Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blik

blik

21-10-2015 om 10:55

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?


Noet

Noet

19-11-2015 om 10:39

samen

is idd lastiger want het hele gezin zal deels mee moeten met jouw nieuwe eetpatroon, dat vraagt niet alleen aanpassing van jou, maar ook van hen, terwijl er voor hen geen noodzaak toe is.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

19-11-2015 om 12:38

Blik: Eten is meer dan eten alleen.

Ik ben "erfelijk" belast mbt eten. "Vroeger" in het gezin waar wij opgroeiden was eten heel belangrijk, en veel conflicten binnen ons gezin speelden zich ook rondom etenstijd af, maar ook de momenten waarop je je triest voelde en behoefte had aan een gesprek met je moeder/vader werd er eten geserveerd ipv dat gesprek. Alle emoties werden vertaald richting eten in plaats van dat er over gesproken werd. (eindresultaat: 3 dochters met allemaal een "tic" rondom eten en eten bereiden en emoties)

Ik snap ook wel hoe het werkte, het was makkelijker voor mijn moeder om haar liefde/bezorgdheid/aandacht te tonen dmv "lekker eten" ipv praten. Want dat begint natuurlijk al als je geboren bent, je voed je kind letterlijk met liefde (en een fles of borst) en je kind komt tot rust en ontspant. woordelijke communicatie is nog niet nodig.

Hier in huis echoot dat nog behoorlijk na. Zo vergaat mij letterlijk alle eetlust als er conflicten zijn die aan tafel uitgespeeld moeten worden. Eten "MOET" voor mij gezellig zijn, anders eet ik niet.

Ik volg dan ook heel bewust niet de richtlijnen. Ik eet niet binnen een uur na het opstaan, zoals de dietiste adviseerd. Laat mij maar wakker worden met een paar koppen zwarte koffie, dan zie ik tussen de middag wel wat ik eet. 's avonds eten we gezamelijk, normalerwijze deden we dit allemaal aan tafel, maar sinds ik een inwonende schoonvader heb die smakt en traag eet, eten we heel gezellig ieder met een bord op schoot en de afstandsbediening met het pauze knopje onder handbereik, zodat er een discussie gevoerd kan worden als datgene wat er op de tv gezegd wordt er om vraagt.
Dit is voor mij de manier om ontspannen te eten, zonder dat ik mij dwangmatig ga focussen op het gedrag van mijn schoonvader waardoor ik helemaal niet meer eet.

Blik: Ik heb bovenstaande geschreven om je een kijkje te geven hoe het bij mij functioneerd. Hoe ik me er van bewust ben hoe "ziek en zeer" vanuit mijn verleden mijn eetpatroon nu nog beinvloed.
Wat ik heel opvallend vind is dat je schrijft dat je wel kon dieten toen je alleen woonde, en dat het nu met een partner niet lukt.
Waar ligt dat aan? Ligt dat aan je partner die jou liefdevol wil voeden (rent weg voor chocolade, en veel) of ligt dat aan jezelf, dat je het zelf moeilijk vind om verantwoording te nemen voor je eigen keuzes en gedrag om af te vallen? Wat voor onbewuste normen spelen een rol bij jou tav voeding en eten?

blik

blik

19-11-2015 om 13:09

Sinbads vrouw

Dank voor je verhaal!
Het oppervlakkige verhaal hier is dat ik denk ik te weinig tijd/aandacht/zorg etc vraag/claim en geef aan mezelf. Nu heb ik het ook daadwerkelijk waanzinnig druk, maar begin me wel af te vragen in hoeverre ik daar niet zelf ook voor zorg, op de een of andere manier.
Door mijn blessure ben ik nu gedwongen echt duizend stappen terug te doen. (Gaat iets beter maar ik kan nog steeds maar 1 procent ofzo van wat ik normaal doe)
En dat is vreselijk confronterend. Heel erg lastig voor mij om te rusten terwijl er zoveel werk is. Maar ik word natuurlijk ook met mezelf geconfronteerd, en wil ik dat wel, kan ik dat wel.
Er zit wrs nog een hele hoop achter en onder, en weet niet of ik dat naar boven wil halen. Eten is idd altijd beladen geweest voor mij. Niet zozeer in het gezin waar ik op groeide, maar wel voor mij als kind om me staande te houden in dat gezin.

