Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ras

Ras

30-08-2015 om 11:54

Woonruimte

Ik wil van mijn man scheiden. Het leven met hem is onmogelijk aan het worden. We hebben 2 zoons van 15 en 13. Ze vinden de scheiding niet erg zolang ze met mij meegaan. Manlief wil niet scheiden en gaat het huis niet vrijwillig verlaten.
Nu om het niet erger dan het is te maken ben ik bereid het huis te verlaten maar hoe kom ik aan een huis. Mijn inkomen is 800 euro per maand.
Kan iemand mij de weg wijzen.


Angela67

Angela67

30-08-2015 om 12:13

alimentatie

je zult alimentatie krijgen neem ik aan, en kinderbijslag e.d.
dan kom je hoger uit. En als het huis op jullie beider naam staat zal je echtgenoot je uit moeten kopen dus daar krijg je dan ook geld voor.

verder is woning zoeken in elk deel van het land anders ivm dichtbevolkt of niet.Makelaars, woningbouwverenigingen, anti-kraakwoningen, onderhuur via particulier, etc. Dit zijn zo de eerste methodes die bij me opkomen.
Vraag is ook of je via rechter uiteindelijk toch in jullie huis terecht zult kunnen komen (als je daarop wilt aansturen) want dan zoek je wellicht een tijdelijke oplossing.

En hoe urgent is het voor je? Dat bepaalt ook welke zoekmethode je moet hanteren.

gr Angela

Loket

Ik zou als ik jou was je vraag voorleggen bij een juridisch loket in je gemeente (of omgeving) en/of bij een gemeenteloket. Bij veel gemeenten hebben ze een sociaal loket. Daar kunnen ze je beter helpen en verwijzen naar de volgende loketten.

Je moet je wel voorbereiden. Je moet antwoord hebben op een reeks van vragen.
Dat antwoord hoef je hier niet te geven (denk aan je privacy). Maar om je voor te bereiden toch vast even: Is de scheiding al in gang gezet? Heb je een eigen advocaat? Gebruikt je aanstaande ex geweld (lichamelijk of geestelijk)?

Als dat laatste het geval is dan zou hij verplicht kunnen worden het huis te verlaten.

Ras

Ras

30-08-2015 om 12:34

urgent

Het is eigenlijk urgent. Ik ben het ruzie zat. Ik wil hem overtuigen dat het over is maar dat wil hij niet accepteren. Ik wil eerste het huis uit en dan de scheiding procederen ingang zetten. Ik weet eigenlijk niet hoe moet ik handelen. In mijn land gaan ze weer het ouderlijke huis in, dat heb ik hier niet.

Ras

Ras

30-08-2015 om 12:39

loket

M Lavell het antwoord op alle vragen is, nee. Geestelijk geweld soms maar dat doe ik ook als wij het ruziën zijn.
Ik ga zeker naar zo’n loket.

Stap voor stap

zie http://www.echtscheiding-wijzer.nl/scheiding-stappen.html

Eerst verhuizen en dan pas de formele stappen maken is in Nederland niet gewoon.
Ook niet als je ouders wel hier wonen.

Ras

Ras

30-08-2015 om 13:00

Wordt strijd

Verhuizen en dan pas de formele stappen maken is in Nederland niet gewoon.
Maar dan wordt het een heel lange strijd. Egyptische mannen zijn niet makkelijk. Hoe overleef ik het, weet ik echt niet. Ik ben nu al kapot van de stress maar ik wil deze keer doorzetten. Ik wil het echt niet meer.

Angela67

Angela67

30-08-2015 om 13:06

alle voorbereidingen in het geheim doen

en dan formeel scheidingsverzoek in z'n hand drukken en in je nieuwe woning intrekken. Is dat haalbaar?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-08-2015 om 13:14

En dat laatste kan ook nog andersom...

Als het moet.

Hortensia

Hortensia

30-08-2015 om 13:31

voorbereiden, actie ondernemen

Scheiden is, tenzij er sprake is van een acute noodsituatie, een kwestie van goed voorbereiden en vooral niet in een passieve kramp schieten door te denken in onmogelijkheden ("hij wil het huis niet uit en ik heb maar 800 euro inkomen").

