Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Heidi*

Heidi*

25-04-2015 om 15:18

Andere auto

Wij hebben twee eigen auto's. Een kleintje voor mij, inmiddels 10 jaar oud en een 15 jaar oude middenklasser. Beide auto's worden/zijn slecht en zijn inmiddels heel duur in onderhoud.
Wij werken allebei hard, maar verdienen niet meer wat we vroeger verdienden, mijn man raakte zijn baan kwijt en werkt voor zichzelf.
We redden het goed, maar er blijft praktisch niets over om te sparen.

We realiseren ons dat we terugmoeten naar 1 auto, maar ze beiden inruilen en een normale middenklasser kopen, kan niet omdat wij niet voldoende eigen geld hebben.

Iemand een tip hoe we toch op termijn een andere auto kunnen kopen?

Ad Hombre

Ad Hombre

25-04-2015 om 15:29

Zaak

Zet de 15 jaar oude middenklasser op de zaak van je man, dan kun je de kosten daarvan van de belasting aftrekken, met verwaarloosbare bijtelling (bijtelling van 15+ jaar oude auto's is o.b.v. dagwaarde). Zoek een 15 jaar oude auto in goede staat met weinig km (die bestaan, kijk op autotrader) en schaf die aan, ook op de zaak.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-04-2015 om 15:45

En koop

Een Ford Focus. Of een Japanner.

Voor een paar 1000 euro heb je al iets.

En eigenlijk (stichtelijk praatje..) als jullie net genoeg hebben om de lopende kosten te voldoen, en dus niet in staat zijn om een paar 1000 euro te sparen, is dat best een kwetsbare situatie. Ik zou dat niet omschrijven als we redden het goed.
Geen mogelijkheid om nog ergens op te bezuinigen? 20 euro per maand sparen kan al het verschil maken.

Heidi*

Heidi*

25-04-2015 om 15:59

sparen

We hebben wel 1500 staan voor als de wasmachine er mee op houdt, of een andere dringende reparatie, maar dat is het wel.
We kunnen nog wel wat sparen natuurlijk, maar met 20 euro per maand hebben we geen auto op redelijk korte termijn.

Arawen

Arawen

25-04-2015 om 17:06

Samen inruilen

Ik zou ze samen inruilen en daarvoor 1 middenklasser terug kopen. Ja, dat zal er inderdaad mogelijk een zijn van een jaar of 10, maar als je op het kilometrage let is dat niet zo erg. Geen idee of jullie kijken naar benzine of diesel, maar een diesel kan alvast wat langer mee qua motor.
Voorbeeldje: Wij hebben onze Kia vorig jaar gekocht, die was toen 10 jaar oud, voor zo'n EUR 3500. Een diesel, toen 129.000 km gelopen. Da's niet veel voor zo'n oude diesel! We kregen toen ook nog een paar honderd euro terug voor onze voorgaande oude brik en daardoor werd de Kia behoorlijk betaalbaar. We rijden dus nu al een jaar en geen seconde spijt gehad.

Auto's rijden die 'in de herfst van hun leven' zijn is echt niet erg, je moet alleen (nog meer) uitkijken wat je koopt. We hebben er vorig jaar een hele studie van gemaakt en geleerd dat je het beste af bent met een Japanner. Of een Koreaan, dus.

Yeti

Yeti

25-04-2015 om 17:11

tweedehands

Hier een kangoo van 12 jaar oud, gekocht voor 2600 euro. Geen garantie, maar met een nette kilometerstand en alle reparatiebonnen erbij durfden we dat wel aan.

Katniss

Katniss

25-04-2015 om 18:19

Ook

Mijn auto is 11 jaar oud, 160.000 op de teller, maar er gaat nu toch wel vaak iets stuk. Inruilen voor een andere auto lijkt me ook weer niet handig. Dus grote twijfel, laat je een reparatie doen voor, zeg, 800 euro, of kun je dat geld beter in een jongere steken. Spaargeld is beperkt, ik kan er max 3000 aan besteden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-04-2015 om 08:44

Nee snap ik

En ik weet ook niet hoe urgent het autoverhaal is.