Mijn partner, daar moet ik ook eens over nadenken. Hij heeft zelf ook last van overgewicht. Ik moet oppassen niet mijn ontwikkeling aan hem op te dringen. Van de andere kant heb ik er gewoon veel behoefte aan ook dat de kinderen gezondere gewoontes meekrijgen. (Het overgrote deel van mijn snaaien deed ik bewust waar kinderen niet bij waren.)
Dat is wel altijd een beetje een issue geweest tussen ons. Voor de kinderen heb ik altijd geprobeerd het gezond (maar ook lekker) te houden. Ik realiseer me nu dat ik dat niet voor mezelf deed.
Ik denk dat ik toch een hoop bij partner leg dat ik bij mezelf zou moeten zoeken.

Noet

Noet

19-11-2015 om 13:20

over de helft

Eten heeft altijd met emotie te maken volgens mij. Idd al vanaf zuigeling.

Het is dan voor mij een voordeel dat ik alleenstaand ouder ben. Ik hoef alleen mijzelf in het gareel te houden, dochter is een heel makkelijke eter die (hoe handig) vooral dol is op groente en fruit en hoe knap 3 weken of langer, want ze vergeet 'm gewoon, kan doen met een Tonychocolony reep. (om zich het kreng natuurlijk net te herinneren als ik 'm in een moment van zwakte achter mijn kiezen heb gestoken.....)

Maar goed, op dit moment ben ik over de helft. Nog 3 kg te gaan, vanmorgen zag ik 67 op de weegschaal. Ik heb geen hongergevoel want die stomme app zegt steeds dat ik meer moet eten. En ik zit al de hele dag vol voor mijn gevoel. Helaas is vandaag de appeltaartcompetitie op het werk ook weer afgelopen dus nog meer te compenseren.

Vandaag een lezing op het werk over gezonde voeding en wat de health check nu allemaal voor waarden oplevert. Ik zal dat briefje toch maar weer eens opzoeken met die resultaten. Toen die vorig jaar afgenomen werd, woog ik minder dan ik nu weeg. Maar gewicht alleen zegt ook niet alles. Heerlijk om zo'n genuanceerd verhaal te mogen horen.

Met nog 3 kg te gaan zou het mij wel moeten lukken om voor 1 januari mijn doel bereikt te hebben. En dan weer zo houden natuurlijk.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

19-11-2015 om 14:14

Blik

Blik: Dank voor je verhaal!
>Graag gedaan!

Blik: Het oppervlakkige verhaal hier is dat ik denk ik te weinig tijd/aandacht/zorg etc vraag/claim en geef aan mezelf. Nu heb ik het ook daadwerkelijk waanzinnig druk, maar begin me wel af te vragen in hoeverre ik daar niet zelf ook voor zorg, op de een of andere manier.
Door mijn blessure ben ik nu gedwongen echt duizend stappen terug te doen. (Gaat iets beter maar ik kan nog steeds maar 1 procent ofzo van wat ik normaal doe)
En dat is vreselijk confronterend. Heel erg lastig voor mij om te rusten terwijl er zoveel werk is. Maar ik word natuurlijk ook met mezelf geconfronteerd, en wil ik dat wel, kan ik dat wel.

>>>>>Weet je, je hoeft niet persé helemaal diep te gaan om alles minutieus te onderzoeken. Dat is niet nodig. Herkennen en erkennen dàt er iets is, dàt je ergens tegen aanloopt wat wrijft is voldoende. En kijk of daar dan vervolgens kleine stapjes in zou kunnen ondernemen.

Blik: Er zit wrs nog een hele hoop achter en onder, en weet niet of ik dat naar boven wil halen. Eten is idd altijd beladen geweest voor mij. Niet zozeer in het gezin waar ik op groeide, maar wel voor mij als kind om me staande te houden in dat gezin.

>>>>dan is dat dus toch het gezin waar je in opgroeide wat een oorzaak is. Want waarom is het anders voor dat kind in dat gezin nodig om je daarbinnen staande te houden? Binnen dat gezin ben jij op het idee gekomen om er op die manier mee om te gaan. Er zit in mijn ogen dus een verband tussen, je kunt dat mijns inziens niet splitsen.