Om te beginnen ga je je inschrijven bij de woningbouwvereniging voor een sociale huurwoning. Vaak is dat woningnet (google!), maar niet altijd. Ga dat uitzoeken (google!). Hou rekening met een wachttijd, urgentie voor scheiding krijg je nog maar zelden (zo goed als nooit). Je kunt overwegen te verhuizen naar een regio met minder woningnood, maar dan moet je wel de toestemming van de vader van je kinderen hebben én bereid zijn (ook financieel) ervoor te zorgen dat je kinderen ook genoeg bij hem kunnen zijn.

Voor geld is altijd een oplossing. In uiterste nood kun je een aanvullende bijstand krijgen, maar
Je kunt proberen meer te gaan werken.
Probeer in ieder geval zo onafhankelijk mogelijk te blijven van instanties en je ex! Het wordt helaas gezien als "makkelijk gratis geld", maar daar staan vaak wel voorwaarden tegenover zoals sollicitatieplicht en verplichte tewerkstelling in een werkomgeving waar je niet bij van wordt of een ex die bij elk paar nieuwe schoenen of een nieuw kleurtje in je haar meent te moeten opmerken dat jij mooi weer speelt van zijn centen! Die bui zag ik al hangen en hoewel het hier bij tijd en wijle flink beknibbelen was heb ik nooit spijt gehad dat ik partneralimentatie, waar ik destijds recht op had, heb afgeslagen. Je hebt wel recht op kinderalimentatie, dat kun je laten berekenen.

Bij een laag inkomen krijg je toeslagen zoals kindgebonden budget en huurtoeslag.

Je zult toch met je man in gesprek moeten, hoe lastig ook. Misschien is zijn tegenstand het gevolg van angst om de kinderen te verliezen (bij mijn ex wel), stel hem gerust en geef aan ook hierover serieus in gesprek te willen gaan. Tegenwoordig heb je daar geloof ik ook een mediator voor nodig, maar ik ben alweer 10 jaar gescheiden, toen ging het nog anders.

Hoe woon je nu? Koop of huur? Kan je man alleen een koophuis betalen? Indien nee, besef dan dat je bij verkoop de helft van de overwaarde krijgt, maar bij "onder water staan" de helft van de schuld.

Als je echt serieus niet meer met hem verder kunt moet je stappen gaan ondernemen. Het belangrijkste is woonruimte (nu inschrijven!!!!!!!!). Daarna inkomen (probeer wel onafhankelijk van uitkeringen of partneralimentatie te worden).
De rest komt daarna wel.

Ga ook op zoek naar maatschappelijk werk, maatschappelijke dienstverlening of hoe dat tegenwoordig heet. Zij hebben vaak praktische tips waar je nog niet aan hebt gedacht.

En praat erover met familie en vrienden die je vertrouwt en niet meteen roept "pluk hem kaal, zet hem op straat!" Hoewel ik de reactie van mijn omgeving wel kon voorstellen had ik er niks aan toen men dat soort dingen riep. Je kunt elke vorm van steun (mits met gezond verstand en niet met wraakgevoelens richting je ex) heel hard gebruiken!

Scheiden is een moeilijke beslissing. Het zou heel fijn zijn als er ergens een knopje is waar je op kunt drukken waarna de boel automatisch geregeld wordt, maar zeker met een onwillige ex-to-be is dat niet mogelijk en moet je toch echt zelf die kar gaan trekken en alles in beweging gaan zetten. Dat is lood- en loodzwaar, ik wil het niet mooier voorspiegelen dan het is. Maar als de situatie echt niet meer te doen is en je de hele dag op je tenen moet lopen, heb je soms geen keuze.

Wat mijn eigen ervaring betreft: ik zat in hetzelfde schuitje, heb de boel heel lang voor me uitgeschoven en in een verlammende "kan niet"-kramp geleefd (woningnood, slechte gezondheid waardoor fulltime werken niet kon plus nog wat lastige problemen). Maar toen het echt niet meer lukte samen ben ik er ook doorheen gekomen en ik slaagde er zelfs in mijn leven weer op te bouwen, al heb ik er keihard voor moeten vechten en leren denken in mogelijkheden in plaats van moeilijkheden. Als ik alles van tevoren had geweten had ik misschien nog wel langer geaarzeld, maar achterafgezien ben ik blij dat ik de stap heb genomen en heb ik van één ding spijt: dat ik nog zo lang doorgemodderd heb.

