Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

stopje

stopje

04-11-2012 om 11:38

Gestopt met roken


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Cindy

Cindy

01-12-2012 om 10:16

Herkenbaar

Ben begonnen toen ik mijn eerste sigaret kreeg van mijn oudste zus toen ik 11 was en amper 2 jaar later was ik de schoorsteen van Havo1. $ jaar geleden gestopt, maar ik word zo jaloers als ik andere zie roken. Ik ben overigens niet gestopt om gezondsheidredenen, maar puur om het geld, het werd mij gewoon veelste duur. Afgelopen vakantie heb ik stiekem nog een pakje weggepaft, maar het gaf mij totaal geen genot, dus toen maar aan de drank gegaan (ik heb voor het eerst wijn leren proeven

stopje

stopje

01-12-2012 om 15:53

Maand vol

precies een maand geleden rookte ik voor het laatst....

Cindy, ik herken de jaloezie haha. Voor mij is het geld niet de hoofdreden, maar ik verbaas me wel over de kostenpost die je uitspaart door niet te roken. 220 per maand voor ons 2... ongelooflijk wat een geld he

Toch was dat niet de hoofdreden, maar het is wel mooi meegenomen.

Op naar maand 2!

nathalie

nathalie

01-12-2012 om 17:13

Jaloezie?

Op mensen die roken??? Pffff, laat die lekker jaloers zijn op JOU stopje! Jij hoeft lekker niet meer, jouw gezondheid wordt niet steeds slechter maar je wordt steeds fitter, jij houdt geld over!
En Cindy natuurlijk ben je ook gestopt om gezondheidsredenen. Ken je deze?
http://www.dassa.sa.gov.au/site/page.cfm?u=510
http://www.dassa.sa.gov.au/site/page.cfm?u=516

nathalie

nathalie

01-12-2012 om 17:16

Deze

laat het ook goed zien. Rokers asfalteren hun longen.
http://www.dassa.sa.gov.au/site/page.cfm?u=515

Moontje

Moontje

04-12-2012 om 21:36

Precies daarom

Juist omdát het zo moeilijk is om te stoppen ben ik maar één maal in mijn leven gestopt met (verstokt) roken... dat was inmiddels bijna 16 jaar geleden, en ik heb nooit meer een trekje genomen, omdat ik weet, dat ik waars. in dezelfde kuil gevallen zou zijn als jij.
Eén maal en daarna nooit meer, daarom begin ik nooit weer.
Sterkte!!

Moontje

Moontje

04-12-2012 om 21:43

Tip: omdraaien

Een beproefde tip uit eigen ervaring. Las hier boven ook al iets; je moet jezelf niet meer zien als de persoon die rookte en het eigenlijk nog wel zou willen, je moet jezelf zien als de persoon die rookte en nu NIET MEER ZAL roken.
Ervaar het feit dat je nu niet rookt als iets om trots op te zijn, JIJ hebt nu de touwtjes in handen en niet meer je sigaret.
Heb vooral geen medelijden met jezelf, dat is echt het recept. Ik ben gestopt toen ik een zwangerschapstest deed en ik heb nooit meer gerookt, ook niet daarna toen onze dochter er was. Zeker voor haar wilde ik het niet, dus dat was wel een "gemakkelijke" reden.

stopje

stopje

05-12-2012 om 09:19

Moontje

Je hebt gelijk, en 90% van de tijd ben ik blij, trots en "in control", 10% van de tijd heb ik nog medelijden met mezelf. Wordt minder dus...

Ondertussen morgen 5 weken...

groetjes

Stopje

Ik volg je nog hoor, je doet het hartstikke goed Partner ook nog steeds een nietroker?

stopje

stopje

05-12-2012 om 13:09

Ja allebei

gelukkig wel, anders zou ik het veel moeilijker vinden!

Nog steeds verbaast het me dat ik feestjes helemaal niet moeilijk vind, maar juist de dagen alleen thuis.

Aan de andere kant verdwijnt er ook langzaam het een en ander: ik denk niet meer als ik wakker word: ik mag niet meer roken. Ik hoest niet meer en hoor nu pas hoe goor die hoestjes zijn en qua geld is het ook wel lekker.
Ik heb tijd over en ben rustiger omdat ik niet meer moet roken.

Nu nog die paar kilo weg zien te werken

Stopje

Hoi Stopje,
Ik lees nu pas deze draad en GROOT respect zeg...!!
Wat knap hoe je dat van dag tot dag volhoudt. En hoeveel geld je overhoudt! Echt stoer van je. Goed volhouden he!
Ik blijf hier meelezen, vindt het zo lief hoe mensen hier je afgelopen weken hebben gesteund.
TOP...!

