Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sneeuwitje

Sneeuwitje

28-04-2015 om 10:42

op de vingers kluiven

Hoi,

Naar aanleiding van het 'verslavingen/ gewoontedraadje' waarin het gaat over 'nagelbijten' dacht ik: ik ga toch eens wat tips vragen.
Dochter (bijna 8) bijt geen nagels, maar lijkt wel als het ware op haar vingers te kluiven (vingers in de mond te stoppen). Ze vindt het zelf superlastig om dat niet te doen en het resultaat is dat haar vingers (met name wijs- en middelvinger) er wat rood uit zien, ze heeft er haaltjes en velletjes aan en de nagelriemen zijn behoorlijk ingetrokken (waardoor ze hele korte nagels heeft). De nagels zien er dus gewoon niet echt mooi uit. Ze bijt dus niet op de randjes van de nagels (zoals ik zelf vroeger wel).

Iemand tips hoe hier mee om te gaan? We proberen al na het douchen gelijk de randjes van de nagelriemen wat naar beneden te duwen, zo voorzichtig als maar kan, maar dat is soms vrij pijnlijk. Ook de velletjes knippen we natuurlijk regelmatig af en af en toe smeer ik er wat creme op. Dochter vroeg al of ik niet iets van een vies goedje op haar nagels kon smeren zodat ze niet gaat kluiven, maar werkt dat niet alleen bij echt nagelbijten? Iemand goede ideeen?

Bedankt,ook namens dochter,

Sneeuwitje

Vijltje

Vijltje

28-04-2015 om 11:00

niet knippen

Geen naainagels knippen ivm ontstekingen, beter is het te weken en daarna hooguit het puntje weg te knippen.

Ga tuttenavond houden met je dochter en maak er een gewoonte van: meidentijd:
-half uurtje (zolang ze volhoudt) met je handen in een bakje olie. Theetje erbij, even tv kijken, kletsen, voorlezen.
-Daarna douchen.
-Daarná pas zachtjes terugduwen van de nagelriemen. En niet in 1 keer willen terugduwen, daarvoor zijn ze waarschijnlijk te hoog gegroeid, gewoon heel zachtjes met een goede bokkepoot zodat je de velletjes ook gelijk van de nagel meeneemt. (ik heb een ijzeren online gekocht voor weinig)http://www.prachtnagels.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=972 zomaar een greep uit de vele opties die op google naar boven kwamen.
En dan vooral dus heel zachtjes. En kan het niet, dan zal het nog niet zacht genoeg zijn, dus dan weer wachten tot de keer er op en dan wat langer in de olie, lekker weken in bad.
- met een massagevijl (3 of 4 zijdes) kun je haar nagels gladder krijgen, de aanmaak van eigen olie tussen de nagelbladen stimuleren en daarmee de groei en gezondheid van de nagel vergroten. De laatste glanszijde van die vijl mag je dagelijks gebruiken, de andere zijdes eens in de zoveel tijd.
- Misschien helpt een nagellakje of leuke nagelstickertjes haar afleiden van het kluiven.
Iets dat je goed verzorgt zorgt misschien net voor dat zetje dat je nodig hebt om het zo te houden.
- Eventueel katoenen handschoentjes aan met flink vaseline op haar handen. Zo week je de harde velletjes en nagelriemen en is het weer lastiger te kluiven en kan de huid herstellen in de tijd dat ze niet kluift.

Maak er dus een positieve moeder/dochtertijd van en onderdeel van het (voorlopig dagelijks) bad-/naar bed gaan ritueel.

Vijltje

Vijltje

28-04-2015 om 11:02

Mocht je stickertjes een idee vinden, bestel ze gewoon online, veel goedkoper dan in de winkel en veel meer keus.

Angela67

Angela67

28-04-2015 om 11:04

sok-pop maken

mijn moeder maakte vroeger van een sok een gezichtje/dierenfiguurtje, die deed ik dan over mijn hand heen en maakte 'm vast aan m'n pyama. Ik kon nog wel boek vasthouden enzo, om te lezen, maar kon niet op m'n vingers zuigen (soort duimzuigen). Misschien is dat een idee voor de tijden dat ze thuis is, tv kijkt, leest en gaat slapen?
gr Angela

Sneeuwitje

Sneeuwitje

28-04-2015 om 12:08

bedankt zover

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik ga dat vanavond thuis nog eens goed nalezen.

