Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Jeannette1979

Jeannette1979

12-03-2014 om 20:33

Verdeling co ouderschap

Hallo,

Ik ben co ouder en ik werk 24 uur per week en mijn exman 40 uur per week. Nu krijg ik maar voor drie dagen opvang dus twee dgn zou ik uit eigen zak betalen. Wij hebben 50/50. Een week bij mama en een week bij papa.

Ik ben benieuwd hoe bij jullie de verdeling is en hoe je dat doet met werk?

Gr Jeannette

Katniss

Katniss

12-03-2014 om 20:43

Hoe bedoel je?

Als jullie 50/50 doen qua verdeling, hoef jij toch niet de opvang van je ex te betalen? Dat mag hij gewoon zelf regelen, al dan niet met kinderopvangtoeslag (zie voorwaarden op de site van de belastingdienst).
Wij hebben altijd drie dagen opvang gehad en allebei een dag zelf opgevangen. Toen de kinderen klein waren werkte ik 4 dagen en nu neem ik op maandag 2 uur verlof om de jongste uit school te kunnen halen. Ik betaal de kinderopvang en krijg alimentatie. Verdeling is 55/45, dus bijna ieder de helft, met de wisseling op woensdag of donderdag.

Jeannette1979

Jeannette1979

12-03-2014 om 20:57

uitleg

Wij hebben het zo geregeld dat mijn exman alles betaalt voor de oudste zoon en ik voor de jongste zoon. Aangezien hij fulltime werkt krijgt hij ook vijf dgn bso deels vergoed. Ik maar drie dgn eigenlijk aangezien ik 24 uur per week werk maar wel co ouder ben en daardoor vijf dgn moet afnemen ivm het feit dat vader fulltime werkt.

Mijn exman werkt fulltime dus is ook nooit vrij een dag ofzo. Tenzij hij naar de dokter moet met ze in zijn week. Kwam nog wel eens dat hij mij dat vroeg in zijn week omdat ik op woensdag vrij ben .

Ik ben van menig dat hij alles moet regelen in zijn week en ik in de mijne. Maar is lastig nu is parttime werk dus moet ik nu noodgedwongen vijf dgn opvang betalen terwijl ik er drie nodig heb eigenlijk

wizzer

wizzer

12-03-2014 om 20:59

kun jij dan niet opvangen?

Tja ik zou echt geen opvang betalen als ik vrij was. Kun je niet gewoon je kinderen opvangen tot hun vader klaar is met werken?

amk

amk

12-03-2014 om 22:12

aangepast contract

hier zou dan een contract mogelijk zijn waarbij er in de ene week 5 dagen afgenomen wordt: te betalen door vader, en in de andere week 3 dagen te betalen door moeder.

Betalen

Als hij een beroep doet op jou voor oppas in zijn week kan hij jou toch gewoon een vergoeding betalen voor je uren?
Leven als vrienden, maar rekenen als vijanden.

Coco

Coco

13-03-2014 om 00:22

waarom probleem?

Ik begrijp het probleem niet.

Jullie hebben een 50/50 regeling.
Jullie hebben kinderopvang voor vijf dagen per week.
De helft daarvan is voor rekening van de ene ouder, de helft daarvan voor de ander.
Jij moet dus 2,5 dag kinderopvang per week betalen.
Aangezien jij drie dagen (24 uur) per week werkt, heb je recht op kinderopvangtoeslag voor drie dagen. Dit is ruim voldoende voor de 2, 5 dag die je moet betalen.

Wat mis ik dat deze situatie een probleem voor jou is? Hoezo zou jij 5 dagen kinderopvang moeten betalen?

Jeannette1979

Jeannette1979

13-03-2014 om 07:42

antwoord

vanwege de belastingdienst hebben we alles opgesplitst, dus krijgt mn exman de kinderbijslag voor de oudste en ik voor de jongste en daardoor ook de kinderopvangtoeslag. Dus als hij fulltime werkt en mijn jongste gaat maar drie dgn naar opvang zou hij twee dgn moeten opvang regelen.Voor de oudste niet want die kan wel vijf dgn naar opvang

wizzer

wizzer

13-03-2014 om 07:45

ik snap het niet

Waarom maken jullie gebruik van opvang op dagen dat 1 van jullie tweeën niet werkt? Waarom kun jij als moeder die opvang niet gewoon doen op het moment dat vader aan het werk is? Waarom die twee dagen onnodige opvang?

Jeannette1979

Jeannette1979

13-03-2014 om 08:02

verdeling

is 50/50. kinderen zijn nu week op en af gewend. heb een dag bij mij al voorgesteld maar dan mogen ze niet blijven slapen. is ook best onrustig voor de kids

Coco

Coco

13-03-2014 om 09:09

anders regelen

Jeannette, je moet de betaling van de kinderopvang dan anders regelen. Dat is ook beter t.o.v. de belastingdienst.