Stopje

Stopje

08-12-2012 om 18:50

Geerke

Wat aardig zeg! Het is fijn om zo'n reactie te lezen! Ik hoor meestal dat ik niet moet zeuren want 'je bent er zelf mee begonnen'

Is ook zo natuurlijk, maar helpt niet.

Inmiddels gaat het best goed, af en toe is het nog moeilijk, maar ik tel elke dag dat ik niet gerookt heb. 37 dagen, dat is ruim 200,- en 740 niet gerookte sigaretten...

Nu nog op dieet... Jij hebt toch een heel goed dieet? Mag ik het 'lenen'

Groetjes

Niet zeuren??.

Maar Stopje, dat kunnen ze toch niet maken (log ik wéér speciaal voor dit draadje in ). Hoezo niet zeuren? Natuurlijk mag je zeuren, als je het daarmee zo lang volhoudt dat je geen zin meer hebt om te beginnen.
Ik heb het al eerder gezegd en ik blijf erbij: je bent een kanjer. Op weg naar niet-roker zijn.

Annet

Annet

08-12-2012 om 19:32

Wat hier hielp

Zelf rook ik niet maar partner rookte eerst wel.
Toen hij (eindelijk) zelf wilde stoppen, hebben de kinderen en ik een grote flipover gemaakt met vakjes voor elke dag dat hij niet gerookt had. Er zaten ook mijlpalen tussen als .... dagen niet gerookt.
Elke dag kreeg Papa een krul of een sticker. Zodra hij ´s avonds thuiskwam werd hij bestormd met de vraag: heb je vandaag gerookt? Luid gejuich als dat niet zo was en het kind dat aan de beurt was mocht een sticker plakken of een krul zetten.
Aan het eind van de flipover (veel maanden, weet niet meer hoeveel) werd hij beloond met een ipod. Daarop staat de inscriptie: ik rook niet, ik ipod.
We zijn nu al jaren verder. Er wordt nog steeds niet gerookt!
Onze stickers e.d. hielpen prima, maar kunnen alleen helpen als roker zelf wil stoppen.
Succes verder!

Stopje

Stopje

08-12-2012 om 19:52

Bedankt

Genista, speciaal ingelogd! Er zijn ook wel positieve reacties hoor, maar ik werd van de week nog ronduit uitgelachen omdat ik het er soms moeilijk mee had. Word ik gemeen van in gedachte maar wijselijk mond gehouden. Soms helpt zeuren gewoon, dan zijn die gedachtes eruit...

Annet, ik kan me indenken dat het je man geholpen heeft! Ik heb ook al geweldige laarsjes gekocht

Groetjes

Stopje

Haha stoppen met roken en op dieet, doe je effe niet alles tegelijk? Men zegt (ik rook niet, nooit gedaan ook) dat je meer gaat eten als je stopt. Is dat zo? Een vriend van me heeft toen (begin jarenb 90 ergens) bedacht: oke ik ga stoppen, dan ga ik waarschijnlijk onwijs snoepen want dat zegt iedereen, dus ik ga gewoon aan de appels. Hij ging volledig aan de appels (heb je lang iets in je mond).

En dat dieet (Dukan, koolhydraatarm en eiwitrijk), ja dat is wel goed. Heeft me aan de eerste grote stap geholpen (10 kilo in 4 maanden) die ik nodig heb omdat ik snel resultaat moet zien om het vol te houden, anders geef ik op. Nu gaat het goed, niet elke dag, zeker deze maand niet, maar ik hou het in de gaten en bij 1 kilo erbij gaat de knop weer even op streng. Zo komt die 10 er nooit meer bij. Wel wil ik nog iets meer eraf, maar alles stap voor stap. Rustig aan. Ondanks dat het een modedieet is, heb ik echt een ander eetpatroon gekregen en eet minder, zit sneller vol, snoep anders en minder, eet minder brood, kleinere porties savonds, ander soort lunch, enz. Succes ermee. Maar ik zou echt eerst dat roken goed volhouden en niet nu gaan lijnen. Lijkt me niet zo goed.

En wees trots op jezelf. Je hebt veel bereikt! Gooi dat niet weg.

Morgen de 40e dag?

Gaat het goed?

