Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-05-2015 om 14:08

Nut van nacontrole ortho

Hoi,

Onze dochter heeft 2 jaar een beugel gehad, afgelopen maart is het ding eruit gehaald. Ze heeft nu nog een spalkje en een nachtbeugel.

De ortho wil graag dat we op nacontroles komen. Omdat wij al over de maimale vergoeding van de verzekeraar heen zijn kost mij dit 30 euro per keer.

Ik vraag me af wat het werkelijke nut is van die nacontroles. Mocht een tand wat terugzakken krijgt ze toch geen beugel meer. En onze tandarts is ook een ortho, mocht een spalkje losgaan dat kunnen we dat daar laten repareren.

Ik ben nu eigenlijk geneigd om die nacontroles af te zeggen. Zie ik iets over het hoofd waardoor die controles wel nuttig zijn?

Evanlyn

Evanlyn

28-05-2015 om 14:14

afzeggen

Onze tandarts zegt dat hij het zelf wel in de gaten houdt bij de gewone controles. Dit is geld uit de zak klopperij.

Hadewich

Hadewich

28-05-2015 om 14:17

Het scheelt...

dat je eigen tandarts ook ortho is, dan denk ik ook dat nacontroles bij de andere ortho minder belangrijk zijn. Hoevaak zou je op controle moeten komen? Hier was het een maand na het verwijderen van de beugel en een jaar later nog eens. Ondertussen heeft de gewone tandarts tijdens controles al twee keer een los spalkje geconstateerd, en mijn kinderen daarvoor weer naar de ortho verwezen om het vast te zetten. Het is dus wel belangrijk om in ieder geval op tijd naar de tandarts te gaan. Bij een neef van mij, die niet zo trouw is in tandartsbezoeken en ook de controle na een jaar bij de ortho gemist had, zat het spalkje niet meer goed en stonden zijn tanden weer verkeerd...

Ik zou het anders even overleggen met de tandarts?

Nacontroles algemeen

Mijn particuliere beleid is dat ik alleen naar nacontroles ga wanneer er klachten zijn of om welke reden dan ook de gedachte dat er iets niet goed is gegaan. Of het nou om een spiraal gaat, de oogarts of de KNO-arts. Artsen denken er volgens mij ook niet over na, die dragen je uit routine op om een afspraak te maken voor een nacontrole. En maar klagen over de kosten in de zorg.

barvaux

barvaux

28-05-2015 om 15:47

spiraal anneque?

Die spiraalcontrole wordt gedaan om te kijken of die nog goed op zijn plaats zit, dus een aantal weken na de plaatsing. Of bedoel je wat anders? Hier kon de arts niet goed voelen of het spiraaltje nog goed zat en moest ik eigenlijk voor een echo. Gelukkig kwam ik tussendoor nog bij mijn eigen huisarts en die vond het geen probleem omdat ik het spiraaltje niet als anticonceptie gebruik en omdat duidelijk was aan alles dat het ding goed werkte.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-05-2015 om 17:13

Tandarts

Op de 1-maand en 1-jaarcontrole na verwijdering van de beugel na kunnen alle andere nacontroles gewoon door de tandarts meegenomen worden tijdens de halfjaarlijkse standaardcontroles. Dit wordt ook niet extra in kosten gebracht.
Vorige keer was er bij zoon (sinds 2 jaar beugelvrij) wat "lijm" losgeraakt van het spalkje aan de onderkant en de tandarts (die geen ortho is) heeft die weer vastgelijmd. Als je tandarts problemen ziet die hij/zij zelf niet kunnen oplossen kan die zonodig alsnog doorverwijzen naar de ortho.
Nacontroles zijn vanuit mijn uitgebreide medische ervaringen beslist nuttig om de vinger aan de pols te houden en op tijd problemen te kunnen voorkomen die dan lastiger en vaak duurder zijn. Maar in dit soort gevallen hoeven die nacontroles echt niet door de ortho gedaan te worden.

Stark

Stark

28-05-2015 om 19:07

Nou Elisa hier

In ons geval hield de tandarts het na de nacontroles door de ortho ook in de gaten.
Hij verving het draadje aan de achterkant toen dat los was geraakt door materiaal dat nog geen kruimel tegen zou houden bij wijze van.
Dat heeft ervoor gezorgd dat de boel weer zo heeft kunnen schuiven dat dochter toch mooi nog weer 5 maanden een beugel kon nemen die uiteraard op de leeftijd die ze toen had niet meer werd vergoed.
Hier dus bij elke twijfel de weg naar de ortho.

Yeti

Yeti

28-05-2015 om 19:52

geldklopperij?

Ik vraag me af of de ortho nou echt zo rijk wordt van die paar nacontroles. Bij de ortho van mijn dochter is het behoorlijk druk, het is een goedlopende praktijk die het echt niet hoeft te hebben van die paar nacontroles. Dus het is vast geen geldklopperij. Hooguit misschien wat controledrang, de wens om nog wat langer de vinger aan de pols te houden.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2015 om 14:34

Yeti

Ik denk dat je te vriendelijk denkt over orthondontisten. Het zijn niet een paar controles, maar een heleboel nacontroles als je alle klanten bij elkaar optelt. En dat allemaal zo'n 38 euro per keer. Als ze het er niet van moeten hebben, kunnen ze het ook gratis als service doen. Eens kijken hoe vaak het dan nog nodig is.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-05-2015 om 15:29

afgezegt

Ik heb de afspraak afgezet. Onze tandarts kan het goed in de gaten houden tijdens de gewone controles.En mocht er iets veranderen aan dochters gebit, ze krijgt toch geen beugel meer.

Dank jullie wel voor de reacties

Yeti

Yeti

30-05-2015 om 18:59

Lol kaaskopje

Het gebeurt niet vaak dat iemand me te vriendelijk vindt denken

Kaaskopje

Kaaskopje

31-05-2015 om 14:56

Ach Yeti

als tegenwicht op die andere momenten, mag het een keer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.