Dat betekent dat er op papier wat dingen anders geregeld moeten worden, maar niet dat er voor je kinderen iets verandert.

Jij en je ex-man moeten allebei de helft van de kinderopvang voor ieder kind betalen en daarvoor toeslag vragen bij de belastingdienst. Iedere ouder moet dus ook een eigen contract met de kinderopvangorganisatie hebben, elke ouder voor elk kind een halve week kinderopvang.
Zowel jij als je ex kunnen dan voor ieder kind kinderopvangtoeslag krijgen, voor elk kind een halve week. Hoeveel die toeslag precies is, hangt af van je inkomen.

Degene op wiens adres kind(eren) niet staan ingeschreven, moet een verklaring van co-ouderschap meesturen. Dan kan een kopie van de originele uitspraak of regeling zijn, maar als jullie die niet hebben, kan dat ook een korte tekst zijn, waarin je stelt dat jullie 50-50 voor beide kinderen zorgen, door jullie beiden ondertekend.

Aangezien jij drie dagen/week werkt en je dan max. 3 dagen/week per kind kinderopvang betaalt, kun je dan genoeg kinderopvangtoeslag krijgen.

Mummel

Mummel

13-03-2014 om 09:24

Tjee

Mag ik zeggen dat ik het wel een beetje sneu vind dat kinderen de helft vd tijd op de opvang zitten terwijl hun moeder gewoon thuis is? Ik ben een groot voorstander van kdv/bso hoor, maak er zelf ook gebruik van en kinderen zijn er erg happy maar persoonlijk vind ik vijf dagen best veel als het niet hoeft. Maar goed, dat is mijn mening natuurlijk he en ik ken jouw kinderen niet.

On topic denk ik dat je geprobeerd hebt eea slim te regelen en iets over het hoofd hebt gezien. Terug naar de tekentafel zou ik zeggen en je financiële constructie opnieuw onder de loep nemen. Als je tenminste wilt vasthouden aan de leidraad dat het financieel optimaal geregeld moet zijn. Ik zou toch gaan kijken naar een constructie waarbij de kinderen lekker bij jiu zijn als je vrij bent of dat jij in zijn weken meer werkt, dan help je jezelf weer een beetje

Pandora

Pandora

13-03-2014 om 09:30

anders regelen

De huidige afspraken werken in jouw nadeel. Zeker omdat je elders schreef dat je financieel vast loopt, denk ik dat je hier echt wat aan moet veranderen. Volgens mij zijn er twee dingen. Jouw ex werkt meer en heeft daarom meer opvang nodig. Ik vind het eerlijk als hij zelf de opvang betaalt; hij heeft er immers ook het voordeel van (namelijk een hoger inkomen). Daarnaast snijd je extra in de vingers omdat jij maar voor 3 dagen een tegemoetkoming krijgt.
Neem je voor de weken de bij jou zijn trouwens ook fulltime opvang af? Of heb je een variabele afspraak (ene week 3 dagen, andere week 5 dagen)? Zo niet, dan zou ik dat ook gaan regelen. En dan betaal je dus de korte weken, en je ex de lange weken.

Minimo

Minimo

13-03-2014 om 11:07

50/50

Hallo,

Hier was een soortgelijke situatie (mijn kinderen hebben nu geen opvang meer nodig) waarbij wij co-ouderschap hadden (week op, week af), de ex-partner fulltime werkte en ik parttime (2-3 dagen per week).

We namen 2 dagen kinderopvang af. In de week dat de kinderen bij hun vader waren, ving ik ze overdag op en werden ze na het werk door hun vader opgehaald bij mij. Daardoor hadden we structureel maar 2 dagen opvang nodig, en die kosten deelden we door 2 waarbij we ieder de helft betaalden. Goedkoper kan volgens mij niet. Ik vroeg er trouwens geen vergoeding voor (ik ben immers hun ouder, geen oppas) maar daar staat tegenover dat ik ook rustig kon zeggen wanneer ik ze niet kon opvangen - wel op tijd natuurlijk. Dan werd er iets anders geregeld. Wij hadden en hebben trouwens de afspraak dat we elkaars eerste opvang zijn. Als er incidenteel opvang nodig is, vragen we eerst de ex-partner.

Ik ken ook iemand die 32 uur per week werkt en haar ex flltime. Zij heeft op haar werk de afspraak dat ze de ene week (als zij de kinderen heeft) 3 dagen werkt, en de week waarin de kinderen bij hun vader zijn, 5 dagen werkt. Dan moet je dat wel met je werk kunnen regelen natuurlijk.

Ik heb de indruk dat jullie bij het maken van afspraken over co-ouderschap dachten: met 2 kinderen kunnen we dat op papier mooi eerlijk verdelen, ieder een kind. Maar dan loop je dus juist tegen dit soort problemen aan. Niet alleen nu op de korte termijn, maar ook op de langere termijn. Op papier lijkt het leuk maar jullie hebben niet ieder 1 kind, jullie hebben ieder 2 kinderen voor de helft van de tijd. Door leeftijdsgebonden kindregelingen is er altijd een financieel verschil als je de kinderen "ongedeeld verdeelt".

