Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

claudia

claudia

24-04-2016 om 10:25

Geen Kindgebonden Budget meer, hogere alimentatie?

Drie jaar terug, zoon van 14 krijgt ruzie met vader (wij waren toen al 11 jaar uit elkaar). Onoplosbaar. Ik heb therapie voor hen geregeld, had geen zin, zien elkaar nog steeds niet. Vader betaalde ruim € 300,- kinderalimentatie. Toen kwam nieuwe regeling dat kindgebonden budget enorm omhoog ging. Vader meteen naar advocaat, wilde nieuwe berekening k.alimentatie omdat mijn inkomen nu gestegen was. Hoefde daarna nog maar € 72,- te betalen.
In december wordt zoon 18 jaar en verdwijnt kindgebonden budget, krijg ik dus heel wat minder geld, wordt heel krap. Maar... als mijn inkomen dan dus weer daalt, heeft zoon dan niet recht op het oude alimentatiebedrag? Iemand ervaring mee???

Vesper Lynd

Vesper Lynd

24-04-2016 om 10:35

Dat denk ik niet

Als jullie samen hebben afgesproken en vastgelegd, of via de rechter, dat dit het is, gaat het niet zomaar weer omhoog. Je zoon zal zelf met zijn vader nieuwe afspraken moeten maken.

Renée

Renée

24-04-2016 om 20:16

alimentatie ook voor 18 jaar en ouder?

Ik weet niet of alimentatie ook betaald moet worden voor kinderen vanaf 18 jaar. Als dat zo is, dan zou jouw zoon om een herberekening moeten vragen, omdat hij het anders wil. Jouw ex zal daar natuurlijk geen actie in ondernemen en waarschijnlijk ook niet uit zichzelf meer betalen.

Noet

Noet

24-04-2016 om 20:23

Renée

Je bent financieel verantwoordelijk tot je kind 21 is, tot die tijd hebben ze indien ze niet volledig kunnen voorzien in hun behoeften recht op hulp, kan zijn in natura, kan financieel zijn.

In het geval van alimentatie wordt dat doorbetaald tot de 21e verjaardag. Vanaf de achttiende verjaardag niet meer aan de andere ouder maar aan het kind zelf.

Meestal staat er in convenanten dat er door betaald wordt tot het kind afgestudeerd is dus is het zelfs langer dan 21.

Als de alimentatieplichtige ouder niet betaald moet idd het kind zelf actie ondernemen.

Wilma

Wilma

24-04-2016 om 20:30

Advocaat

Was er toen niemand die zich realiseerde dat het kgb zou wegvallen na zijn 18e? Had je zelf geen rechtspersoon? Het is nog erger, de kinderbijslag vervalt ook. Wees maar blij dat je nog wat alimentarie krijgt. Je kunt proberen het te verhogen bij de ex. Ik ga er straks in één klap 400 pm op achteruit. Geen ex hier.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

24-04-2016 om 20:36

Nogal ja

Volgend jaar wordt bij mij de jongste 12, dus geen 2700 euro combinatiekorting meer, en de oudste 18 (geen kinderbijslag, kindgebonden budget en alimentatie). Ik schat bij elkaar een slordige 600 euro. Een deel daarvan gaat natuurlijk rechtstreeks naar oudste, maar zij krijgt ook hogere kosten.

Merkwaardig

Het kindgebonden budget is verhoogd, omdat de belastingvrije voet niet meer verhoogd wordt als je kinderen onder de 18 jaar hebt. Er is een uitspraak geweest van de rechter, dat het kindgebonden budget daarom geen aanleiding is om de alimentatieregeling te veranderen. Vreemd dat het bij jou wel gebeurd is. Het zou kunnen dat jouw inkomen, los van het KGB in de afgelopen 11 jaar hoger is geworden en zijn inkomen blijkbaar niet. Had je wel een goede advocaat?

Kinderen die 18 jaar worden is een ramp. Voor iedereen, vooral voor de kinderen. Ze krijgen wel verplichte lasten, maar mogen verder nergens op rekenen aan inkomsten. Als er alimentatie is dan hebben ze nog geluk, want op dat bedrag hebben ze wel recht. Op tijd de toeslagen aanvragen. Dat scheelt een heel klein beetje. en je kind leren om met hele kleine beetjes zo slim mogelijk te zijn.

Tsjor

Paddington

Paddington

26-04-2016 om 12:02

Alimentatie

Misschien kan je zoon zelf een herziening aanvragen. Hij is op het moment dat hij 18 wordt de alimentatiegerechtigde. Ik zou die vraag even stellen bij een juridisch loket of het gratis half uurtje van een advocaat die sommige kantoren bieden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.