1e reactie: wat voor olie om in te weken? dagelijks douchen gaat meestal niet, maar om de dag wel. We hebben geen bad, dus daarin weken is geen optie. Nagelriemen doen we altijd al na het douchen zodat ze zacht zijn, maar weken in olie helpt misschien wel.
Bokkepoot nog nooit van gehoord (dank voor je link), ik zal van de week eens bij de drogist gaan kijken. Dat is fijner dan wanneer ik het zelf doe

massagevijl ken ik ook niet, maar zal eens zoeken en me erin verdiepen. Nagellakjes vindt ze superleuk, maar eerlijk is eerlijk, het is vaak geen gezicht (vind ik) omdat haar nagels zo klein zijn. Maar goed, dat hoeft nog geen reden te zijn om ze niet te lakken.

@angela: het heeft wat weg van duimzuigen, maar ze doet het niet voortdurend. Gewoon af en toe, maar vaak genoeg om er dus lelijke vingers van te krijgen. Soms ziet het er ook echt rood uit en het kan volgens mij best pijnlijk zijn. Ben beetje bang dat ze ontstoken vingers krijgt (heeft ze 1 keer eerder gehad, al ben ik niet zeker of dat door het kluiven kwam. Ze had er toen wel flinke etterbulten op zitten)

S.

Noet

Noet

28-04-2015 om 12:46

gewoon smeren

met bitex. dochter hier kluift op de hoekjes van haar jas. Die smeer ik regelmatig in met dat spul en dan blijft de jas een winter houdbaar.

Vijltje

Vijltje

28-04-2015 om 13:27

weken

1. Olie maakt niet uit, babyolie, olijfolie, als het maar vet is

2. Weken gebeurt ook onder de douche, tijdens een afwasje of desnoods na het intrekken van de olie met een bakje warm water een kwartiertje op schoot zitten

2. met een bokkepoot duw je wat regelmatiger en voorzichtiger de nagelriemen terug, beter dan bv met een vijl met scherpe punt om uit te schieten. Je hebt ze van hout, plastic en metaal, maar ik haal ze online, scheelt enorm en past door de brievenbus dus thuisblijven hoeft niet. Je kunt zo bij sommige nagels de helft van de lengte terugwinnen, afhankelijk hoe hoog de nagelriemen gegroeid zijn.

3. massagevijl niet meer uitgeven dan bv 1.25/2.00 euro, de anderen zijn enkel duurder, niet beter of langer goed. Neem een platte zonder hard plastic. Door de plastic rand kun je namelijk niet goed bij de rand komen.

4. je kunt het lakken als afleiding of als beloning inzetten

Barvaux

Barvaux

28-04-2015 om 15:21

inderdaad byte-ex proberen

Te koop bij de drogist. Smaakt heel vies maar je moet het wel meermaals per dag er op aanbrengen want met handen wassen verdwijnt het wel weer.

Mijntje

Mijntje

28-04-2015 om 17:09

apotheek en sensorische bijtdingen

Je kan bij de apotheek witte handschoentjes kopen die je aandoet als je haar handen hebt ingevet, want eea moet eerst goed genezen. En kijk eens naar een sensorische webshop, waar je allerhande bijtdingen kan kopen. Ze moet leren dat ze daarop beter kan kluiven dan op haar vingers en misschien kan ze dat beter leren door zo'n ketting te geven. Zoek samen met haar iets uit, bv in haar lievelingskleur.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

29-04-2015 om 09:57

dank voor alle reacties zover

Gisteravond heb ik haar in wat olijfolie laten weken, en ondertussen heerlijk voorgelezen. Was inderdaad een heerlijk moeder-dochtermomentje, meestal wil ze zelf lezen, maar laatst had ze wel aangegeven weer eens voorgelezen te willen worden. 2 vliegen in 1 klap dus. Ik ga als ik van het weekend eens tijd heb verder kijken naar zo'n bokkepootje en een massagevijl, maar die laatste kan ik nog niet echt vinden als ik google. Dus dat zal nog wel een lastige worden, vrees ik. Als je een link hebt, vijltje, houd ik me aanbevolen.
bytex en de handschoentjes onthoud ik! Wellicht de handschoentjes voor 's nachts en de bytex voor overdag! De bijtdingen vind ik een iets minder goed plan, ze moet echt leren om te stoppen met kluiven op wat dan ook, want voor de tanden is dat ook niet echt goed (en die staan al zo scheef).

