Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex


Fijn om van je te horen!
In je laatste bericht schreef je nog dat je ex hulp had aanvaard. Maar tegelijk dat hij werd gezocht voor een inbraak. Hoe reageerde de hulpverlening daarop? Blijkbaar is hij niet opgepakt/veroordeeld, dat de omgang gewoon gestart is. En wat vindt de begeleiding van het feit dat hij nu geen behandeling/hulp voor zijn verslaving (meer) wil? Aan welke strenge eisen moet hij dan wel voldoen, als een verslaving en hulp weigeren blijkbaar geaccepteerd wordt, en er zelfs wordt aangestuurd op uitbreiden van de omgang?
Ik zou overigens voorlopig gewoon mee blijven werken, zolang er heel rustig wordt opgebouwd hoef jij niet dwars te gaan liggen. Dat levert je alleen maar minpunten op. Als hij netjes aan alle voorwaarden voldoet (nogmaals, als werken aan zijn verslaving er niet een is, en hij blijkbaar ook mag inbreken ben ik wel benieuwd wat die strenge voorwaarden dan inhouden) en zich goed gedraagt ben ik op zich voorstander van regelmatig contact tussen vader en kind. En het gaat maar om een uurtje he, niet om een logeerpartij.

Waarschijnlijk wordt er niet al te zwaar aan die verslaving getild omdat het maar om een uurtje in de zoveel weken gaat.

Die inbraak zal hij wel ontkennen, dus dan is het wachten op een vonnis 

Catwoman

Catwoman

15-04-2024 om 22:46 Topicstarter

Ysenda schreef op 15-04-2024 om 16:50:

Is die alimentatie vastgesteld door een rechter? Want dan kun je het door het LBIO laten innen, de kosten van het innen zijn dan voor hem.

Nee, dus het lbio kan hier niet mee helpen. Mocht dit te vaak voorkomen wil ik wel gaan kijken of ik het via de rechter kan laten vaststellen 

Catwoman

Catwoman

15-04-2024 om 23:04 Topicstarter

Jonagold schreef op 15-04-2024 om 17:22:

Fijn om van je te horen!
In je laatste bericht schreef je nog dat je ex hulp had aanvaard. Maar tegelijk dat hij werd gezocht voor een inbraak. Hoe reageerde de hulpverlening daarop? Blijkbaar is hij niet opgepakt/veroordeeld, dat de omgang gewoon gestart is. En wat vindt de begeleiding van het feit dat hij nu geen behandeling/hulp voor zijn verslaving (meer) wil? Aan welke strenge eisen moet hij dan wel voldoen, als een verslaving en hulp weigeren blijkbaar geaccepteerd wordt, en er zelfs wordt aangestuurd op uitbreiden van de omgang?
Ik zou overigens voorlopig gewoon mee blijven werken, zolang er heel rustig wordt opgebouwd hoef jij niet dwars te gaan liggen. Dat levert je alleen maar minpunten op. Als hij netjes aan alle voorwaarden voldoet (nogmaals, als werken aan zijn verslaving er niet een is, en hij blijkbaar ook mag inbreken ben ik wel benieuwd wat die strenge voorwaarden dan inhouden) en zich goed gedraagt ben ik op zich voorstander van regelmatig contact tussen vader en kind. En het gaat maar om een uurtje he, niet om een logeerpartij.

Ik heb een gesprek gehad met zijn hulpverlener dus vandaar dat ik weet waar hij aan werkt. Ze kunnen niet van hem eisen dat hij aan zijn verslaving gaat werken. Zolang hij gebruikt en verslaafd blijft, is de omgang onder begeleiding. Dat is de consequentie die daaraan gesteld wordt. Zijn hulpverlener wist niets van de inbraak die hij heeft gepleegd en de erfenis die hij heeft gekregen, dat heeft hij dus voor haar achter gehouden. Ik heb dat aan haar verteld en ze was blij dat ik dat heb gedaan. Zij zou dat met hem gaan bespreken maar daar heb ik nix meer over terug gehoord. Ik denk dat mijn ex wel een boete heeft gekregen voor die inbraak of een taakstraf maar dat heeft geen invloed op de omgang. De enige eisen die zij aan mijn ex stellen is dat hij hulp aanvaard (het maakt dus niet uit wat voor hulp zolang hij maar een hulpverlener heeft) en dat hij nuchter is tijdens de omgang (maar dat is niet te controleren want hij hoeft geen testen te doen). Hij mag tijdens de omgang niet roken en hij mag bij de overdracht geen discussies met mij starten. Daar houdt hij zich tot nu toe aan dus daarom willen ze de omgang gaan uitbreiden. 

De hulpverlener van de omgang spreekt zichzelf ook wel tegen. Ze heeft tegen mij gezegd dat het voor ons zoontje het beste is als hij zijn vader vaker ziet en een band opbouwt met hem en goed aan hem gehecht is want anders zou hij in de toekomst problemen krijgen met relaties tot anderen. Ik zei toen dat het mij juist schadelijk lijkt als hij een hechte band met zijn vader heeft omdat die emotioneel niet beschikbaar is en ons zoontje zich daardoor steeds teleurgesteld en afgewezen voelt. Toen zei ze dat ons zoontje dat al snel doorheeft en dan wel weet dat hij naar zijn moeder moet voor steun. En dat hij als hij ouder is zelf wel een broodje kan smeren of mij kan bellen als zijn vader stoned op de bank ligt. Ik snap het niet helemaal....

Ik heb dit ook met mijn psycholoog besproken die verstand heeft van hechting en zij zegt dat het niet klopt. Het gaat erom dat hij in zijn leven meerdere mensen om zich heen moet hebben die hij vaak ziet en waar hij zich aan kan hechten. Dat is gelukkig get geval. Anders zouden ook alle bewust alleenstaande moeders een kind grootbrengen die later problemen krijgen met relaties. Dat zou een beetje raar zijn.

Zo lang de omgang onder begeleiding is, lijkt mij uitbreiding niet per se een probleem.
Als het telkens om een uurtje gaat, gaat die band niet worden zoals met jou. Zeker niet omdat vader emotioneel niet beschikbaar is, maar ook omdat het altijd onder begeleiding is. Op een gegeven moment heeft een kind ook wel door dat zijn vader zich 'anders' gedraagt en dat er altijd een begeleider bij is, terwijl dat bij andere kinderen en hun ouders niet het geval is, ook niet als die gescheiden zijn.
Dat hij zelf een broodje kan smeren en jou kan bellen is heel leuk allemaal, maar ik zou die verantwoordelijkheid niet bij een jong kind neer willen leggen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.