Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

AJ

AJ

21-05-2015 om 18:58

Wat is een redelijk bedrag aan partneralimentatie?

Graag wil ik de volgende vraag dus voorleggen.
Wat is een "redelijk" patneralimentatiebedrag?
Mijn as ex verdient 2700,- Euro netto per maand en ikzelf 1200,-Euro netto.
Wat mijn kosten aan huur cq hypotheek worden weet ik nog niet omdat ik nog geen andere woonruimte heb.
Ik wil mijn ex absoluut niet uitkleden maar hij wil het liefst zo'n laag mogelijk bedrag aan alimentatie voor mij waardoor ik mij weer flink benadeeld voel.
Wat is redelijk?


Katniss

Katniss

21-05-2015 om 19:20

Kinderen?

Als je geen thuiswonende kinderen hebt vind ik pa eigenlijk sowieso niet nodig. Je hebt tijdens je huwelijk mogen profiteren van zijn hogere inkomen en nu moet je weer voor jezelf zorgen. Als er wel minderjarige kinderen zijn zou ik gewoon de reguliere berekening laten maken volgens de bestaande normen. Dat voorkomt gesteggel over behoeftelijstjes.

Ely

Ely

21-05-2015 om 21:04

Eens met Katniss

Tenzij hij jouw pertinent heeft verboden te werken tijdens het huwelijk terwijl jij wel wilde werken en jij nu daardoor een achterstand hebt op de arbeidsmarkt.
Waarom voel je je eigenlijk benadeeld?
Kun je zelf misschien meer werken om meer inkomen te genereren?

kinderen?

Hoe oud zijn de kinderen en hoe worden die 'verdeeld'?

AJ

AJ

21-05-2015 om 21:37

Aanvulling

De kinderen zijn jong meerderjarig, 1 zit nog op school de andere werkt.
Ik heb altijd voor de kinderen gezorgd en daarbij part-time gewerkt.
De keus van de scheiding komt van mijn as ex.

Ely

Ely

21-05-2015 om 22:40

Oke

Dus daar heb je geen intensief dagelijkse zorg meer aan, dat scheelt. Voor de alimentatie maakt het toch niet uit op wiens initiatief de scheiding is? Of mis ik iets? Is dat waarom je je benadeeld voelt?
Kun je meer gaan werken of werk je al fulltime?

Moni

Moni

21-05-2015 om 23:01

De jongste kan kinderalimentatie krijgen (rechtstreeks)

De oudste kan voor zichzelf zorgen. Als die bij jou woont, kan oudste kostgeld betalen.
Jij had allang meer kunnen werken. Daar heb je niet voor gekozen.
Ik weet niet wat de regels zijn qua aantal jaren PA als er geen kinderen onder de 18 meer zijn.
Maar het lijkt mij logisch dat jij zo snel mogelijk voor jezelf gaat zorgen.

Miekemieke

Miekemieke

22-05-2015 om 06:32

toeslagen

Met die 1200 netto ga je een heel eind komen. Als je recht hebt op een huurwoning in de sociale sector dan krijg je waarschijnlijk huursubsidie, ga je kopen dan krijg je hypotheekrenteaftrek. Je gaat zorgtoeslag krijgen en er zijn vast nog meer regelingen.
Ben je in gemeenschap van goederen getrouwd en is er sprake van een koopwoning met overwaarde dan krijg je de overwaarde gedeeld door 2. Je gaat tzt recht krijgen op een deel van het pensioen van je man.

in dat geval

Lijkt me dat er alleen alimentatie voor het jongste kind betaald hoeft te worden. Jij kunt toch gewoon voor jezelf zorgen?

Ely

Ely

22-05-2015 om 09:25

Misschien

Zijn er goede redenen waarom TS al die tijd parttime is blijven werken en ex haar nu zou moeten compenseren voor het inkomensverschil. Of misschien werkt ze al fulltime maar voor een lager salaris. Als ik iets geleerd heb op dit forum is dat achter dit soort korte berichtjes vaak nog een lang en genuanceerd verhaal zit

Marianne

Marianne

22-05-2015 om 09:46

inderdaad

1200 netto kan gewoon een fulltimebaan zijn maar ja dat weten veel mensen hier niet.

maar

"Ik heb altijd voor de kinderen gezorgd en daarbij part-time gewerkt"

Daar lees ik toch uit dat ze parttime werkt.

en hoezo 'weten veel mensen dat niet' Marianne?