Ik werd meer getriggerd door je opmerking dat jullie het goed redden in combinatie met je verhaal.

Beetje spaargeld, vakantiegeld, kinderbijslag en de twee auto's samen is niet genoeg om 2.500-3.000 euro bij elkaar te schrapen? Dat is vaak wel genoeg voor een auto die 'in de herfst van zijn leven is'.

Rekenen

Als het gaat om 'sparen' moet je ook kijken wat je bespaart als je 1 auto minder hebt. Dat geld kun je in een andere auto investeren. Dus je hebt al snel meer geld voor 1 auto.
Misschien lukt het om nu al 1 auto te verkopen (dus niet als inruil) en het geld dat je daardoor minder uitgeeft elke maand te sparen.
Een tweede opmerking: als je weinig geld hebt is een oude auto (die jullie al hebben) een risico. Je kunt dan eigenlijk beter een nieuwe of een zo goed als nieuwe auto kopen. De eerste drie jaar geen onderhoudskosten bijv. scheelt al heel wat. Vaak zijn nieuwe auto's zuiniger, en als je oplet kunnen ze goedkoper zijn met wegenbelasting. Tel al die bedragen op: dat is het geld dat je extra per maand aan een auto kunt uitgeven, zonder dat het van je gewone budget af gaat.

Ik heb vorig jaar het risico genomen en ben overgestapt op een diesel (Ford Focus inderdaad). Wat ben ik daar blij mee. Meer wegenbelasting, maar heel veel minder tanken. Ik moest voor de aanschaf wel wat geld lenen (bij familie, financieringsmaatschappij wilde het niet aan), maar ik kon daardoor ook meteen een nieuwe baan accepteren, waardoor ik toen half en nu gelukkig helemaal uit de WW ben. Ik bespaar nu elke maand minstens 100 euro.

Vooraf veel rekenen dus, mogelijkheden uitproberen (wat biedt een garage voor twee auto's, wat brengt een auto zelf op etc.) en dan een verantwoorde keuze maken.

Tsjor

En..

Ik weet niet hoeveel jullie rijden en of jullie 'm ook gebruiken om mee naar pakweg zuid Frankrijk te rijden, maar wellicht is 1 nieuwere, kleine auto ook een optie. Vraag jezelf af of die middenklasser echt nodig is. Een kleine auto is meestal zuiniger en kost minder wegenbelasting. Een nieuwere auto neemt minder risico's met zich mee, zeker belangrijk als de financiele positie zo kwetsbaar is. Want als de auto is gekocht is het geld blijkbaar helemaal op, als ik het goed begrijp.

Barvaux

Barvaux

26-04-2015 om 16:57

Tsjor

"Een tweede opmerking: als je weinig geld hebt is een oude auto (die jullie al hebben) een risico. Je kunt dan eigenlijk beter een nieuwe of een zo goed als nieuwe auto kopen. De eerste drie jaar geen onderhoudskosten bijv. scheelt al heel wat."

Een miljonair heeft ooit gezegd dat hij alleen miljonair is geworden door NOOIT een nieuwe auto te kopen. Als je een paar km rijdt ben je zoveel aan afschrijving kwijt dat je dat onderhoud wat je de eerste jaren mist al gecompenseerd hebt.

Verder: als je al zo weinig geld hebt dat je maar net je wasmachine kan vervangen moet je iemand ook niet adviseren een bijna nieuwe auto te kopen.

TS: Beide auto's proberen te verkopen of inruilen, je gaat veel geld besparen voor elke maand dat je 1 auto minder hebt.

Zonder?

Je kunt ook kijken of je beiden zonder auto kunt. Fietsen en lopen naar het ov is ook gezonder. Al kost het ov ook geld, maar minder dan een auto op de weg houden.
In voorkomende gevallen kun je dan een auto huren of een keer een taxi nemen.
Boodschappen kun je laten bezorgen of een krat op je fiets en extra grote fietstassen nemen.

Bimba Boef

Bimba Boef

27-04-2015 om 22:06

weet je zeker

Dat je tijdelijk niet zonder auto kunt? Een abonnement neemt op green wheels?

