Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hielspoor peesplaatontsteking


Kikki39 schreef op 01-11-2023 om 14:15:

van de fysio mag ik dus niet meer lopen.

Ik moest van arts en fysio juist doorlopen, wel in combi met ontstekingsremmers. Hopelijk werk rust voor jou.

Kikki39

Kikki39

01-11-2023 om 16:17 Topicstarter

ja maar rusten kan niet, ik moet werken, huishouden enz......maar konden jullie er een hele straat uitlopen met hielspoor? Dat lukt mij echt niet

dan

dan

01-11-2023 om 16:37

En wat zegt de huisarts? Ik heb wel een aantal keer een peesontsteking gehad in mijn voet, wel op een andere plek aan mijn voet. Van de huisarts kreeg ik diclofenac voorgeschreven maar geen rust. Heb al die tijd gewerkt, hoe pijnlijk ook.

Kikki39 schreef op 01-11-2023 om 16:17:

ja maar rusten kan niet, ik moet werken, huishouden enz......maar konden jullie er een hele straat uitlopen met hielspoor? Dat lukt mij echt niet

Nee wasmeer strompelen dan lopen. Maar ik merkte wel dat als ik doorzette en door bleef lopen te pijn wel afnam en lopen beter ging. Als ik rust nam kon ik er helemaal niet meer op staan.

Kikki39

Kikki39

01-11-2023 om 16:47 Topicstarter

huisarts heb ik gebeld, maar konden niks doen, moest maar paracetamol nemen, ging vanzelf over ooit.

dan

dan

01-11-2023 om 17:04

Ik denk dat het inderdaad zijn tijd nodig heeft. Al is het natuurlijk erg pijnlijk en daardoor vervelend. In dit geval dan beter om de zoveel uur een pijnstiller nemen, ook als de pijn op dat moment minder hevig is. 

Kikki39

Kikki39

01-11-2023 om 17:19 Topicstarter

fysio zei als je blijft doorlopen kan het chronisch worden.

Ik denk dat je met deze klachten beter naar een podoloog of podotherapeut kunt gaan dan naar een fysiotherapeut. 

Meestal is het advies bij hielspoor inderdaad niet om rust te houden, en inderdaad is het meestal ook zo dat de pijn op zijn hevigst is als je begint met lopen. 

Zelf heb ik trouwens drie keer hielspoor gehad, de eerste keer genas spontaan, de tweede keer ging ik naar de podoloog en die tapete van alles rond mijn enkel waarna de klachten afnamen en uiteindelijk verdwenen, de derde keer (toen had ik het in beide voeten itt éen voet) moest ik naar een andere podoloog (de vorige was gestopt), toen kreeg ik o.a. zooltjes. Die hielpen bij de ene voet wel, bij de andere amper maar uiteindelijk zijn de klachten toch verdwenen en op dit moment heb ik nergens meer last van (maar ik hou rekening met een vierde ronde...). Ik heb nooit rust gehouden (wel minder gelopen). 

Kikki39

Kikki39

01-11-2023 om 17:46 Topicstarter

ja zooltjes krijg ik al van de podoloog

Ik ben begonnen met niet of in ieder geval weinig lopen. Steunzolen van de podotherapeut. Oefeningen van de fysio. Massages door de fysio.
Hielp allemaal niet. Oh, strassburg socks ook geprobeerd trouwens.
Toen ben ik naar een goede fysio gegaan. Strak oefeningen schema (ik had het tweezijdig, dus dubbele oefeningen, in totaal 2x per dag 40 min oefenen, elke dag) en shockwavetherapie. Dat samen heeft bij mij geholpen. NB de shockwave bleek vrij precies te komen bij mij, dus moest echt op precies het goede punt gedaan worden. Op het moment dat ik niet meer kon aangeven waar dat punt was, was het teken dat het niet meer nodig was .

MRI

MRI

01-11-2023 om 21:18

Ja het blijkt hierboven dus dat fysiotherapeuten elkaar nogal tegenspreken. Misschien toch iets overwegen van mensen die het zelf hebben meegemaakt en er van af zijn gekomen.

MRI schreef op 01-11-2023 om 21:18:

Ja het blijkt hierboven dus dat fysiotherapeuten elkaar nogal tegenspreken. Misschien toch iets overwegen van mensen die het zelf hebben meegemaakt en er van af zijn gekomen.

De ene peesplaatontsteking is de andere niet, de locatie en de ernst maakt uit voir het advies en dat kunnen we van hieruit niet beoordelen.

Die fysio heeft TO gezien en er voor geleerd.

MRI

MRI

01-11-2023 om 22:39

Ysenda schreef op 01-11-2023 om 21:49:

[..]

De ene peesplaatontsteking is de andere niet, de locatie en de ernst maakt uit voir het advies en dat kunnen we van hieruit niet beoordelen.

Die fysio heeft TO gezien en er voor geleerd.

Ja ben ik met je eens hoor, ik wist niet dat er verschillende soorten hielspoor waren.  ik reageerde op Jesse1 die twee verschillende fysiotherapeuten bezocht. 

MRI schreef op 01-11-2023 om 22:39:

[..]

Ja ben ik met je eens hoor, ik wist niet dat er verschillende soorten hielspoor waren. ik reageerde op Jesse1 die twee verschillende fysiotherapeuten bezocht.

De fysio's hebben elkaar niet zozeer tegen gesproken, maar de eerste benadrukte het belang van de oefeningen niet. En het is inderdaad zo dat niet alles bij iedereen werkt. Ik had wel echt heel strakke kuiten en daar hielp het masseren wel tegen, maar het loste bij mij de hielspoorklachten niet op.

Beiden zeiden: we gaan dit proberen en als niet helpt, dan moet je een andere aanpak proberen. Ik was wat sceptisch door de ervaringen die ik las met shockwave, maar bij mij heeft het dus wel gewerkt (maar de fysio gaf van tevoren aan dat het niet bij iedereen helpt).

Wat ook kan werken is dry needling, maar dan moet je ook echt iemand hebben die daar goed in is. En dat weet je niet altijd als je de behandelaar kiest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.