Grootouders Grootouders

Grootouders

Wederom 'gestraft'

Peiling

zijn we fout in onze denkredenering ?
12 stemmen
33%
67%

Lama schreef op 24-11-2023 om 12:18:

Ik denk dat je gelijk hebt als je aanneemt dat je schoonzoon narcistische trekjes heeft. 


Mensen met deze eigenschappen willen vaak controle over anderen hebben en kunnen erg kritisch en kwetsend zijn. Ze kunnen ook erg gevoelig zijn voor conflicten.

Ik lees wel narcistische trekjes maar niet bij de schoonzoon. Je kunt de laatste twee zinnen naadloos op de reacties van TO plakken. 

Ik zou ook een beetje voorzichtig zijn met het plannen van heel veel afspraken tegelijk. 
Zeker als het contact al zo fragiel is. Bijvoorbeeld na de kerst aangeven dat de kerstman pakjes heeft gebracht voor de kinderen en dat ze die kunnen komen ophalen, net als met sint. Dan hoef je niet in dezelfde week ook nog naar de speeltuin én langskomen voor de nieuwjaarsbrief. 

KARINE1961 schreef op 17-12-2023 om 16:35:

ik heb het onduidelijk geformuleerd. Voor kerst is er niks afgesproken. Tijdens sint hebben we de kids gezegd dat ze hun brief mogen komen lezen (ze krijgen dan telkens een centje ). Het voorstel voor 'uitje' tijdens kerstvakantie werd gedaan omdat ze bij sint bezoek vertelde dat het haar pijn deed dat de meters van de kids geen belangstelling toonden. Met dit voorstel willen we graag laten voelen dat we wel belangstelling hebben en iets leuks willen doen. Het zijn voorstellen, geen verplichtingen.

Hier geen meters of Peters, wel twee mensen die als voogd zijn aangesteld als ons iets zou overkomen. Maar ze maken geen extra tijd voor onze kinderen.  
Waarom doet dit de dochter pijn? Het zijn haar kinderen; zelf leuke dingen met hen doen ipv miepen over de meters. Dat voorkomt teleurstelling.

MRI

MRI

18-12-2023 om 11:56

Tja, het was zo fijn dat er even een opleving van contact was met dochter. Zaak is dan juist daarna pas op de plaats te maken en dan niet te gaan denken 'oh nu is alles weer goed en we pakken het weer op'. Dan kan er aan de andere kant een gevoel ontstaan van ' het is nooit genoeg'  'je geeft ze een vinger en ze nemen de hele hand' 'het is een bodemloze put'. Of dat gevoel terecht is, doet er niet eens zoveel toe. Je wilt de relatie herstellen, dat gaat het beste als het voorzichtig, schroomvallig en zonder enige zweem van ergens recht op hebben gebeurt. 

Ik vind het wel sneu voor je om al deze kritische commentaren te lezen want ik denk dat je het echt allemaal goed bedoelt. Maar zoals de reacties hierboven, hoe zij jouw verhaal en vragen interpreteren, zo kan je dochter het dus ook opvatten, terwijl het met de beste bedoelingen doet.
Een ding viel mij ook wel ook al op als kritiekpuntje, je hebt aan de kleinkinderen zelf gezegd dat ze langs mogen komen met de nieuwjaarsbrieven, dat had je denk ik beter even los kunnen bespreken met je dochter, zonder dat de kinderen het hoorden, nu zet je je dochter toch weer een beetje voor het blok, door het rechtstreeks via de kinderen te zeggen (ik vind het een lief gebaar hoor, maar ik kan me zo voorstellen als de boel al zo moeizaam loopt, dat je dit juist niet zo moet aanpakken)
Ik zou wat afstand nemen en geïnteresseerd blijven in het leven van je dochter maar voorlopig niet zelf met voorstellen komen, gewoon maar eens even afwachten hoe het loopt.

KARINE1961

KARINE1961

29-03-2024 om 13:58 Topicstarter

na poosje afwezigheid en allerlei gebeurtenissen wil ik de huidige situatie toelichten. De dochter is intussen weg van haar man, was onleefbaar geworden voor haar zei ze  Tijdens de periode die ze minder (of amper) bij ons kwam of contact had heeft ze deze beslissing zelfstandig genomen en wou ze bewust geen inmenging van eender wie.  Enerzijds waren we verbaasd maar intussen woont ze alleen en wordt het stilaan onze dochter van weleer.  Zij herademt en de kindjes kunnen zich ook vinden in de huidige regeling.  Er zullen waarschijnlijk ook nog moeilijkere momenten komen maar momenteel gaat het haar goed en doet het ons deugd te zien hoe ze het stellen.  

Wat fijn, zo’n update! En wat goed dat je dochter de stap heeft gezet voor zichzelf en de kinderen te kiezen, zal niet makkelijk zijn geweest.

KARINE1961 schreef op 29-03-2024 om 13:58:

na poosje afwezigheid en allerlei gebeurtenissen wil ik de huidige situatie toelichten. De dochter is intussen weg van haar man, was onleefbaar geworden voor haar zei ze Tijdens de periode die ze minder (of amper) bij ons kwam of contact had heeft ze deze beslissing zelfstandig genomen en wou ze bewust geen inmenging van eender wie. Enerzijds waren we verbaasd maar intussen woont ze alleen en wordt het stilaan onze dochter van weleer. Zij herademt en de kindjes kunnen zich ook vinden in de huidige regeling. Er zullen waarschijnlijk ook nog moeilijkere momenten komen maar momenteel gaat het haar goed en doet het ons deugd te zien hoe ze het stellen.


Goed van je dochter dat ze besloten heeft weg te gaan als het onleefbaar was met haar man.
En fijn dat het vetgedrukte verklaart waarom ze tijdelijk minder contact wilde.
En zien jullie de kinderen nu weer regelmatig?

KARINE1961

KARINE1961

01-04-2024 om 14:17 Topicstarter

We horen elkaar ook weer regelmatiger en zien de kleinkinderen ook vaker waarin terug gelachen wordt en plezier wordt gemaakt.  Wat zowel de jongens als ons enorm deugd doet.  Soms vertelt de dochter dingen, ook dat ze niet akkoord ging met de manier van omgaan van haar ex naar ons toe.  Praten erover met hem lukte niet want hem trof nooit schuld zei hij steeds.  We laten het achter ons en kijken vooruit.  

MRI

MRI

01-04-2024 om 16:01

KARINE1961 schreef op 01-04-2024 om 14:17:

We horen elkaar ook weer regelmatiger en zien de kleinkinderen ook vaker waarin terug gelachen wordt en plezier wordt gemaakt. Wat zowel de jongens als ons enorm deugd doet. Soms vertelt de dochter dingen, ook dat ze niet akkoord ging met de manier van omgaan van haar ex naar ons toe. Praten erover met hem lukte niet want hem trof nooit schuld zei hij steeds. We laten het achter ons en kijken vooruit.

Heerlijk voor jullie. Geniet van het hernieuwde contact.

Heel fijn om te horen! Misschien hebben jullie ook dochter bewust of onbewust geholpen in hoe jullie met het onnavolgbare gedrag van schoonzoon zijn omgegaan, door op een gegeven moment grenzen aan te geven en kort en bondig te antwoorden. En ook dat schoonzoon niet meer welkom was. 
In ieder geval heel fijn dat het contact weer hersteld is en iedereen weer kan adem halen. 

Wat fijn dat je hier nog een update komt geven Karine. Even afstand was dus echt nodig om alles goed op een rijtje te zetten. Fijn dat het contact weer hersteld is!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.