Blik: Mijn partner, daar moet ik ook eens over nadenken. Hij heeft zelf ook last van overgewicht. Ik moet oppassen niet mijn ontwikkeling aan hem op te dringen.

>>Mijn man heeft ook last van (behoorlijk) overgewicht. Ik laat dat voor wat het is, namelijk ZIJN overgewicht.
Ik heb dan ook aangekondigd dat IK anders/bewuster wil gaan eten, en dat IK gewicht kwijt wil en mijn conditie wil verbeteren, en dat IK dat op die en die manier wil gaan doen. Het is een mededeling geweest, geen vraag of verzoek.

Blik: Van de andere kant heb ik er gewoon veel behoefte aan ook dat de kinderen gezondere gewoontes meekrijgen. (Het overgrote deel van mijn snaaien deed ik bewust waar kinderen niet bij waren.)

>> Ik ben er van overtuigd dat voorleven nog altijd de beste manier is. Er zijn hier zondermeer tijden geweest dat ik wat makkelijker met eten was, en dan na een dag of wat riep ik altijd: "ik moet nog een bak slecht geweten hebben" (rauwkost, salade of veel groente). "Slecht geweten" is hier in huis dan ook de gevleugelde uitdrukking geworden voor groentes en salades en mijn jongens komen dan ook heel trouwhartig vertellen na een scouting kamp of zo dat ze "slecht geweten" gehad hebben, want dat is belangrijk LOL.

Blik: Dat is wel altijd een beetje een issue geweest tussen ons. Voor de kinderen heb ik altijd geprobeerd het gezond (maar ook lekker) te houden. Ik realiseer me nu dat ik dat niet voor mezelf deed.
Ik denk dat ik toch een hoop bij partner leg dat ik bij mezelf zou moeten zoeken.

>>> Ja, dat gevoel heb ik ook. Dat je "iets" van je partner verwacht en doordat dat niet komt, hoef jij je niet aan je veranderende manier van eten te houden. dus... Waarom waarom geeft je hem de verantwoording voor jouw fysieke gezondheid? Ben jij zelf niet oud en wijs genoeg om die verantwoording zelf te dragen? heeft hij een partner rol of een ouder-rol met betrekking tot gezond en bewust eten/leven?

JO

moppie

moppie

19-11-2015 om 16:40

zoetjes

Mijn diëtist beweert bij hoog en bij laag dat zoetjes niet goed zijn. Je zou blijkbaar je lijf voor de gek houden omdat je lijf het herkent als suiker? Nou geloof ik heel erg veel, maar dit niet. In een zoetje zitten nul niks, noppes nada calorieën, je kan er niet van aankomen da's duidelijk. Je lijf zou misschien zoetstof kunnen herkennen als suiker, maar kan er dan vervolgens toch niks mee? Van niks kun je toch niet iets maken?
Dat zoetjes chemisch zijn, klopt, maar dat is suiker ook: geraffineerd weet je wel. Bewerkt vlees is ook niet goed, spek ook niet. Te veel fruit mag ook niet, van te veel water drinken word je ook ziek. Kortom, wat mag je nog?
Maar nu even terug naar de zoetjes, ik probeer me de biologielessen van vroeger te herinneren, hoe 't ook al weer zat met spijsvertering en zo. Het verhaal voelt als broodje aap, maar is dat ook zo? Googelen levert ook allerlei verhalen op, zo wel voor als tegen. Heeft iemand een wetenschappelijk onderbouwd verhaal?

Zoetjes

Als jij gewend bent om zoetjes te gebruiken en je voelt je er goed bij zou ik dat gewoon blijven doen.
Ja, het zou kankerverwekkend zijn als er zaken als Aspertaam in zitten, maar alleen in hele grote hoeveelheden die je niet haalt met een paar kopjes thee of koffie op een dag. En ja, het zou een insulinereactie opwekken in je lichaam omdat je lichaam suiker signaleert. Die insulinereactie zorgt dan juist dat je behoefte krijgt aan suiker/koolhydraten omdat het niet gebruikt wordt.
Maar zulke dingen werken ook individueel en niet altijd precies als de theorie die er achter zit.
Dus als het jezelf goed bevalt zou ik het gewoon blijven doen.
Maar ook, als je stevia gebruikt is het niet kankerverwekkend want dat is een natuurlijk product. En het zou bijkomende gezondheidseffecten hebben.
http://www.medischdossier.org/archief/jaargang_13/nummer_3/artikel_723/product_onder_de_loep_stevia_on_geschikt.html

Suze

Suze

19-11-2015 om 16:53

partner

Blik, als ik jou was, zou ik je partner zeggen dat hij het vast heel lief bedoelde, maar dat je voortaan liever hebt dat hij dan juist niet wat voor jou gaat halen.

