Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Therapie/ coaching codependentie

zijn er mensen die ervaring hebben met therapie/ coaching voor het verwerken.
Na een relatie van bijna 20 jaar, heeft mijn partner besloten alleen verder te willen.
Afgelopen maanden een enorme rollercoaster. Sinds een maand wonen wij apart van elkaar. Ik samen met onze 18 jarige. Praktisch heb ik alles op orde, maar emotioneel merk ik dat ik afhankelijk ben. En durf wel te stellen dat ik codependentie heb. 
Huisarts doorverwijzing voor psych. Maar ook het advies om eens te kijken naar Hypnotherapie om met het onbewuste bezig te zijn. Wie heeft er ervaring mee?

Ik heb een aantal hypnotherapie sessies gevolgd en wie er ook wat van vindt, het mooiste dat ik er van leerde was me te ontspannen en van een afstand naar zaken te kijken. Was niets zweverigs aan, meer een goede ontspanning waarin je je afsluit en in je gedachten kruipt; vergelijk het met mediteren. 
De vlieg in de kamer hoor je nog, de voorbij rijdende brommer, maar je registreert het alleen maar en hoeft er niets mee.
Ik vond het fijn en leerzaam.

Sneeuwklokjes

Sneeuwklokjes

17-01-2024 om 20:04 Topicstarter

hoi Max, bedankt voor je reactie. Kun je iets vertellen waarvoor jij besloot om hypnotherapie te kiezen?

Sneeuwklokjes, ik heb er ook ervaring mee.

De  therapie heeft bij mij vooral voor het herstel van zelfliefde gezorgd en er voor gezorgd dat ik weer volledig op mezelf kan vertrouwen, zonder steeds met de ander (in mijn geval ook partner) bezig te zijn. Ik heb vooral veel aan de compassie training gehad bij hem en heb een soort van andere mindset ontwikkelt door deze therapie. Bijvoorbeeld eerst komt Miss op nummer één, daarna..... wat heeft Miss nodig en wat is er goed voor Miss? Daarnaast heeft het echt met vergeving, acceptatie en inzichten te maken.. 

Inmiddels ben ik gestopt met op mijn tenen lopen, mentaal constant met de ander bezig te zijn en grenzen te trekken door deze therapie. 

Het boek van Robin Norwood met Als hij maar gelukkig is kan ik je zeer aanraden. Je zult vast veel herkenning lezen. Voor mij was dat de eye-opener in codependentie. Heb je dit boek gelezen?

Lars Faber heeft ook een mooi interview op YouTube staan over dit onderwerp, ken je hem? Mocht je meer informatie willen of het niet kunnen vinden mag je mij ook privé berichten. 

Ik heb zelfs jaren dagelijks een meditatie gedaan om hiervan los te komen, ook deze wil ik je doorsturen mocht je daar interesse in hebben.

Ik las in het verleden dat er zelfs meetings zijn voor mensen met codependentie en ook sociaal media groepen.
Gewoon interesse, had je iemand in je omgeving die alcohol verslaafd was of een andere verslaving had?

Goed dat je het zelf herkend! Dat is echt stap één, het stukje bewustwording!!

Sneeuwklokjes schreef op 17-01-2024 om 20:04:

hoi Max, bedankt voor je reactie. Kun je iets vertellen waarvoor jij besloot om hypnotherapie te kiezen?

Ja hoor, het verwerken van jarenlange pesterijen op school en zelf toegepast ( dat is het voordeel, je kunt het op jezelf daarna toepassen) na mijn scheiding. 

Ook haptotherapie kan je er bij helpen. Ook dat kan wazig overkomen ( ik ben echt heel nuchter en regulier), maar de aangeleerde oefeningen kun je overal toepassen en daar heb ik echt baat bij gehad voor bv alleen al fysieke pijn.  

MRI

MRI

17-01-2024 om 22:48

Ik wilde ook al het boek 'als hij maar gelukkig is' aanraden. Maar Miss was me voor (hi Miss!). Laat je niet weerhouden door de titel. Dat is een beetje ongelukkig vertaling van 'Women who love too much'. Het boek gaat puur over codependancy.

Sneeuwklokjes

Sneeuwklokjes

18-01-2024 om 21:57 Topicstarter

bedankt voor jullie reacties. Het boek wel vaker voorbij zien komen, maar idd de titel hield mij tegen.  Mis1984 is stuur een pb

Wat mij enorm heeft geholpen is om alles op te schrijven. Alles wat er gebeurd is en alles wat er gebeurt. 

