Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Mediation en tempo

Mijn man weet vanaf begin dit jaar dat ik wil scheiden, na een niet goed huwelijk wat hij ook erkent. Hoewel hij natuurlijk de schok dat we gaan scheiden moet verwerken (is echt niet leuk voor hem, dat begrijp ik), hij ook andere dingen aan zijn hoofd heeft (werk en zo), vertraagt hij de boel nogal naar mijn idee. We zijn al een tijd bezig om te kijken hoe we gaan scheiden en weten nu al sinds eind januari wie de mediator is. De eerste afspraak bij de mediator staat nu over 4 weken gepland (meer dan een week geleden vastgelegd), omdat mijn man niet eerder kan, zegt hij. Daarom lijkt het mij handig wat afspraken vooruit te plannen, anders gaat het allemaal erg lang duren.
Wat is in jullie ervaring een gebruikelijke tempo voor afspraken bij de mediator? Ik hoorde elke 2 weken. Of is dat belachelijk snel, zoals mijn man zegt? Ik kan de mediator vragen, maar hoor graag jullie reacties en ervaringen.
En naast jullie tempo van afspraken hoor ik graag of je tevreden was over dat tempo.

Begin dit jaar, bedoel je dan begin 2024? Dus dat is nu 8 weken geleden. Afspraak met mediator over 4 weken. Ik vind dat tempo best snel. Ik zou nu niet de druk gaan verhogen door tussentijds al afspraken te willen maken.
Er moeten een paar stations de revue passeren, dat zal de mediator hopelijk in het eerste gesprek uitleggen. Ik hoop dat hij/zij verstand heeft van juridische en financiële zaken.
Na die uitleg komt er een planning: wat gaan jullie samen aanpakken, waar kunnen jullie afspraken over maken en hoeveel tijd heb je daarvoor nodig. Bijvoorbeeld: als jullie een koophuis hebben zal en er taxatiewaarde moeten komen, je moet afspreken hoe je dat gaat bepalen en dan moet je dat in gang zetten. Dat hangt dan weer af van de taxateur, wanneer kan die het rapport klaar hebben. Dit is maar één voorbeeld.
Zijn er wel/geen kinderen, is er groot verschil in inkomen, zijn er kostbaarheden die verdeeld moeten worden, dat maakt allemaal verschil.
Haastige spoed is zelden goed zegt het spreekwoord. en dat geldt nu ook. Eventueel kun je voorlopige voorzieningen aanvragen, zodat je een paar dingen alvast kunt vastleggen.

Tsjor

Hier meestal 4 weken er tussen. Er zitten soms actiepunten tussen die meer tijd vragen ( formulieren enz),  of zaken waar je je gedachten langer over moet of wilt laten gaan.
Om die ruimte zo te nemen kwam er rust en vertrouwen dat we er wel uitkwamen zonder heftige emoties die als stoorzender werken.

Vanaf de 1e afspraak tot het inschrijven bij de gemeente duurde het 9 maanden hier en dat was nog zonder ouderschapsplan.

De snelste scheiding in mijn omgeving is 2,5 maand. De langste duurt al jaren. Dus het kan zeker snel maar dat is afhankelijk van een aantal zaken:
- Zijn jullie het eens over belangrijke zaken? 
- Zijn jullie beiden administratief/ juridisch/financieel vaardig?

Je hoeft echt niet te gaan wachten op een mediator hoor! Jij of jullie kunnen nu al een afspraak maken met jullie tussenpersoon of financieel adviseur. Dat is zelfs een aanrader voorafgaand aan de mediation. Dan weten jullie beiden wat de mogelijkheden zijn qua geld en huis. 

Daarnaast kan jij vast een concept ouderschapsplan op papier zetten. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden. Dit kan later besproken worden. 

Hier zat er inderdaad 2 tot 3 weken tussen de afspraken. Wij waren er binnen een half jaar uit. Met een complexe financiële situatie ook nog. Mijn man twijfelde al ruim 1,5 jaar, dus het kwam niet onverwacht voor mij. Ik heb toen redelijk snel de knop om kunnen zetten en het zakelijk aangepakt. Maar dat ik dat kon wil niet zeggen dat iedereen dat kan. Het voelde alsof ik in een hele slechte B-film zat. Ik speelde ook letterlijk een rol. Zo voelde dat echt. Ik benaderde het alsof ik een goede vriendin of mijn zus advies gaf. Zo kon ik voor mezelf voldoende emotionele afstand houden en het zakelijk bekijken.

Ik zou genoegen nemen met die afspraak over 4 weken. En als de mediator er vertrouwen in heeft zal die de tijd tussen afspraken ook niet te lang laten duren. Het tempo moet ook niet te laag worden. Maar te hoog is zeker niet goed, dan heeft je man straks waarschijnlijk het gevoel dat jij alles bepaald hebt en krijg je later ruzie om allerlei onnodige zaken. Geef hem de tijd om alles goed te overdenken.

