Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Valentina

Valentina

14-02-2017 om 10:01

Heftige menstruatieklachten dochter

Dochter van 18 jaar heeft enorme last van haar ongesteldheid. Het begint al in de dagen voordat ze daadwerkelijk ongesteld is. Kort daarvoor en vooral ook de eerste dagen is ze ontzettend beroerd. Buikpijn, rugpijn en pijnlijke benen. Zo erg dat ze zich ziek moet melden op school of stage. Ze wil ontzettend graag maar het gaat gewoon niet. Ze reist met de trein maar als ze het al redt op de fiets naar het station dan gaat het daar alsnog mis. Kan niet meer lopen en valt bijna flauw als ze geen hulp zoekt. Dat heeft ze laatst meegemaakt, is ontzettend lief geholpen door medewerkers van de NS. Maar gisteren was het weer mis. Vanaf het station weer naar huis gekomen en weer een schooldag gemist. Ze is er erg verdrietig van.

Ze heeft de pil al geprobeerd maar daar wordt ze dus nog beroerder van. Misselijk en overgeven. Lichtere pil geprobeerd, zelfde verhaal. Nu gebruikt ze de Nuvaring, daar wordt ze gelukkig niet beroerd van maar het helpt niet om haar menstruatieproblemen te verminderen. Van de dokter kreeg ze daarbij Ibuprofen 400 voorgeschreven. Dat leek iets te helpen, maar nu lijkt het weer vrij weinig te doen.

Ik vraag me af, zijn er nog andere opties te proberen? Is dit herkenbaar voor iemand hier? Ik heb zelf nooit zoveel problemen met mijn menstruatie gehad en vind het moeilijk te bedenken wat ze eventueel verder nog kan proberen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

14-02-2017 om 13:30

Endometriose?

Ik ben natuurlijk niet van de diagnoses, maar het doet me een beetje denken aan endometriose. Is er al eens door een gynaecoloog naar gekeken?

40er

40er

14-02-2017 om 18:25

Gynaecoloog

Ik zou ook een verwijzing vragen voor de gynaecoloog. Even goed laten uitzoeken!

naproxen al geprobeerd?

Heeft ze naproxennatrium al geprobeerd? Bij de eerste tekenen van kramp twee tabletten innemen, daarna om de 8 uur (of later 8-12 uur) een tablet totdat de klachten weer beheersbaar zijn. Ik had in mijn tienerjaren ook fors last van menstruatieklachten, hoewel niet zo erg als jouw dochter (maar ben wel een paar keer bijna flauwgevallen) maar nadat ik de naproxen had ontdekt was het probleem beheersbaar geworden. Ik moest gewoonlijk 2-3 dagen slikken, die laatste dagen kon ik het dan wel met een apc-tje af.

Doorverwijzing naar de gynaecoloog is ondertussen geen gek idee, maar ze kan dit proberen terwijl ze op de afspraak wacht. Ze moet dan overigens niet pas gaan slikken als de pijn te erg wordt, maar meteen zodra duidelijk is dat de kramp opkomt die onderdrukken.

Groeten,

Temet

Valentina

Valentina

16-02-2017 om 14:44

Endometriose

Aan endometriose heb ik nog helemaal niet gedacht. Maar heb je dan niet ook veel bloedverlies? Want dat is bij haar normaal.

En om eerlijk te zijn heb ik ook niet aan de gynaecoloog gedacht. Huisarts heeft het daar ook helemaal niet over gehad. Nu weet ik ook niet of dochter het wel goed duidelijk gemaakt heeft. Wel een idee om daar eens naar te vragen.

Temet, is dat gewoon vrij verkrijgbaar of moet dat via de huisarts? Bedankt voor de tip in ieder geval.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

16-02-2017 om 16:09

Bloedverlies

Ik weet dat een symptoom van endometriose kan zijn dat er heel veel bloedverlies is. Ik dacht dat het ook zonder extreem veel bloedverlies kon, maar dat weet ik niet zeker eerlijk gezegd.

Het is ook maar een gevoel wat ik kreeg toen ik het las hoor. Als je dochter zoveel pijn heeft lijkt de gynaecoloog geen overbodige luxe. Zeker omdat de huisarts al een aantal dingen geprobeerd heeft. Gewoon eens aankaarten bij de huisarts. Desnoods ga je een keer mee, als je dochter dat wil tenminste.

Sterkte voor je dochter.

Valentina

Naproxennatrium is gewoon vrij verkrijgbaar bij iedere drogist.

Groeten,

Temet

Pirata

Pirata

16-02-2017 om 20:52

vooraf

Ooit hier gelezen: een paar dagen van te voren al beginnen met lichte doseringen Ibuprofen (of aanverwant). Dat maakt het geheel minder heftig.
Let wel op, als je dit soort medicijnen vaker dan incidenteel gebruikt, dan is dat nogal slecht voor de maagwand. Denk dan aan een maagbeschermer.

