Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Veel moeite met ouder worden

Beste allen,
Op dit moment ben ik begin 30 en begint mijn gezicht te veranderen. Ik heb hier veel moeite mee en ik heb het idee dat mijn gezicht veel meer getekend is dan leeftijdsgenoten.
In een jaar tijd ben ik er 5 jaar ouder uit gaan zien. Ik heb niet echt moeite met fijne rimpels, maar wat ik moeilijk vind is het feit dat ze vorm van mijn gezicht veranderd. Met name de onderkant van mijn gezicht is een probleem. Naast mijn mondhoeken zitten tegenwoordig twee vet kwabjes (verplaatste vet compartimenten?) en mijn mondhoeken beginnen naar beneden te trekken met marionettelijnen als gevolg. Daarnaast heb ik veel overtollig huid in mijn gezicht, wat voor een hangende en trieste uitstraling zorgt. 
hebben andere mensen dit ook ervaren op deze jonge leeftijd? En hoe ga je hier mee om? Heb ik gewoon pech of kan er iets onderliggends aan de hand zijn? Ik lees dat bijvoorbeeld marionettelijnen normaal pas op oudere leeftijd voorkomen en zie dat ook niet bij mijn leeftijdsgenoten.  

Als ik in de spiegel kijk, schrik ik van mijzelf. Ik ben er elke dag verdrietig over. Ik overweeg dan ook om er “iets” aan te laten doen, maar wat dat dan zou moeten zijn is moeilijk vanwege het vele aanbod.

De tand des tijds is genadeloos. Niemand ontsnapt aan het verouderingsproces hoe verdrietig dat ook kan voelen. Niemand op het forum kan zeggen of jij hiermee echt meer te maken hebt dan anderen van jouw leeftijd of dat het vooral in jouw hoofd zit. Ik ben ook in de dertig en als mij iets echt gaat irriteren ga ik naar een cosmetisch arts, en daarna naar nog een en nog een om verschillende opinies te halen en mogelijkheden. Ik heb dus geen permanente fronsrimpel tussen de wenkbrauwen meer en geen hangborsten meer. Ik ben weer blij. Verder is het een acceptatieproces en moet je ermee leren leven. Gezond leven zonder sigaretten en alcohol en voldoende slaap en water doet ook wonderen. Kijk daarnaast op internet eens naar een draadjeslift of naar een bindweefselmassage voor het gezicht als je echt iets wil doen. 

Mijn collega van 50 is net gestopt met Botox en fillers en heeft de extensions uit haar haar laten halen. Tot mijn verbazing is het verouderingsproces onder die behandelingen gewoon doorgegaan. Ze ziet er nu zelfs ouder uit dan ik. Mensen verouderen grofweg op twee manieren, rimpelen of zakken. Zij is gerimpeld, ik heb hangwangen en een onderkin. Het is wat het is, en op jouw leeftijd valt dat heus nog heel erg mee!

Ik denk dat een psycholoog hier nuttiger is dan een botoxkliniek. Want ouder worden gebeurt toch, je moet ermee leren leven zonder er ongelukkig van te worden.

Minder/niet meer op sociale media helpt al veel.

Verder kun je zelf veel doen om gezond en mooi ouder te worden:

Genoeg bewegen (meer dan 30 minuten sport zorgt voor prethormonen waardoor je niet alleen letterlijk/lichamelijk, maar ook figuurlijk/geestelijk beter in je vel komt te zitten)
Niet zonnebaden of alleen als je elke 2-3 u factor 50 smeert
Niet roken 
Weinig of geen alcohol drinken 
Genoeg slapen 
Elke dag dagcreme met spf 30 gebruiken
Elke dag 1,5 liter water drinken
Veel groenten en fruit eten (houden je gezond en mooi)
Meer dingen doen waar je blij van wordt (goed tegen sombere gedachten)
Meer lachen (lachrimpeltjes zien er mooi uit, ontevreden rimpels niet)

Tenslotte: ik ben 50+, net als veel van mijn vriendinnen. We zeggen regelmatig tegen elkaar: Ik word oud. Dat is maar goed ook, wat het alternatief is zo lullig. (Namelijk jong overlijden)

Nou ik snap wel dat als je veel sneller veroudert dan je vriendinnen, dat je baalt. De vraag is natuurlijk: is dat echt zo of heb je een negatief zelfbeeld?