Katniss

Katniss

22-05-2015 om 10:54

Wat wij vinden

Wij kunnen pa wel overbodig vinden, maar volgens mij zijn de regels nog niet aangescherpt. Grote kans dat man, naast de kinderalimentatie gedurende de studietijd, 12 jaar lang om en nabij 800 bruto per maand aan zijn ex mag betalen. Zo werkt dat nu eenmaal.

filalu

filalu

22-05-2015 om 13:08

zie dat toch iets anders

Naar mijn mening zijn de gevolgen van beslissingen die samen gemaakt zijn tijdens het huwelijk ook voor beide personen als het huwelijk eindigt. Daarom vind ik het ook terecht dat TS partner alimentatie krijgt.
In de tussentijd kan TS dan kijken of ze meer uren kan gaan werken waardoor haar eigen salaris weer wat omhoog gaat, en kan daarmee de alimentatie weer naar beneden.

AJ

AJ

22-05-2015 om 18:13

Dank jullie voor jullie reactie's.
Inderdaad kan ik meer gaan werken N dat is ook zeker mijn bedoeling, alleen is die mogelijk er op mijn werk nu nog niet, in de toekomst zeker wel is mij beloofd.
Mijn vraag is wat is een redelijk partneralimentatiebedrag?
Meningen of ik mijn eigen boontjes moet doppen of what ever is niet mijn vraag, enkel wat redelijk is.
Ik krijg geen huurtoeslag omdat de overwaarde net boven de grens valt.
De huren in de gemeente waar ik woon zijn hoog waardoor er eigenlijk geen geld over blijft na alle verplichte lasten te hebben betaald.

Katniss

Katniss

22-05-2015 om 19:05

Redelijk

Ik heb toch inhoudelijk antwoord gegeven. Kind zal waarschijnlijk de maximale Duo-bijdrage krijgen, of meer als hij daar met zijn vader uitkomt. Ik zou inzetten op 300 euro want jij kunt waarschijnlijk minder bijdragen. Dat gaat dus eerst van je ex' inkomen af. Resteert 2400. Stel dat hij 800 betaalt, is voor hem netto 400. Heeft hij 2000 over.
Jij hebt 1200 + 800 bruto (netto 600?). Totaal 1800. Ik denk dat de rechter op zoiets uitkomt.
Wat ik redelijk vind, als het er toe doet? Een aflopend bedrag, eerste jaar 800 en dan steeds 20% minder zodat je 5 jaar later op 0 uitkomt.

AJ

AJ

22-05-2015 om 19:30

Dank voor je antwoord Katniss.

Iets anders, toch

Katniss, die berekening gaat toch iets anders? Eerst draagkracht berekenen: sociaal minimum voor alleenstaande is vrij. Dat is iets van 850 euro. Daar komen dan de woonlasten bovenop, dat is ook vrij. Dat levert de ruimte op die beschikbaar is.
Stel: woonlasten zijn 800, dan is 1650 vrij en 1050 nog beschikbaar. Daar gaat de alimentatiebetaling voor de jongste vanaf (die gaat rechtstreeks naar de jongste. Als dat 300 is, dan blijft er 750 aan draagkrachtruimte over. Nu weet ik even niet meer of je dat dan nog door 2 moet delen, ik dacht het wel: ieder profiteert daar gelijk van. Dan zou het uitkomen op 375.
Maar volg vooral het advies wat eerder al gegeven is: laat ik objectieve berekening maken volgens de tremanormen en ga niet uit van wat jij redelijk vindt of wat je nodig hebt. Zeker niet als je eigenlijk boos bent over de scheiding en dat in de berekening wil verwerken.