Marjoleine64

Marjoleine64

16-02-2017 om 21:03

Vroeger

Ik had als puber ook vaak heel heftige buikpijn, vanaf iets voordat de menstruatie begon (uurtje). Tot flauwvallen op de WC aan toe, ook op school, en dan een volle dag doodziek in bed. Niets hielp tegen die krampen. In mijn eindexamenjaar werd dat te riskant, je wil niet door zoiets je examen mislopen! De huisarts heeft mij toen Indocid voorgeschreven, dat hielp wonderlijk goed en supersnel. De eerste moest ik dan nemen samen met een paracetamol op het moment van de eerste verschijnselen, en dan bleef het hanteerbaar (wel een heel vervelend gevoel in de onderbuik), ik kon dan gewoon op school blijven. Toen ik de pil ging slikken was het niet meer nodig. Toen ik 15 jaar later stopte met de pil en bang was dat de pijnen weer terug zouden komen heb ik mijn huisarts er weer om gevraagd. Hij moest het opzoeken, maar heeft het voorgeschreven. Het bestaat nog steeds, en één van de indicaties is heftige menstruatiepijn. Het schijnt alleen nogal wat bijwerkingen te hebben en daarom niet veel voorgeschreven te worden (alleen voor reuma). Ik heb nooit iets van bijwerkingen gemerkt, ik slikte het ca. anderhalve dag per maand, 2-3 op een dag denk ik. Misschien de moeite waard om eens met de huisarts te overleggen?

dihanne

dihanne

17-02-2017 om 14:39

ja naproxen

Ik zou zeker naproxen proberen, gewoon te verkrijgen bij de drogist

Bij ons in huis 'blauwe pillen' geheten.

Zelf had ik altijd heel veel klachten, huisarts schreef ook ibuprofen voor, hielp niet.
Mijn eerste blauwe pil was voor mij een wonder: eindelijk iets dat hielp!

Hopelijk ook voor jouw dochter!

groetjes
Dihanne

Valentina

Valentina

18-02-2017 om 03:23

Huisarts

Bedankt voor de tips en het delen van ervaringen! We gaan zeker het e.e.a. uitproberen. De afspraak bij de huisarts is in ieder geval al gemaakt.

Valentina

Valentina

18-02-2017 om 03:31

naproxen

Klopt het trouwens dat Naproxen hetzelfde is als Aleve? Want dan was dat één van de namen die de huisarts doorgaf aan dochter als eventuele pijnstiller (net als Ibuprofen). Bij de drogist gaven ze bij noemen van één van die namen dus Aleve. En die heeft ze dus al eerder ook gehad en hielp helaas onvoldoende...

dihanne

dihanne

19-02-2017 om 20:29

Hoi Valentina

ja, ik slik Aleve en heb daar echt iets aan
moet ik het wel op tijd nemen, voor de pijn echt enorm wordt

wat jammer dat dit middel bij je dochter ook niet werkt!

een bezoek aan de gyn (via huisarts) lijkt mij een goed idee

sterkte voor je dochter,

Dihanne

jen

jen

27-02-2017 om 17:46

Heel goed

Ik ben blij dat je een afspraak hebt gemaakt met de huisarts. Je kan nooit voorzichtig genoeg zijn.

Valentina

Valentina

23-03-2017 om 22:05

Vervolg bezoek huisarts

Helaas kon ik door omstandigheden niet mee met dochter naar de huisarts. Ze is dus alleen gegaan. Vervolgens werd ze weer naar huis gestuurd met de mededeling dat ze er maar mee moest leren leven en zich maar een dag per maand ziek moest melden... Na dit even overdacht te hebben, heb ik uiteindelijk de telefoon gepakt en via de assistente gevraagd om een doorverwijzing naar de gynaecoloog en nog gekregen ook! Dus morgen mee met dochter naar het ziekenhuis. Ben benieuwd.

Paperclip

Paperclip

24-03-2017 om 12:51

Tsss, huisarts is zeker een man?

Sorry hoor, maar daar kan ik toch zo boos over worden! Leer er maar mee te leven, lekker dan, het kind is 18! En het gaat niet alleen om die ene dag per maand, als het daar al bij blijft, ze voelt zich verdorie dagenlang ellendig! En haar daartoe voor een fiks aantal jaren veroordelen zonder even verder te laten kijken. Wat een flapdrol die huisarts! Issie nou helemaal belatafeld... Zeg maar dat ik dat gezegd heb .

Ik hoop voor je dochter dat de gyn haar tenminste serieus neemt. Of er nou wel of niet wat gevonden wordt, en of er nou wel of niet iets aan te doen is, ze heeft er gewoon recht op dat alles eerst goed wordt uitgezocht. ik hoop dat er iets aan haar klachten te doen is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.