Hortensia

Hortensia

30-08-2015 om 13:32

half zinnetje

"In uiterste nood kun je een aanvullende bijstand krijgen, maar" -> daar komt nog bij "dat moet je zien als een last resort met heel wat voorwaarden".

Ras

Ras

30-08-2015 om 13:48

Ben hard bezig

Hortensia ik sta al 2 jaar ingeschreven bij woningnet. Ik ben bezig met een opleiding dit jaar is mijn laatste jaar. Met een beetje geluk kan ik vanaf januari meer salaris krijgen. Ik wil geen kinder- partneralimentatie van hem. Ik denk dat ik het alleen kan, daar ben ik niet bang van. Ik ben bang van de strijd. Ik wilde nog een paar maanden wachten tot dat ik met de opleiding klaar ben en extra werk heb maar ik kan het niet meer, daarom begon ik na een ruzie hem te overtuigen dat hij een andere moet zoeken. Een andere die bij hen past en hem blij kan maken. Ik gaf aan dat het echt over is maar dat wil hij niet en sindsdien zet ik in een stress. Ik haak deze keer echt niet af. Ik wil rust in mijn leven en het leven van de kinderen.

Ras

Ras

30-08-2015 om 13:55

andersom kan ik niet

Angela67, zo wil ik het ook regelen. Andersom kan ik niet Ginny. Ik heb nooit in mijn leven iemand pijn gedaan. Als ik het kon ging ik verder met hem maar ik ben op, daarom moet het maar. Maar ik wil hem ook geen pijn doen, het is genoeg dat ik zijn kinderen meeneem.

Hortensia

Hortensia

30-08-2015 om 15:16

reactie

Goed dat je ingeschreven staat en bezig bent met je opleiding!

Pas wel op met teveel water bij de wijn doen. Dat je partneralimentatie weigert snap ik. Maar wat de kinderalimentatie betreft: laat je niet intimideren door je angst om de strijd. Het zijn ook zijn kinderen en je hoeft hem echt geen poot uit te draaien, maar pubers zijn duur en je hoeft daar niet alleen voor op te draaien.

Water bij de wijn doen hoeft helemaal niet zo slecht te zijn als investering voor een rustiger ontwikkeling, maar als je dat doet uit angst voor strijd of schuldgevoel (omdat je hem geen pijn wil doen) maak je al gauw verkeerde keuzes ten koste van jezelf, en dan ook ten koste van je kinderen. Geloof me, 100% alleen de kosten van je kinderen moeten dragen (in mijn geval omdat vader spoorloos verdwenen is) is niet leuk.
Daarbij wordt er in veel gevallen (denk bijv. aan studiefinanciering, die bij het MBO nog blijft bestaan) vanuit gegaan dat beide ouders financieel bijdragen en moet je met een heel goed verhaal komen om aan te tonen waarom één ouder dat niet doet. "Ik wil geen KA vanwege de lieve vrede" is géén goede reden

Je hoeft je ex niet uit te kleden, maar pas er voor op jezelf niet teveel weg te cijferen. KA is niet je ex uitpersen, ook al doen sommigen alsof dat wel zo is. KA is de financiële verantwoordelijkheid delen voor de kinderen die jullie samen hebben verwekt.

Noet

Noet

30-08-2015 om 15:51

aanvullende bijstand

komt er alleen als er alimentatie betaald wordt, aan jou of aan de sociale dienst. En dan kun je partneralimentatie weigeren, maar dan komt er ook geen aanvulling, want alimentatie is een zogenaamde voorliggende voorziening.

Dus eerst salaris, alimentatie kinder en partner, eventuele ziekte uitkering en als je dan nog niet boven het bedrag van een alleenstaande ouder in de bijstand uitkomt kan er een aanvullende uitkering komen.
Mocht je ex niet willen betalen, dan schiet de sociale dienst voor, maar verhalen ze het als nog op je ex. En zij maken een eigen berekening volgens de trema normen, dus samen een lager bedrag afspreken heeft ook geen zin, want dat voel jij vooral in je portomonee.

