Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

t-htiduJ

t-htiduJ

26-11-2015 om 10:52

Ziek na griepprik

Mijn man krijgt elk jaar de griepprik op uitnodiging van de huisarts (vaxi griepprik 2015). Afgelopen week heeft hij die gehaald en nu is hij ziek. Dat is natuurlijk niet helemaal onlogisch en zelfs te verwachten. Je kan de griep krijgen maar minder heftig.
Hoewel hij er vorig jaar helemaal geen last van de griepprik had en normaal was het geen probleem geweest maar dit weekend zijn de kinderen uit logeren omdat wij samen aan een stuk moeten gaan zitten dat zo snel mogelijk af moet. De vraag waar ik nu voor sta is een inschatting maken wanneer het uit logeren gaan het beste kan ingaan.

Wie heeft die griepprik gehaald en is daarna ook ziek geworden? Wat is het verloop er van, ongeveer, geweest?

Ik heb de assistente van de huisarts gebeld maar het was schijnbaar een hele drukke ochtend en zo dringend is deze vraag nu ook weer niet, om daar allerlei patiënten voor in de wacht te zetten. Daarom probeer ik het hier.

Niki73

Niki73

26-11-2015 om 12:13

Niks over te zeggen helaas

Er is een tijdje geleden een uitgebreid draadje over de griepprik geweest. Daarin staan allerlei nuttig links. Maar let wel, van de griepprik kun je geen griep krijgen. Je krijgt namelijk dode virussen ingespoten, die kunnen zich niet meer vermeerderen. Wat wel kan, is dat je afweersysteem antistoffen tegen griep gaat aanmaken en daarom minder goed antistoffen aanmaakt tegen andere virussen (verkoudheid, RS enz) die je kort voor de prik hebt opgelopen. Er is niets te zeggen over het verloop, elk virus is anders en de weerstand van elke persoon is anders.
Beterschap voor je man.

Paula

Paula

26-11-2015 om 12:32

Bijwerkingen

Ik ben niet ziek geweest van de griepprik maar heb wel last gehad van bijwerkingen. Dikke oksel, een week lang een opgezette, rode plek op de plaats van de prik en vooral jeuk op mijn bovenarm. Bij elkaar genomen toch zeker twee weken last van gehad. Niets dramatisch dus, maar toch meer last dan ik had gedacht. Dit was voor mij trouwens de eerste keer.

Yep

Je krijgt niet echt griep, maar door de vorming van antistoffen kun je je niet lekker voelen. Ik voelde me eerlijk gezegd een week ronduit ziek. Geen idee waar het aan lag. Als ik niet beter wist, gaf ik die prik de schuld (ben nl bijna nooit ziek en nu opeens wel).

Pirata

Pirata

26-11-2015 om 12:42

wat is nu de bedoeling?

Je wilt dus weten hoe lang dit duurt omdat jullie samen een klus hebben? Daar valt niks over te zeggen omdat we niet weten wat hij heeft.
Ik zou zeggen: stuur de kinderen gewoon volgens planning uit logeren en werk evt. alleen aan die opdracht. Na het weekend zitten ze weer op school denk ik?

Hier behalve een dikke arm geen enkele last van de grieprik.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-11-2015 om 14:13

Veteraan

Volgens mij heb ik nu iets van 7 jaar de griepprik en ik heb nooit meer gehad dan een beurse plek op m'n arm. Het is natuurlijk zeer verleidelijk om iedere ziekte die je krijgt direct aan die prik toe te schrijven, maar of dat terecht is weet je vast nooit.

Egel

Egel

26-11-2015 om 14:25

Toen ik de griepprik haalde dit jaar...

...werd ik net erg verkouden, hoesterig en ik had al wat verhoging. Na de griepprik werd het nog erger. Ik lag een paar dagen op bed. Maar ja, dat zat eraan te komen hoor. Lag echt niet aan de griepprik. Andere jaren merkte ik er niks van (ja, een arm doet een klein beetje pijn).

Jamie

Jamie

26-11-2015 om 14:35

nee

'Afgelopen week heeft hij die gehaald en nu is hij ziek. Dat is natuurlijk niet helemaal onlogisch en zelfs te verwachten. Je kan de griep krijgen maar minder heftig.'

Wat je nu zegt klopt niet. ALS hij al ziek is geworden door de griepprik is dat niet van een 'minder heftige griep', er is nog amper griep en die griepprik werkt niet zo snel tegen de griep. Hij kan wel last hebben van de bijwerkingen van de griepprik. Hoe langer je de griepprik krijgt hoe minder bijwerkingen, ik krijg de prik al ruim 40 jaar en ik heb altijd hooguit een stijve arm, dit jaar had ik voor het eerst nergens last van, dacht al dat de prik niet goed gezet was.