Tsjor

Katniss

Katniss

24-05-2015 om 12:58

Tsjor

Ja, die berekening klopt wel. De woonlasten mogen dan niet meer zijn dan 1/3 van het inkomen, en je mag ook de betaalde ziektekostenverzekering in mindering brengen. Van de draagkrachtruimte is 60% (volgens mij) bestemd voor alimentatie. Uitgaande van 750 euro kom je dan uit op 450 euro. Dat is netto dus bruto kom je dan ongeveer uit op die 800 euro die ik 'gokte'.
Nu zijn er wel wat discussies en wijzigingen geweest in de wetgeving, dus ik weet niet of dat allemaal nog geldt. Het is nogal een bedrag als je bedenkt dat er geen minderjarige kinderen zijn. Als je het zakelijk benadert lijkt het me voor TS bijzonder gunstig als ze zich niet laat verleiden tot discussies en behoeftenlijstjes. Met de reguliere tremamanier is ze 12 jaar lang verzekerd van een riant inkomen (mits er geen apen uit hoge hoeden komen bij de ex).

Dit stukje snap ik niet

Oh ja, 60%, dat was ook zo. Dit stukje snap ik niet: 'Dat is netto dus bruto kom je dan ongeveer uit op die 800 euro die ik 'gokte'.' Partneralimenatie is inkomen. Maar het is toch niet zo, dat ex de belasting daarover moet betalen, waardoor de PA nog hoger wordt en er dus nog meer belasting betaald moet worden?

Tsjor

Toto

Toto

24-05-2015 om 13:31

ik meen

De ontvanger betaalt belasting over de PA en de gever krijgt belasting terug over de PA.
Als je een baan hebt zal dat ongeveer 37% belasting zijn die moet worden betaald, zonder baan zal het rond de 20% liggen en ik geloof dat mijn ex 42% terugkrijgt.

Katniss

Katniss

24-05-2015 om 13:35

Klopt

Die draagkrachtruimte is netto en de berekende alimentatie wordt daarna gebruteerd. Bij een inkomen van 2700 netto zit hij waarschijnlijk al in het tarief van 52%. Als hij die 800 euro als aftrekpost opvoert krijgt hij dus ongeveer de helft terug. Bij de ontvanger wordt het belast, en aangezien haar inkomen lager is houdt ze waarschijnlijk meer over dan 400 euro.

Nog een keer

Maar als er bij draagkracht uitgegaan wordt van het netto-salaris (van bruto kan niemand eten, behalve de overheid) en je komt dan tot de berekening dat de draagkracht (2700-850 sociaal minimum -800 woonlasten -110 ziektekosten =) 940 euro is en dat 60% daarvan beschikbaar is voor alimentatie, dat is dat toch 564 euro. Dat zou dan (allemaal hypothetisch) de ruimte zijn die beschikbaar is voor alimentatie. Als het jongste kind daarvan 300 euro krijgt, dan zou er 264 euro beschikbaar zijn voor partneralimentatie.
TS zou dan toch 264 euro krijgen en niet 264 + de belastingen die zij daarover zou moeten betalen, of de belastingteruggave die hij krijgt?

Ik begrijp niets van netto/bruto-alimentatie.

Ik snap wel dat TS haar ontvangen alimentatie moet opgeven en dat de belastingdienst daar dan weer naar kijkt. Dus dat die 264 een bruto-bedrag is voor TS. Maar deze redenering kan ik niet volgen: 'Uitgaande van 750 euro kom je dan uit op 450 euro. Dat is netto dus bruto kom je dan ongeveer uit op die 800 euro die ik 'gokte'.' Zij krijgt toch niet zijn belastingteruggave en hij hoeft toch niet haar belastingen te betalen? Hij hoeft toch niet meer te betalen dan er aan draagkrachtruimte beschikbaar is?

Tsjor

Katniss

Katniss

24-05-2015 om 16:17

De kinderalimentatie gaat tegenwoordig niet meer naar draagkracht, maar volgt gewoon uit een tabel. Ook bij 'geen' draagkracht moet je nog minimaal 25 euro betalen.
Ik had dus van de overgebleven 'draagkracht' 60% genomen. Die draagkracht is netto, maar je moet daar een bruto bedrag van maken omdat de pa aftrekbaar is.
Duidelijker kan ik het niet zeggen

Dus je bedoelt

Dat jij de belastingteruggave van ex bij de alimentatie wil krijgen? Vreemd, nooit van gehoord.

Tsjor

Toto

Toto

25-05-2015 om 11:39

Nee ze betaalt

Nee, ze betaalt hooguit minder belasting omdat ze aan de lage kant zit met haar inkomen.