Stopje

Stopje

11-12-2012 om 18:55

Vandaag 40e dag

En gaat eigenlijk erg goed. Lichamelijk geen behoefte meer dat scheelt enorm. Af en toe mis ik het enorm, maar 95%van de tijd gaat het prima. De dagen dat ik vrij ben zijn het moeilijkst, maar ben blij dat het toch zo goed gaat.

Bedankt voor je berichtje!

Groetjes

tonny

tonny

11-12-2012 om 23:17

Super, 40 dagen!

jij gaat helemaal schoon en fris het nieuwe jaar in straks! Top!

Gefeliciteerd!

Echt heel erg goed gedaan! Denk dat je in die eerste week niet had gedacht dat je er nu 95% vd tijd geen/weinig moeite mee zou hebben,w el?

Jij hoeft geen goede voornemens meer te maken, je hebt een zeer belangrijk doel al behaald vóór 2014

stopje

stopje

12-12-2012 om 14:03

Bedankt

Ik had zeker niet kunnen denken die eerste 2 weken dat het nu zoveel beter zou zijn. Pfff dat was echt ellendig.

Nu ben ik echt niet lekker in orde, verkouden, hoofdpijn. Normaal erg vervelend, maar nu helpt het eigenlijk, want nu helemaal geen zin in roken.

Enige goede voornemen is om die paar extra kilo's er weer af te werken.

Ik las in een ander draadje (over surprises) dat iemand mensen die roken ronduit asociaal vindt. Grappig, ben ik toch maar mooi ineens heel sociaal....

Stopje

Klinkt goed he, die 40? Ik vind je dapper dat je zo goed volhoudt!

Stopje

Stopje

13-12-2012 om 20:56

6 weken

vol vandaag...

Baal wel enorm van die 4 a 5 kilo die er toch bijgekomen zijn. Geerke kan je jouw dieet eens samenvatten? Ik wil die er echt graag weer af, anders ben ik bang dat ik daarom weer ga roken. Heb echt een buikje nu, dat wil ik niet.

groetjes

Super!

en super sociaal ben je nu
Knap gedaan, je bent al een eind en die kilo's , die gaan er ook wel weer af, lekker wandelen.
Bovendien zijn die kilo's altijd nog beter als roken moet je maar denken( zei ex-rookster wijs )

Stopje

Zat te twijfelen of ik mijn stokpaardje van stal zou halen....ik doe het toch maar
Ga hardlopen! Alles beter dan een crashdieet waarvan je snel wat afvalt, en dat je ws niet gaat volhouden. Wat er langzaam afgaat, blijft lang weg (heb ik zelf wetenschappelijk onderzocht .
Van hardlopen val je (als je tenminste een min aantal km/s per week haalt) langzaam af, het is goed voor je stemming, je wordt fit. Kortom: steek het uitgespaarde sigarettengeld in hardloopschoenen ipv weetikwat voor afslankshakes
(btw Geerke ik heb het niet speciaal over jouw dieet hoor, ken dat nl helemaal niet)

stopje

stopje

15-12-2012 om 16:05

Hardlopen

Ik ben bang dat ik mijn anonimiteit er een beetje af ga gooien, maar ok...

Ik mag niet hardlopen, vanwege nogal hevige rugproblemen en de kans op herhaling is groot. Momenteel gaat het wel redelijk, maar ik mag niet meer rennen en springen. Ik mag wel wandelen en fietsen en dat doe ik dus zoveel mogelijk. Ik probeer de auto te laten staan en doe alles lopend of fietsend om zo aan mijn beweging te komen. Daarnaast doe ik 1 uur per week rug en buikspier oefeningen onder begeleiding. Als het weer het toelaat wandel ik 1 keer per week een langer stuk, tussen de 5 en 9 km.

Ik heb besloten december nog te focussen op het niet roken, daarna als goede voornemen langzaam die 5 kilo er weer afwerk. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat die 5 kilo er grotendeels al aanzat voor ik stopte met roken.

Bedankt voor jullie steun! Ik twijfel een beetje of ik het draadje af zal sluiten. Ik vind het heerlijk steun te krijgen, maar het hele zware van de eerste weken is er wel af, dus het gaat best redelijk goed.

Mijn man kan blijkbaar wel af en toe er 1 roken want dat heeft hij al een aantal keren gedaan met een feestje. Ik durf het niet. Ik ben bang dat dat bij mij maar heel even werkt en dat ik dan de eerste de beste smoes aangrijp om weer te beginnen. De lat ligt dan toch stukken lager.
Ik wil het ook absoluut niet in huis hebben, dat durf ik nog niet aan. Laatst had iemand hier sigaretten laten liggen, die moeten dan echt meteen het huis uit, anders vertrouw ik mezelf nog niet.

fijn weekend allemaal en groetjes

Af en toe

"Mijn man kan blijkbaar wel af en toe er 1 roken want dat heeft hij al een aantal keren gedaan met een feestje."

