Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Violetta

Violetta

08-10-2015 om 13:29

Dokter Google

Als ik ergens (serieus) last van heb ben ik al snel geneigd mijn klachten te googlen op het internet. Vaak stelt het me gerust, maar soms is het ook juist een reden om de huisarts te bezoeken. Ik ben een nuchter persoon wat betreft mijn gezondheid en schrik echt niet meteen van allerlei vreselijke aandoeningen.
Ik ben erg benieuwd welk percentage zijn/haar klachten ook googelt of juist niet.

Dees

Dees

08-10-2015 om 13:48

Niet voordat ik de dokter heb bezocht

Ik doe dat niet. Wel als de dokter een diagnose van mij/mijn kind/mijn man/iemand in mijn omgeving geeft dan ga ik googlen en wil ik er meer over weten.

Mijn ouders vertelden mij een keer dat mijn vader een ziekte had, dat hij het zijn leven bij zich zou dragen maar dat hij er ook heel oud mee kon worden. Toen ik google gebruikt had kwam ik uit op de KWF site, bleek het een vorm van kanker te zijn welke niet te genezen is maar wel in toom te houden is en heel lang aanwezig kan zijn zonder problemen te geven.

Tja dan denk je er toch wel anders over.

Puck

Puck

08-10-2015 om 14:07

ja hoor ook

Ik ben net als Violetta: ik google en als t me gerust stelt is t oke en ben ik niet voor niets naar de huisarts geweest, als ik nog steeds niet gerust op ben kan ik alsnog naar de huisarts. Ik vind t wel handig als eerste schifting maar ook om alvast achtergrondkennis te hebben als ik wel naar de huisarts ga. Dan kan je gerichter vragen stellen.

Pug

Pug

08-10-2015 om 14:24

ja maar

De meeste klachten komen bij tig aandoeningen voor, dus schiet ik er niks mee op

Het laatste dat ik heb opgezocht is alweer een tijd geleden. Kind was op zijn hoofd gevallen. Dus opgezocht wanneer ik er naar moest laten kijken. Bleek uiteindelijk niet nodig.

Ooit ben ik eens naar de huisarts gegaan omdat mijn holten verstopt zaten en daar deden ze niks aan (meen ik me te herinneren), dus ik zoek het wel eerst even op voordat ik ga bellen, want in een nutteloze trip heb ik geen zin.

niet voor niks naar de dokter

Bij twijfel (vooral als er iets met een kind is) of ik wel of niet naar de dokter moet gaan, bel ik meestal de assistente. Leg uit wat er aan de hand is, en dat ik niet weet of een dokter ernaar moet kijken of niet. En het advies wat komt volg ik dan!
Scheelt onnodige tripjes, en is wel zo duidelijk vind ik.

Jamie

Jamie

08-10-2015 om 15:32

Ja hoor ik google

maar ik heb dan ook een medische opleiding gedaan dus dat helpt wel mee. Ik check ook vaak via bepaalde betrouwbare sites wanneer ik met klachten naar de huisarts moet en waar ik op moet letten. Mijn huisarts weet ook dat ik niet zomaar kom, deze kent ons al bijna 14 jaar en dat helpt ook goed mee.

Na de diagnose google ik natuurlijk ook maar zoals er voor: alleen via betrouwbare sites.

Dees

Dees

08-10-2015 om 16:22

Caroro

Precies zo doe ik het ook altijd!
Onze huisartsenpraktijk (2 artsen) heeft altijd hele goede assistentes welke echt weten waar ze over praten. Een korte periode hadden ze geen (full time) assistente (een was met pensioen) omdat ze geen geschikte vervanger vonden hebben ze om en om voor de tijden dat ze geen assistente hadden zelf de telefoon aangenomen, ideaal.

Tine Winkel

Tine Winkel

08-10-2015 om 16:47

ja, doe ik wel

ik kijk bv. op de site van nhg, waarin de standaarden van de huisartsen zijn opgenomen, maar alleen als ik zelf een vrij duidelijk beeld heb van wat mijn kwaal zou kunnen zijn. Op die site kijk ik dan wat de huisarts voor mij zou kunnen betekenen cq wat zijn adviezen zouden kunnen zijn. Vaak kijk ik het dan, met die adviezen, zelf nog een weekje aan - en ben ik na een week al weer vergeten dat ik die klachten een week eerder had...

Als ik geen idee heb van de kwaal, overleg ik vaak ook nog wel even met de assistente, mijn HA heeft een goede (heb ik de indruk). En tegen de tijd dat ik dan eindelijk toch eens bij de HA zit, dan is er meestal ook wel echt wat aan de hand (of niet, maar was het wel potentieel een risicovol iets geweest, bv. plotseling scherpe pijn in het hoofd bij een van mijn kinderen).

Ellen69

Ellen69

08-10-2015 om 17:37

Soms beter niet googlen.

Mijn mondhygiëniste zag een wit plekje op m'n tong, en zei dat het binnen een paar weken moest zijn, anders moest ik even terugkomen.

Ik was niet zo assertief om verder te vragen, en googelde..
Dat kon niet anders zijn dan tongkanker. Het koude zweet brak me uit.

Gelukkig was het plekje wel weg, een paar weken later.

mijk

mijk

08-10-2015 om 21:34

mijn dokter

Vroeg laatst: Wat zei Google?

Mijk

Thomas

Thomas

09-10-2015 om 07:59

Dees #2

Ik snap je laatste zin niet. Je vader heeft kanker, maar het is een vorm waarmee hij lang kan doorleven en die goed in toom te houden is. Waarom denk je er dan ineens anders over? Alleen omdat je het woord kanker las?

Pandora

Pandora

09-10-2015 om 10:36

NHG

Dank je Tine voor de NHG.org! Ik zit met een medisch probleem waar ik me best zorgen over maak, maar ik zie nu dat mijn huisarts in elk geval correct gehandeld heeft.

Wikke

Wikke

09-10-2015 om 12:01

pandora/tine

Deze site is ook betrouwbaar voor bv bij je favorieten, naast de NHG
http://www.thuisarts.nl/over-deze-website (oa gericht op richtlijnen NHG

MamavanSenH

MamavanSenH

09-10-2015 om 14:28

Ik google

Niet naar de kwaal maar naar de oplossing. Meer in de zin van "wat te doen bij snijwond" ofzo. Zowel ik als mijn dochter zijn onhandige pechvogels die elke dag wel weer een keer onszelf ergens door verwonden. Daarnaast is mijn dochter erg vaak ziek. Als ik om alles naar de huisarts moet kan ik daar beter in de wachtkamer een hut bouwen en gaan wonen. Dus ik nuanceer het altijd. Ik google de kwaal en kan ik het zelf oplossen dan probeer ik dat. Inmiddels leid dat dus tot nog maar zo'n 3 keer per jaar echt naar de dokter moeten, de rest gaat vanzelf weer over. Is beter dan 3 keer per week. Daar komt nog bij dat onze huisarts een assistente heeft die negen van de tien keer ook door de telefoon zegt dat langskomen niet nodig is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.