Ik vind het advies van Izza daarom ook niet zo heel goed. Op zich prima om je alvast voor te bereiden, maar doe dat dan tegelijk met je man. Geef hem dezelfde concept-plannen waar jij naar kijkt. Heb het met hem over hoe jullie de zorg voor de kinderen willen verdelen. En maak hem duidelijk dat je hem de kinderen niet af gaat pakken en dat je hem ook niet het vel over de neus gaat trekken, maar samen met hem ervoor wil zorgen dat jullie allebei een nieuw leven op kunnen bouwen.
Ga met hem samen zitten om jullie financiële situatie helder te krijgen. Heb het over wie er in de woning zou kunnen blijven, of willen/moeten jullie allebei verhuizen? Heb het over de zaken die verdeeld moeten worden (inboedel, auto). Bedenk wat je met jullie pensioen wil. Je kunt nu bijvoorbeeld ook al beginnen met het splitsen van de rekeningen. Stort naar rato op een gezamenlijke rekening waarvan de gezamenlijke kosten betaald worden, maar zorg dat verder alles gescheiden is. Dan loop je ook niet het risico dat hij rare dingen financieel gaat doen. Je weet nooit hoe iemand reageert…

Ik weet wel dat hem onder druk zetten jou niet op gaat leveren wat je wil. Zorgvuldigheid is heel belangrijk in een scheidingsprocedure.

Ik zou die vier weken rust nog nemen. Dus niet nu alvast met hem gaan zitten en praten over dingen, ouderschapsplan etc., dat komt allemaal wel. Ondertussen kun je wel al voor jezelf een aantal dingen nadenken, bijvoorbeeld over wonen en inkomen.

Tsjor

Evy.

Evy.

25-02-2024 om 22:17 Topicstarter

Dank voor jullie reacties zover. Voor de duidelijkheid: een ouderschapsplan is niet aan de orde. De kinderen zijn al volwassen. Mijn man is financieel en zakelijk veel sterker dan ik. Inderdaad begin 2024 scheidingsmelding gedaan. Het gaat juist niet lukken om samen (van tevoren) al van alles af te stemmen en af te spreken. Een van de redenen dat we gaan scheiden is dat de communicatie vrij moeizaam gaat (understatement) zodra we ergens anders tegenaan kijken. De eerste afspraak over 4 weken staat nu, ik wil die ook niet versnellen (dat lukt toch niet), maar wilde al wat afspraken vooruit plannen, want als je de volgende afspraak pas bij die eerste afspraak doet en je zit dan weer 5 weken verder, dan schiet het niet op. Ik heb nl. het gevoel dat hij wil vertragen, dus daarom dat ik juist alvast wat afspraken wil inplannen. Dus de vraag is, is 2 weken tussen de afspraken belachelijk of komt dat wel vaker voor? De mediator is juridisch onderlegd. Ik hoop op nog meer reacties qua periodes tussen de afspraken en hoe het mensen bevallen is.

Evy.

Evy.

25-02-2024 om 22:19 Topicstarter

Pennestreek schreef op 25-02-2024 om 20:48:

Hier zat er inderdaad 2 tot 3 weken tussen de afspraken. Wij waren er binnen een half jaar uit. Met een complexe financiële situatie ook nog. Mijn man twijfelde al ruim 1,5 jaar, dus het kwam niet onverwacht voor mij. Ik heb toen redelijk snel de knop om kunnen zetten en het zakelijk aangepakt. Maar dat ik dat kon wil niet zeggen dat iedereen dat kan. Het voelde alsof ik in een hele slechte B-film zat. Ik speelde ook letterlijk een rol. Zo voelde dat echt. Ik benaderde het alsof ik een goede vriendin of mijn zus advies gaf. Zo kon ik voor mezelf voldoende emotionele afstand houden en het zakelijk bekijken.

Ik zou genoegen nemen met die afspraak over 4 weken. En als de mediator er vertrouwen in heeft zal die de tijd tussen afspraken ook niet te lang laten duren. Het tempo moet ook niet te laag worden. Maar te hoog is zeker niet goed, dan heeft je man straks waarschijnlijk het gevoel dat jij alles bepaald hebt en krijg je later ruzie om allerlei onnodige zaken. Geef hem de tijd om alles goed te overdenken.

Ik vind het advies van Izza daarom ook niet zo heel goed. Op zich prima om je alvast voor te bereiden, maar doe dat dan tegelijk met je man. Geef hem dezelfde concept-plannen waar jij naar kijkt. Heb het met hem over hoe jullie de zorg voor de kinderen willen verdelen. En maak hem duidelijk dat je hem de kinderen niet af gaat pakken en dat je hem ook niet het vel over de neus gaat trekken, maar samen met hem ervoor wil zorgen dat jullie allebei een nieuw leven op kunnen bouwen.
Ga met hem samen zitten om jullie financiële situatie helder te krijgen. Heb het over wie er in de woning zou kunnen blijven, of willen/moeten jullie allebei verhuizen? Heb het over de zaken die verdeeld moeten worden (inboedel, auto). Bedenk wat je met jullie pensioen wil. Je kunt nu bijvoorbeeld ook al beginnen met het splitsen van de rekeningen. Stort naar rato op een gezamenlijke rekening waarvan de gezamenlijke kosten betaald worden, maar zorg dat verder alles gescheiden is. Dan loop je ook niet het risico dat hij rare dingen financieel gaat doen. Je weet nooit hoe iemand reageert…

Ik weet wel dat hem onder druk zetten jou niet op gaat leveren wat je wil. Zorgvuldigheid is heel belangrijk in een scheidingsprocedure.