En dat hij je steunt als je het moeilijk hebt en evt. een gezond alternatief (rauwkost/fruit) aandraagt, maar vooral niets slechts.

En ik zou hem denk ik ook zeggen, dat JIJ wilt afvallen. Dat je het natuurlijk fijn vindt als hij meedoet, maar dat hij zich daar niet toe verplicht moet voelen omdat jij nu aan het afvallen bent.

En verder, als je kunt inderdaad niet klagen tegen hem, maar lekker hier op OO (of bij vriendinnen die wel goed reageren). Dan krijg je de juiste steun .

Nu je je zo bewust bent van patronen heb ik er nog meer vertrouwen in dat het goed gaat komen bij jou!

blik

blik

19-11-2015 om 18:02

dank

Voor jullie reacties!
Het is gelukkig niet zo erg dat ik partner verantwoordelijk stel voor *mijn* eetpatroon maar ik kan weleens mopperen/wensen dat hij in algemene zin, mn voor kinderen, wat meer meehelpt met 'gezonder patroon' in huis. (Partner kookt ook vaker bijv)
Verspilde energie, die ik beter kan besteden aan andere manieren dat voor elkaar te krijgen...

Moppie, ik zou me ook niet al te druk maken om de zoetjes als je die zo graag gebruikt. Zelf geloof ik wel in dat verhaal, er gebeurt vanalles met je hormoonhuishouding als je lichaam het signaal krijgt 'voeding' te krijgen en er komt vervolgens geen voeding. Dat zou grotere trek tot gevolg hebben. Ik gebruik nooit zoetstoffen en wil er ook niet aan beginnen. Maar een kleine hoeveelheid kan vast niet zo'n kwaad.

blik

blik

21-11-2015 om 11:13

blij!

Ik kom jullie weer even lastig vallen, want ben toch wel erg blij met hoe het gaat.
Weer wat geschommeld, en vandaag weer 2 ons lichter dan vorige week. Vind het toch wel een kick, weer een getal te zien staan op weegschaal dat ik al 15 jaar niet heb gezien. Tempo waarop het nu gaat vind ik heel fijn.
Ook mijn lijf voelt weer zo anders, moet er echt aan wennen na al die jaren. Voelde me echt dik worden, naar duwde die beleving snel weg steeds. Nu ga ik richting mollig, en dat voelt toch heel anders.
Onderbroeken gekocht, maat l. Me vast voorgenomen dat dit de laatste keer was, wil alleen nog m kopen!
Mijn buik begint hanteerbaar te worden, zo fijn!
Ik hoef niet superslank, geen enkele behoefte aan. Maar wel weer wat controle over mijn eigen lijf.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

21-11-2015 om 11:23

Blik

Fijn he?

Ik loop nu ook al weken in slobberende kleren, maar wil nog niet nieuws halen omdat ik nog een paar kilo kwijt wil.

Geniet van je lijf, en verheug je op onderbroeken maat m.

Pirata

Pirata

21-11-2015 om 11:34

maat L

Ik zit altijd midden in de groene zone, maar ik koop lekker maat L ondergoed. Zit echt lekkerder ☺

Suze

Suze

21-11-2015 om 13:39

Blik, goed bezig!

Jeetje, je bent goed bezig zeg!

Dankzij jou en dit steunende draadje hou ik ook gewoon vol, al gaat het af en toe mis ;-(. Maar ja, geen grote noodzaak, maar wel een sterke wens om af te vallen.

Eergisterochtend zat ik ruim een kilo onder mijn begingewicht (tussentijds fluctueerde het), maar gisteren weer een etentje gehad, dus ik wacht even voor ik weer op de weegschaal ga staan. Ben nu wel aan de sla (e.a. groenten) met een paar kleine blokjes magere kaas en walnoten als lunch .