Van: Sommige mensen voelen zich na de griepprik een aantal dagen wat minder lekker. Van de griepprik kunt u geen griep krijgen. Klachten als lusteloosheid, hoofdpijn en verhoging kunnen voorkomen op de dag nadat de griepprik is toegediend. Dit gebeurt dan vooral bij kinderen die nog niet met een griepvirus in aanraking zijn gekomen. In zeer zeldzame gevallen worden mogelijke ernstige bijwerkingen gemeld.

Als u denkt een bijwerking te hebben van de griepprik, bespreek dit dan met uw huisarts. Die kan mogelijke bijwerkingen melden bij het Bijwerkingencentrum Lareb.

Sommige mensen voelen zich na de griepprik een aantal dagen wat minder lekker. Van de griepprik kunt u geen griep krijgen. Klachten als lusteloosheid, hoofdpijn en verhoging kunnen voorkomen op de dag nadat de griepprik is toegediend. Dit gebeurt dan vooral bij kinderen die nog niet met een griepvirus in aanraking zijn gekomen. In zeer zeldzame gevallen worden mogelijke ernstige bijwerkingen gemeld.

Als u denkt een bijwerking te hebben van de griepprik, bespreek dit dan met uw huisarts. Die kan mogelijke bijwerkingen melden bij het Bijwerkingencentrum Lareb.

Jamie

Jamie

26-11-2015 om 14:37

huh

de link is weggevallen. Achter Van: had http://www.rivm.nl/Onderwerpen/G/Griep/Griepprik/Nationaal_Programma_Grieppreventie moeten staan.

t-htiduJ

t-htiduJ

26-11-2015 om 15:27

Goed te weten

Goed te weten dat het niet de griep kan zijn. Dat zei de assistente namelijk. Dat leek mij ook aannemelijk omdat ik dacht dat zo'n prik een afgezwakt virus zat. Maar dat is (dus) niet meer? Goh, das nieuw. Ondertussen ligt hij niet meer lamlendig in bed dus ik heb goede hoop dat we het werk dit weekend afkrijgen.

Dank, Jamie voor de link. Die ga ik zo doornemen.

Jamie

Jamie

26-11-2015 om 15:55

tja

Niet handig zo'n assistente die er niets van begrijpt. Jammer!

TF

TF

01-11-2017 om 10:02

Ziek na griepprik 2017

Vrijdag een vaccinatie gekreen tegen hepatitis A ivm met een verre vakantie. Tegelijk ook maar even de griepprik (2017) gevraagd. Maandagnacht opeens hoge koorts en braken. Dinsdag helemaal beroerd, koorts tot 39 graden. En vandaag op woensdag nog steeds niet lekker. Toeval? Ik ga de gok niet meer nemen. Ben in jaren niet zo ziek geweest en de afgelopen jaren heb ik de griepprik juist overgeslagen. Dat ze maar stikken in hun rotzooi.

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/opnieuw-twijfel-over-werkzaamheid-griepprik/

Lees ook nog eens de reactie van Jamie hierboven. En ga met deze klacht naar je huisarts die het kan doorgeven als een bijwerking aan het Lareb.
Vaccinaties hebben bijwerkingen en dat kan je treffen, maar in het algemeen voorkomen ze dat grotere groepen mensen ziek worden en overlijden.
Er zijn wel twijfels over de griepprik, maar voorlopig wordt het wel aangeraden voor kwetsbare groepen. Ook als het in sommige gevallen bijwerkingen heeft.
Toen ik nog werkte haalde ik elk jaar de griepprik om toch verspreiding onder zieke mensen, mijn werk, tegen te gaan.
Nu ik werkeloos ben en geen kleine kinderen meer heb, die elkaar de hele tijd aansteken, hun ouders erbij, haal ik de griepprik niet meer.
Ook al kom ik er als chronisch ziek voor in aanmerking. Het is een afweging.

Hè ?

Je wil die rommel niet meer, maar je haalt wel een hepatitis A prik? Dat is dan toch ook rommel?

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2017 om 12:35

En wat nou als de hepatitisprik de ellende heeft veroorzaakt? Geen verre reizen meer?

Mijntje

Mijntje

01-11-2017 om 13:49

bijwerkingen van welke

Ook de hepatitisprik heeft bijwerkingen http://www.hepatitisinfo.nl/kennisbank/aDU1334_Hepatitis-AB-vaccin-bijwerkingen.aspx
dus je weet niet of de bijwerkingen komt van deze prik of de griepprik. Of mogelijk allebei. Dan idd maar geen verre reizen meer..

Sukke

Sukke

01-11-2017 om 16:38

Buiten dat TF

Betekent " na" niet per se " dóór.
De GV geeft weinig bijwerkingen op wat koorts of lokale zwelling na.
Ik zou idd veter stoppen met reizen of je onder mensen begeven, je zou maar gewoon een virus oplopen...

Ad Hombre

Ad Hombre

02-11-2017 om 15:33

"Dat ze maar stikken in hun rotzooi."

Helaas bestaat er geen vaccin tegen domheid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.