Barvaux

Ik ben dan ook geen miljonair. Maar ik reken altijd uit wat ik kwijt ben aan afschrijvingskosten, ervan uitgaande dat de auto na 10-12 jaar afgeschreven is.
Een nieuwe auto van 10.000 euro kost me dan 1000 euro per jaar.
Een auto van 6 jaar oud en 6000 euro kost me dan 1500 per jaar.
Een auto van 10 jaar oud en 1500 euro is geluk of pech hebben.
Zo reken ik het uit. Word je geen miljonair mee, maar dan word je met oude auto's ook niet.
Heb overigens zelf geen nieuwe kunnen kopen, maar wel het rekensommetje gemaakt en bedacht, dat het eigenlijk het goedkoopste zou zijn als ik dat had kunnen doen. Zeker als je de eerste jaren dan weinig onderhoudskosten hebt of lange fabrieksgarantie.

Tsjor

Barvaux

Barvaux

27-04-2015 om 22:55

tsjor

Tja met zo'n berekening reken je jezelf rijk en dat doe ik dus niet. Die nieuwe auto van 10.000 is na een paar km al 2000 minder waard en die 2000 steek ik gewoon in mijn zak met het kopen van een auto van acht jaar oud waar je ook gewoon nog een poos mee kan rijden maar natuurlijk met minstens 3 of liever nog 6 maanden garantie.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-04-2015 om 09:09

Scheef rekensommetje Tsjor

Want die nieuwe auto van 10.000 euro is als ie 2 jaar oud is echt geen 8.000 euro waard. Het is zoals Barvaux zegt: nieuwe auto's schrijven in het begin heel erg veel af en dat vlakt daarna af.

Volgens mij heeft de consumentenbond ooit eens berekend dat een auto doorgaans tussen de 2,5 en 7,5 jaar het goedkoopst is. De kop is eraf en de onderhoudskosten zijn dan nog laag.

En als je een beetje een handige Harry bent kun je juist beter een oude auto kopen. Wel altijd wat te sleutelen, maar wel 0 afschrijving.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-04-2015 om 09:37

Ginny

Probleem is wel dat die afschrijving niet voor iedere auto even hard gaat. Juist de goedkope kleine autootjes zijn na 2 jaar nog behoorlijk duur. Een dikke mercedes verliest inderdaad al een flink deel van z'n waarde in korte tijd.

Ik heb voor mijn moeder wel eens gekeken naar zo'n bijna nieuw kleintje en kwam al snel tot de conclusie dat een nieuwe meestal slimmer is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-04-2015 om 09:56

Okee Ad

Toch kan ik me weinig voorstellen bij het lineaire lijntje van Tsjor.

Ik kan me amper voorstellen dat een kleine Jap rijden van 5 jaar oud duurder is dan een nieuwe rijden. Zou ook betekenen dat hier amper een goede tweedehands markt voor is. Die wil dan toch niemand hebben?

Maar goed, echt verdiept heb ik me nog niet in het fenomeen dagprijs van de kleine auto. Wij orienteren ons op een ander klassement.

Voor

Voor

28-04-2015 om 11:06

Mijn

De dagwaarde van mijn kleine auto (nieuw rond de 9000 euro) was na 2.5 jaar 6400 euro.

Voor

Dan moet je hem ook niet inruilen, maar doorrijden tot hij 10 jaar oud is. Kost je 900 per jaar.
Of een auto van 8 jaar goedkoper is of duurder, dan moet je kijken naar wat je ervoor moet betalen. Bij een auto van 8 jaar begint na 1 jaar de APK al te tellen.
Ik heb geen nieuwe hoor, maar ik denk nog steeds, dat je beter een nieuwe auto kunt kopen als je weinig geld hebt dan een oude.

Tsjor

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-04-2015 om 22:00

Onze auto

Nieuwprijs ca 20.000 euro, hebben wij gekocht toen ie 4,5 jaar oud was voor 6.000 euro.
Wel een mazzeltje mee gehad, zowel bij de aanschaf als het onderhoud, en nu 11,5 jaar later is ie 16 jaar oud heeft ie een dagwaarde van minder dan 1.000 euro en zijn we langzamerhand aan het nadenken over een nieuwe(re).