Hortensia

Hortensia

30-08-2015 om 15:57

precies, Noet

En dat geldt niet alleen voor de bijstand, maar ook voor bijv. aanvullende studiefinanciering voor MBO-ers, voedselbank e.d. Ik hoop natuurlijk dat je van bijstand en voedselbank nooit gebruik hoeft te maken, maar bij met name die studiefinanciering is het wel heel zuur als jouw kind door jouw schuldgevoel naar je ex en jouw angst voor bonje (die ik me helaas heel goed kan voorstellen) minder studiefinanciering krijgt.

Ras

Ras

30-08-2015 om 16:34

Hoe lang

Hortensia en Noet, misschien hebben jullie gelijk wat betreft KA. Als ik slaag voor de opleiding, zal het makkelijker gaan denk ik dan kan ik misschien een vrije sector huis huren. Tot die tijd moet ik zien vol te houden. In mijn geloof mag ik niet in hetzelfde huis wonen met een man van wie ik gescheiden ben, hoe lang duurt de scheidingsprocedure weten jullie dat?

postings maar vluchtig gelezen, maar...

De hamvraag: is het een koop- of een huurhuis?

Als het een koophuis is, dan is de vraag wie het huis betalen kan. Ook als jij het niet betalen kan is het overigens mogelijk dat je man tijdelijk het veld moet ruimen, maar uiteindelijk zal jij er dan toch een keer uitmoeten.

Als het een huurhuis is hebben jullie beiden evenveel rechten. In de praktijk is het dan vaak zo dat wie de kinderen krijgt, ook het huis houdt.

Als je nog geen advocaat hebt is nu het moment om er een te zoeken. Doorverwijzing door het Juridisch loket levert je korting op de eigen bijdrage op. Men zal mogelijk proberen je richting mediation te duwen. Dat is prima als je daar geen problemen mee hebt, en dan is het nog goedkoper ook. Heb je om wat voor reden dan ook geen vertrouwen in mediation, maak dan duidelijk dat je gewoon een doorverwijzing naar een advocaat wilt. Je kan je eigen advocaat kiezen overigens, en je naar die advocaat laten doorverwijzen en een doorverwijzing naar advocaat x levert ook korting op als je bij nader inzien besluit in zee te gaan met advocaat y.

Veel sterkte gewenst

Temet

Ras

Ras

30-08-2015 om 17:24

Huurhuis

Sorry Temet en de anderen. Ik vergat steeds weer om antwoord te geven op deze vraag. Nee, het is geen koophuis.

Scheiding voorbereiden

http://www.echtscheiding.net/convenant/
Je kunt betrekkelijk snel scheiden als je het eens bent met je aanstaande expartner. Als er gedoe ontstaat over de omgangsregeling kan het langer gaan duren, tenzij beiden zich neerleggen bij een besluit van de rechter.

Vul het echtscheidingsconvenant zo realistisch mogelijk in. Probeer in het convenant niet recht te trekken wat tijdens je huwelijk niet gelukt is.
Mijn ex betaalt geen alimentatie maar gaat wel altijd winkelen met de kinderen voor kleding, schoenen, tassen, gymkleding e.d zoals hij dat tijdens ons huwelijk ook deed. Soms lukt het niet dan zorg ik alsnog dat er komt wat er nodig is.
Ex zou alle opleidingskosten betalen, maar in de praktijk lukt dat hem niet omdat hij zijn baan kwijt is.

Houdt het ouderschapsplan zo klein en realistisch mogelijk. In diverse ouderschapsplannen staan zaken als: 'op de hoogte houden'. Dat zou ik zo veel mogelijk proberen te vermijden. En ik zou ook geen aparte rekening gaan maken waar je ruzie over de besteding over kunt gaan krijgen.
Dit kun je beter rond krijgen voordat je een advocaat inschakelt. Dat scheelt in de kosten.

Noet

Noet

30-08-2015 om 17:34

kan snel

ik was in 4 maanden gescheiden, vanaf het moment dat mijn ex dat aangaf tot inschrijving bij de gemeente waar het huwelijk voltrokken was. Wij waren het snel eens met elkaar en er hoefde nog geen ouderschapsplan gemaakt te worden.

Mijn ouders hebben er 5 jaar over gedaan. En daar waren geen ingewikkelde zaken aan de hand zoals een koophuis of een eigenzaak en ook alle kinderen waren meerderjarig en al lange het huis uit en zelf al gescheiden.