Toto

Toto

25-05-2015 om 11:42

ps en hij

en hij betaalt dus lang zoveel niet omdat pa een bruto bedrag is, waarvan hij ongeveer de helft weer kan terugvragen. Dit kan al met een maandelijks voorschot via de belasting, dus in maandelijkse draagkracht zal hij er veel minder op achteruit gaan.

hallo, 
Ik zit midden in een scheiding. Momenteel helemaal uit de hand gelopen omdat hij me geslagen heeft. Politie is erbij moeten komen. We wonen alle 2 nog op hetzelfde adres. Ik zou uiteindelijk moeten verhuizen omdat hij mij wil uitkopen.  Ex-partner vind dat ik eigelijk nergens recht op heb. 
We waren 10j getrouwd in gemeenschap van goederen. Ik was tijdelijk thuis gebleven omwille van de 2  kinderen. We zitten alle 2 in de luchtvaart dus opvang is zeer moeilijk omwille van de overnachtingen. Inmiddels heb ik opvang gevonden en kan ik eindelijk terug part-time gaan werken. Hij heeft in zijn echtscheidingverzoekschrift gevraagd dat ik afstand neem van zijn pensioen, zijn rekeningen en hij wil aftrekken wat hij meer betaald heeft aan de woning tijdens het huwelijk van mijn uitkoop som. Ik zou graag terug naar België willen verhuizen met de kids maar weet als dat ik dat mag vergeten.
Kan hij hier me wegkomen? Ik dacht dat gemeenschap van goederen gewoon duidelijk 50/50 was.

Bedankt

INNI

'Ik dacht dat gemeenschap van goederen gewoon duidelijk 50/50 was.' Dat is het ook.
Wat betreft de woning: je moet de woning laten taxeren, daar komt een waarde uit. Trek daarvan de resterende hypotheek af. Deel de rest door 2. Dat is het bedrag wat hij aan jou moet geven om je uit te kopen.
Pensioen kun je inderdaad halveren, of je dat wil doen is aan jou. Bedenk ook hoe lang dat nog duurt en wat er ondertussen allemaal nog kan gebeuren.
De roerende goederen zijn ook voor de helft van jou. Dat kan ook omgezet worden in geld. Ik vond het mooi dat degene die het huis verlaat als eerste mag kiezen wat hij/zij meeneemt en daarna nog de vraag of er iets verrekend moet worden.
Voor de berekening van de alimentatie kan het wel zijn, dat hij je oude salaris aanvoert als rekengrond, omdat je nu pas parttime gaat werken. 1200 euro, was dat voor fulltime werken? Zo weinig? Ik weet dat het in de luchtvaart bijzonder schraal is, maar dit is wel erg laag.
Ga jij alleen voor de kinderen zorgen? Hoeft hij niets in te leveren wat werktijd betreft?
Vraag een advocaat om je te helpen met het opstellen van een tegenverzoek. Blijf kalm, laat je niet intimideren, kijk gewoon naar je rechten, wees daar realistisch in en vermijd ruzies daarover op dit moment. Dit is niet het goede moment om dingen uit te vechten als je het niet meer bespreekbaar kunt maken.

Tsjor

partner alimentatie is tegenwoordig maar 5 jaar en dus geen 12 jaar. Zelf zou ik er niet aan moeten denken het aan te nemen maar goed... sowieso gaat de kinder alimentatie voor en wat overblijft gaat naar partner alimentatie.

Met 2700€ netto per maand (moet nog vakantiegeld en eindejaars etc bijgerekend worden) ga je denk ik rond 725€ per maand zitten aan draagkracht.
Groetjes

@Tatti, misschien handig om een eigen draadje te starten?

@AJ, misschien kun je gaan kijken naar de term jus-vergelijking. Dan wordt er namelijk gekeken wat er onderaan de streep overblijft. Verder zul je sowieso moeten gaan kijken naar hoe jij je eigen boontjes kunt gaan doppen. PA is immers bedoeld om jou de tijd te geven om je voor te bereiden op het feit dat je het zelf moet gaan doen.
Dat jij het gevoel hebt dat je benadeeld wordt begrijp ik heel goed. Gelukkig zijn er rekentools welke door de rechters worden gebruikt. Dus wat jouw man vindt dat hij zou moeten betalen en wat jij vind doet er niet toe. Laat het gewoon berekenen en bedenk hoe jij je inkomen kunt verbeteren, zodat je zijn geld niet meer nodig hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.