Als het echt zo is dan kun je wel wat doen natuurlijk, maar het ziet er vaak zo nep en strakgetrokken uit dat ik daar ook nog wel even goed over na zou denken. 

Het zit in de genen hoe snel je veroudert, maar het kan ook sneller gaan door andere factoren. Roken, drinken,  te weinig beweging en snel afvallen zijn erg slecht voor je huid. Maar ik zie ook wel dat magere mensen die erg veel sporten juist meer rimpels hebben. En ten slotte kan het ook te maken hebben met een te snelle afname van hormonen. Heb je nog andere klachten die daarop kunnen wijzen? Vermoeidheid, een warrig hoofd, pijnlijke gewrichten?

Ik denk dat als je naar je ouders kijkt, je wel een goede indicatie hebt wat voor jou normaal zou moeten zijn.

Ouder worden hoort erbij en er is ook niks mis mee. Ik word liever oud dan dat ik heel jong dood ga. En het lijkt me ook gek om 80 te zijn er dan nog steeds uit te zien alsof ik 40 ben.

Natuurlijk gaat een verouderingsproces door onder de lapmiddelen. Je verbloemt het, maar gaat het niet tegen.

Gezond leven kan zeker bijdragen, maar uiteindelijk zal je je er toch bij neer moeten leggen dat de tand des tijds onverbiddelijk is. Het is zo zonde van je leven om daar elke dag verdrietig om te zijn. 

ach je moet maar bedenken dat je over twintig mocht willen dat je er zo uitziet als nu. En vooral dat je zelf niet besefte hoe goed je er eigenlijk wel uitzag op die leeftijd. 
En weet je, ouder worden is niet erg hoor. Er oud uitzien ook niet. Neem het aan van iemand die ooit als mooi werd beschouwd maar nu gewoon een gemiddeld leuk uiterlijk heeft voor haar leeftijd. Zonder botox of grijsspoelingen etc want growing old gracefully is ook een ode aan het leven. 
Krampachtig vast willen houden is dat niet en tevens een beetje armoedige ontkenning van dat wat echt belangrijk is imho want voor menselijk contact heb je geen strakke kop nodig. 

Ik heb ook die kwabjes langs mijn kaken (ben wel ouder dan jij bent) maar als je blijft glimlachen, dan zie je ze niet. Dus ik glimlach me suf. (en ik zie er gezelliger uit)
Dit klinkt als een grapje, maar het is echt zo. En ja, iedereen wordt anders oud, de ene heeft meer mazzel dan de andere. Je ouders bekijken of je tantes van beide zijden, dat geeft wel een indicatie van hoe het worden gaat. 
Ik verf mijn wenkbrauwen en haar wel (maar ben nog amper grijs) ik verf het omdat ik mijn peper en zout kleurtje saai vind en merk, als mijn haar maar goed zit, valt de rest ook wel weer mee. 't Is zoals het is.
Ik ken wel mensen die botox gebruiken, bij de meesten is het erg mooi geworden, bij eentje niet, daar valt het enorm op, daarbij zie je van verre dat ze botox gebruikt en ik ken iemand met een facelift met gouddraad, ze ziet er mooi uit, maar ik weet dus niet hoe ze eruit had gezien zonder.
Dus ja, dat kan ook een oplossing zijn, wie je moet kiezen of wat je moet doen, daarvoor zou ik in mijn omgeving eens rondvragen, of ga eens langs bij zo'n kliniek voor een informatiegesprek.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.