Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

2 uitstrijkjes dag na elkaar

Hoi iedereen, 

Ik heb vanwege grensarbeider te zijn 2 uitstrijkjes laten doen. 1 in België en 1 in Nederland. Vanwege mijn angststoornis heel de week in spanning gezeten (ik kwam erachter via het bevolkingsonderzoek dat ik HPV positief ben, daarom). Nu heb ik gisteren de uitslag van in België gehad: HPV 31 positief. ASC-US (opvolging over halfjaar zegt gynecoloog). Dat komt overeen met pap 2 in Nederland. In 2016 had ik ook Pap 2 maar geen hpv bepaling. Nu spookt er alleen in mijn hoofd omdat de uitslag van Nederlands uitstrijkje nog niet gekend is: Kan dit uitstrijkje een andere uitslag geven zoals pap 3 of 4 of is dat quasi nihil die kans. Het eerste uitstrijkje was in Nederland op donderdag en het andere in België op vrijdag de dag erna. Dus dan denk ik al misschien zijn er in Nederland andere cellen eerst onderzocht dan in België of is dit mijn angststoornis die opspeelt pff. Omdat je leest na een mislukt uitstrijkje 6 weken wachten maar ik heb er 2 achter elkaar gehad op 2 dagen tijd. 

Ik denk dat het inderdaad je angststoornis is die opspeelt, hoewel ik begrijp dat het heel spannend is.
Na een mislukt uitstrijkje wachten is zodat als er een oorzaak voor het mislukken is (bv baarmoedermond die niet zo handig ligt, of te veel bloed of slijm bij de afgenomen cellen) wat meer tijd heeft om te veranderen. Niet omdat er iets beschadigd is bij het 1e uitstrijkje.
En de uitstrijkjes zijn heel betrouwbaar. Dus de kans dat er bij de Nederlandse test iets anders uit komt is maar heel klein!

Als je dezelfde test twee dagen na elkaar uitvoert, dan kan de uitslag nooit enorm afwijken. Je hebt er zelf ook geen invloed op, dus ik zou proberen het zoveel mogelijk los te laten en als het nodig is dat je behandeling ondergaat, dan wordt dat echt wel gemeld door de artsen. Ze doen die onderzoeken niet voor niks.

Oliev

Oliev

05-10-2023 om 18:52 Topicstarter

Ja, heb er echt nachtmerries over dat het toch een hogere Pap ineens gaat zijn. Zou wel bizar zijn, maar dat zal wel niet zeker pff

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.