Juno

Juno

21-11-2015 om 18:41

Hier

Knallende hoofdpijn en spugen. Heb in de afgelopen 24 uur wel vier hele melbatoastjes gegeten. De weegschaal geeft ruim een kilo meer aan. Ik neem nog maar een paracetamolletje en ga weer naar bed.

blik

blik

21-11-2015 om 18:44

Juno

Beterschap!
Sinbads vrouw, ik koop ook nog even geen kleren. De onderbroeken waren erg nodig omdat ik tegenwoordig wel veel bij artsen kom etc-(
Suze, hier gaat het vaak genoeg 'mis', blijkbaar is dat helemaal niet zo erg?!

Suze

Suze

21-11-2015 om 18:50

Juno

Sterkte!

En blik: ik maak me ook maar geen zorgen als het 'mis' gaat - van schuldgevoelens worden we helemaal niet slanker!

Maar ik probeer het dan wel een beetje te compenseren met salade en fruit en probeer het in elk geval niet te vaak mis te laten gaan .

Suze

Suze

22-11-2015 om 14:24

Yeah!!

Vanochtend zat ik op mijn "maximum toelaatbare gewicht"!! In totaal dus maar 1,3 of 1,5 kilo afgevallen, maar ben er blij mee.

Ik ga vast nog wat omhoog maar probeer de uiteindelijke lijn naar beneden te vervolgen, kijken waar ik uit kan komen en of het nog iets gaat uitmaken bij mijn buikvet..

Sneeuwitje

Sneeuwitje

24-11-2015 om 22:11

goed bezig!

Goed bezig hoor, meiden!!! Houd vol. Ook als je een keer een mindere dag hebt. Ik vond de valkuil vaak dat je dan denkt 'oh het maakt toch niet meer uit, dus laat maar'. Maar je kunt op elk moment weer opnieuw beginnen.

Succes...ik moet nog 1 kilo en dan zit ik eindelijk in de 'groene' zone, en dan nog een paar kilootjes voor de veilige marge!

Sneeuwitje

Noet

Noet

25-11-2015 om 19:43

4 kg kwijt

hoezo fluctueren zondag 68.3, vandaag 66.9. Zaterdag veel chips gegeten = zout = vocht vasthouden.
Dat ben ik vandaag weer kwijt.
Nog 2 kg en dan ben ik op mijn streefgewicht.

Juno

Juno

28-11-2015 om 10:11

Gaat goed

Ik had van de week even een dip en een énorme zin in chocola, gevulde speculaas en meer van dat soort spul. Niet gedaan. Het gaat goed, heb nu het gevoel dat het einddoel haalbaar is. Ben over de helft! Vandaag een verjaardag, maar daar maak ik me niet zo'n zorgen om. De taart neem ik voor de helft, met die beugel kan ik geen chips of nootjes eten en het avondeten is daar altijd gezond.

blik

blik

28-11-2015 om 14:12

hier ook goed

vind ik
Qua gewicht sta ik stil, maar daar ben ik al best blij mee!
Geniet nog steeds van mijn 5 kilo eraf in totaal! En ben stiekem wat bang dat het er gewoon weer bijkomt dus zolang het nog eraf is ben ik blij.
De rest komt wel, heb ik wel vertrouwen in. Ik wil nog 10 kilo kwijt. (Liefst in half jaar, maar iig binnen een jaar)
Ik doe het redelijk tot goed met eten, ben trots op mezelf. Heb eenmaal chocolade gehad, vond dat ik dat mocht met mijn eigen verjaardag, had al overgeslagen bij de ijstaart...mwoa werd wat meer chocolade dan gepland maar goed. Ik heb echt géén rem met chocolade, heel irritant.

Verder vind ik het wel een lastige periode. Toch wat meer lekkers in huis door de sintsfeer. Ik blijf er van af maar vraagt wat meer wilskracht.
En dochter was zielig want flink pijn door nieuwe beugel en haar verwend met zachte chocolade, pudding etc. (Ze kon bijna niets eten eerste dagen)

Ik doe rustig aan, verwacht niet teveel. Ben fysiek nog steeds niet in orde. Beweeg weer wat meer maar nog steeds veel minder dan normaal. Sporten nog steeds helemaal niet zelfs wandelen lukt niet. Ik hoop dat allemaal weer te kunnen (ooit..) en dan zal lijnen ook wat simpeler worden.
Ik slaap ook nog steeds beroerd en dat komt lijnen ook echt niet ten goede. Als ik een halve nacht lig te draaien (door fysieke klachten) krijg ik ook honger en ga dan toch iets eten.

