Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Elke maand "feest": PMS (maar ik ben 50!)

Dag allemaal
Ik heb heel veel last van PMS. Altijd al gehad. Een weekje voor dat ik moet menstrueren begint het feest: stemmingswisselingen, moe, depressief, angstig etc. Nu ben ik 50 en menstrueer ik sowieso al bijna niet meer sinds ik een behandeling onderging ivm overmatig menstrueren: baarmoederslijmvlies wegbranden.
Ik was gelijk af van het heftige bloedverlies en van de ergste buikkrampen maar helaas, helaas, niet van de PMS. En omdat ik nu onregelmatig menstrueer en heel weinig, is mijn gesteldheid bijzonder onvoorspelbaar. En mijn humeur ook. Mijn arme vriend dit weekend een scene geschopt omdat ik vond dat ik te weinig aandacht kreeg en dat hij vervelend deed, terwijl we 2 dagen eerder in een geweldige romantische sfeer zijn professionele succes vierden...
In andere woorden: ik word gek van mezelf en met mij ook andere mensen...
Ik slik al 20 jaar een lage dosering Clomipramine i.v.m. paniekstoornis en het bevalt op zich prima. Alleen de stemmingswisselingen van de hormonale schommelingen worden er niet door beïnvloed. Ik zou denk ik makkelijk iemand kunnen vermoorden voordat ik ongesteld moet worden. HELP! Wat kan ik doen????

Sini

Wilgenroosje

Wilgenroosje

30-05-2016 om 18:19

Oh, Sinilind

En ik lees net het stukje van je zoon. Heftig, een puber en een moeder met hormoonschommelingen. Ik weet geen oplossing, maar hou voor ogen dat ook deze periode over gaat. Sterkte.

Pubermoeder

Pubermoeder

30-05-2016 om 21:49

Promensil

Ik slik rode klaver (Promensil), helpt bij mij erg goed tegen stemmingswisselingen ivm PMS. Het is te koop bij drogist. Wat ik ook wel eens hoor is DIM, dat houdt je hormonen enigszins in balans. Te koop in vitaminewinkels of online (even googelen) daarvan 2 capsules per dag. Probeer maar eens. Volgens mij ook te combineren met medicijnen die je gebruikt.
Het zijn rotklachten, ik weet er alles van. Zeker met een puber in huis of met een man die heus wel met je meedenkt.

Niki73

Niki73

31-05-2016 om 09:39

Huisarts

Pubermoeder, ik denk niet dat dat een goed advies is voor iemand met een gediagnostiseerde paniekstoornis. Bij "natuurlijke" producten weet je nooit precies hoeveel werkzame stof je binnenkrijgt.

Sini, lees eens wat meer op het forum, laatst was hier nog een draadje over. Een combinatie van extra vitamine D en magnesium (vooral magnesiumcitraat!) kan helpen. Ik heb jaren geleden al eens een Britse documentaire gezien waarin vrouwen van hun PMS af kwamen door vette vis te eten en dagelijks een glas magere melk.

Leg het voor aan je huisarts (misschien moet je medicatie omhoog) en vraag ook of je naar een menstruatie/overgangsconsulente kunt, die kan je er meer over vertellen.

angel3

angel3

31-05-2016 om 15:39

aan de pil

Kan ook goed helpen....

Hormonen

Ook al menstrueer je niet meer na een ingreep zoals Novasure, je hormonen gaan gewoon door want die zijn kennelijk nog niet aan de overgang. En zelfs dan... Bij mijn moeder zijn op haar 35e haar baarmoeder en haar eierstokken weggehaald maar ze heeft nog decennialang een cyclus gevoeld. Dat merkte zij aan haar periodieke onvermogen om achteruit in te parkeren en opruimbuien. Het kan dus goed zijn dat je PMS gewoon door gaat ook al vloei je niet meer als het uitblijven van de menstruatie een gevolg is van een ingreep en niet van de overgang. Wat je er tegen kan doen weet ik ook niet helaas.

skik

Sukke

Sukke

31-05-2016 om 17:57

Geen hormonen

Als je vatbaar bent voor depressies kunnen deze getriggerd worden door toevoeging van hormonen. Ook met kruiden uitkijken, St. Janskruid bv, kan bij het gebruik van antidepressiva ook gevaarlijk zijn.
Dus nooit zomaar iets gaan slikken zonder je huisarts of gynaecoloog te raadplegen. En dat is ook precies waar je moet zijn met je klachten van PMS.

Puck

Puck

01-06-2016 om 10:02

naar je huisarts

Ik denk dat je er goed aan doet om naar je huisarts te gaan Sini. Je hebt op dit moment best veel op je bordje en je PMS zal het hendelen van die problemen niet makkelijker maken. Zeker in combi met de andere medicijnen die je slikt zou ik absoluut niet zelf gaan uitproberen maar overleggen met de huisarts (of evt. een psychiater) wat wijs is.

Sinilind

Sinilind

01-06-2016 om 23:15 Topicstarter

Wijze raad

Ik ga weer richting huisarts. Ik woon praktisch bij haar op het ogenblik -- Vandaag heb ik echo van mijn voet gehad, in verband met grote bobbel... waar ze dacht een ganglion te zien is een rare iets met nloedvaten en ern ketn. Volgende week mri van voet dus......argh!

Natuurlijke middelen

gebruik zelf natuurlijke progesteroncrème en mijn ernstig dip is er niet meer. Sowieso kan het handig zijn om de hele hormonenboel en neurotransmitters in evenwicht te brengen. Je kan eens zoeken op oestrogeendominantie.
Er zijn nog wel ander natuurlijke middelen als maca en kurkuma die de hormonen helpen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.