Kortom, met deze tips kan ik in elk geval een eind komen! Bedankt voor het meedenken en ik hoop voor haar dat het kwartje gaat vallen!

Sneeuwitje

Vijltje

Vijltje

29-04-2015 om 11:45

hmm massage

massage is wat ik het noem, het heet polijstvijl. Zit er zo ingebakken, sorry! Hier een platte uitvoering, die ik je zou adviseren.
http://www.hhcosmeticsupplies.nl/sites/default/files/styles/uc_product_full/public/polijstvijl_3-fase_0.jpg?itok=xIqt_K3J

Bij alle drogisten te koop en in diverse kleuren.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

29-04-2015 om 11:57

Vijltje dank

Dit levert inderdaad meer op

S.

Hetzelfde hier. Hoe is het nu?

Hallo,
Mijn dochter is nu 8 en heeft precies hetzelfde.
De nagelriemen groeien over de nagels heen. Ze bijt hierop, maar vooral op de huid van de vingertoppen (allemaal). De nagels zijn echt eng kort. Het is kennelijk erfelijk, want haar vader heeft precies hetzelfde.

De nagelriemen smeren wij in met een goedje van lancome (cutical remover) voor het terugduwen met de bokkenpoot. (Dat doen we te weinig, de klad komt er gauw in). Nu wil ik graag de huid gezonder krijgen, want ik ben bang voor infecties. Naast dat het er niet mooi uitziet. Ik ga enkele hier genoemde tips proberen.

Maar sneeuwwitje ik ben heel benieuwd hoe het bij jouw dochter is vergaan en hoe het nu is! Alvast bedankt!

vieze goedjes

Er zijn vziw twee soorten vies spul op de markt, en inderdaad, dat werkt ook op andere dingen dan nagels. De goedkoopste is Byte-Ex, wat zich laat omschrijven als nagellak met een extreem bittere smaak, en het andere is Railex. Eigenlijk is dat laatste net zoiets, alleen veel duurder, en het brengt makkelijker aan omdat het in een soort viltstift zit. Ik had Railex gekocht, als dat op is en het probleem niet over ga ik zonodig weer terug naar de Byte Ex. Beide middelen zijn bijzonder vies - heel bitter - en de smaak blijft vrij lang hangen.

Bij beide middelen is het nadeel dat je het al gauw in je mond krijgt als je iets met je handen aanpakt en dat vervolgens opeet, tenminste, daar klaagt mijn zoon over. Het helpt bij hem wel in de zin dat regelmatig smeren het bijten stopt, alleen als je stopt met smeren begint na enige tijd ook het bijten weer. Bij mijn zoon zijn niet alleen zijn nagels maar ook zijn vingertoppen een gruwel om te zien, hij kluift aan alles. Ik heb hem trouwens ook een nagelknippertje gegeven zodat hij eventuele velletjes meteen kan afknippen (om dezelfde reden heb ik zelf ook altijd zo'n ding in mijn zak zitten).

Succes ermee, ik hoop dat je dochter het kan afleren.

Groeten,

Temet

aanvulling

nog even een aanvulling op mijn vorige posting: mijn zoon bevestigde desgevraagd dat Raylex niet prikt als het in een wondje terechtkomt, en Byte-Ex wel. Dat is wel een overweging, als iemand zijn vingertoppen mishandelt (zoals mijn zoon) dan is er vaak sprake van sneetjes/wondjes. Er omheen smeren is met die minivingers vaak geen doen (ik ben daar ook niet handig in), er overheen smeren doet gemeen zeer en dat wil je ook niet. Dat is dus een punt in het voordeel van Raylex.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.