Suze

Suze

04-12-2015 om 19:42

Hmmmm

Ik vergeet steeds op de weegschaal te gaan staan, maar heb gisteren bij een borrel veel te veel gefrituurde dingen gesnoept.

Ook op andere dagen weer iets gesnoept. Niet megaveel, maar toch.

Morgen maar even loslaten met Sinterklaas en dan zondag weer vrolijk verder mijn best doen.

Hoe gaat het bij jullie?

Juno

Juno

04-12-2015 om 20:30

Nu even niet

Overdag netjes gegeten maar nu ga ik genieten van sintsnoep. Menstruatie zit er aan te komen, ik ben moe en even inspiratieloos wat recepten betreft. Maandag ga ik weer verder, even een break is denk ook wel goed al vind ik het heel moeilijk dat er straks bij het wegen niets af is en misschien wel erbij.

Miraya

Miraya

05-12-2015 om 09:51

nog steeds geen ons eraf

ik blijf maar op hetzelfde gewicht. Nou ja, onsje erbij, onsje eraf, maar meer niet. Of ik nou fiets, hardloop, of niks doe.

Met de feestdagen voor de deur wel frustrerend om vol te houden met niet snoepen, maar ja.

blik

blik

05-12-2015 om 10:10

discipline

Hier gaat het ook niet zo super.
Ben nog steeds erg beperkt in mijn functioneren. Alles kost veel meer moeite, dus veel tijd kwijt aan organisatie huishouden etc.
Partner nam veel over maar die is ook even deels uitgeschakeld

En dan gaat het toch snel 'mis', wordt er niet gekookt maar ongezond gegeten. (pizza bestellen etc)
Ik moet keuzes maken en het is even niet anders.

Ik weet dat ik gewoon moet zorgen voor voldoende gezond eten in huis om op terug te vallen in dit soort situaties maar heb daar nu de puf niet voor en energie. Leef van moment tot moment dat is al uitdaging genoeg even.

Goede nieuws is dat het verder wel redeljk gaat met lijnen en dat ik buiten de avondmaaltijd om voor mijn doen nog erg gezond eet.
Niet meer afgevallen maar ook niet bijgekomen en dat is heel prima voor nu.

Pirata

Pirata

05-12-2015 om 12:21

zeker door de tijd van het jaar

Ik ben redelijk fanatiek aan het sporten, de blessure begint op te knappen. En nu ben ik zeker een kilo zwaarder dan eerst. Ik hoop dat het spierbundels zijn.
Mensen, niet bij de pakken/ pakjes neer gaan zitten hoor. Het gaat om de lange termijn.

Pirata

Pirata

05-12-2015 om 12:25

blik

Je kunt ook een punt van die pizza nemen, er flink van genieten en daarna een appel en een bruine boterham. Junkfood hoeft niet al te erg te zijn, maar dan met veel mate. Laat je man appels en worteltjes kopen, lukt dat? Of laat de supermarkt gezond voedsel brengen dat niet bewerkelijk is.

Juno

Juno

05-12-2015 om 13:03

Gezond en makkelijk

Koop een grote zak voorgesneden wokgroente. Volkoren rijst koken, groente met of zonder olie wokken. Beetje verse gember erover, wat knoflook erbij en wat ketjap of chilisaus. Beetje Atjar op je bord en klaar.
Ook lekker: zoete aardappel in blokjes, pompoen zonder te schillen in blokjes, knoflook pletten, wat zout en chilivlokken en de hele bups in de braadzak. Of je schept er wat lekkere olijfolie door en doet het op de plaat in de oven.

zebra

zebra

06-12-2015 om 11:50

stabiel

ik blijf redelijk stabiel, soms iets zwaarder en dan weer iets lichter. Ik eet wel van alles maar beweeg ook veel dus wellicht scheelt dat toch veel. Wat ik de afgelopen weken te weinig heb gedaan is drinken (water) dus dat is toch weer een aandachtspuntje voor de komende periode. Verder wil ik het weekmenu weer oppakken, ging een aantal weken prima maar nu is de klad er wat in gekomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.