op staat. Een ander verhaal dan het perspectief van een lange, dure, niet zinvolle bodemprocedure.

https://www.infotaris.nl/blogs/ex-wil-huis-niet-verkopen/

Tsjor

Kort geding kan zomaar niet in deze zaken, moet een spedeisend belang achter zitten. Adv gaf aan dat we dat wel hebben als hij nu weer niet zou regelen. Vandaar dat we gewacht hebben. Staan gewoon afspraken van de adv op papier mbt tijdslijn  

Johannaatje

Johannaatje

25-02-2024 om 10:22 Topicstarter

tsjor schreef op 25-02-2024 om 10:12:

Ik bedoelde inderdaad het opstarten van het kort geding. Heel even googelen en ik vond deze website, waar veel bruikbare informatie op staat. Een ander verhaal dan het perspectief van een lange, dure, niet zinvolle bodemprocedure.

https://www.infotaris.nl/blogs/ex-wil-huis-niet-verkopen/

Tsjor

Super bedankt voor de link. Dit bedoelde mijn adv idd. Dossier opbouw die we nu hebben. 

“Gister met de bank gesproken omdat ik iets moest opvragen voor de hypotheekadviseur. Meneer van de bank gaf aan dat zo'n lange termijn ernstig is en dit ook nog nooit heeft meegemaakt. Ook gaf hij aan dat hij denkt, dat ik recht heb op de helft

Dit lijkt mij juist een vraag die jouw advocaat zou moeten kunnen beantwoorden.

Johannaatje

Johannaatje

25-02-2024 om 12:57 Topicstarter

RoodVruchtje schreef op 25-02-2024 om 12:54:

“Gister met de bank gesproken omdat ik iets moest opvragen voor de hypotheekadviseur. Meneer van de bank gaf aan dat zo'n lange termijn ernstig is en dit ook nog nooit heeft meegemaakt. Ook gaf hij aan dat hij denkt, dat ik recht heb op de helft

Dit lijkt mij juist een vraag die jouw advocaat zou moeten kunnen beantwoorden.

Ja klopt dat ga ik bespreken met mijn advocaat. 

Dus als ik het goed begrijp staat het huis waarin ex woont op jullie beide namen en ben jij dus ook eigenaar? 
Dan zou ik inderdaad nu een kort geding starten. En dan raad ik je aan ook een gebruiksvergoeding te eisen van je ex voor de afgelopen jaren.

Johannaatje

Johannaatje

25-02-2024 om 17:17 Topicstarter

Wiek schreef op 25-02-2024 om 13:41:

Dus als ik het goed begrijp staat het huis waarin ex woont op jullie beide namen en ben jij dus ook eigenaar?
Dan zou ik inderdaad nu een kort geding starten. En dan raad ik je aan ook een gebruiksvergoeding te eisen van je ex voor de afgelopen jaren.

Ja klopt helemaal helaas al 8 jaar. Wat houdt dat precies in een gebruikersvergoeding? 

Johannaatje schreef op 25-02-2024 om 17:17:

[..]

Ja klopt helemaal helaas al 8 jaar. Wat houdt dat precies in een gebruikersvergoeding?

https://www.descheidingsadvocaat.com/gebruiksvergoeding/

Nou na acht jaar wordt het wel eens een keer tijd dat dit geregeld wordt. Dan maar een kort geding. Hij zal het vast wel lekker makkelijk vinden zo, maar zo werkt de wereld niet. 

Kort geding opstarten en de helft van de huidige overwaarde eisen en een verbruiksvergoeding over de afgelopen jaar vragen. En een goede advocaat hoeft echt geen € 300,- per uur te kosten. Ik was voor een top familierecht advocaat € 125,- / uur kwijt. Intussen zal hij wat duurder zijn geworden, maar zeker geen € 300,- kosten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.