Ik ben daarna vrij snel in gaan zien dat het vooral eenrichtingsverkeer is in combinatie met voortdurend aantrekken en afstoten. 

Het genoemde boek ook tegengekomen. "Als zij maar gelukkig is"... stel dat ze dat is, ben ik dat dan ook? Waarschijnlijk niet. En daar komt nog bij dat het toch nooit goed genoeg was. 

Therapie is altijd nuttig

Sneeuwklokjes

Sneeuwklokjes

24-01-2024 om 14:32 Topicstarter

Inmiddels met coaching begonnen. Hypnotherapie in combi met een coachingstraject. Blijft een strijd met mijzelf lijkt wel. Ieder sprankje hoop willen vasthouden, tegen beter weten in. Bang om alleen te zijn ben ik niet, kan goed alleen zijn. Maar merk in alles dat ik mezelf kwijt ben en het is alsof ik geen identiteit heb

Sneeuwklokjes schreef op 24-01-2024 om 14:32:

Inmiddels met coaching begonnen. Hypnotherapie in combi met een coachingstraject. Blijft een strijd met mijzelf lijkt wel. Ieder sprankje hoop willen vasthouden, tegen beter weten in. Bang om alleen te zijn ben ik niet, kan goed alleen zijn. Maar merk in alles dat ik mezelf kwijt ben en het is alsof ik geen identiteit heb

Heel herkenbaar sneeuwklokjes. Ik ben na bijna 30 jaar gescheiden. Ik weet niet hoe je huwelijk was. Bij mij speelde mee dat ik vooral gericht was op het welzijn van mijn exman. Als dát goed zou zijn, zou het voor mij ook goed zijn. Zo'n mechanische leg je niet van de ene op de andere dag van je af, dat heeft tijd nodig. Je kan eigenlijk pas weer beginnen met jezelf uitvinden als je de grootste klap van de scheiding verwerkt hebt. Denk ik. 

Sneeuwklokjes schreef op 24-01-2024 om 14:32:

Inmiddels met coaching begonnen. Hypnotherapie in combi met een coachingstraject. Blijft een strijd met mijzelf lijkt wel. Ieder sprankje hoop willen vasthouden, tegen beter weten in. Bang om alleen te zijn ben ik niet, kan goed alleen zijn. Maar merk in alles dat ik mezelf kwijt ben en het is alsof ik geen identiteit heb

Een relatie van bijna 20 jaar poets je ook niet zomaar weg. Je was de partner van ( en omgekeerd) en nu is dat enkel maar opnieuw vormgeven. Dat gaat met kleine stapjes,  veel geduld, ontdekken en proberen en vooral heel lief zijn voor jezelf.

Sneeuwklokjes schreef op 24-01-2024 om 14:32:

Inmiddels met coaching begonnen. Hypnotherapie in combi met een coachingstraject. Blijft een strijd met mijzelf lijkt wel. Ieder sprankje hoop willen vasthouden, tegen beter weten in. Bang om alleen te zijn ben ik niet, kan goed alleen zijn. Maar merk in alles dat ik mezelf kwijt ben en het is alsof ik geen identiteit heb

Deze zin is voor mij ook heel herkenbaar. Ik zit er zelf nog er middenin (mediation traject, veel regelgedoe, nog samenwonend etc ). Inmiddels loop ik al weer een aantal maanden bij een psycholoog maar heb nog niet echt het gevoel dat dit helpt (val steeds weer terug in oude gedachtes).
  
Is hypnotherapie in jullie ervaring effectiever?
 

BjornSh83 schreef op 20-02-2024 om 10:46:

[..]

Deze zin is voor mij ook heel herkenbaar. Ik zit er zelf nog er middenin (mediation traject, veel regelgedoe, nog samenwonend etc ). Inmiddels loop ik al weer een aantal maanden bij een psycholoog maar heb nog niet echt het gevoel dat dit helpt (val steeds weer terug in oude gedachtes).

Is hypnotherapie in jullie ervaring effectiever?

Ik denk dat dat voor ieder anders is, ik heb bv geen baat bij spiegelen, cognitieve therapie. Wel in het verleden bij medicatie. 

Het voordeel van hypnotherapie en haptotherapie, meditatie onder begeleiding ( al dan niet als ondersteuning/ernaast) is dat je het op elk moment zelf, waar dan ook, kunt toepassen. Dat vraagt wat oefening,  maar is goed te doen. 

Dat is iets wat je zelf moet uitzoeken: wat past bij jou, wat helpt je vooruit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.