Ga eens uit van ieder beide kinderen voor de helft van de tijd, en bekijk dan nog eens de regelingen. volgens mij trek je dan de meeste gevolgen recht die de huidige verdeling geeft.

Minimo

Jeannette1979

Jeannette1979

13-03-2014 om 17:24

bso contracten

Ik kan waarschijnlijk de bso contracten aanpassen zodat ik niet extra hoeft te betalen dan nodig is. Bij ons het is zo geregeld in de week dat mijn exman de kinderen heeft regelt hij alles omtrent school, dokters afspraken en clubjes en in mijn week doe ik dat. We hebben altijd op maandag een bel of mailmoment.

Dit doe ik omdat ik anders de pineut altijd ben in zijn week. Ik heb ook een drukke baan enz. Wisseling is bij ons op vrijdag. Morgen komen de jongens weer thuis om half vijf, dan kom ik ook net thuis. Ze zijn al groot genoeg dat ze zelf van de bso direct naar huis komen (7 en 10).

Bedankt voor jullie berichten. Altijd fijn ervaringen te lezen

Judith

Judith

03-03-2015 om 20:47

Week op week af

Hoi jeannet,

Wij hebben ook week op week af.
Mijn ex werkt ook fulltime verdeeld over 4 dagen. Betekend dus dat ze 4 dagen afhankelijk is van de vriendin van haar vader. Dat vind ik heel moeilijk. Ook ik heb een nieuwe partner, maar ik werk parttime en ben veel zelf bij mijn dochter en anders past mijn moeder of zus op mijn dochter.
Nu krijg ik vaak ook uitspraken van mijn dochter dat papa haar niet helpt met uitkleden maar Chantal de vriendin van hem. En dan zeg ik dat dat niet hoort als paap er is moet papa het doen.
Ik krijg er naar gevoel van alsof zij de boel overneemt ipv dat hij zijn taak serieus neemt.

Wat zijn jullie ervaringen?!

Jeannette1979

Jeannette1979

30-03-2015 om 12:34

tja lastig

Hi Judith,

Ik heb twee jongens van 8 en 11 jaar oud. We doen nu vier jaar co ouderschap.

bij ons gaat het zo

Ik werk ma di do en vrijdag tot 1530 uur. Mijn ex werkt fulltime.
Op woensdagmiddag zijn ze hier als ze bij hun vader zijn aangezien ik dan vrij ben.

weekregeling is van vrijdag tot vrijdag; afspraak is dat hij alles moet regelen in zijn week en in mijn week, dit ging voorheen niet altijd goed. mn ex is nogal makkelijk en belde gerust 3 a 4 keer per week. Ik heb alles zo geregeld dat er min mogelijk heen en weer gaat. Alle veranderingen die ik doorvoerde kwam ook van mij uit en hij organiseert weinig en vindt alles wel prima.

als de kinderen weer naar hun vader gaan, breng ik de sporttassen in zijn schuur en andersom ook zodat de kinderen niet dat hoeven te sjouwen. Op vrijdag stuur ik een overdrachtsmail.

Ik heb hier ook alles voor de jongens. gaat geen kleding of schoenen heen en weer. Daar werd ik gek van joh. En hij heeft ook een vriendin maar heb er geen hinder van. Ik heb ook een partner die veel weg is en ben vaak alleen met de kinderen.

Ik heb het een week druk (lees 2 kids met 2 sporten ) en een week kan ik mn eigen ding doen.

Maar wat je schrijft begrijp ik goed. Ik vind ook dat de vader verantwoordelijk is. Mijn vriend legt ook nooit de kids op bed enz

Hebben jullie soms weleens ouderoverleg? Hebben wij wel gedaan en ook omdat mijn kids al wat ouder zijn hun ook gevraagd hoe zij het zien.

Succes

Gr Jeannette

Okie Dokie

Okie Dokie

31-03-2015 om 10:30

Vgl. mij

Moet je dat gewoon los laten. Ik snap heel goed dat het steekt dat papa alles door zijn vriendin laat doen, maar in feite als ze voldoende verzorgd wordt kun je er niets van zeggen en moet je je ook eigenlijk niet willen bemoeien met je dochters of zoons leven daar.
Uiteindelijk is het toch zo dat kinderen dat met zich meenemen, feit dat hij geen aandacht aan ze besteedde, hij krijgt dat later op zijn bordje!
Je kunt wel je kind stimuleren om het aan te geven, iets anders dan opstoken.... Of het een keer benoemen dat kind aangeeft dat je terug hoort dat zijn vriendin veel doet en dat je dat jammer vindt van hun band. Maar laat het verder rusten. Als jullie zo goed conflicten konden oplossen samen, dan had je niet hoeven scheiden toch?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.