Pennestreek, elke 2 a 3 weken en dan een half jaartje bezig geweest? Hoeveel afspraken hadden jullie dan wel niet? Vond je 2 a 3 weken ertussen oke?

De situatie die jij schetst is dan wel anders dan de onze. Hier is man (scheiding is uiteindelijk niet doorgezet, we zijn nog bij elkaar) ook wel zakelijker dan ik, en ook verbaal sterker, maar kennis is macht. Dus ik heb me goed ingelezen en hulptroepen ingeschakeld.
Dat halve jaar is vanaf de scheidingsmelding gerekend. We hebben toen eerst gezocht naar een mediator waarbij we ons allebei prettig voelden, dat heeft wel een maand of 2 geduurd denk ik. In totaal hebben we 7 sessies nodig gehad. We hadden wel een pakket-deal. Dus een vast bedrag, waarbij het niet uitmaakte hoeveel sessies er nodig waren. Bij een bureau waar de mediator ook een financieel expert in kon schakelen. Was ook wel nodig met het eigen bedrijf van man.
Als je 7 * 3 weken neemt, zit je bijna op een half jaar. En dan zit er nog een best lange tijd tussen het tekenen van het convenant en de uitspraak van de rechtbank, en vervolgens de inschrijving in het register. Dus je zit zo aan een half jaar.

Maar zoals ik al zei, je kunt best zelf alvast wat zaken uitzoeken. Als er geen kinderen meer in het spel zijn is het al een stuk gemakkelijker. Dan gaat het alleen maar om het verdelen van jullie bezittingen. Dat moet best snel kunnen lijkt me, zeker als jij je huiswerk doet. Je kunt dan best voorstellen om de volgende afspraak na 2 weken in te plannen. Maar omdat je, zoals Tsjor al schrijft, tijd nodig hebt om dingen uit te zoeken en op te vragen zijn die 2 weken ertussen wel het minimum. 

In jouw situatie zou ik een eigen financieel adviseur in de arm nemen. Een mediator is er alleen maar voor om te zorgen dat jullie er samen uit komen, die behartigt niet jouw belangen. Als je verwacht dat je man jou de baas is op het gebied van zakelijke kennis dan is het fijn als er iemand is die puur naar jouw belangen kijkt. Dat, of een eigen advocaat. Als er redelijk wat geld mee gemoeid is verdient die zichzelf wel terug denk ik. En het hebben van een advocaat wil niet zeggen dat het een vechtscheiding wordt. Alleen maar dat er iemand is met verstand van juridische zaken en die er puur voor jou is.

Je kreeg al best veel reacties die hetzelfde antwoord gaven,  maar ik denk dat je wilt horen dat versnellen beter is.

Ik had 6-8 afspraken, dat werden er 6 ivm geen ouderschapsplan. Inschrijven duurde 6 weken, waarin je geen afspraken meer hebt. Die 6 afspraken die we nodig hadden waren om de 4 weken. 
Dat gaf rust om te denken, woorden af te wegen, heroverwegen, betere beslissingen te nemen zonder ruzie.
Neem die tijd nou, mijn dochter nu heeft met mediation maar recht op 3-5 afspraken en die tijd heb je gewoon heel hard nodig, zeker met dwarsliggers. Te snel geeft veel druk op de ketel die bij jullie dus al hoog is, met als gevolg dat misschien de mediator niet succesvol is en je tijd en geld verspilt en beiden een eigen advocaat nodig hebt.

Evy.

Evy.

27-02-2024 om 19:20 Topicstarter

Max88 schreef op 26-02-2024 om 10:02:

Je kreeg al best veel reacties die hetzelfde antwoord gaven, maar ik denk dat je wilt horen dat versnellen beter is.

Ik had 6-8 afspraken, dat werden er 6 ivm geen ouderschapsplan. Inschrijven duurde 6 weken, waarin je geen afspraken meer hebt. Die 6 afspraken die we nodig hadden waren om de 4 weken.
Dat gaf rust om te denken, woorden af te wegen, heroverwegen, betere beslissingen te nemen zonder ruzie.
Neem die tijd nou, mijn dochter nu heeft met mediation maar recht op 3-5 afspraken en die tijd heb je gewoon heel hard nodig, zeker met dwarsliggers. Te snel geeft veel druk op de ketel die bij jullie dus al hoog is, met als gevolg dat misschien de mediator niet succesvol is en je tijd en geld verspilt en beiden een eigen advocaat nodig hebt.

Nee hoor, dat wil ik niet horen.
Ik gaf al aan dat de 1e afspraak staat en dat het mij gaat om de vervolgafspraken alvast inplannen.
En ik wil gewoon checken of wat ik hoorde (dat vervolgafspraken om de 2 weken gebruikelijk zijn) juist is. En daarnaast hoor ik juist graag ervaringen over de tussenpozen en hoe dat mensen bevallen is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.