Deze auto heeft ons in 11,5 jaar tijd dus max, 6000 euro gekost en wat kleinschalig onderhoud. Dat is denk ik nog geen 500 euro per jaar geweest. Totaal als ik heel ruim ga zitten kom ik echt niet op 1.000 per jaar aan afschrijving en onderhoud.

Hadden we deze auto nieuw gekocht dan was er voor de eerste 4,5 jaar ook nog eens totaal 14.000 euro bij gekomen. Alleen aan afschrijving. Ik wil het je best voorrekenen maar die dikke 3.000 euro per jaar extra over de eerste 4,5 jaar krijg je echt niet weggepoetst met geen kosten aan APK en wat nog meer.

Het is een beetje afhankelijk van het merk en type auto, maar ergens zit er een optimum tussen minder afschrijving en nog weinig onderhoudskosten. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat dat moment bij de meeste auto's niet is net nadat ze de garage uitgereden zijn.

Consumentenbond maakte vroeger handige vergelijkingstaatjes van kosten van de auto per merk, type en leeftijdscategorie. Wil nog wel eens even googlen om te kijken of ik daar iets van boven water krijg.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-04-2015 om 22:17

Wel dit gevonden:

http://www.anwb.nl/auto/autokosten#stap1

Kun je per auto bereken wat de te verwachten lasten zijn. En, heel handig, wat ie waard is in de markt. Dus hoeveel onderhandelingsruimte er nog op zit enzo...

Yeti

Yeti

29-04-2015 om 15:50

een nieuwe auto van 10.000 euro?

'Een nieuwe auto van 10.000 euro kost me dan 1000 euro per jaar'.

Nou, voor 10.000 euro koop je niet veel als het perse een nieuwe moet zijn. Een kale driedeurs Toyota Aygo zonder radio ...

Yeti

Yeti

29-04-2015 om 15:55

2014

die zijn uit 2014, dus al niet nieuw meer

Samengevat

Het kritisch bekijken van dar 'break-even-punt' is slim als je weinig geld hebt. En dan moet je nog geluk hebben, zowel met aanschaf als met onderhoud.
Of de genoemde site je zoveel helpt weet ik niet. Volgens die site zou ik 863,00 per maand aan mijn auto moeten besteden. Ik weet dat een auto duur is, maar zo duur?

Tsjor

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-05-2015 om 10:10

Ja Tsjor

Auto's zijn duur. En dit zijn gemiddelden. Maar al met al zijn er vaak veel verborgen kosten waar je als autobeziiter niet direct aan denkt als je de berekening maakt. Dan krijg je dit soort idioot hoge fictieve bedragen.

Theoretisch

Ik heb op die site eens een theoretische situatie ingevoerd van een nieuwe auto, het nieuwste merk, met een aanschafprijs die twee keer zo hoog is. Dan kom ik op een maandbedrag van € 957,00.
Een 'oudje' van 10 jaar zou per maand € 847,00 kosten.
De verschillen zijn dus niet zo groot volgens deze site. Het zijn wel allemaal theoretische bedragen hoor.

Tsjor

Moni

Moni

02-05-2015 om 10:42

Leuk om je echte kosten te vergelijken

Ik heb een twee jaar oude auto (kleine middenklasser) en rijd 20.000 km per jaar.
Dit kost mij inclusief afschrijving 450 euro per maand.
Zonder benzine zit ik op 292 euro per maand.

De anwb berekent mijn autokosten op 543 euro per maand. Zij berekenen dat over 10 jaar, 20.000 km per jaar.

De posten die anwb meeneemt, neem ik ook mee.

vlinder72

vlinder72

02-05-2015 om 11:31

jammer

Mijn auto is ouders dan 12 jaar. Dan kan je geen berekening meer maken. Ach. Hij is in ieder geval afgeschreven en niet meer dan 1000 euro waard.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.