En er zijn wel scheidingen die langer slepen. Maar in de meeste gevallen is 1 van de exelieden dan al uit het huis vertrokken.

Ras

Als de situatie nu onhoudbaar wordt kan je, vooruitlopend op de definitieve regeling van alles, alvast een voorlopige voorziening vragen waarbij de rechter bepaalt dat je ex in elk geval voorlopig het huis uit moet. Maar nogmaals: zoek een advocaat.

Groeten,

Temet

sameshit

sameshit

15-09-2015 om 14:44

Ras lukt het een beetje?

ik zit in dezelfde situatie, hier ook al eens gepost, het is heel moeilijk om dan te zeggen ik doe het nu, hier zegt hij ook vaak ik ben het zat en als ik dan de afspraak maak bij de mediator wil hij niet mee.
als je wil mailen kan je mijn email opvragen bij redactie.

Michael

Michael

25-09-2015 om 13:03

Wellicht mediation?

Misschien is mediation een oplossing? https://www.gecertificeerdemediators.nl/scheiden-via-mediation/

Vaak kun je problemen oplossen als er een neutrale partij bij zit, en ook word alles vastgesteld in het scheidingscovenant en/of ouderschapsplan.

@sameshit
Ja, als hij niet mee wilt naar mediation, dan zul je denk ik drastische stappen moeten nemen.

Groet,

Michael

Ras

Ras

09-10-2015 om 20:10

Het lijkt lang geleden

Hoi allemaal,

Ik heb ik het gevoel dat ik mijn post lang geleden heb gepost. Inmiddels ben ik bij een juridisch loket geweest, naar een advocaat geweest en een brief naar mijn man laten opsturen.
et mijn man heb ik veel gepraat over dat ik het niet meer zie zetten, maar een vooruitgangen blijven uit. Hij doet net alsof niets aan de hand is. Ook na het ontvangen van de brief van de advocaat. Hij doet heel lief tegen mij, zo lief is hij nooit geweest, maar ik ben bang dat op het moment dat ik het neer bij leg dat hij weer het oude lied gaat zingen.
Het wordt een hele lang weg, zo te zien.

Sameshit, ik ben benieuwd naar je post/verhaal, mag de naam ervan krijgen.

Ik wil alle mensen die aandacht hebben besteed aan mijn post bedanken.

Vooruitgang?

Wat verwacht je dan van je man aan 'vooruitgang'. Als jij wil scheiden ben jij toch aan zet? Convenant maken, eigen of gezamenlijke advocaat inschakelen en erop toezien dat de scheiding doorgezet wordt, voorlopige voorziening treffen, uitkering aanvragen, huis zoeken en verhuizen?

Ras

Ras

10-10-2015 om 00:23

Alles te traag

AnneJ, het gaat zo langzaam. Het is zenuwen slopend. Ik ben zo moe en aan rust toe. Ik zou heel graag willen verhuizen maar volgens de advocaat mag ik dat niet, als ik de kinderen wil houden. Maandag zal ik bij mijn advocaat informeren.

Ras

Ras

10-10-2015 om 22:45

Wat als de man niet mee wil werken

Volgens de site die Micheal heeft gepot is de tweede stap, het opstellen van echtscheidingsconvenant en ouderschapsplan, maar wat als de man niet mee wil werken?

Dan maak je er zelf een

En daarin neem je de positie van je aanstaande ex zo goed mogelijk mee. Zodat hij ziet dat je uit bent op een redelijke schikking.
Vervolgens stuur je die per mail naar hem toe en vraagt om zijn aanpassingen, binnen een week. Zo niet, dan stuur je jou convenant naar jou advocaat om te gebruiken bij het aanvragen van de scheiding.

Ras

Jij wil scheiden, hij niet. Dat betekent dat jij actie moet ondernemen, want hij gaat het niet doen. Daar heeft hij immers geen enkel belang bij. Pas op het moment dat jouw acties in zijn ogen nadelig voor hem kunnen zijn zal hij mogelijk in beweging komen. Dat is ook logisch natuurlijk, hij heeft hier niet om gevraagd, dus het is ook niet raar dat hij geen initiatief neemt op dit punt.

Je eigen plan trekken dus.

Groeten,

Temet

sameshit

sameshit

20-10-2015 om 13:36

Ras

heb bericht gestuurd naar forumbeheer

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.