Oeioeioei dat moet nog maar blijken, stopje, of hij het kan. Dat weet je pas zeker over een halfjaar, of een jaar: of die "paar" sigaretten niet ongemerkt weer een gewoonte zijn geworden. Ik heb het zelf meegemaakt bij mijn 1e, mislukte poging: na een paar weken cold turkey dacht ik er wel af en toe eentje te kunnen opsteken. Toch sluipt er dan in dat je dat steeds vaker doet, een borrel na het werk is dan ook ineens een "feestje", en voor je het weet een gezellige vergadering ook . Na een halfjaar rookte ik weer. Het hoeft niet voor iedereen te gelden, maar: het is erg riskant. Als ik jou was, zou ik echt he-le-maal nooit meer roken.
Voor als je idd het draadje sluit: heel veel succes verder (ook met afvallen, dat komt wel joh, je hebt bewezen grote wilskracht te hebben. Zoveel mogelijk bewegen binnen je mogelijkheden, niet snoepen, moet jij eens opletten), en verder: veel gezondheid en geluk!

Stopje

Stopje

15-12-2012 om 20:33

Ik durf het ook niet

Dat af en toe... Bij mij is het alles of niets. Wat hij doet moet hij zelf weten, ik heb jaren niet gerookt terwijl hij wel rookte.

Ik blijf nog wel even rondhangen, het is fijn om gesteund te worden.

Bedankt voor al je tips!

liefdevollemama

liefdevollemama

16-12-2012 om 13:33

Mag niet stoppen met roken

Hoi leuk dat hier een bericht is geopend over stoppen met roken.
Ik slik sinds de geboorte van mijn dochter medicijnen en ben deze nu aan het afbouwen.
Van 5 mg naar 2 mg gegaan.
Nu mag ik van de dokter niet stoppen met roken omdat het averechts of hoe je het ook noemt werkt :-s
Ik ben al een keer cold turkey gestopt maar dat lukt me niet.
Ik rook wel gewoon buiten en mijn man rookt ook.
Ik kan niet wachten dat ik kan beginnen met het stoppen wil het heel graag voor me kids maar ook omdat kanker nogal in de familie voorkomt aan mijn kant!
Je kan het altijd krijgen maar roken is niet echt iets wat het beter maakt.
Ik blijf jullie volgen....

Liefdevollemama en stopje

Maar liefdevollemama, je kunt misschien wel iets minderen? Ik snap best dat cold turkey nu misschien averechtse effecten heeft, maar iets minder mag toch gewoon wel?
Lieve Stopje je hebt inderdaad wilskracht zoals hier al gezegd werd, dat afvallen komt vast goed! Mocht je het toch willen doen, doe het dan niet te ineens. Het Dukandieet dat ik volg is er best wel eentje met grote stappen in het begin, maar je kunt het ook langzaam doen en dan bepaalde principes ervan aanhouden: veel eiwit en weinig koolhydraten. Weinig brood, pasta, rijst, veel eigerechen (evt met minder dooiers), geen vet maar mager (rund)vlees, veel zuivel met 0% vet (ik gebruik optimel drink en yoghurt). Veel drinken. Zorg voor je vitaminen. Geen tweede keer opscheppen, kleinere porties eten, niet teveel suiker.
Maar vooral niet te rigoreus lijnen in jouw geval denk ik. Om twee dingen zo rigoreus en tegelijk te doen lijkt me echt een opgave. Zou jammer zijn als door het strenge lijnen je weer met roken begint, omdat je beide niet vol kunt houden.
Succes ermee ik vind je dapper.

Stopje

Stopje

17-12-2012 om 21:45

Was ik weer

Geerke, ik ga wel afvallen, maar na kerst. Als ik de feestdagen goed door ben ga ik over naar project afvallen. Nu even december goed door!

Liefdevollemama, ik ben er wel achter dat je de meeste kans van slagen hebt als je goed in je vel zit. Dus als het nu niet mag, doe het dan nu nog niet. Maar minderen zou al een goede start zijn. Tel eens een paar dagen hoeveel je rookt. Probeer dan een week er 1 minder per dag te roken. En na een week nog 1 minder. Zo wen je vast een beetje aan het uitstellen...

Groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.